بازدید 19222

کارمندان بی بی سی فارسی کنترل رسانه‌های فارسی زبان را به دست می‌گیرند

آن گونه که شواهد نشان می‌دهد جریان رسانه‌ای انگلیس در حال به کنترل درآوردن طیف وسیعی از رسانه‌های فارسی زبان متعلق به دولت‌های مختلف و عملاً به مرور نه تنها مدل خبر بی بی سی در این رسانه‌ها پیاده سازی می‌شود، بلکه خط خبری نزدیک به بی بی سی نیز در این رسانه‌ها پی گرفته خواهد شد.
کد خبر: ۸۰۰۹۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸ 20 May 2018

کارمندان بی بی سی فارسی کنترل رسانه‌های فارسی زبان را به دست می‌گیرندبا کنترل رادیو فردا توسط یکی دیگر از کارمندان بی بی سی، این مجموعه آهسته آهسته طیف وسیعی را رسانه‌های فارسی زبان را در اختیار می‌گیرد و مدلی که بی بی سی فارسی متکی بر رویکرد بی بی سی جهانی پیاده سازی کرد در دیگر رسانه‌های فارسی زبان وابسته به دولت‌های غربی پیاده سازی می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ بی بی سی فارسی، یک سکوی پرش برای شمار قابل توجهی از خبرنگاران این شبکه بود. در یک سال و اندی اخیر مدیران حاکمیتی کشورهای مختلف با توجه به شکست خوردن رسانه‌های تحت حمایت‌شان در جذب بیننده سراغ مدل بی بی سی رفته‌اند که تا حدودی توانسته از میان فارسی زبانان مخاطب جذب کند و بدین ترتیب عوامل بی بی بی سی فارسی یک به یک مدیریت این رسانه‌ها را به دست گرفتند.

ابتدا ایران اینترنشنال متعلق به عبدالرحمن راشد سعودی طیفی از روزنامه نگاران بی بی سی را جذب کرد. محمد منظرپور که با خبرنگاری بی بی سی فارسی در فلسطین اشغالی شروع کرد و سپس مدیر صدای آمریکا شد، حسین رسام و بهروز آفاق از گردانندگان پیشین بی بی سی فارسی نیز به این شبکه پیوستند و در نهایت صادق صبا مدیر سابق بی بی سی فارسی نیز برنامه ساز این شبکه سعودی شد.

کارمندان بی بی سی فارسی کنترل رسانه‌های فارسی زبان را به دست می‌گیرند

دویچه وله فارسی یکی از بخش‌های دویچه وله نیز با وجود سرمایه گذاری که البته به مراتب کمتر از بی بی سی فارسی بود، نتوانسته بود اقبال مخاطبان را جذب کند. جمشید برزگر از گردانندگان بی بی سی فارسی اخیراً مدیر بخش فارسی دویچه وله شده و برخی الگوی تولید محتوا در بی بی سی فارسی را در دویچه وله پیاده سازی کرده، هرچند با توجه به آنکه حجم سرمایه گذاری آلمانی به اندازه انگلیسی‌ها نیست، دویچه وله هنوز دیده نمی‌شود.

اکنون خبرها حکایت از آن دارد که مهدی پرپنچی نیز مدیر رادیو فردا شده است. پرپنچی که با برنامه صفحه دو بی بی سی شناخته می‌شد، جزو جریان رادیکال در بی بی سی فارسی محسوب می‌شد و اکنون باید مجموعه‌ای را اداره کند که همچون دیگر رسانه‌های تحت مالکیت دولت آمریکا با تغییرات مکرر و بی‌ثباتی همراه است؛ بی‌ثباتی که یکی از مهم‌ترین دلایلش، عدم جذب مخاطب به اندازه مورد انتظار سرمایه گذاران آمریکایی این رادیو است.

آن گونه که شواهد نشان می‌دهد جریان رسانه‌ای انگلیس در حال به کنترل درآوردن طیف وسیعی از رسانه‌های فارسی زبان متعلق به دولت‌های مختلف و عملاً به مرور نه تنها مدل خبر بی بی سی در این رسانه‌ها پیاده سازی می‌شود، بلکه خط خبری نزدیک به بی بی سی نیز در این رسانه‌ها پی گرفته خواهد شد. این رویکرد طبیعتاً برای مجموعه بی بی سی یک موفقیت است که پایگاه رسانه‌ای دیگر کشورها را نیز در کنترل خود داشته باشد و خط رسانه‌ای خود را دنبال کند.

گفتنی است، مجموعه بی بی سی به عنوان مهم‌ترین اسلحه بریتانیا به مرور به توسعه عرضه خبر به زبان‌های مختلف و گسترش دامنه مخاطبانش پرداخت و اکنون بیش از یک قرن از فعالیت این مجموعه می‌گذرد و به یک مدل برای پوشش رسانه‌ای و جهت دهی به افکارعمومی در سطح جهان تبدیل شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۲۹
همه چی ماله اوناس
پس چرا من به این شبکه اقبال ندارم؟!
این آقا خیلی شبیه یه بازیگر معرف هست توی خارج به نام عمو جهانیان است اکثرا میشناسنش توی ایران
بد نیست صدا و سیمای خودمان هم چند تا از این کارمندان بی بی سی را جذب می کرد تا شاید اخبار یکطرفه اش مخاطب پیدا کند؟!!!
درایران که صدا وسیما فقط ازنظر پرداخت هزینه ملی است وبلندگوی تبلیغی جناحی است که درتمامی انتخابات آزاد ازدوم خرداد76 تا 28اردیبهشت 96 باشکست فاحش مواجه شده وبیش از 15الی 20درصد پایگاه مردمی ندارد
دیگه دست این روبای پیر هم برای مردم رو شده وبهش اقبالی وجود نداره.
ایول
دلت خوش
چرا باید حرف راست را نزنیم تا بی بی سی اخبار را اطلاع رسانی کند چرا باید حرف را وارونه بزنیم یا حرفی بزنیم که با عقل و فطرت انسان سازگار نباشد و بی بی سی بمردم اطلاع رسانی کند چرا باید از کسانیکه روز شب حرفشان درس اخلاق تربیت اخلاق مکارم اخلاق هست حرکتی یا حرفی شنیده شود که سلزگار با مفاهیم اخلاقی ندارد که بی بی سی تفسیرش کند .بهرحال این رسانه و تمام رسانه های فارسی زبان اگر دروغ بگویند مردم استقبال نمیکنند نمیشه گفت تمام حرفهایش غلط هست .
تابناک من نمیدانم رویکرد رسانه ای شما به کدام سمت و سو هست ولی نسبت به دیگر رسانه های داخلی کشور خوب عمل میکنید دوم اینکه در اعتراضات اخیر مردم هیچ وقت من ندیدم که صدا وسیما برود از این جوان معترض بپرسد تو مشکلت چیست که چنین شعار میدهی ولی برعکس میرود از صاحب مغازه میپرسد نظر در مورد شکستن شیشه مغازه ات را بگو. . و از ان طرف به مخالفین سیاسی خودشان حکم حقوقی ...... را میدهند . رسانه اتفاقا باید صدای مردمی را پخش کند که اصلا چرا رای ندادند . تحقیق کند 16میلیون برای چی رای ندادند آیا آنها هم چوب و شلاق خوردند .
بی بی سی هم نباشه ملت خودشون چشم دارند و حقایق رو دارند می بینند! حالا شما انگ رادیکال و سعودی و ... بزن
با حفظ وحدت و انسجام داخلی و مبارزه با فساد و مدیریت دلسوزانه همراه با هوشمندی همه این نقشه ها باطل و شکست خورده است.
هر چی باشه از صدا و سیمای ما اعتبارش بیشتره
وقتی صدا وسیمایی که باهزینه بیت المال اداره میشود بخاطر دروغپراکنی ونفرت پراکنی کوچکترین اعتباری دربین ملت ایران ندارناکثریت ملت مجبورهستند به رسانه های جهانی پناه ببرند
هرچی گفتین درست بود ولی باز هم 1000 بار از صدا سیمای میلی بهتر هستند.
یادتون هست غالبا در ایران بودند و آواره و بیکار شدند؟
دمشون گرم . کار همه شون درسته
به نظر من که خیلی از اخبار صدا سیمای خودمون واقعی تر و به حقیقت نزدیکتره . حداقل اینه که موضع گیری چپ و راست نداره
خوش به حال روحانی
به هرحال مخاطب دارند در جریانی آزاد در سطح جهانی که رقابت اتفاقا به نفعشان شده است! البته مدل میلی و عقب مانده رسانه ای ما رقیب نداره
ملت ایران از 150 سال پیش در برابر غرب دچار خود غربزدگی و کاهش اعتماد بنفس شده طبیعی هست این مسائل
من به صداقت اخبار ساعت۱۴ صدا و سیما بیشتر از بی بی سی مطمئنم!
اینا اگرچه بی طرف نیستن اما ادای بی طرفها رو حداقل در میارن.اون چیزی که صدا و سیمای ما بلد نیست.
كار خوب كردن از پر كردن است!!!!!!!اگه كار خوب و حرفه اي انجام بشه همين ميشه كه يك تلويزيون كه 9 سال هست درست شده ظرف سال اول پربيننده ترين تلويزيون خبري فارسي زبان ميشه ويك تلويزيون خبري مثل شبكه خبر خودمون با بيست سال سابقه كمترين اقبال مردم را هم نداره!!!!!!!!!
خدا به خیر کند. روباه پیر چه نقشه ها که برای ما تدارک ندیده. البته نقش خودمان را هم در ایجاد مشکلات ندیده نمی گیرم. از همه سو باید هوشیار باشیم.
بی بی سی فارسی فراگیرترین رسانه فارسی زبان موجود است. این مدیا حداقل حقوق دموکراتیک برای انعکاس اندیشه های متفاوت و متضاد را نه تنها می پذیرد بلکه آنرا در عمل در برنامه های گوناگون و متنوع خود نشان میدهد.
بی بی سی که همون صداوسیمای خودمونه
صدا و سیما و رسانه های داخلی بالاخره باید بفهمند که دروغ خریدار ندارد
سلام.ابتدا اذعان کردید که بی بی سی در جذب مخاطب موفق بوده است.وقتی صدا و سیما آنقدر یکسویه برنامه پخش میکند (خصوصا در بعد سیاسی و جناحی)طبیعی است که هیچ اعتمادی به آن وجود نخواهد داشت و مردم جذب رسانه های بیگانه میشوند.شخصا اعتقاد دارم که خبر های بی بی سی جهت دارد ولی هیچگاه دروغ نمی گوید ولی صدا وسیما ضارب را مضروب و برعکس جلوه میدهد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی