بازدید 4059
۵

آب نیست اما تولید هندوانه هنوز هست!

کد خبر: ۸۰۲۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴ 26 May 2018

بحث تولید محصولات آب‌بر در مناطق خشک ایران و صادرات آن با قیمت‌های پایین، سال‌هاست که مطرح می‌شود اما کماکان این وضعیت تداوم دارد و به گفته‌ی اقتصاددانان، در شرایطی که فلات مرکزی ایران با حدود ۸۰ درصد کاهش بارش مواجه شده، ایران از صادرات محصولات آب‌بر، طرفی نخواهد بست.

به گزارش ایسنا، کارشناسان می‌گویند تولید یک هندوانه به ۵۰۰ لیتر آب نیاز دارد. در واقع سالی یک سد کرج هندوانه صادر می‌کنیم! منابع آبی به جیب دلالان (و نه کشاورزان) می‌رود. به همین دلیل باید تولید محصولات متناسب با مناطق نیمه خشک ایران را جایگزین محصولاتی همچون هندوانه کنیم. این در حالی است که هندوانه عمدتا در مناطق خشک همچون سیستان و بلوچستان، شیراز و کرمان کشت می‌شود. طبق محاسبات، با صادرات هر کیلوگرم هندوانه ۵۰۰ لیتر آب از کشور خارج می‌کنیم. در ۱۰ سال اخیر، ایران رتبه چهارم تولید هندوانه را در جهان به خود اختصاص داده است؛ محصولی صادراتی که چهارفصل است و بازار هدفش در پنج ماه اول امسال، بلاروس، اتریش، جمهوری آذربایجان، آرژانتین، ارمنستان، استونی، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، بحرین، بلغارستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، رومانی، سوئد، عراق، عمان، فدراسیون روسیه، قبرس، قزاقستان، قطر، کویت، گرجستان، لهستان، مجارستان و هلند بوده‌اند.

ضرری که هندوانه به کشور می‌زند

امروز یک بار دیگر بحث شیرین هندوانه در اخبار اقتصادی مطرح شد. فرهاد آگاهی ـ نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ـ با اشاره به این واقعیت که کشور ما در طول تاریخ همیشه با مشکل کم آبی و خشکسالی مواجه بوده است گفت: "در بحث واردات و صادرات، آنچه مورد توجه قرار نمی‌گیرد، بحث ارزش آب است؛ به طوری که بارها شاهد بوده‌ایم که مسئولان مربوطه به افزایش حجم صادرات کالاهایی که آب زیادی مصرف می‌کنند، افتخار کرده‌اند. این درحالی است که اگر با معیار صرفه‌جویی آب به موضوع نگاه کنیم، به وضوح می بینیم بیش از آنچه از صادرات آن کالا سود کرده باشیم، متضرر شده‌ایم".

راستی تا یادمان نرفته به وضعیت بارش‌ها نگاهی بیندازیم. به گفته‌ی عباس سروش ـ معاون آب و آبفای وزارت نیرو ـ از اول مهر تا هفته گذشته به‌طور متوسط ۱۵۳ میلی‌متر بارندگی در سطح کشور داشتیم که این رقم سال گذشته در همین روز حدود ۲۲۴ میلی‌متر بوده است که نسبت به سال قبل ۳۱.۶ درصد و نسبت به متوسط ۴۹ سال گذشته ۳۲.۷ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

صادرات دام ممنوع شد

بعد از آن‌که قیمت گوشت قرمز با افزایش تدریجی مواجه شد، مسوولان در فکر آن هستند تا از صادرات دام زنده جلوگیری کنند. امروز معاون وزیر کشاورزی از اعمال ممنوعیت صادرات دام برای تنظیم بازار گوشت و جلوگیری از افزایش نوسانات در بازار محصولات پروتئینی خبر داد. مرتضی رضایی گفته است: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که با ممنوعیت صادرات دام، قاچاق و صادرات غیرقانونی آن رونق نگیرد و دامی از کشور خارج نشود.

اما قیمت گوشت ماهیچه گوساله در روزهای اخیر به بالای ۵۰ هزار تومان رسیده است.

گرانی لوازم‌خانگی غیرقانونی نبود

از بازار لوازم خانگی خبر می‌رسد که با آغاز دومین ماه از سال جاری قیمت برندهای داخلی بین پنج تا هشت درصد و قیمت برندهای مختلف خارجی به طور متوسط بیش از ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده است. در حالی که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان افزایش قیمت لوازم خانگی را ممنوع و تخلف عنوان کرده است، امروز رئیس اتاق اصناف اعلام کرد که هنوز هیچ گزارشی از سوی دستگاه‌های نظارتی مبنی بر تخلف بودن افزایش قیمت لوازم‌خانگی گزارش نشده و اگر این موضوع رسما ابلاغ شود، قطعا قیمت‌ها بازگردانده خواهد شد.

دلار دولتی باز هم اندکی بالا رفت

سری هم به بازار ارز بزنیم. البته خرید و فروش دلار در صرافی‌ها، حداقل به شکل ظاهری آن هم‌چنان متوقف است و دلار ۴۲۰۰ تومانی فقط توسط بانک‌ها ارایه می‌شود. البته بانک مرکزی از دوشنبه هفته پیش تا امروز قیمت دلار را تا ۱۱ تومان افزایش داده است. برای امروز (شنبه) دلار آمریکا که از سوی بانک مرکزی ۴۲۱۱ تومان قیمت‌گذاری شده از فروشنده حدود ۴۱۸۹ خریداری و ۴۲۳۲ تومان به متقاضی فروخته می شود. قیمت سایر ارزها را می‌توانید اینجا ببینید.

چگونه کلاهبرداری تلفنی را تشخیص دهیم؟

"شما برنده شده‌اید، اما باید مبلغی را برای ارسال جایزه، پرداخت مالیات یا دیگر هزینه‌هایی که برای پرداخت جایزه هزینه می‌شود، پرداخت کنید". این شگردی است که معمولا برخی کلاهبرداران تلفنی از آن استفاده می‌کنند. حتی برخی اوقات تماس‌گیرنده یک پیک برای دریافت مبلغ از شما می‌فرستد تا مبلغ را از شما بگیرند و برای او ببرند. از شما می‌خواهند، اطلاعات کاملاً شخصی و محرمانۀ مالی خود را در اختیارشان قرار دهید: تماس‌گیرنده از شما می‌خواهد تمام اطلاعات حساب بانکی و یا تمام اطلاعات کارت اعتباری خود را به آن‌ها بدهید. باید بدانید که سیستم‌های تجاری مطمئن و قانونی، هیچ‌گاه نیاز بر جزئیات حساب مالی شما ندارند.

هپکو به صاحب قبلی‌اش داده شد

پس از آن‌که مشکلات شرکت هپکو اراک در هفته‌های اخیر به اوج خود رسید، سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده با توجه به مشکلاتی که درباره هپکو وجود دارد خریدار آن نتوانسته آن مشکلات را برطرف کند، در نتیجه این شرکت به واگن سازی کوثر خریدار قبلی‌اش باز می‌گردد. روز پنج‌شنبه هم سه ماه از حقوق معوق کارگران هپکو پراخت شد. خدا را شکر!

دو سال است دست به دامان وزارت راهیم!

این عنوان تیتر خبری است که به نقل از دبیر انجمن شرکت‌های راه‌سازی نوشته شده. علی آزاد می‌گوید: نرسیدن به خواسته‌های سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در پروژه‌های آزادراهی می‌تواند امکان ادامه حیات را از آنها بگیرد و شاید دیر رسیدن به تقاضاهای آنها رساندن نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب باشد. او هم‌چنین افزایش حدود ۲۰ رصد عوارض آزادراهی بعد از ۲۰ ماه را مسکن موقت دانسته است.

روز سه‌شنبه اول خردادماه وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که در عوارض آزادراه‌های مشارکتی در سال جاری به طور میانگین ۲۰ درصد افزایش درآمد پیش‌بینی کرده است. برای مشاهده نرخ عوارض در بزرگراه‌ها به این لینک مراجعه کنید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۵
تمام دردتون اینه که هندونه هم از،سر سفره مردن برداشته بشه و وارد بشه و با قیمت موز برسه دست مردم؟ مگه آب هندونه دور ریخته میشه؟ آخه یکم فکرتونو بکار بندازید باید از اتلاف آب جلوگیری بشه یا مصرف اون؟ چرا یکم از سواد بهره نمیبرید؟ تیتیرهای صد من یک غاز با کارشناسای جاهل و دشمن شاد
آب مدیریت و دانش می خواهد و الا کره خاکی دو سومش آب است.
خدا یکم بارون میفرستد سیل میشه
سالهاست این موضوع توسط مدعیان این رشته و متخصصین مربوطه مدیریت نمیشه! چه انتظاری هست؟
هندوانه که گندم نیست کشت ان ممنوع شود
اب نیست اما استخرها وجکوزیهای طبقه 23برجها پر اب است ...
ظاهرا از دید مسولان مشکلی به نام کم آبی در کشور وجود نداره
تا وقتی که از تشنگی تلف نشیم مشکل کم آبی حس نمیشه.
در اصفهان با آب و هوای کویری، وسط شهر کنار اتوبان چمران برنج کاشتند!!!!
هیچ مرجع و جایی هم برای اطلاع رسانی و جلوگیری وجود نداره
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی