بازدید 2745
اقتصاد در گذر زمان

از تشکیلات جدید نظمیه ایران تا تورم تک رقمی پس از 6 سال

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۱۰۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 22 June 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

1 تیر 1292، تشکیلات جدید نظمیه ایران توسط مامورین سوئدی امروز اعلام شد. سرهنگ وستداهل رییس نظمیه طی اعلامیه ‌ای موجودیت نظمیه و وظایف آن سازمان را به اطلاع عموم رسانید.

1 تیر 1306، اداره انحصار قند و شکر از اول تیرماه منحل شد و امور آن موسسه به گمرک محول شد.

1 تیر 1308، به دنبال برکناری نصرت ‌الدوله از وزارت مالیه، رضاشاه در آن وزارتخانه حضور یافت و نطقی در انتظام امور دایر کرد. رضاشاه سپس معاون وزارت مالیه را منفصل کرد و فطن ‌الملک جلالی را به معاونت برگزید و وزارت مالیه را تحت نظر رییس ‌الوزراء قرار داد.

1 تیر 1321، طبق تصمیم دولت جیره ‌بندی سیگار در کشور به مرحله اجرا درآمد و سهمیه هر نفر در روز دو و نیم نخ اعلام شد.

1 خرداد 1322، دکتر میلسپو، رییس کل دارایی ایران طی نامه مفصلی به نخست ‌وزیر اطلاع داد که بر اثر تصمیم دولت مبنی بر لغو اختیارات رییس کل دارایی، وی و کلیه مستشاران آمریکایی استعفا خواهند داد.

1 تیر 1329، اعضای کمیسیون نفت از طرف نمایندگان مجلس به این شرح انتخاب شدند. دکترمحمد مصدق، دکتر علوی، ناصر ذوالفقاری، جواد گنجه ‌ای، ابوالقاسم فقیه ‌زاده، جمال امامی، جواد عامری، دکتر نصرت ‌الله قاسمی، حائری ‌زاده، فرامرزی، دکترمحمدعلی هدایتی، دکتر شایگان، سیدعلی بهبهانی و پالیزی.

1 تیر 1332، اولین جلسه مرحله دوم مذاکرات نفت میان نمایندگان دولت ایران و هیات نمایندگی کنسرسیوم بین‌المللی تشکیل و آغاز شد.

همچنین در این روز در گزارشی که د‌ر جراید‌ کشور منتشر شد‌، آمد‌ه است که پاییز پارسال که عملیات اجرایی سد‌ کرخه به شرکت ملی نفت ایران که د‌ارای وسایل کار بود‌ واگذار گرد‌ید‌ طبق اطلاع واصله هزینه‌ ای که از ابتد‌ا برای ساختمان سد‌ کرخه پیش ‌بینی شد‌ه بود‌ حد‌ود‌ 250 میلیون ریال بود‌ که قبلا د‌ر حد‌ود‌ 13 میلیون و 750 هزار ریال از اعتبارات سازمان برنامه برای انجام سد‌ به مصرف رسید‌ه است.

1 تیر 1339، وزارت کار قانون جدید بیمه ‌های اجتماعی کارگران را به اجرا درآورد.

1 تیر 1340، موافقتنامه بازرگانی ایران و لهستان تمدید شد.

1 تیر 1347، دولت شوروي 170 ميليون دلار اعتبار براي اجراي عمليات توسعه ذوب آهن، تأسيس كارخانه ذوب سرب و ايجاد راه آهن جلفا - تبريز در اختيار دولت ايران قرار داد.

1 تیر 1350، امام خميني طي سخناني در مسجد شيخ انصاري نجف با برشمردن مشكلات اقتصادي مردم ايران، برگزاري جشن هاي 2500 ساله شاهنشاهي را محكوم كردند. ايشان گفتند «گرسنگي مردم را رفع كنيد، روي مرده ها جشن نگيريد، ما جشن نمي خواهيم.»

1 تیر 1354، اعلام شد که تولید نفت ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل یک میلیون بشکه تقلیل یافته است.

1 تیر 1356، جيمز كالاهان نخست وزير انگليس اعلام كرد حجم مبادلات ايران و انگليس از 5 ميليارد دلار تجاوز كرده است. همچنین در این روز، روزنامه واشنگتن پست نوشت ايران براي كشف اورانيوم دست به فعاليت گسترده اي زده است. در حال حاضر دو كارخانه توليد نيروي اتم به وسيله آلمان و دو كارخانه اتمي ديگر توسط فرانسوي ها در ايران در دست ساختمان است.

1 تیر 1358، قانون تشكيل شوراهاي محلي شهري و روستايي به تصويب شوراي انقلاب رسيد.

1 تیر 1360، سازمان تبليغات اسلامي تأسيس شد.

1 تیر 1368، در ديدار آقاي هاشمي رفسنجاني با ميخائيل گورباچف رهبر شوروي در مسكو، دو طرف در مورد ساخت چند نيروگاه برق، صادرات گاز و ادامه همكاريها تا سال 2000 به توافق رسيدند.

همچنین در این روز موضوع حذف منصب نخست وزيري از قوه مجريه و تفويض اختيارات آن به رئيس جمهور در بيست وپنجمين جلسه عمومي شوراي بازنگري قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران كه به رياست آيت الله مشكيني تشكيل شد به تصويب رسيد.

1 تیر 1395، مرکز آمار گزارش خود از تورم خردادماه 1395 را منتشر کرد تا نخستین تایید رسمی بر پیش ‌بینی ‌های صورت گرفته مبنی بر «تک ‌رقمی شدن تورم» در خرداد منتشر شود.

 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی