بازدید 15254
پیمانه اقتصادی؛

از «عقبگرد پژو ـ سیتروئن از جاده مخصوص خودروسازی ایران» تا «انتقاد اردوغان از فعالیت تاکسی اینترنتی اوبر در ترکیه»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ۶۶ سد بزرگ کشور کمتر از ۴۰ درصد آب دارند، ۴۰ برابر شدن خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۰، کاهش بهای نفت با افزایش تولید نفت خام آمریکا و اوپک، نخستین محموله نفت کارون ایران به اسپانیا فروخته شد، توقف طرح مالیاتی کویت در پی افزایش قیمت نفت، شکایت مکزیک از آمریکا به سازمان تجارت جهانی، نرخ تورم ترکیه به ۱۲.۱۵ درصد جهش زد و پیش بینی نرخ تورم روسیه در سال ۲۰۱۸ را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۵۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹ 05 June 2018

از «عقب گرد پژو-سیتروئن از جاده مخصوص خودروسازی ایران» تا «انتقاد اردوغان از فعالیت تاکسی اینترنتی اوبر در ترکیه»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ۶۶ سد بزرگ کشور کمتر از ۴۰ درصد آب دارند، ۴۰ برابر شدن خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۰، کاهش بهای نفت با افزایش تولید نفت خام آمریکا و اوپک، نخستین محموله نفت کارون ایران به اسپانیا فروخته شد، توقف طرح مالیاتی کویت در پی افزایش قیمت نفت، شکایت مکزیک از آمریکا به سازمان تجارت جهانی، نرخ تورم ترکیه به ۱۲.۱۵ درصد جهش زد و پیش بینی نرخ تورم روسیه در سال ۲۰۱۸ را در بر دارد.

۶۶ سد بزرگ کشور کمتر از ۴۰ درصد آب دارند

کاهش بی سابقه بارش‌ها در سال گذشته و در پی آن افت روان‌ آب‌ها موجب شده تا به رغم بارندگی‌های نسبتا مناسب دو ماه اخیر در برخی از نقاط کشور، حجم ذخیره آب ۱۷۷ سد بزرگ موجود در ۶ حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به ۲۶.۹۲ میلیارد مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهای کشور کاهش ۱۹ درصدی پیدا کرده است. ورودی و خروجی آب از سدها نیز متأثر از افت نزولات جوی، با کاهش‌های محسوسی مواجه شده‌اند؛ به طوری که ورودی به این سازه‌های آبی ۳۷ درصد و خروجی از آن‌ها نیز نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کمتر شده و هم اکنون به طور میانگین ۵۴ درصد مخازن سدهای یاد شده دارای منابع آبی است. به نقل از وزارت نیرو، در این بین، از میان ۱۷۷ سد بزرگ موجود در این ۶ حوضه آبریز ۳۷ درصد از آن‌ها و به تعبیری ۶۶ سد بزرگ کشور از جمله سدهای زاینده‌رود، شهیدرجایی، ساوه و ملاصدرا در آستانه تابستان همچنان کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.

۴۰ برابر شدن تعداد خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۰

بر اساس گزارش های منتشره، آژانس بین المللی انرژی (IEA) پیش بینی کرده است که تا سال ۲۰۳۰ تعداد خودروهای الکتریکی از ۳ میلیون در حال حاضر به ۱۲۵ میلیون افزایش خواهد یافت. این میزان از خودرو در سال ۲۰۳۰ رشدی ۴۰ برابری را نشان خواهد داد. این آژانس همچنین پیش بینی کرده است که رشد تعداد خودروهای الکتریکی به گونه ای خواهد بود که تا ۲۰ سال آینده تقریبا برای هر شخص ژا‍پنی (ژا‍پن یازدهمین کشور پرجمعیت دنیاست) یک عدد خودروی الکتریکی وجود خواهد داشت. این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی تعداد فعلی خودروهای الکتریکی در دنیا را حدود ۳.۱ میلیون تخمین زده است. به گفته ی این آژانس، اگر کشورها سیاست های سخت گیرانه تری را در خصوص لزوم مبارزه با تغییرات آب و هوا و کاهش میزان انتشار آلودگی اتخاذ کنند امکان دارد که تعداد خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ حتی تا ۲۲۰ میلیون هم افزایش پیدا کند. 

عقبگرد پژو-سیتروئن از جاده مخصوص خودروسازی ایران

به نوشته «رویترز» گروه خودروسازی «پی.اس.ای» (پژو –سیتروئن) روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این گروه به منظور پیروی از قوانین آمریکا تا ششم اوت، فعالیت‌های سرمایه‌گذاری خود را در ایران به حالت تعلیق درمی‌آورد. گروه پی.اس.ای با حمایت دولت فرانسه در حال رایزنی با مقام‌های آمریکایی برای کسب معافیت از تحریم‌هاست.» این گروه با توضیح این که درآمد حاصل از سرمایه گذاری‌هایش در ایران کمتر از یک در صد بوده، اعلام کرده است که تعلیق فعالیت در ایران  جهت‌گیری‌های مالی کنونی این گروه را تغییری نمی‌دهد. روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نیز در این زمینه نوشت: «این گروه خودروسازی، آخرین شرکت فرانسوی است که اعلام کرده در صورت عدم کسب معافیت از تحریم‌ها از ایران خارج می‌شود.» به نقل از فارس، ایران در سال 2016 با این شرکت سرمایه گذاری مشترکی را به ارزش 400 میلیون یورو منعقد کرد و  سال گذشته نیز چهار صدو چهل و پنج هزار دستگاه خودرو فروخت. شرکت‌های اروپایی در حالی یکی پس از دیگری در حال اعلام احتمال خروجشان از ایران هستند که اروپا مدعی است، خواستار حفظ توافق هسته‌ای بدون مشارکت آمریکاست. 

کاهش بهای نفت با افزایش تولید نفت خام آمریکا و اوپک

روز دوشنبه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه ۱۲ سنت کاهش یافت (۰.۱۶ درصد) و بشکه ای ۷۶.۶۷ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۶ سنتی (۰.۰۹ درصد) بشکه ای ۶۵.۸۷ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که تنها در هفته ی گذشته قیمت نفت در بازار ۳ درصد کاهش یافته بود و این در حالی است که در هفته ی پیش از آن بازار این محصول با کاهش قیمت حدودا ۵ درصدی مواجه شده بود. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز گذشته می توان به افزایش تولید نفت خام آمریکا و نهاد اوپک اشاره کرد. بنا بر گزارش های رسمی منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در ماه مارچ سال ۲۰۱۸ میزان تولید نفت این کشور رکوردی جدید ثبت کرد و به مجموع ۱۰.۴۷ میلیون بشکه در روز رسید. 

ثبات نرخ طلا در معاملات جهانی

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا تحت تأثیر انتظارات برای افزایش نرخهای بهره آمریکا در ماه جاری که نگرانی‌ها نسبت به وقوع جنگ تجاری جهانی را تا حدودی تحت الشعاع خود قرار دارد، ثابت ماند. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز گذشته بازار سنگاپور تغییر چندانی نداشت و در ۱۲۹۲.۹۶ دلار ایستاد. همچنین در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در اوت ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۲۹۷.۲۰ دلار رسید. بهای معاملات این بازار هفته گذشته حدود ۰.۷ درصد کاهش ثبت کرد و در ماه می نیز حدود ۱.۶ درصد کاهش داشت.

نخستین محموله نفت کارون ایران به اسپانیا فروخته شد

رویترز روز دوشنبه به نقل از دو مقام آگاه گزارش داد که ایران نخستین محموله نفت تولید شده از میدان نفتی غرب کارون را به شرکت رپسول اسپانیا فروخته است. رویترز در گزارش خود از دهلی نو و آنکارا افزود: این اقدام نشانگر تمایل تهران به افزایش صادرات نفت خود به رغم تهدید قریب الوقوع ازسرگیری تحریم هاست. این مقام های آگاه که نام و سمت آنها ذکر نشده است؛ افزودند: ایران نفت خام غرب کارون را به عنوان نفت پارس بازاریابی کرده و به فروش می رساند. یکی از این منابع آگاه به رویترز گفت: رپسول با خرید مقدار 500 هزار بشکه نفت خام پارس به صورت تک محموله موافقت کرده است. شرکت اسپانیایی رپسول که این محموله را به همراه نفت سنگین ایران بارگیری خواهد کرد، قصد دارد آن را در هفته جاری یا اوایل هفته آینده به مقصد انتقال دهد. شرکت ملی نفت ایران قبلا نمونه های نفت سنگین استخراج و تولید شده از میدان های نفتی غرب کارون واقع در جنوب غرب ایران را در اختیار برخی مشتریان قرار داده است. سخنگوی رپسول گفت که این شرکت در باره محموله های تکی، اظهارنظر نمی کند. منابع آگاه ماه گذشته به رویترز گفتند: تولید روزانه نفت ایران از این میدان ها در سال گذشته (2017) تقریبا دو برابر شده و به 300 هزار بشکه رسیده است. 

توقف طرح مالیاتی کویت در پی افزایش قیمت نفت

پارلمان کویت با اشاره به عدم آمادگی فنی و لجستیکی، تأیید کرد که زمان معرفی مالیات بر ارزش افزوده را مورد بازبینی قرار خواهد داد. در این بین، عناس خالد الصالح، معاون نخست وزیر، وزیر دارایی و وزیر نفت موقت کویت اظهار کرد که اجرای مالیات غیرمستقیم بر کالاهای منتخب مانند دخانیات، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و گازدار طبق برنامه پیش خواهد رفت. انتظار می‌رود این طرح ماه اکتبر در پارلمان مورد بررسی قرار گیرد. در ابتدا شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس توافق کرده بودند مالیات بر ارزش افزوده ۵ درصدی و همچنین مالیات غیرمستقیم را تا سال ۲۰۱۸ اجرا کنند. با این حال تا این تاریخ این مالیات تنها در عربستان سعودی و امارات متحده عربی اجرا شده است. به نقل از ایسنا، در حالی که هیچ اعلام رسمی از سوی عمان، بحرین یا قطر صورت نگرفته است، انتظار می‌رود هر سه کشور معرفی مالیات بر ارزش افزوده را به سال ۲۰۱۹ موکول کنند.

مکزیک از آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت می کند

مکزیک اعلام کرد، به سازمان تجارت جهانی علیه تصمیم آمریکا برای وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم، شکایت خواهد کرد. به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت اقتصاد مکزیک گفت که در سازمان تجارت جهانی «روند حل اختلاف» را کلید خواهد زد. اتحادیه اروپا و کانادا هم چالش های حقوقی مشابهی را در سازمان تجارت جهانی علیه آمریکا آغاز کرده اند. دولت آمریکا از جمعه گذشته تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد را افزایش داده و به ترتیب به 10 و 25 درصد رساند. این اقدام با مخالفت گسترده کشورهای صادرکننده از جمله انگلیس، کانادا، مکزیک و کشورهای عضو اتحادیه اروپا روبرو شد. مکزیک در شکایت خود اعلام خواهد کرد که وضع این تعرفه ها به بهانه تهدید امنیتی علیه آمریکا برخلاف روندهای مربوطه در سازمان تجارت جهانی و موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت «گات» است. 

نرخ تورم ترکیه به ۱۲.۱۵ درصد جهش زد

اداره آمار ترکیه اعلام کرد، نرخ تورم این کشور در ماه گذشته میلادی یعنی «می» بار دیگر به روند افزایشی خود ادامه داد و این موضوع می تواند افزایش فشار به بانک مرکزی ترکیه برای بالا بردن مجدد نرخ بهره به دلیل تداوم ترس بر روی قدرت اقتصادی این کشور را به همراه داشته باشد. در همین حال سه هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه، شاخص قیمت مصرف کننده در ترکیه به ۱۲.۱۵ درصد در ماه می افزایش پیدا کرد؛ این در حالی است که پیش از این تورم ترکیه در ماه آوریل به ۱۰.۸۵ درصد جهش زده بود.

پیش بینی نرخ تورم روسیه در سال ۲۰۱۸

وزیر اقتصاد روسیه گفت: پیش بینی می شود، نرخ تورم روسیه در سال ۲۰۱۸ میلادی بین ۲.۷ درصد تا ۳.۲ درصد باشد. وی گفت: پیش بینی از تولید ناخالص داخلی روسیه در سال جاری میلادی بین ۱.۶ تا ۲.۱ درصد است.

انتقاد اردوغان از فعالیت تاکسی اینترنتی اوبر در ترکیه

رجب طیب اردوغان، در جریان مراسم افطاری ماه رمضان در استانبول اعلام کرد که  اوبر در حال صدمه زدن به سازمان تاکسی رانی ترکیه است و در نتیجه دولت اقداماتی را برای مبارزه با این شرکت آغاز خواهد کرد. وی گفت: “ما سازمان تاکسیرانی خودمان را داریم. آنها می گویند که اروپا هم اوبر را دارد، چرا باید از اروپا الگو بگیریم؟ ما خودمان تصمیم می گیریم. وزارت داخله دستورات لازم را صادر خواهد کرد و پلیس راهنمایی و رانندگی نیز در حل این مشکل به ما کمک کرده و آنچه لازم است انجام می دهد.“ بر اساس گزارش بلومبرگ، اوبر بیش از 18 هزار تاکسی  را در استانبول در اختیار دارد. رقمی قابل توجه که نشان می دهد بازار هدف شهر پر تردد استانبول تا چه حد برای اوبر مهم است. اما این بدان معنا نیست که اوبر تا کنون بی قانونی می کرده و یا بدون مجوز رسمی در ترکیه مشغول به کار بوده است. شرکت اوبر تحت یک مجوز رسمی موسوم به ” D-2″ عمل می کرد. مجوزی که اجازه می داد اوبر قیمت ها را شکسته و بسیار پایین تر از نرخ تاکسی های محلی سرویس ارائه دهد. رانندگان اوبر برای تمدید مجوز های خود سالانه 3،550 لیر پرداخت می کنند، در حالی که تعداد مجوز های تاکسی های محلی بالاتر است و در نتیحه  حدود 1.68 میلیون لیر (360 هزار دلار) هزینه می کنند. رانندگان تاکسی از نظرات رئیس جمهور استقبال کردند. حدود یک سوم از تاکسی داران محلی با تجمع در محله کیسیکلی و اطراف خانه اردوغان از وی برای حمایت از کسب و کارشان کمک خواسته بودند. اما همه تاکسی داران ترکیه به عاقبت وعده های اردوغان امید ندارند. برای مثال یک راننده تاکسی محلی  56 ساله معتقد است اوبر همچنان طبق معمول در استانبول عمل می کند.وی در گفتگو با خبرنگار بلومبرگ گفت : “من فکر می کنم این یک وعده انتخاباتی بود.بعید می دام و  فکر نمی کنم اوبر در ترکیه ممنوع شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۵
این همه درامد نفتی، پول مالیات و 150 میلیارد دلار از پول های ایران که پس از برجام با هواپیما به مسئولین کشور تحویل داده شد کجا رفت خدا میداند.
بی قانونی در کنار نبود نظارت و بازرسی باعث شده تا حدود 20 میلیون نفر در این کشور ندونن پولشون رو چطور خرج کنن و حدود 100 میلیون نفر هم پولی برای تهیه شام گرم و تامین مایحتاج زندگی خود نداشته باشند.
کاش دولت، مجلس و تمام دستگاه ها و دانشگاه ها تعطیل میشدن چون ناکارآمدی خود را به اثبات رسانده اند.
پژو که تو نورث امریکاکه بازاری نداره که از تحریمش بترسه
ما در کشورهای اسلامی کاهش قیمت نداریم چون مسلمان با ارزانی مخالف است مثل ایران که ده هزار برابردر قیمتها پیشرفت کردیم
دولت‌ها ی اروپایی تظاهر به پایبندی به تعهدات و قانون مداری میکنند .
شرکتهای تاثیر گذار قراردادها را لغو میکنند در حالی که هنوز 6ماه تا فرجه امریکا باقی مانده، خودشان داوطلبانه تحریم را اجرا کردند و رفتند . زیمنس بزرگترین شرکت مهندسی اروپا و ایرباس و بوئینگ وحالا هم خودرو سازی .
حلا که شرکت های فرانسوی از ایران خارج میشوند بهتر است ماهم ایران خدرو وساپا کنار بگذارم وشروع کنیم درهمان کارخانجات هواپیما بسازیم شاید موفق شویم مردم ازدست ماشین های بی کیفیت راحت میشوند
پاسخ ها
مرتضی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
خخخخخخ
اره طرح تولید پراید پرنده اجرا کنن لااقل قبل فوت سرنشینان چند دقیقه در آسمان پرواز کرده باشند
حلا که شرکت های فرانسوی از ایران خارج میشوند بهتر است ماهم ایران خدرو وساپا کنار بگذارم وشروع کنیم درهمان کارخانجات هواپیما بسازیم شاید موفق شویم مردم ازدست ماشین های بی کیفیت راحت میشوند
یکی از فن اوری هایی که باید در ازای دادن نفت به چین و گرفتن فن اوری در پی ان باشید سرمایه گذاری در باطری های خاص برای ذخیره انرزی برای نیروگاه های خورشیدی و باری های سریع برای خودرو ها و غیره باشد در فن اوری های اتی باطری جای فوق العاده دارد نکته بعدی که بشدت الهانه عقب مانده ایم الکتروموتور های الکتریکی است که 70 سال تجربه داریم و در تمام صنایع اصل است مثل خودرو و در ان ذلیل هستیم از یخچال گرفته تا همه چیز باید در دادن نفت و فنوری ان هم کار کنید
از هیچ خبری به اندازه ی خروج پژو سیتروئن از ایران خوشحال نشدم. خداکنه خودروسازها برن سراغ دانشگاه های خودمون نه یه خودروساز سودجوی دیگه.
اینده اقتصاد ایران عدم سرمایه گزاری و رابطه با کمپانی های بزرگ جهان عدم امکان خرید مواد اولیه و مصنوعات صنعتی و عدم امکان فروش نفت محصولات پتروشیمی و صنعتی در کنار عدم امکان نقل و انتقال دادن پول
شركتهاي بزرگ يكي بعدازديگري درحال ترك ايران هستند برجام عملا شكست خورده وبي اثرشده مذاكرات بااروپاراهرچه سريعتررهاكنيد
شركتهاي بزرگ يكي بعدازديگري درحال ترك ايران هستند برجام عملا شكست خورده وبي اثرشده مذاكرات بااروپاراهرچه سريعتررهاكنيد
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
مذاکرات بااروپاخودبخودرها خواهدشد چون هیچوقت اونا ایران رو با آمریکا عوض نمیکنن
شهید شد!!!! بر جام شهید شد و به دنبالش پژو هم شوت برفت. این همه دروغ تحویل مردم دادند. مردم امروزه خیلی چیزها رو با گذشته مقایسه می کنند
آیا مدعی حمایت از اشتغال و صنعت داخلی و سربلندی کشور هستیم؟
همه ایرانیان در سراسر جهان خودروهای فراسوی و امریکایی را تحریم کنند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست