بازدید 2806
۱

پای لنگ حمایت‌ها در خصوص مادران باردار مستضعف

کد خبر: ۸۰۱۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰ 22 May 2018
به رغم اقدامات مثبتی که در حوزه سلامت صورت گرفته، برخی عرصه‌ها به کل فراموش شده است. از جمله حمایت از مادران باردار و به ویژه، آن دسته از مادران باردار که وسع مالی خوبی ندارند.

به گزارش شفاف، به رغم اقدامات مثبتی که در حوزه سلامت صورت گرفته، برخی عرصه‌ها به کل فراموش شده است. از جمله حمایت از مادران باردار و به ویژه، آن دسته از مادران باردار که وسع مالی خوبی ندارند.

این در حالی است که یافته‌های علمی فراوانی در دست است که حکایت از آن دارد که بسیاری از اتفاقاتی که برای افراد در طول زندگی شان رقم می‌خورد، متاثر از دوران نوزادی شان است. چه مسائل روحی و چه جسمی. مسائلی که می‌شود بخشی شان را با کمک تغذیه خوب مادران باردار حل کرد.

تغذیه‌ای که اگر به خوبی صورت گیرد، نه تنها نوزاد در آینده از سلامت جسمی برخوردار خواهد بود، بلکه بارداری آسیب‌های کمتری برای مادر به دنبال خواهد داشت و هزینه‌های تامین سلامت وی برای خانواده و جامعه، کاهش محسوسی خواهد یافت.

موضوعی که ظاهرا کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است، حتی به رغم اجرای طرح تحول نظام سلامت و هزینه‌های فراوانی که برای تحقق آن صورت گرفته است. طرحی که به حق در بسیاری از مسائل اتفاقات مثبتی را زمینه ساز شده، اما در برخی مسائل، هنوز لنگ می‌زند، مثل حمایت از مادران باردار.

احمد همتی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «شفاف» در این باره گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت، شاهد تحولات مثبتی هستیم که از جمله آنها، رایگان شدن برخی خدمات است. مثلا در بحث زایمان، زایمان طبیعی در حد رایگان انجام می‌شود و فضا‌هایی هم که برای این کار در نظر گرفته شده، بسیار مناسب است. یعنی از نظر تجهیزات کاملا مجهز است و پزشکان حاذق با رسیدگی‌های دقیق بر این فرایند نظارت دارند و حتی شاهد به کارگیری تکنیک‌های پیشرفته‌ای نیز در خصوص زایمان طبیعی هستیم.

همتی افزود: علاوه بر این، تدابیر دیگری هم در نظر گرفته شد تا مشوق زادآوری باشد. مثل مرخصی زایمان که یک مشوق مناسب است، همچنین برداشتن سقف بیمه‌ای که پیش از این وجود داشت و مانع از فرزندآوری بود. البته راهکار‌های دیگری نیز در مجلس و دولت مطرح است.

این نماینده در خصوص هزینه‌های جانبی از جمله هزینه‌های سونوگرافی و آزمایشات پزشکی نیز گفت: از نظر علمی در کل دوران بارداری 2 الی 3 بار بیشتر نیاز به سونوگرافی وجود ندارد، مگر اینکه موارد خاصی به وجود آید، بنابراین این موضوع نمی‌تواند مشکل خاصی برای خانواده‌ها ایجاد کند.

همتی در ادامه با اشاره به ورود نکردن طرح تحول به مسائل مهمی مانند حمایت از مادران باردار مستضعف، گفت: اینکه در خصوص رسیدگی به این دست افراد و به عنوان مثال در مورد تغذیه دوران بارداری اقشار ضعیف مصوبه‌ای انجام شده باشد، کاری انجام نشده، اما بحث‌های کلی شده و در قالب برنامه ششم توسعه و بودجه سنواتی در خصوص برخی پرداختی‌ها پیش‌بینی‌هایی شده است.

این نماینده مجلس افزود: برای مثال کار‌هایی که شده می‌توان به افزایش حقوق به صورت پلکانی، افزایش سقف معافیت مالیاتی تا دو میلیون و سیصد هزار تومان و همسان‌سازی حقوق‌ها اشاره کرد که در راستای توزیع عادلانه ثروت صورت گرفته، اما اینکه این تسهیلات رویکرد حمایتی از مادران باردار و کودکانشان را داشته باشد، نبوده است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه می‌بایست سلامت کودکان را پیش از تولد هم مورد توجه قرار داد، گفت: ضرورت دارد به این مباحث از منظر پیشگیری و سلامت نگریست و ساز و کاری فراهم آورد تا سلامت کودکان به خظر نیافتد و علاوه بر آن، نیازمند هزینه در بخش درمان نباشیم.
 
ساز‌ و کاری که برخی نهادها در عرصه خدمت رسانی عمومی کوشیده‌اند فراهم آورند. از جمله بنیاد علوی که تامین مایحتاج تغذیه ای مادران باردار مستضعف را در دستور کار قرار داده و در سال به ۸۰ هزار مادر باردار به صورت ماهانه بسته‌های غذایی اهدا می‌کند. مادران بارداری که توسط وزارت بهداشت شناسایی و به این بنیاد معرفی می‌شوند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
گدا پروری!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم