بازدید 2702
اقتصاد در گذر زمان

از بحران بانکی آمریکا تا اعلام دستورالعمل اجرایی منع اجرایی تجارت و سرمایه گذاری در ایران توسط کلینتون

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نوزدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۹۷۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 09 May 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نوزدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

19 اردیبهشت 1216 (9 می 1837)، یکی از بزرگ ‌ترین بحران ‌های بانکی در آمریکا آغاز شد و تا اوایل دهه 1840 ادامه یافت. این بحران از جمله وقایع مخرب قرن نوزدهم بوده که تاثیر زیادی در افزایش بیکاری و رکود معاملات تجاری داشته است.

19 اردیبهشت 1329، صفحات اقتصادی روزنامه‌ های کشور خبر دادند که براساس فهرست اعلام شده در مورد قیمت کالاها، بهترین کالای صادراتی در هفته گذشته، "زیره" بود که زمینه آن در تهران کم است و اغلب معاملات صادراتی آن به ‌خصوص برای هندوستان، در سبزوار و کاشمر انجام می‌ گیرد و قیمت زیره به علت کم بودن، کیلویی یک ریال ترقی داشته است و آخرین قیمت آن در هفته قبل برای زیره سبزوار کیلویی 28 ریال و برای کاشمر 22 ریال بود. همچنین در هفته منتهی به نوزدهم اردیبهشت 1329 بازار مغز بادام، خوب توصیف شده و خبرهای رسیده از آذربایجان حاکی است که مغز بادام در این استان، به علت صدمه خوردن بازار رقیب در اروپا (به علت سرما)، فعلا گرم است و نرخ انواع مغز بادام‌ ها به این شرح است: مغز بادام کیلویی 82 ریال، تبریزی 5/ 71 ریال، هسته شیرین شاهرودی 35 ریال، دماوندی 35 ریال و هسته تلخ 22 ریال. بازار آلوچه برگه نیز در هفته منتهی به 19 اردیبهشت 1329 جریان عادی دارد و هنوز برگه قیمت سال قبل خود را پیدا نکرده است و مظنه آن برای هر جعبه 5/ 12 کیلویی در حدود 210 ریال است.

19 اردیبهشت 1356، وزير صنايع گاز اتحاد جماهير شوروي در مصاحبه اي با خبرگزاري «نووستي» گفت: سالانه 12 ميليارد متر مكعب گاز ايران از طريق خاك شوروي به اروپاي غربي تحويل مي شود.

19 اردیبهشت 1359، آقاي هاشمي رفسنجاني طرح آرم جمهوري اسلامي ايران را به امام خميني تقديم كرد و امام نيز آن را تصويب نمود. اين طرح توسط فردي به نام حميد نديمي تهيه شده است.

19 اردیبهشت 1371، ديوان داوري لاهه توقيف اموال جمهوري اسلامي ايران در آمريكا را غيرقانوني اعلام كرد.

19 اردیبهشت 1374، دستورالعمل اجرايي بيل كلينتون رئيس جمهور آمريكا براي منع كامل تجارت و سرمايه گذاري در ايران اعلام شد.


منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار