بازدید 20268

خطر خالی ماندن صندلی رشته‌های ریاضی و انسانی

کد خبر: ۸۰۹۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰ 19 June 2018

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور در حالی حدود 65 درصد متقاضیان امسال ورود به دانشگاه‌ها داوطلب حضور در گروه آزمایشی تجربی هستند که فقط یک سوم این داوطلبان در رشته‌های علوم تجربی پذیرفته می‌شوند. در عین حال که گرایش به سمت این رشته‌ها هر سال بیش از سال پیش می‌شود، تعداد داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم انسانی و علوم ریاضی روی هم رفته کمتر از این میزان است.

 به گزارش ایسنا، اختلاف معنادار تعداد داوطلبان متقاضی در گروه آزمایشی علوم تجربی در مقایسه با سایر گروه‌های آزمایشی به موضوعی چالش برانگیز نظام آموزش عالی کشور طی سال‌های اخیر تبدیل شده  است، موضوعی که کارشناسان در خصوص تبعات آن هشدار داده‌اند و این مساله نگرانی‌هایی را برای مسئولان ارشد کشور ایجاد کرده است، به نحوی که رهبر انقلاب نیز در دیدار اخیر خود با جمعی از مسئولان، استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها از توزیع نامتوازن دانش‌آموزان و دانشجویان در رشته‌ها و گروه‌های آزمایشی مختلف انتقاد کردند و گفتند:"خطر نامتوازن شدن رشته‌های دانشگاهی و افزایش گرایش به رشته‌های درآمدزا که باعث کم شدن گرایش به رشته‌های بسیار مهمی همچون ریاضی و فیزیک شده است" موضوعی است که باید مورد توجه مسئولان آموزشی عالی و جامعه دانشگاهی قرار بگیرد.

در واقع ورود نامتوازن به رشته‌های دانشگاهی مشکل امسال نظام آموزش عالی نیست. این معضل چند سالی است که گریبانگیر دانشگاه‌های کشور شده  و هر سال نیز بیشتر می‌شود.

همچنان که بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور در کنکور 97 جمعا تعداد یک میلیون و 11 هزار و 825 داوطلب ثبت نام نموده‌اند که از این تعداد 642 هزار و 451 داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی،  تعداد 205 هزار و 26 نفر در گروه آزمایشی علوم انسانی، تعداد 144 هزار و 550 نفر در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و مابقی در گروه‌های آزمایشی زبان‌های خارجی و هنر ثبت‌نام نموده‌اند.

تعداد داوطلبان 5 گروه آزمایشی سال 97

ردیف گروه آزمایشی تعداد کل شرکت کنندگان
1 علوم تجربی 642 هزار و 451
2 علوم انسانی 205 هزار و 26
4 علوم ریاضی و فنی 144 هزار و 550
5 هنر 12 هزار و 260
6 زبان های خارجی 7 هزار 538

در سال 96 نیز بیش از 594 هزار داوطلب از تعداد 984 هزار و 359 داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی را انتخاب کردند و این آمار در سال 95 تعداد 519 هزار و 488 داوطلب از بین بیش از 860 هزار متقاضی شرکت در کنکور بوده است. بر این اساس بیش از 60 درصد متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها، تمایل دارند وارد رشته‌های علوم تجربی شوند و گروه علوم انسانی و ریاضی و فنی با بی‌رغبتی نسبی داوطلبان مواجه شده است.

مقایسه توزیع داوطلبان پنج گروه آزمایشی در سال‌های 95 و 96

سال ریاضی علوم تجربی علوم انسانی هنر زبان
1395 162 هزار و 872 519 هزار و 488 161 هزار و 500 9 هزار 881 6 هزار و 361
1396 148 هزار و 429 594 هزار و 301 184 هزار و 322 10 هزار 485 6 هزار و 454

باید گفت عوامل مختلف طی سالیان گذشته بر اینکه داوطلبان کنکور کدام رشته را برای رسیدن به موفقیت دارای موقعیت بهتری ببینند موثر بوده است. عواملی مانند جو روانی جامعه نسبت به اینکه کدام گروه و رشته دانشگاهی جایگاه اجتماعی بالاتری دارد و یا کدام یک فرصت های شغلی بیشتری را فراهم می کند. ولی شاید یکی از اصلی ترین عوامل تاثیرگذار بر اینکه آمار شرکت کنندگان کدام گروه بالاتر از بقیه شود میزان درآمدی است که از قبیل فرصت های شغلی هر گروه برای فارغ التحصیلان ایجاد می‌کند. ضمن اینکه  اکثر دانش‌آموزان به دلیل اینکه آینده شغلی مناسبی برای خود در رشته علوم تجربی متصور می‌شوند و گمان می‌کنند که در این رشته بازار کار وجود دارد و با مشکل بیکاری مواجه نمی‌شوند. بنابراین به سمت انتخاب «علوم تجربی» گرایش پیدا می‌کنند اما در این میان تعصب خانواده‌ها نیز به‌شدت تاثیرگذار است.

در واقع گرایش به سمت رشته‌های علوم تجربی معضلی است که از آموزش پرورش به دانشگاه‌های کشور وارد شده است بطوریکه بر اساس آمار مسئولان آموزش پرورش در سال تحصیلی 95-94، بیش از 31 درصد دانش آموزان متوسطه نظری در رشته علوم انسانی، 21 درصد در رشته ریاضی فیزیک و 48 درصد در رشته علوم تجربی فارغ‌التحصیل شدند که تداوم این امر توازن شغلی آینده کشور را دچار اختلال می‌کند.

با توجه به ظرفیت محدود پذیرش در رشته‌های علوم تجربی باید گفت گرایش به رشته پزشکی اغلب برگرفته از علاقه دانش‌آموزان نیست و بسیاری از خانواده ها به دلیل برخی نگرانی‌ها و همچنین تفکر غالب در خصوص درآمد و بازار کار به سمت رشته‌های پزشکی می روند و نبود ساز و کار مشخص درآمدی در بین رشته‌های دانشگاهی در کشور ما موجب شده است همواره تعداد اندکی از رشته ها در گروه‌های آزمایشی مختلف با استقبال مواجه شوند و بسیاری از رشته‌های دانشگاهی مظلوم واقع شده و همواره در حاشیه قرار بگیرند.

اصولا در هر جامعه ای دولت ها سعی شان بر این است که با افزایش عوامل مشوق، گرایش جامعه را به تحصیلات عالی در رشته هایی سوق دهند که نیاز جامعه به این رشته ها بیشتر است در جامعه ما نیز مسئولان آموزش و پرورش نیز اجرای طرح "هدایت تحصیلی دانش آموزان" را راهکاری برای رفع مشکلات مربوط به افزایش علاقه‌مندی دانش‌آموزان به رشته علوم تجربی عنوان و آن را در مدارس کشور اجرایی کردند.اگر چه در عرصه دانشگاهی نیز اقداماتی در این راستا صورت گرفت بطوریکه دانشگاه شهید بهشتی به صورت پایلوت طرحی را تجربه کرده که بر اساس آن، متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی ابتدا در رشته‌های مرتبط با پزشکی تا مقطع فوق دیپلم و لیسانس تحصیل می‌کنند تا علاوه بر افزایش اطلاعات آن‌ها در زمینه پزشکی، توانمندی و علاقه خود را به این دروس بسنجند و سپس در صورت تمایل در مقطع کارشناسی ارشد وارد رشته پزشکی شوند؛ این طرح نتیجه موفقی نیز داشته است.

در واقع با اجرای طرح هدایت تحصیلی علاوه بر علاقه و توانمندی دانش‌آموزان به ظرفیت‌های استان و نیاز کشور به شغل‌های مختلف نیز توجه می‌شد؛ به عنوان مثال زمانی که ظرفیت یک استان برای رشته علوم تجربی 200 نفر باشد در صورت تکمیل ظرفیت دانش‌آموز دیگری در این رشته ثبت نام نخواهد شد زیرا کشور در آینده نیاز به تمام رشته‌ها و حرفه‌ها دارد.

اما در میان دلایل فوق بسیاری از کارشناسان بر این باورند گرایش به رشته‌های علوم تجربی ریشه‌دار فرهنگی دارد که عبور از آن به فرهنگ‌سازی و تشریح عواقب آن همچون سرخوردگی، ناامیدی از درس و گریز از آموزش و صد البته بیکاری نیاز دارد و خانواده‌ها به دلیل نگرانی از اشتغال و آینده فرزندانشان زمینه تحصیل و گرایش دانش آموزان به رشته تجربی را فراهم می‌کنند و این موضوع سبب شده تا در جامعه ذهنیتی شکل بگیرد که فارغ التحصیلان رشته ریاضی یا علوم انسانی عاقبت خوبی ندارند و نمی‌توانند وارد بازار کار شوند. باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که اگر امروز رشته تجربی یک رشته تحصیلی متورم است و تراکم دانش آموز در آن زیاد، محصول کار امروز و دیروز نیست بلکه یک فرهنگ نادرست در طول سال های متوالی مسبب این وضع بوده است؛ همان فرهنگی که در چهره هر کودک، پزشک آینده را می‌بیند، بی آن که بداند این کودک استعداد و توان رسیدن به آن نقطه را دارد یا خیر.

بسیاری از کارشناسان نیز  میل بیشتر خانواده ها برای تحصیل فرزندان در رشته پزشکی را که لازمه اش تحصیل در رشته تجربی است در کم کاری های سیستم آموزشی می دانند، چون به اعتقاد آنها اگر برای خانواده ها درباره رشته های تحصیلی و بازارکار و آینده آن صحبت می شد، عطش درباره این رشته تا این اندازه زیاد نبود. آنها همواره تاکید می کنند در همه سال های گذشته گرایش به سمت رشته های فنی و حرفه ای فقط در صدور بخشنامه ها خلاصه شده در حالی که کسی درباره فواید این رشته ها و بازار کار خوب آنها با خانواده ها و دانش آموزان سخن نگفته است آن هم در شرایطی که واقعیات بازار کار نشان می دهد مثلایک تعمیرکار دستگاه های پزشکی درآمدش چند برابر یک پزشک است.

به گزارش ایسنا، موضوع عطش داوطلبان برای ورود به رشته‌های تجربی مختص دانشگاه‌ها نیست در آموزش و پرورش نیز گرایش به انتخاب رشتۀ تجربی بسیار بیشتر از سایر رشته‌ها شده است و تقاضای تحصیل در رشته های علوم انسانی و ریاضی به مراتب بسیار کمتر شده است. اگر چه مسئولان آموزش و پرورش سیاست‌های متفاوتی نظیر طرح " هدایت تحصیلی" را برای رفع این معضل اجرا کردند اما هیچ کدام از این برنامه‌ها نتوانسته عطش حضور در رشته‌های پزشکی را کم کند و مدیران اجرایی و تصمیم گیرنده باید سازوکارهای دقیق و اساسی در این زمینه اتخاذ کنند چرا که عدم توجه به توازن در رشته‌های تحصیلی می تواند تأثیرات مهمی بر انتخاب های تحصیلی و شغلی دانش آموزان بگذارد و آینده کشور را نیز با درد سر بزرگی مواجه کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۸۰
حقوق پزشک ها رو کم میکنند(و دارن کم میکنند) و هوشمندان حقوق مهندسین و ریاضی دان ها و حقوقدان ها و علوم انسانی را با پزشکان برابر میکنند.. (و در عمل نمیکنند)
در ایران 3 دسته خوب درآمد دارن پزشکان ، سیاستمداران و دلالان.بقیه بخور و نمیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
رشته فقط پزشکی خوب است بقیه کار ندارند در آمد یک ماه یک پزشک از یک سال یک کارمند بیشتر است تازه مالیات درست و حسابی هم نمی دهد
هیچ ملتی به رستگاری نخواهد رسید اگر علوم انسانی در آن کشور به قهقرا رفته باشد.
تضعیف و نابودی علوم انسانی دانشگاهی یعنی تضعیف و نابودی تمدن آن کشور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
بسیاری در همین تابناک متقاضی اند که بودجه فرهنگی در کشور حذف شود.
اگر بودجه فرهنگی حذف شود اکثر انسانی ها باید بروند گوسفند بچرانند
پزشکانی که به جای حل درد مردم با فداکاری به فکر حل معضلات قشر مرفه جامعه برای کسب درآمدهای هنگفت و با تبلیغات و زندگی لاکچری هستند مقصر اصلی سراب پزشکی و تغییر سرنوشت جوانان هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
چه سرابی عزیز جان وقتی پزشک ماهی پانصد میلیون در آمد دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
چرا همه واقعيت هاي جامعه را ما سراب مي بينيم نه عزيز من اصلا سراب نيست و كاملاً واقعيت داره و دقيقاً به همين دليل كه واقعيت دارد اين عدم توازن بوجود اومده
یعنی کی مسوولان محترم منوجه می شوند که ریشه اصلی در بیکاری افراد است!
امام زمان خودت کمک کن از مسوولان امیدی نیست!
اتفاق خوبیه. ظرفیت دانشگاه‌ها چند برابر نیاز کشور و کشش بازار کاره. این که جوونا کار داشته باشن ولی مدرک نداشته باشن، خیلی بهتره تا این که مدرک داشته باشن ولی کار نداشته باشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
ظرفیت دانشگا ه ها در رشته های فنی زیاد است در رشته های تجربی کم هم است هیچ فارغ التحصیل تجربی بیکار نمی ماند حتی کاردانی ها
با سلام. خوب مشخصه وقتی حقوق و درآمد پزشکان بیش از 20 برابر حقوق هیات علمی دانشگاه ها باشد همین وضعیت خواهد شد. دولت با هزینه خودش بیمارستان می سازد و درآمد بیمارستان به پزشکان داده می شود. چرا ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
اگر از این پزشکان محترم مالیات درست گرفته شود دیگه این درآمد های نجومی را نخواهند داشت
در کشوری که تولید و صنعت در حال تخریب و تضعیف است چه انتظار دیگری می توان داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
فارغ التحصيلان رشته هاي رياضي-فيزيك و انساني را هم اضافه كنيد.
وجدانا من المپيادي بودم و به خاطر بعضي مسائل، مثل خيلي ديگه از دوستانم از كشور خارج نشدم، الآن كلا دپرس شدم! اونها شرايط خيلي خوب در خارج از كشور دارند و ما اينجا شرايطمون روز به روز سخت تر ميشود.
البته شروع كردم تقاضاي ادامه تحصيل مي فرستم كه سر پيري و بعد از گرفتن مدرك دكتري داخل كشور، دوباره بروم و خارج از كشور به بهانه دكترا خوندن، اقامت بگيرم
بنده فارغ التحصیل دکتری مهندسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران هستم.با 18 سال سابقه کار دولتی واستخدام رسمی در یکی از وزارتخانه ای عریض وطویل این کشور نهایت مبلغ دیافتی من در پایان ماه حدود 6 میلیون تومان است در حالیکه دوستان پزشک ودندانپزشک من در ماه حدود 20 تا 30 میلیون درامد دارند.حاضرم تمام زندگی ام را بفروشم تا تنها فرزندم پزشکی بخواند چه در ایران یا در خارج از کشور.
لطفا شعار بیهوده ندهید با شعار یک لقمه نان هم به ادم نمی دهند!!!!!!!!!!!!!!!
فقط پول مهم است وبس...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
خب دقیقا مشکل اینجاست که رفتی استخدام شدی
تو این وسط دو تا ساختمون بر می داشتی وضعت بهتر بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
در آمد پزشک 20 تا 30 میلیون در ماه حالت خوبه درآمدش تو روز بیش از 30 میلیونه دکترای متخصص که برو بالا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
عجب باد دماغی داری، دکتر مهندس عمرانی که پشت میز نشین شده لیاقتش بهتر از این نیست چرا کارآفرین نشدی؟ پزشک و دندانپزشک اگر خودش میخوره تو کلینیکش به ده نفر دیگه هم میرسونه تو چکار می کنی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
صد در صد موافقم مت هم دانشگا شریف فوق مهندسی گرفتم الان کارمندم دوستان هم ردیف خودم در دبیرستان که الان پزشک شدن در آمد یک هفته شان از در آمد یکسال من بیشتر است من هم می خواهم تنها فرزندم اشتباه بزرگ من را تکرار نکند جه در ایران و چه در خارج ایران پزشکی بخواند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
به ناشناس 11:34
درست حرف بزن. باد دماغ این بنده خدا کجا بود؟ اونی که میگی تو کلینیک کارآفرینی می کنه دقیقا چه جوره این کارآفرینیش؟ چیزی طراحی می کنه؟ ده نفر نیست و یکی دو نفر را برای خرده کاریهاش به کار می گیره با درآمد نامتناسب در بسیاری موارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
ناشناس ۱۱:۳۴ ظاهرا پزشک هستند پس لطفا بگویند پزشکان و دندان پزشکان چه کار آفرینی دارندتا ما بی عرضه های فنی بفهمیم تنها کار آفرینی که دارند پول گرفتن و عدم مسولیت پذیری و ندادن مالیات است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
جناب 1328 عزیز، جماعت مهندس تا اسم پزشک میاد فورا جبهه می گیرن که ما نخبه بودیم، اله بودیم بله بودیم. در حالی که در سالهای گذشته جمع بسیاری از پزشکان و دندانپزشکان در رشته ریاضی مدارس درس میخوندن و بسیار هم نخبه بودن منتها به دلیل علاقه شخصی رفتن پزشکی خوندن و الان افراد بسیار متعهد و شریفی هم هستند که با زحمت و پس از سالهای بسیار خدمت در مناطق محروم الان دارن در مطب و کلینیکهاشون بهترین خدمات رو به مردم ارائه میدن. شما درست حرف بزنید که از اصل زندگی پزشکان خبر ندارید و بابت درصد خاصی که نه تنها در ایران بلکه همه جا پزشکان بسیار ثروتمندی هستند به کل جامعه پزشکی می تازید و عقده گشایی می کنید. همین الان تشریف ببرید ببینید درصد سهمیه ها برای دستیاران پزشکی و دندانپزشکی امسال به چند درصد رسیده؟ بابت این سهمیه گرایی ها و ورود افراد بیسواد صد البته جامعه پزشکی ضربه خورده اما این بی ادبیهای اخیر و
ادعاهای تهی دیگران رو توجیه نمی کنه
می گید پزشکان چی طراحی کردن مصداق بارز باد دماغ هست؛ نمی دونم خودتون چی طراحی کردید تا حالا که اینقدر مدعی تشریف دارید هرکی ندونه فکر می کنه کاشف کل فیزیک و شیمی و ریاضی عالم شماها بودید. شماها هم خودتون مصرف کننده علم غرب هستید منتها با بهره وری بسیار کمتر نسبت به پزشکان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
اون فردی که به عنوان باد دماغ تاخته اند باید بگویم که شما که به احتمال زیاد پزشک و یا دندان پزشک هستی، تقصیر نداری. همه هم صنفان شما بابت پول وافری که در می آورند یک تکبر و غرور و مال دوستی فوق العاده ای دارند و کل خلق خدا را حقیر می بینند. این اثر پول بی حساب و کتاب است که به جیب این صنف می رود. در ضمن این را همه می دانند که پزشکان و دندانپزشکان جزو استثمار کننده ترین کارفرمایان هستند و عموما حقوق بسیار اندکی خارج از چارچوب اداره کار به دختران جوان می دهند و البته انتظارات خارج از چارچوب هم کم ندارند. عذرخواهی می کنم که کمی تلخ و بی رحمانه نوشتم ولی آش اینقدر شور شده است که میزان تنفر مردم از این صنوف هر روز زیاد تر می شود. هر چند ذات حرفه مقدس است. ولی خوب با توجه به اینکه سر گردنه مرگ و زندگی مردم قرار گرفته اند حداکثر بهره کشی و سواستفاده اقتصادی از بیمار بی نوا را انجام می دهند .
این وضعیت نا متوازن درخواستی های رشته ها از کرامات وزیر بهداشت است.

تا وقتی ظرفیت پزشکی عمدی کم نگه داشته می شود و پزشک نجومی کارانه می گیرد( دیر و زود دارد اما سوخت سوز نه) همین آش است و همین کاسه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
باید ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی زیاد شود
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
کار درستی میکنند. باید ظرفیت فله ای سایر رشته ها کم شود
وقتی که دانشگاه ازاد تو هر کوچه یه شعبه داره و بصورت فله ای تو رشته های مهندسی و انسانی دانشجو میگیره انتظار نداشته باشید ارزش این رشته ها حفظ بشه مهم ترین اسیب اموزش عالی ما دانشگاه ازاد و پیام نور هستن که تو هر شهر و بخش شعبه دارن باید اینا جمع بشن و در هر استان نهایت دو شعبه داشته باشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
مشکل فقط دانشگاه آزاد نیست بسیاری از بچه های دانشگاه های خوب سراسری مثل شریف و دانشگاه تهران هم بیکار هستند
چرا باید با هدایت تحصیلی به اجبار دانش آموزان را به سمت رشته هایی که دوست ندارند سوق داد.
بهتر است ظرفیت رشته های پزشکی و دندان پزشکی زیاد شود. با زیاد شدن تعداد پزشک سیستم به صورت خودکار اصلاح خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
کاملا موافقم باید تعداد دانشگاه های پزشکی زیاد شود تا این انحصار از بین برود
آقا چرا داری اشتباه تحلیل میکنی؟ علت اصلی این معضل بی ارزش شدن مدرک مهندسی است. بی ارزش شدن مدرک مهندسی هم نتیجه ی رشد بی رویه ی دانشگاه های بی کیفیت و به عبارتی بهتر مدرک فروشی است. اگر مشکل اصلی فرهنگ جامعه بود چطور 15-20 سال قبل اکثر دانش آموزان مستعد و ممتاز ریاضی فیزیک رو انتخاب می کردند و تعداد شرکت کنندگان رشته ریاضی فیزیک از همه بیشتر بود؟ متاسفانه الان دانشگاه ها پولی همه دارند مدرک فروشی می کنند و حتی دانشگاه های ممتاز ما نظیر دانشگاه شریف و امیرکبیر و ... تحت پوشش پردیس به درآمدزایی و مدرک فروشی روی آورده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
البته نباید تاثیر کارانه نجومی را نادیده گرفت.
دکتری از دانشگاه تهران در رشته فلسفه دارم با مقالات و کتب متعدد ولی بیکار بیکارم. نه جذب هییت علمی است و نه کار مربوط به رشتم. برای همین خودم همه را توصیه می کنم که یا درس نخوانید یا رشته ای بروید که بازار کار دارد. فعلا امید به بازار کار فقط در رشته ی تجربی است.
پاسخ ها
آزاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
موافقم . درس خوندن در ایران هیچ آینده ای نداره همه یک فوق لیسانس و دکترا دستشون گرفتن و دنبال کار می گردند . کار کجا بود ؟
#مثلایک تعمیرکار دستگاه های پزشکی درآمدش چند برابر یک پزشک است#
این ساده لوحانه ترین مثالی که می شه ذکر کرد. کاملا مشخصه با مملکت بی درو پیکری که داریم و هرروز بر مشکلات مردم افزوده میشه؛ کارخونه ها ورشکسته یا بسته میشن و دستگاههای بنجل چینی بیشتر طبیعی که مشتری پزشکا بیشتر باشن و درامدشون هم سر به فلک بزنه لذا دیگه نیازی به مهندس نداریم!!!!!!
وقتی پزشکی که کارش ختنه گر است و میلیارد ی درآمد ماهانه دارد خب معلوم است همه به سمت پزشکی بروند
آموزش پزشکی مانند بقیه کشور ها باید زیر نظر وزارت علوم قرار گیرد تا مافیای پزشکی ظرفیت آن را بخصوص در دوره تخصص کم نگه ندارند.
باید از وزیر بهداشت پرسید که در کدام کشور دنیا متوسط دریافتی پزشک متخصص حدود ۸۰ برابر کارگر تمام وقت همان کشور است.

جواب این سوال مشخص می کند که توی این چند ساله این وزارت خانه با جذب بودجه های صنعت چه بلایی بر سر اقتصاد این مملکت آورده است.
وقتی دانش آموزان به هر دلیل به رشته ای تمایل دارند ، نباید از این موضوع ترسید .
بلکه باید با انعطاف در صندلی های دانشگاه برای آنها راه ورود را هموار کرد .
قطعا پس از ورود به دانشگاه ، پبسیاری از این 600 هزار نفر متقاضی رشته پزشکی ریزش خواهند کرد و در نهایت تعداد کمی به مرحله نهایی پزشکی می رسند .
پس چرا امروز بجای اینکه آنها را مشغول تحصیل کنیم ، درهای دانشگاه را به روی آنها می بندیم و می خواهیم آنها را به سمت رشته های دیگر سوق دهیم ؟!!
چرا از این اشتیاق بعنوان یک فرصت استفاده نمی کنیم تا هم دولت سود ببرد و هم دانش آموزان مشغول تحصیل شوند و در ادامه خودشان متوجه بشوند که راهشان درست است یا خیر ؟
مهندسی کلا گرفتاریش زیاده برای هرکاری باید صد درصد جواب بگیری و خطا نداشته باشه اشتباه کنی به هیچی نمیرسی و باید کلی خسارت بدی حواست باید به هزار جور فاکتور راندوم باشه اخرشم کلی باهات چونه میزنند و اسمون ریسمون میبافند تا حقت و کمتر پرداخت کنند اما پزشکی بیمار خوب بشه میگن خدا خواست بمیره هم میگن خدا خواست بیمار بیچاره هم برای علاجش دو دستی هزینه ها رو میده اخرشم بقای عمرش با خداست و اعتراضی نمیتونه بکنه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
درد دل ما مهندسان را خیلی گویا گفتی.
ممنون.
/مثلایک تعمیرکار دستگاه های پزشکی درآمدش چند برابر یک پزشک/
آخه این چه مثالی هست که می زنید. خیلی از تعمیر کار ها با کلی التماس از این و اون کار می گیرند صرف دیدن یک تعمیر کار که پول زیاد می گیرد دلیل نمی شود که به بقیه تعمیم دهید.
میانگین مهم است.
الان میانگین دریافتی پزشک متخصص زنان حتی در شهرستان از سود یک کارخانه متوسط بیشتر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
درآمد پزشک متخصص از رئس جمهور
هم بیشتر است
وقتی امیدی به پیدا کردن شغل تو این زمینه ها نیست قاعدتا جذابیتی تو این رشته ها برای مردم وجود نداره
وقتی در آمد یک ماه یک پزشک از در آمد یکسال یک دکتری مهندسی برق بیشتر است در حالی که به همان اندازه درس می خواند و تلاش می کند!!! چرا باید بچه ها بروند ریاضی بخوانند؟ من خودم رشته ریاضی و فیزیک بودم بهترین دانشگاه سراسری درس خواندم آخرش با داشتن فوق لیسانس شدم کارمند با حقوق ثابت .
ولی برای فرزندم همین الان که کوچک است تصمیم دارم اجازه ندهم رشته ریاضی بخواند چون آینده اش بهتر از خودم نمی شود رشته مطلوب در ایران با درآمد تضمین شده فقط پزشکی یا دندانپزشکی است بقیه ول معطل هستند وسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
درس خواندن پزشک را با مهندس برق مقایسه می کنی.
پزشکی عموما درس های حفظی است یعنی احتیاجی به فکر کردن ندارد فقط طوطی وار حفظ می کنی و تمام اما رشته های مهندسی ذاتا استنتاجی هست یعنی علاوه بر خواندن باید کلی تمرین کنی تا شاید نمره دریافت کنی
به راحتی می توانم بگویم کسی که از دانشگاه تراز اول ایران دکتری مهندسی می گیرد چندین برابر یک پزشک متخصص زحمت کشیده است..
تمام صحبت های بالا مربوط به داشگاههای تراز اول ایران است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
من هم فنی خواندم از دانشگاه تراز اول کشور الان کارمندم .بخدا حق دارید اگر راهنما داشتیم ما هم پزشکی می خواندیم الان درآمد انچنانی داشتیم
دریغا که گذشته بر نمی گردد
امروز رشته تجربی یک رشته تحصیلی متورم است و تراکم دانش آموز در آن زیاد، محصول کار امروز و دیروز نیست بلکه یک فرهنگ نادرست در طول سال های متوالی مسبب این وضع بوده است
اگر چه مسئولان آموزش و پرورش سیاست‌های متفاوتی نظیر طرح " هدایت تحصیلی" را برای رفع این معضل اجرا کردند اما هیچ کدام از این برنامه‌ها نتوانسته عطش حضور در رشته‌های پزشکی را کم کند

دلیلش واضح است و با راهکارهای گذشته مثل هدایت اجباری تحصیلی و ... یا با زور و اجبار و یا توجیه و راضی کردن مردم و گول زدن آنان نمیتوان این عطش را خواباند.
وقتی در هر کوی و برزن دانشگاه زده اند و رشته های علوم انسانی و ریاضی فیزیک را جذب میکنند، وقتی تورم فارغ التحصیل وجود دارد در این رشته ها و ظرفیت جذب شان اشباع شده است از مردم چه انتظاری دارید؟
این در حالی است که وزارت بهداشت ظرفیت رشته هایش را بر خلاف وزارت علوم مدیریت کرده است و عرضه انبوه رشته ها را به راه نینداخته است.
برای مثال بعد از انقلاب ما در رشته فیزیوتراپی در دانشگاه ازاد اسلامی اصلا جذب دانشجو نداشته ایم و در بخش دولتی هم فقط در چند دانشگاه بزرگ تهران دانشجو گرفته است!!!
مقایسه کنید با جذب انبوه دانشجویان دکترای تخصصی در جامعه شناسی و مدیریت و علوم سیاسی و روانشناسی و مهندسی و فنی و ... !!!!
همین الان یک پرستار فارغ التحصیل از دانشگاه ازاد شهرستان های کوچک خیلی راحت تر از خیلی از دکتراهای رشته های انسانی و فنی میتواند جذب بازار کار بشود!!

از آن مهم تر شما درآمد یک پزشک یا دندانپزشک یا داروساز را مقایسه کنید با دکترای تخصصی انسانی و ریاضی-فنی. همین الان یک انترن در زنجان در حین طرح ماهی 9 میلیون درآمد دارد! در زاهدان ماهی 15 میلیون ...

بماند که کارانه های پزشکی و ... چقدر کلان هستند. بماند که یم جراح زنان و زایمان ماهی چند ده میلیون در کمترین حالت درامد دارد.
آن وقت دکترای تخصصی حقوق یا دکترای تخصصی مهندسی برق و عمران و مکانیک و هسته ای و ... در کجای کار است؟! درآمد نهایتا ماهی 3 تا 4 میلیون این کجا و آن کجا؟
تازه پرستار و فیزیتراپ یا گفتاردرمان یا تکنسین اعضای مصنوعی و پروتز هم باشید هم کارتان تضمین است هم درآمد در حد دکتری تخصصی سایر رشته ها!!!

خدا وکیلی شما بودید می رفتید سایر رشته ها غیر از تجربی؟!
شما بودید هدایت یا توجیه تحصیلی را می پذیرفتید و گول می خوردید؟
جناب دکتر قاضی زاده در مصاحبه تلویزیونی چند سال پیش دایم به مجری مکی گفتند نه اصلا گرایش مالی مردم به پزشکی خواب و خیال است و از قدیم مردم ما علاقه مند بوده اند به طبابت و این حرفه مقدس!!!
جناب دکتر قاضی زاده
وزیر محترم بهداشت
شما به عنوان یک مدیر عالی باید اول واقع بین باشید و بدانید مردم صرفا بر اساس شایعات عمل نمیکنند. بله شایعات و تبلیغات موثر است اما نه آن قدر که 700000 داوطلب را به سمت تجربی بکشاند یعنی چیزی بیش از 65 درصد کل داوطلبان کنکور سراسری

از چندین سال پیش که حقوق های نجومی و کارانه های سنگین پزشکان مزرح شد عده ای از کارشناسان دائما هشدا میدادند در این خصوص اما متاسفانه گوش شنوایی پیدا نشد و نتیجه همین شد که ملاحظه میکنید و در صورت خواب مسئولان و عدم تلاش برای توزیع متوازن درآمدها و عادلانه نمودن حقوق ها و مزایای رشته های مطمئن باشید توجیه و نصیحت و زور اثری ندارد و در سالهای آتی داوطلبان تجربی به مرز 80 درصد داوطلبان کنکور خواهند رسید چون انسان یک موجود منطقی و اقتصادی است و باید با منطق هم توجیه شود نه با شعار و زور ...
درکشوری که صنایع خوابیده چه نیازی به مهندس است.رشدوبالندگی هرکشوردرگرو افزایش صنعت ومهندسین ان است درجامعه ای که مریض است نیازبه کادرپزشکی ووکیل است زیراکلاهبرداری ودلالی زاییده اش امراض قلبی وروانی است و........
با سلام
بهترین کار را خونواده ها میکنن
من خودم الان دیگه ترم اخر هستم در دوره دکترا در رشته ادبیات در یکی از دانشگاه های بزرگ کشور ولی هر جا رفتم برای کار، پیدا نکردم که نکردم. از مدرسه ابتدایی گرفته تا دانشگاه. دنبال کارهایی دیگری هم غیر از تدریس گشتم. چنتا آزمون استخدامی شرکت کردم که غیر از یکی، در بقیه آزمون ها پذیرفته شدم ولی در مرحله مصاحبه رد شدم.
وقتی که خانواده ها امثال من رو می بینن تصمیم درست اینچنینی می گیرند
وقتی تولید دریک کشور از بین بره و همه چیزازچین وارد بشه نتیجه ای جز بیکاری بسته شدن کارخانه ها و عدم نیاز به رشته های فنی و سرازیر شدن سرمایه های سرگردان بسوی دلالی میگردد وقتی برنا مه ریزی کلان در مملکت نباشهچه انتظاری دارید
بنده زمانی ریاضی فیزیک را انتخاب کردم که اجباری بود . گفتند یا ریاضی وفیزیک دبیرستان نمونه ویا تجربی دبیرستان عادی . ودر دانشگاه هم الکترونیک را انتخاب کردم . ولی الان پس از 15 سال کارمندی دارم MBA میخونم که بیکار نباشم . . هیچ وقت توصیه نمی کنم خودتون را با این دروس سخت و... مشغول کنید فقط دهن پرکنند هیچی ندارند یه پرستار بیشتر از مهندس درامد وارج وقرب داره
بابا من پزشک عمومی هستم و با ماشین کار میکنم؟!!!کدام پزشک درامد خوبی دارد!!!!همش حرفه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
خالی نبند!
الان پزشک عمومی توی طرح و انترن در طرح حداقل ماهی 10 میلیون درامد دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
خواهشا مردم را احمق حساب نکنید.
وزیر بهداشت گفتند به هر پزشک عمومی که حاضر شود برود مناطق محروم ماهانه ۱۵ میلیون می دهیم اما استقبال بسیار پایین بود. وظرفیت پر نشد.
ضمنا حرفهای دوستان در مورد پزشکان متخصص است نه شما.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
واقعا دکترهستی؟ پزشک تازه فارغ التحصیل که طرح می گذراند ماهی ۱۱ میلیون می گیرد دروغ نمی گویم از اقوام است حالا مهندس ب بخت با ۲۰ سال سابقه کار بزور ماهی ۶ الی ۷ میلیون بگیرد
نگران نباشید بیکاری هم در رشته های پزشکی شروع شده و فراگیر خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
عزیزم سنا بده آش به همین خیال باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
وزارت بهداشت رشته های پزشکی را از نظر ظرفیت به دقت کنترل میکند. این وزارت علوم هست که بی در و پیکر است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
البته بعد از اینکه بقیه کاملا نابود شدند و کسی نبود تا پزشکان سر کیسه اش کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
تا زمانی که انحصار دارند بیکاری ندارند
جالبه که یه پزشک در این جمع نبوده که حتی یه نظر بده و از جامعه ی پزشکان حالا درست یا غلط دفاع کنه

من با قشر پزشک در بحث درامد خیلی بحث کردم و توجیه اینا اینه که ما کشیک می دیم و استرس کارمون زیاده

اقا من با رشته مهندسی حاضرم دو برابر اینا در طول تحصیل کشیک بدم و استرس بکشم و درامد اینا را داشته باشم
چون بیکاری هم بهم استرس وارد می کنه هم بیخوابی

والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
والله استرس بیکاری از استرس کشیک خیلی بیشتره
تازه بعد از استرس کشیک اقلا یه پول قلمبه می گیری
اما بعد از استرس بیکاری هزار درد و مرض میاد سراغت
می خوای به زور برن ریاضی و انسانی که بیکار بمونن؟ قاعده بازاره، تعداد پزشک کمه انحصار بالا است پزشک شی خودتم که واس خودت کار نکنی وزارت بهداشت دستش تو بودجه بیت المال هست به بهانه ها مختلف نمی ذاره حقوقت بیاد زیر پنج برابر حقوق مهندس و استاد! وقتی تقاضا زیاده ظرفیت رو باس به مرور زیاد کرد بعدم جلو این وضعیت مسخره رو که یه متخصص 100 تا مریض تو روز ویزیت می کنه رو باس گرفت! تو همه جای دنیا پزشکی حساب کتاب داره تو ایران فقط مساله سرویس انبوه و تیغ زدن هرچه بیشتر مریضه.
به اطلاع همه می رسانم در دانشگاه علوم پزشکی شهر... پزشکی وجود دارد که درآمد ماهیانه اش 1 میلیارد و نیم هست. داروساز ها حداقل ماهی 100 میلیون درامد دارند.
بعد یک عضو هیات علمی 30 سال سابقه کار که استاد تمام هست ماهی 10 میلیون درامد دارد.
وحشتتتتتتتتتتتتتتنننننننننننننننننننناکه
درد مملکت ما درد تولید است. ما برای تولید درون زا نیاز به رشته های مهندسی مثل ساخت و تولید، مواد، طراحی صنعتی و سایر رشته های مهندسی داریم که بتونیم تولید رو رونق بدیم ولی متاسفانه نه حمایتی وجود داره نه عزمی برای شروع. با این بازار کار دانشجویان خود به خود سمت رشته های پول ساز مثل علوم پزشکی میرن.
در کشورهایی مانند انگلستان چون درمان دولتی است رشته های گروه پزشکی به اندازه ایران اقبالی ندارن پس ما باید به دنبال دولتی کردن درمان بریم که برخی از پزشکان نتونن سو استفاده کنن و مالیات هم ندن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
پزشکان مالیات نمی دهند خیلی از این پزشک های معروف وقتی مطبشان می روی می گویند کارت خوان خراب است نقدی حساب کنید تا مالیات ندهند
در گرایش مخاطره آمیز برای آینده کشور ونامتعارف جامعه نخبه دانش آموزی به رشته تجربی چند عامل وجود داره
# عدم توسعه بخش صنعت و تولید که زیر سایه سنگین فقدان سرمایه گذاری خارجی و داخلی، اشتغال برای رشته های فنی و مهندسی رو دچار مشکل کرده
# تعرفه بالای خدمات پزشکی،دندانپزشکی، داروسازی و همینطور پرداختی های نامتناسب با درآمد سرانه ملی به پزشکان که نام حقوق های نجومی به خود گرفته است
# ظرفیت پذیرش محدود و کمتر از تقاضای جامعه در رشته های پزشکی که نرخ اشتغال این رشته ها را بسیار بالاتر از سایر رشته ها نموده است
اینجانب فارغ التحصیل مهندسی شیمی از دانشگاه شیراز هستم حاضرم با درامد خط فقر هر کاری انجام بدم‌ ولی نیست ناچارا تاکسی تلفنی کار میکنم رشته های مهندسی با این میزان فارغ التحصیل مساوی فارغ التخصیلان امریکا قطعا اینده شان تاریک است چرا که میزان سرمایه گذاری صنعتی در این کشور خجالت اور است لذا انتظار شغل و درامد خیالی بیش نیست ولی کسی به ما نگفت و فقط عمرمان هدر رفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
ببخشید توهین نباشد پرستاری می خواندی الان کار داشتی ماهی ۷ الی ۸ میلیون هم می گرفتی
با سلام و خدا قوت یه پیشنهاد به سایت تابناک دارم یه واحد پژوهشی و مرکز جمع آوری اطلاعات کشورهای پیشرفت از هر لحاظ سیستم آموزش و درسی اینکه در کشور آلمان طبقه معلمان بهترین جایگاه را دارد . و اینکه هر پزشک نمی تواند در روز هر قدر که خواست بیمار ویزیت کند . سیستم باید درست بشود من نمیدانم این مسئولان و نمایندگان حتی نمی توانند از سیستم کشورهای پیشرفت کپی برداری و استفاده کنند. هنوز شیوه تدریس در مدارس ما به صورت سنتی و اشتباه است فضای اموزشی مناسب نداریم این که واقعیت و حقیقت چیست ؟ با حرف زدن فرهنگ درست نمی شود جامعه به همه ی ابزارها را نیاز دارد . وقتی که یک معلم در جامعه ما هیچ جایگاه معنوی و مادی ندارد!! چگونه میتواند دانش آموزان را هدایت کند. چرا مسئولین نمیخواهند بیدار شوند بابا اگر معرفت و توانش را ندارید میدان را برای دیگران خالی کنید.
کشور ما چه صنعتی داره که مهندس بخواهد؟ ! رشته های انسانی هم در دنیا تحت حمایت دولت هستند ، که دولت ما بودجه ای برای این قبیل برنامه ها نداره . پس خودتان را علاف نکنید
وقتی دانشگاههای وزارت بهداشت سهمیه های پذیرش در رشته های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی را بسیار محدود حفظ کرده اند ولی دانشگاههای وزارت علوم و آزاد و پام نور در رشته های فنی کشاورزی و علوم انسانی بدون ملاحظه و با رقمهای نجومی دانشجو پذیرش می کنند نتیجه ای غیر از وضعیت فعلی جامعه ایجاد نمی شود. پزشکان نجومی بگیر و مهندسین و حقوقدان و حسابدار و .... بیکار و تمام پولی که باید به طور عادلانه بین مشاغل جامعه توزیع شود فقط به جیب پزشکان ریخته می شود. و این راز فقر و بیکاری در کشورهای جهان سوم است که وقتی توسعه اقتصادی وجود ندارد و بیکاری موج میزند این فقط پزشکان جامعه هستند که در رفاهند به خاطر شیوع انواع بیماری ها در جامعه!
همش تقصیر آقای وزیر بهداشت هست که پول هدفمندی یارانه ها (بخوانید گران شدن سوخت) رو از جیب ملت بی حساب به جیب پزشکان میریزد؟#من_راضی_نیستم حقم از بیت المال با این شکل اشرافی و حقوق های چند صد میلیونی حیف و میل شود
با سلام گرايشهاي اجتمائي از اين دست مانند گرايش شغلي فقط با آموزش، نصيحت و صحبت كردن با والدين و يا دانش آموزان راه به جايي نمي برد همانطور كه در مقاله هم اشاره شد اين گرايش ها در طول ساليان و بر اساس مشوق ها مادي و معنوي از سوي جامعه شكل گرفته است و كاملا هم با واقعيات جامعه همخواني دارد بعنوان مثال براي يك پزشك و يا يك دندانپزشك تقريباً بيكاري و حتي كار با درآمد پائين بي معناست و خيلي از درگيريهايي كه ساير مشاغل دارن را ندارد نه با اداره ماليات، اداره اماكن، بيمه و نه با مشكلات رئيس و مرئوسي متداول در جامعه ما، نه با مشكل ارتباطات بين المللي و نه با نوسانات شاخصهاي كلان اقتصادي و نه با مشكلات ناشي از محدوديتها مانند تحريمها.
دلیل این وضعیت اینه که پزشکا با هم متحد هستن و نمیزارن ظرفیت پزشکی دانشگاه ها رشد کنه چون اینطوری انحصار رشته هاشون بیشتر میشه و دیگه درآمد نجومی ندارن و نمیتونن مردم تلکه کنن . ولی رشته های مهندسی هر دانشگاهی داره و باعث شده مثل قارچ مهندس بیاد بیرون از این دانشگاه های بدون کنکور .من اگر میدونستم که با رتبه 100 ریاضی فیزیک وتحصیل رشته عمران تو دانشگاه تهران در آمدم ماهی 2 تومن صد سال درس نمیخوندم میرفتم مکانیکی کار میکردم الان اوستا کار بودم .
چرا تعداد دانشگاه های پزشکی را زیاد نمی کنند ؟ وقتی اینقدر نیاز و تقاضا هست چرا دانشگاه فنی تاسیس می شود ؟ تعداد دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی پزشکی را بیشتر کنند تا این انحصار از بین برود
در خیلی از کشورها teachers training colleges وجود دارد که از دانش آموختگان دانشگاهها دارای شرایط قابل قبول برای معلمی باشند، افرادی را گزینش و دوره هایی را برای آنها می گذارند و سپس این افراد صلاحیت تدریس در مدارس آموزش و پرورش را پیدا می کنند.
در ایران دانشگاه فرهنگیان این افراد را از مقطع دیپلم گزینش می کند و لیسانس دبیری در رشته های مختلف تربیت می کند. اولا چون استاد ندارد، اغلب آموزش ها ضعیف هستند. ثانیا از آنجایی که از همان بدو ورود به دانشگاه استخدام شده و حقوق دریافت می کنند، این دانشگاه در جذب از دانشگاههای برتر کشور هم جلوتر است. نتیجه اش عدم استقبال از رشته های علوم پایه و علوم انسانی در اکثر دانشگاهها از جمله دانشگاههای قوی و قدیمی و نهایتا تعطیلی این دوره ها شده است. فاجعه ای که در آینده بوجود آمد خیلی فجیع تر از مشکلاتی که در حال حاضر شاهد هستیم، خواهد بود و آن تعطیلی دوره های تحصیلات تکمیلی و کاهش تحقیقات در این زمینه.
خدا همه ما را از جمله سیاستگزاران را ختم بخیر کند.
الفاتحه.
رحمت جان گداز رشته های فنی مهندسی علوم انسانی و علوم پایه را تسلیت عرض می کنم در 20 سال اینده با کمبود مهندس و محقق روبرو خواهیم شد
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی