بازدید 17042
تبعات خرید میلیون دلاری حق پخش و عدم هزینه در روسیه؛

خبرنگاران اعزامی صداوسیما همچنان از روی سکوی تماشاگران جام جهانی گزارش می‌کنند! / خبرنگاران تلویزیون را به سالن کنفرانس خبری نیز راه نمی‌دهند!

رسانه ملی با وجود خرید حق پخش، به دلیل عدم برنامه ریزی یا عدم هزینه، از راه اندازی روم اختصاصی در شهرهای میزبان جام جهانی 2018 پرهیز کرده و به همین دلیل تاکنون به خبرنگاران تلویزیون کارت خبرنگاری تعلق نگرفته است. در مقابل، بسیاری از شبکه‌های تلویزیونیِ دیگر کشورها، اتاق خبری بسیار بزرگ و چند طبقه‌ای ایجاد کرده‌اند و به شکل متمرکز در حال پوشش جام جهانی روسیه هستند.
کد خبر: ۸۰۸۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۱ 16 June 2018

با وجود آنکه تلویزیون ایران برای خرید پخش زنده بازیهای جام‌جهانی میلیون‌ها دلار به الجزیره پرداخت کرده، عدم برنامه ریزی و صرف هزینه‌ای به مراتب کمتر از حق پخش در روسیه، باعث شده خبرنگاران صداوسیما فاقد مجوز گزارش زنده بازی از کنار زمین و حضور در مناطقی است که دیگر گروه‌های خبری اجازه دارند به آنها مراجعه کنند.

به گزارش «تابناک»؛ صداوسیما برای پخش جام جهانی 2018 برنامه‌های متنوعی ساخته که برنامه اصلی با اجرای عادل فردوسی پور از شبکه سوم سیما پخش می‌شود و در همین راستا حق پخش بازیهای جام جهانی روسیه به قیمت قابل توجهی از مجموعه رسانه‌ای الجزیره قطر که رایت این بازیها را در اختیار داشت، خریداری شده است.

پیش از آغاز جام جهانی، یکی از مسئولان صداوسیما تاکید کرد که رقم حق پخش این بازیها به ارزشی معادل 50 درصد رقم اصلی خریداری شده است. بر اساس شنیده‌های «تابناک» با توجه به درخواست 18 میلیون دلاری الجزیره از کشورهای منطقه، احتمالاً این حق بخش به ارزشی قریب به 9 میلیون دلار خریداری شده و اکنون شاهد پخش بازیها متکی بر همین مجوز از تلویزیون ایران هستیم.

خبرنگاران اعزامی صداوسیما همچنان از روی سکوی تماشاگران گزارش می‌کنند! / خبرنگاران تلویزیون را به سالن کنفرانس خبری نیز راه نمی‌دهند!

با این اوصاف انتظار می‌رود با توجه به سابقه قابل توجه برنامه سازان تلویزیون که مسافر ادوار جام جهانی فوتبال بوده‌اند، از این سرمایه گذاری تلویزیون به شکل احسن بهره برداری شود و شاهد گزارش‌های فوق العاده اختصاصی خبرنگاران باشیم. با این حال با گذشت چند روز از جام جهانی، تمامی گزارش‌های خبرنگاران تلویزیون یا از روی سکوی تماشاگران بوده و یا در خارج از ورزشگاه و معابر مسکو و سن پترزبورگ ثبت و پخش شده است. بخش قابل توجهی از تصاویر پخش شده از شبکه‌های 3 و ورزش نیز متعلق به فیفا است که بر روی حساب یوتیوب فیفا منتشر می‌شود.

این نوع پوشش جام جهانی، چنین گمانه زنی را از سوی برخی رسانه‌ها متبادر ساخته بود که تلویزیون اساساً رایت بازیها را خریداری نکرده و به همین دلیل آی دی کارت خبرنگاری به گروه‌های تصویری صداوسیما اختصاص داده نشده است. تداوم حضور میثاقی و دیگر خبرنگاران صداوسیما که با بلیت تماشاگران به تماشای بازیها می‌نشینند و با موبایل در داخل ورزشگاه فیلم می‌گیرند و با گوشی موبایل از فضای بازیها پخش زنده می‌روند، به این گمانه‌زنی‌ها دامن زد.

با این حال بررسی‌های «تابناک» حکایت از آن دارد که مشکل اصلی به عدم برنامه ریزی تلویزیون برای حضور در این رویداد بازمی‌گردد. شبکه‌های تلویزیونی در گروه بندی متفاوتی از خبرنگاران رسانه‌های مکتوب قرار می‌گیرند و برای آنکه بتوانند در جام جهانی روسیه فعالیت کنند باید یک «اتاق خبری / Newsroom» اختصاصی را از میزبان اجازه می‌کردند و متکی بر همین امکان به آنها آی دی کارت خبرنگاری تعلق می‌گرفته است.

رسانه ملی با وجود خرید حق پخش، به دلیل عدم برنامه ریزی یا عدم هزینه، از راه اندازی روم اختصاصی در شهرهای میزبان جام جهانی 2018 پرهیز کرده و به همین دلیل تاکنون به خبرنگاران تلویزیون کارت خبرنگاری تعلق نگرفته است. در مقابل، بسیاری از شبکه‌های تلویزیونیِ دیگر کشورها، اتاق خبری بسیار بزرگ و چند طبقه‌ای ایجاد کرده‌اند و به شکل متمرکز در حال پوشش جام جهانی روسیه هستند.

بر اساس گزارش‌های دریافتی، خبرنگاران صداوسیما در مقطعی حتی فاقد اتاق در هتل برای استراحت بوده‌اند و از تغذیه مناسبی نیز برخوردار نبوده‌اند! در این شرایط خبرنگاران صداوسیما نه تنها مجوز حضور در کنار زمین و گزارش‌های اختصاصی را ندارند، بلکه حتی دوربین حرفه‌ای را در هیچ بخش از ورزشگاه یا دیگر بخش‌های جنبی نظیر سالن کنفرانس خبری نیز نمی‌توانند ببرند.

باید دید مشکل عوامل صداوسیما در روزهای آینده با روش‌های نامتعارف نظیر رایزنی‌های معمول برای شرایط خاص رفع می‌شود یا همچنان خبرنگاران صداوسیما در حال گردش در خیابان‌ها صرفاً از «حال و هوای بازیها» گزارش می‌فرستند و از روی سکوی تماشاگران با موبایل فیلم می‌گیرند و ارسال می‌کنند؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۴۶
عادل فردوسی پور مشخص نیست کی قرعه کشی انجام میده، باید زمان مشخصی برای قرعه کشی باشه. اصلا نظم ندارن.
پول ماست که از سفرمون بر میدارن و حیف و میل میکنن
طرف حسابشون صدا و سیما نیست بلکه وزارت ورزشه که دیپلماسی ضعیفی داره مثل وزارت خارجه. مگه وزیر ورزش رو صداو سیما انتخاب کرده؟؟؟!!!!!!
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
به نظر شما خبرنگار صدا و سیما رو باید وزارت ورزش بفرسته یا وزارت امور خارجه؟؟؟؟!!!!! یه چیزی میگین بعضی وقتا که آدم شاخ درمیاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
باز یک اصولگرا آمد نظر داد بابا خودت نکش توی همه کامنت ها هستی و داری تخریب میکنی به فکر خودت اما رهبر هم گفتند دوری کنید از تخریب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
این مساله به صدا و سیما مربوط میشه نه وزارت ورزش. پخش تلویزیونی بازیها در حیطه کاری صدا و سیماست و ربطی به وزارت ورزش نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
اساساً فیفا وزارت ورزش رو به رسمیت نمیشناسه. مستقیماً رسانه ها باید بگیرند
اگه بخاطر صرفه جویی بوده باشه، اتفاقا بنظرم خیلی هم خوبه، هرچقدر کمتر هزینه کنن بهتره، تازه فضای شهر خیلی زیباتر از فضای یه استودیوست
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
داداش بخاطر صرفه جویی اگه بود انقدر هزینه نمی کردن بازیکن معروف خارجی بیارن مهمانش کنن. بعدم اگه صرفه جوییه اول از حقوق پرسنل صدا سیما بزن که در روز ۵ ساعت کار می کنن ماهی ۱۰ میلیون درآمد دارن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
فضای زیبای شهر را که برای ما پخش نمیکنند چند باری که من نگاه کردم خبرنگار یه نقطه کور از شهر را انتخاب کرده که از فاصله دور ماشین ها میرن و میان. جایی که هیچ عابری رد نشه و صدا و سیما به مشکل برنخوره!!1
انصافا ببین یه شبکه ورسانه ی قطری چی شده وبه کجا رسیده قطری که مساحت وجمعیتش اندازه یه استان ایران هم نیست ماهم به جینگیلی امریکا وفینگیلی اسراییل رسیدیم خدایی این دردارو ادم به کی بگه !؟
همین مسئله ای رو که قید شده در نظر بگیرید...
بقیه امور کشور نیز همین است...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
کاش در بقیه امور همینجوری صرفه جویی میشد
لطفا مسئولین نظام وورزشی با آبرووحیثیت نظام اسلامی ومردم بازی نکنندکه بااین کاربخودضربه زده اند.
خلایق هرچه لایق!
اگر اینقدر بی کار شدن برگردن ایران!
از دل روسهای خائن هم رفتیم دنیا ما رو نمیخاد
کلا در تمامی موارد مایه ی شرمساری هستیم در عرصه ی جهانی.
مسابقات ورزشی را وقتی از صدا سیما می بینی از بس سانسور می کنند حالت بد می شه.
اقا مثلا اگ استدیو هم داشته باشن گلی به سرمون میزنن...متاسفانه (دلیلشم خودتون میدونید همون داستان والیبال) همه اطرافیان من از ماهواره دارن می بینن فوتبالها رو خودمم بعد از یکی دو بازی اول الان همه رو از ماهواره می بینم...پیامکم میدم بهشون....
تازه این گزارشها ک میفرست هم خیلی سعی میکنن تو اون حواشی خاشیه پر رنگتر از متن نداشته باشند!!!...اون گزارش تصویری بعد از ایران مراکش رو ببین رو سکوها متوجه منظورم میشی...یا دستش رو این ور اون ور میکرد گوشه های کادر رو مخفی کنه بعدشم اونی ک تصویر میگرفت زاویه رو سمت بالاتر تغییر داد...
جک ان واقعا...
راه حلش تلوزیون خصوصیه
به جان خودم به محز مجوز nتا تلویزون تو زمینه های سرگرمی تفریحی راه انداخته میشن...میتونن مجوز رو همین ورزش و مستند فیلم و سریال بدن ...ولی مسایل سیاسی رو در ابتدا نه ....
روم؟!!!!!
آدی کارت؟!!!!!
رایت؟!!!!!
ار تو بعید بود
هرچی باشه واسه شادی مردم گزارش تهیه می کنند و ما راضی هستیم...شما چی که خبرنگاراتون با هزینه بیت المال میره سوریه٬عراق٬یمن گزارش جنگ میده....
همه چیز ما را حقیرانه کرده اند !

برنامه ریزی و عملکرد ما را مقایسه کنید با کشورهای کوچک و بزرگ جنوب خلیج فارس حتی کشورهای در حد جزیره !
بعدش هم به خود می بالیم و می نازیم که دارای دانش و فرهنگ چند هزار ساله هستیم.
سر تا پا پُر از ایراد و اشکالیم و تا اینها را درنیابیم تا ابد و الدرح در اوضاع فضاحت بار بمانیم.
اگه حق پخشو خریدن پس چرا شبکه سه از گیرنده های ماهواره ای فوتبالارو پخش نمیکنه و بجاش فیلمهای سینمایی دویست دفعه تکراری و میذاره.
بيسوادي و ناكاربلدي بد درديه!!
نیازی به خبرنگار نیست تمام شبکه های خارجی در دسترس مردم هستند
صدا و سیمایی که این روزها با پیام های تبلیغاتی و احتمالا درصد گرفتن از مخابرات بابت پیامک ها چه پول هایی که به جیب نمی زند؟!!
ميلياردها تومان بودجه دراين سازمان فقط حيف وميل ميشه! ناكارآمدو بى خاصيت
واقعا حق پخش را خريده پس چرا شبكه 3 روي ماهواره فوتبال پخش نكرد؟؟!!
همون بهتر عادل از تو استودیو گزارش میکنه خیلی هم بهتر الکی پول الکی یه اتاق دربسته بهشون بدن که چی ، از همون خیابون گزارش کنند بهتر است ، تا برند کنار زمین و یه نفر ناشی گزارش کنه ، اگر پول نداده باشند برای این کار ، من که راضیم .
فکر مبکنن در ممالک ازاد هم مثل اینجا پارتی بازی کاربرد داره در صورتیکه در انها لیاقت و باسواد بودن حرف اول را میزند...
حضور خبرنگارای صدا و سیما کاملا مشابه حضور آدمای شبکه من و تو هست! البته مقایسه کنید عرض و طول صدا و سیما و بودجه های کلانش رو با شبکه درپیت من و تو !! یعنی اونا با یک هزارم هزینه شایدم یک میلیونیم هزینه همون کاری رو می کنن که صدا و سیما می کنه با هزاران برابر بودجه بیشتر!!
اصلا چه معنی داره سفر خارجی میرن! بد عادت شده اند. سفر خارجی خیلی چیز بدیه!
رفته اند گزارش تهیه کنندیا دلارهای ملت ایران را خارج کرده اند و در بانکها سرمایه گذاری کرده اند
نمي داتم شما تابناكي ها چرا اين قدر مشكل دارييد با صداوسيما،، حالا طرف از تو استاديوم تصوير مي فرسته و ارتباط زنده مي ره بده؟؟ حالا غذاشون بده به شما چه ارتباطي داره؟ مشكل دلسوزي شما نيست مشكل سياسي كاري شماست كه از دري مي خواهيد عليه صداوسيما مطلب بزنيد
میگن ما شصت نفرخبرنگاروعکاس فرستادیم اگرقراره این بنده های خدابرای تهیه گزارش توی خیابون ها ویلون وسیلون باشند این چه کاریه اینهمه آدم روفرستادند.اینها حتی اجازه ندارند ازیک کنفرانس خبری گزارش وفیلم تهیه کنند .خدایا مسئولان مارا به خاطر اینهمه بی برنامگی ببخش
عملکرد ضعیف مسئولین در سالهای گذشته در مبارزه با اختلاس و رانت آنچنان ضعفی بر پیکر اقتصادی کشور عزیزمان وارد کرده که نتوانیم حتی آنجایی که بحثی از تحریم ها در میان نیست ،به خاطر مسائل مالی آنطور که شایسته ملت ایران است با اقتدار در کنار دیگر کشورها حاضر شویم.
متاسفانه توزیع ناعادلانه ثروت در جامعه ای که نه تنها سرمایه دارش در جهت رونق اقتصادی و زیر ساختهای اقتصادی قدم برنمیدارند بلکه با سفته بازی و ایجاد حباب در بازار به ایجاد تزلزل اقتصادی کمک میکند، باعث و بانی اینگونه کاستی ها در اداره امور داخلی و بین المللی شده است که میبایست هر چه سریعتر با نظارت جدی بر عملکرد و تصمیم قاطع در جهت اصلاح مدیریت سرمایه ملی برطرف گردد.
وقتی قرار است مردم ایران را سانسور کنند اصلا برای چه رفته اند. در نهایت که فقط همین تصاویر خریداری شده را با سانسور نشان می دهند . پس نیازی به هزینه بیشتر نیست . همین تعدادی هم که رفته اند پول مردم را هدر داده اند.
صدا و سیمایی که نتونه اخبار و گزارشات مستقیم از تیم ملی کشورمون در جام جهانی بفرسته فقط به درد لای جرز میخوره و بس. خیلی کشورها آرزو دارن جزو 32 تیم جام جهانی باشن.
بزنین شبکه trt1 ترکیه حالشو ببرین نصف فوتبال سانسور میکنن
طبیعتا برای مردم مشاهده مستقیم فوتبال از گزارش آن ارزشمند تر است با توجه به شرایط کشور و کمبودهای مالی حتی اگر خبرنگار هم اعزام نمی کردند اشکالی نداشت، هزینه کردن ها باید مدیریت شود
فردوسی پور از سوتی های خودش حرف نمیزنه!
چقدر حق ماموریت می گیرن؟
صداسیما عادتاً به شعور مخاطب توهین میکنه .این بار کم آورده به خودش توهین کرده!!!!
امسال واقعا صدا و سیما زده به سیم اخر دیگه نمی شه تحمل کرد
به این نکات توجه کنید:

1. کیفیت تصویری بازی ایران و مراکش از بقیه ی بازی ها کمتر بود
2. طرفداران ایرانی رو نشون ندادن. یعنی شاید همون رفتاری که مثلا میشه از عربستان سعودی توقع داشت که وقتی داره بازی ایران رو پخش می کنه به خاطر نفرتی که از ایرانی ها داره ختی چهره هامون رو هم نشون نده!!
3. میزان تبلیغات فلان اپلیکیشن و فلان سیم کارت و ... انقدر زیاده که ادم فکر می کنه صدا سیما وابسته به یک کازینوی درجه ی سه در لاس وگاس است تا یک کشور 80 میلیونی با کلی ادعا و اون همه بودجه
با نام خدا .

با سلام .

ما ایرانی هستیم و نباید به ملت ایران اهانت شود . در واقع این رفتار توهینی است به مردم ایران .

هرچند بیشتر مردم در داخل کشور از ماهواره استفاده میکنند و ار ترکیه کاملا" بطور زنده جام جهانی 2018 پخش میشود .

صدا و سیما باید در داخل کشور یک بازنگری بشود .........این وضع قابل تحمل نیست ............
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار