بازدید 3017
اقتصاد در گذر زمان

از اجرای قانون انحصار معاملات قند و شکر تا نخستین دوره مجلس شورای اسلامی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی ششمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۰۲۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 27 May 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی ششمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

6 خرداد 1304، قانون انحصار معاملات قند و شكر در دست دولت که با هدف تثبيت بها و زمينه آن در بازار به تصويب مجلس رسيده بود از این روز به اجرا گذارده شد.

6 خرداد 1306، بلدیه تهران در این روز در اطلاعیه‌ ای که به طور مختصر در اختیار جراید گذاشت یادآور شد: بلدیه تهران برای آسفالت ‌ریزی خیابان‌ های تهران مطالعاتی نموده که ماشین مخصوص این کار خریداری شود و کلیه مسائل را خود بلدیه انجام دهد و به این منظور به خرید ماشین‌ های آسفالت ‌ریزی که گویا از 60 هزار تومان قیمت آن متجاوز نیست مبادرت کرده است و فعلا 25 هزار تومان آن را پرداخته ‌اند و در نظر است در اولین اقدام خیابان‌ ناصریه (ناصرخسرو امروزی)، خیابان علاءالدوله (فردوسی امروزی) و خیابان ‌های اطراف ارک را امسال آسفالت ‌ریزی کنند.

همچنین در این روز، كابينه مستوفي الممالك كه در 16 خرداد 1305 تشكيل شده بود، با استعفاي نخست‌وزير پايان يافت.

6 خرداد 1309، دولت وقت امتیاز چاپ اسكناس ‌های ایران را كه تا آن زمان منحصرا در دست انگلیسی ‌ها بود لغو و بابت این اقدام خود، 200 هزار لیره به انگلیسی ‌ها غرامت پرداخت كرد و اجازه داد كه انگلیسی ‌ها بانك خود را در تهران و شعب آن را در استان‌ ها داشته باشند. از خرداد 1309 (27 مه 1930) دولت ایران، خود (نخست از طریق بانك ملی و بعدا پس از تاسیس بانك مركزی، توسط آن) كار چاپ اسكناس را به دست گرفته است.

6 خرداد 1321، شرکت خوار و بار در ایران تاسیس شد.

6 خرداد 1341، جراید این روز  نوشتند که در ساعت 6 بامداد احمد نفیسی شهردار جدید تهران به میدان ‌های خواربار و تره ‌بار رفت و طوری که شناخته نشود از نزدیک قیمت ‌ها را بررسی کرد. شهردار تهران ابتدا از میدان انبار گندم دیدن کرد و در آنجا با چند تن از خریداران و فروشندگان صحبت نمود و شخصا قیمت‌ ها را می ‌پرسید و هر یک از فروشندگان مطلبی می ‌گفتند و پس از آنکه میدان‌ داران فهمیدند شهردار آمده در ظرف چند دقیقه به روی کلیه اجناس خود اتیکت نصب کردند و نرخ ‌های قلابی به روی کالاهای خود زدند و شهردار که از نزدیک این وضع را تماشا می‌ کرد ناراحت شد و دستور برکناری ماموران و روسای میدان‌ های خواربار و تره ‌بار شهرداری را همان جا صادر کرد. در این بازدید نفیسی در بیش از صد نقطه توقف کرد و قیمت کالاها را پرسید و به ماموران اداره خواربار دستور داد تا سیستم تعیین نرخ و نصب اتیکت را به سرعت و دقت اجرا کنند و همچنین به دادگاه‌ های سیار شهرداری ماموریت داد تا از بامداد فردا محل کار خود را به میدان‌ ها منتقل ساخته و با همکاری حاج افضلی جلوی تخلفات را بگیرند.

6 خرداد 1351، یک مقام مطلع در گمرک به خبرنگاران گفت: انبار گمرک تهران به کرج انتقال می ‌یابد.

6 خرداد 1352، آپارتمان‌ های ساعی و بهجت آباد که توسط وزارت آبادانی و مسکن ساخته شده بود افتتاح شدند.

6 خرداد 1354، خبرگزاري رويتر گزارش داد: «پروكس مي‌ير» سناتور دمكرات‌، دولت كارتر را از فروش 70 فروند هواپيماي اف‌14 و 140 فروند اف‌16 به ايران منع كرد. اين سناتور گفت‌: اگر رژيم ايران تغيير كند، ممكن است همه اين تسليحات را دولت ديگري برضد منافع امريكا در خاورميانه به كار گيرد.

6 خرداد 1355، ایجاد یک آسمانخراش 32 طبقه آن هم در بخشی از حوزه مرکزی شهر تهران از اوایل دهه 50 در محافل اقتصادی بحث ‌برانگیز بوده است و هر کس به فراخور اطلاعاتی که در این باره داشت، حرف می ‌زد و می ‌نوشت تا آنکه بالاخره مهندس «ایرج فرخو» مدیر اجرایی این آسمانخراش در گفت ‌وگویی (که شبیه رپرتاژ آگهی است) در جراید کشور روز ششم خرداد 55 گفت: طرح این آسمانخراش توسط یکی از معروف ‌ترین معماران فرانسه و برنده جایزه معماری رم کشیده شده است و 32 طبقه دارد و معادل 53 هزار و 192 مترمربع بنا خواهد داشت و تمام محاسبات آن توسط مهندسان مشاور «ستک باتیمان» فرانسه انجام شده و امر نظارت بر اجرای آن نیز با شرکت «هستک ایران» است. این برج دارای پارکینگ به حد کفایت است و بخش ‌های مختلف خدماتی مثل فروشگاه، نمایشگاه، سکرتری، تلکس و تلگراف، بانک،‌ اداره ثبت، باجه پست، چاپ نقشه، آژانس‌ های تبلیغاتی، کلوپ ورزشی و سونا، رستوران و سلف ‌سرویس در آن پیش ‌بینی شده است. این بنا هم ‌اکنون «برج سپهر» نام دارد و در خیابان سمیه واقع شده و متعلق به بانک صادرات ایران است.

6 خرداد 1359، نخستين دوره مجلس شورای اسلامی در تهران و در ساختمان سنای سابق آغاز بكار كرد. تا آن زمان وظيفه قانونگذاري عملا برعهده شوراي انقلاب بود.

 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی