چندي پيش خبري از سوي معاون آموزشی وزارت علوم منتشر شد كه حكايت از توقف راه اندازی دوره های جدید در پردیس های پولی دانشگاه ها داشت، البته به گفته مجتبی نياسر اين توقف تازمان بازنگري سیاست های پذیرش دانشجو در این پردیس ها ادامه مي يابد و پس از اصلاح سياست ها، دوره هاي جديدي راه اندازي مي شوند.
به گزارش «تابناک»، معاون آموزشی وزارت علوم، به شايعات درباره تعطيلي پردیس های پولی پاسخ داد و گفت: برنامه ای برای جمع و تعطیل کردن پردیس های دانشگاهی نداریم اما آنچه مسلم است جمعیت دانشجویی در تمام زیر نظام های دانشجویی کاهش یافته، همچنین جمعیت دانشجویی پردیس ها هم کاهش یافته است.
موضع گيري اين مقام مسئول وزارت علوم و حمايت تلويحي او از ادامه فعاليت پرديس هاي پولي درشرايطي انجام مي شود كه پردیس های خودگردان كه در سال ۹۰ (با عنوان پردیس بین الملل) با هدف ایجاد ظرفیت های جدید و جلوگیری از خروج ارز از کشور و جذب دانشجویان بین المللی آغاز به كار كردند هرسال از اهداف اصلي خود دورتر شدند و كم كم به مكاني براي دريافت آسان مدرك مقطع ارشد و دكتري دانشجويان متمول و مسئولان شدند.
اين پرديس ها كه ديگر بين دانشجويان با نام پرديس هاي پولي و خودگردان معرفي مي شدند با دريافت شهریه های بالا بيشتر در جذب مسئولاني كه براي ارتقاي رتبه يا جايگاه نياز ارائه مدرك به سازمان و وزارتخانه خود بودند، موفق عمل كردند اما نتوانستند اقدام مثبتي براي جلوگيري از خروج ارز از كشور و جذب دانشجويان بين الملل داشته باشند.
دراين ميان با توجه به روند نزولي اين پرديس ها در تحقق اهداف تعريف شده شان و فاصله گرفتن از سياست هاي اصلي درسال 93 و درحالي كه سه سال از فعاليت اين پرديس ها مي گذشت، وزارت علوم درصدد اصلاح ساختار و اعمال تغييراتي در سياست هاي پذيرش دانشجو دراين دانشگاه ها برآمد البته ناگفته نماند كه اعتراضات گسترده دانشجويان و جریانات دانشجویی هم در تصميم وزارت علوم براي اصلاح ساختار اين پرديس ها بي تاثير نبود.
تشکل های دانشجویی به ویژه شوراهای صنفی بارها با صدور بیانیه و برگزاری نشست، اعتراض شان را به «بی عدالتی آموزشی» و پولی سازی آموزش عالی اعلام کردند و خواستار اصلاح سياست هاي اين پرديس ها درپذيرش دانشجو و يا تعطيلي كامل آنها شدند.
اما با وجود اعتراضات گسترده دانشجويان و خارج شدن پردیس ها از ریل ماموریت خود به گفته وزارت علوم، وزیر علوم تحقیقات و فناوری اعلام كرد كه پردیس های خودگردان دوره هایی هستند که با شهریه اداره می شوند و تا زمانی که مشتری داشته و برای دانشگاه صرفه مالی داشته باشند، دانشگاه ها آن دوره ها را حفظ می کنند.
به عبارت ديگر و با استناد به اظهارات معاون آموزشي وزارت علوم و شخص وزير وقت علوم درباره تكليف پرديس هاي پولي به نظر مي رسد كه اين وزارتخانه نه تنها خواستار رسيدگي به شكايات دانشجويان مبني بر زيرسوال رفتن عدالت آموزشي نيست بلكه عزمي جدي هم براي ساماندهي وضعيت كنوني پرديس هاي پولي دانشگاه ها راندارد.
به نظر مي رسد كه هزينه هاي هنگفت به دست آمده از پذيرش دانشجو در اين پرديس ها سدي جدي براي اصلاح ساختار اين دانشگاه ها محسوب مي شود ضمن اينكه دريافت راحت و بدون مشكل مدرك براي مسئولان و متمولان، اراده وزارت علوم را براي اجراي اين تصميم سست مي كند.
براساس هزينه هاي دريافت شده از دانشجويان مقطع دكتري پرديس علامه طباطبايي درسال گذشته هر دانشجو به طور متوسط بايد براي هر ترم حدود 7.5 ميليون به دانشگاه پرداخت مي كرد و اين دانشجو باتوجه به حداقل 7 ترم تحصيلي بيش از 50 ميليون تومان براي تحصيل دراين دانشگاه هزينه مي كرد.
حال با يك حساب سرانگشتي مي توان هزينه كسب شده ساليانه از پرديس علامه طباطبايي در مقطع دكتري را محاسبه كرد تا ازاين طريق درك سوددهي مالي فراوان اين پرديس ها راحت ترشود. با توجه به گفته معاون پژوهشی دانشگاه علامه در پردیس اين دانشگاه درسال 92-93 برای ۶۰ رشته، همانند دكتری روزانه توانایی جذب ۵ نفر برای هر كد رشته وجود دارد و با توجه به اينكه حداقل 300 دانشجو در يكسال توسط پرديس اين دانشگاه در مقطع دكتري پذيرفته مي شود و هر كدام از اين دانشجو ها 50 ميليون تومان در اين مقطع پرداخت مي كنند، درهرسه تا چهارسال اين دانشگاه فقط از جذب اين سيصد دانشجو منبعي حدود15 ميليارد تومان جذب مي كند و اين سوددهي مالي در هرسه يا چهارسال تكرار مي شود.
نبايد غافل ماند كه منفعت مالي اين پرديس ها براي دانشگاه و وزارت علوم موجب شده كه برنامه اي جدي براي بهبود ساختار اين دانشگاه ها ريخته نشود.