بازدید 5527

متوجه باشیم ، پیش در آمد جنگ اقتصادی جنگ روانی است

محسن علوی
کد خبر: ۸۱۱۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۳ 26 June 2018

متاسفانه در شرایطی که آمریکا صرفا از برجام خارج شده و هنوز تحریم های اقتصادی آمریکا به طور رسمی آغاز نشده است ، شاهد شوک های شکننده در اقتصاد ایران می باشیم .

آنچه مسلم است تحریمهای آمریکا سبب فشارهای شدید اقتصادی بر ایران خواهد شد اما آگاه باشیم ، آشفتگی این روزهای بازار سکه و ارز نتیجه غیر مستقیم و روانی تحریمهاست نه خود تحریمها .

متاسفانه حجم بالای نقدینگی ناشی از انحلال موسسات مالی و اعتباری ، شوک روانی تحریمهای اقتصادی ، تزریق یاس و نا امیدی در جامعه و تسویه حسابهای جناحی و سیاسی رسانه ها ، سبب خود خوری اقتصادی شده است .
چنین فضایی سبب شده مردم با بی اعتمادی نسبت به پول ملی، جهت حفظ ارزش وجوه نقد خود، اقدام به تبدیل پول ملی به اجناسی با قابلیت حفظ ارزش نمایند .

در چنین حالتی هجوم سرمایه ها ، سبب افزایش تقاضا در کالاهای سرمایه ای همچون سکه ، ارز ، خودرو و .... شده ، که کمبود عرضه در برابر این حجم از تقاضا ، باعث افزایش حبابی قیمت ها در کالاهای مرجع و در نهایت تورم شدید می شود .

متاسفانه نقدینگی داخلی که می تواند صرف تولید ارزش افزوده و افزایش ارزش پول ملی شود ، در نتیجه شوک روانی تحریمها ، همچون سیلی مخرب در جهت تنزل ارزش پول ملی قرار گرفته است .

به عبارتی آنچه امروز شاهد آن هستیم ، اگرچه از نتایج خروج آمریکا از برجام و تهدید به تحریم می باشد ، اما ارتباط مستقیمی به تحریمهای آمریکا ندارد و اگر نتوانیم چنین فضایی را مدیریت نماییم ، با آغاز تحریمها و تاثیر مستقیم تحریمها، شاهد شوکهای به مراتب شکننده تری خواهیم بود .

به نظر میرسد دولت باید شرایطی را فراهم نماید تا مردم بتوانند ارزش دارایی و پول ملی خود را بدون دغدغه های ناشی از تحریم حفظ نمایند و از آسیب های جدی به ارزش پول ملی نیز جلوگیری شود .

بی تردید دعوت از نخبگان اقتصادی در ستاد مشترک جنگ اقتصادی ، آگاهی بخشی به مردم ، جلب اعتماد مردم به نظام و مسئولین و پرهیز از تنشهای رسانه ای امری ضروری است .

پیشنهاد میشود بررسی های کارشناسی جهت افتتاح حساب های سپرده طلا و تضمین دولت به پرداخت قیمت روز بازار در دستور کار دولتمردان قرار گیرد .

چنین اقدامی می تواند فرصت مناسبی جهت حفظ ارزش دارایی مردم فراهم نماید و از فشار تقاضای کاذب به ارز و کالاهای سرمایه ای بکاهد و نقدینگی موجود در جامعه را جهت سوق دادن به سمت تولید و ارزش افزوده مدیریت نماید .

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار