بازدید 3680
۹

شب‌ها آلودگی صوتی در تهران بیشتر است

کد خبر: ۷۹۵۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۴ 05 May 2018

یک کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به عمده‌ترین منابع آلودگی صوتی در محیط‌ های شهری گفت: در شهر تهران آلودگی صوتی در بازه زمانی شب بیشتر از روزها است.

به گزارش ایسنا، الهام کریمی درباره منابع آلودگی صوتی در شهرها توضیح داد: عمده‌ترین منابع سر و صدا در محیط‌های شهری ناشی از وسایل حمل و نقل است که به سه گروه اصلی ترافیک جاده‌ای، ترافیک ریلی، و ترافیک هوایی تقسیم‌بندی می‌شوند که در این بین سر و صدای ناشی از وسایل حمل و نقل جاده‌ای شامل موتورسیکلت، ماشین‌های سواری، ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین سهم عمده‌ای در تولید آلودگی صوتی شهرها دارند.

هر سه عامل آلودگی صوتی در شهر تهران وجود دارد

این کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه سر و صدای ناشی از ترافیک جاده‌ای و هوایی یکی از مهم‌ترین عوامل تمایل ساکنان منطقه به جابجایی از محل سکونت خود است، تصریح کرد: در شهر تهران هر سه عامل آلودگی صوتی (ترافیک جاده‌ای، ترافیک ریلی و هوایی) وجود دارد علاوه بر آلودگی صوتی ناشی از وسایل حمل و نقل، منابع ساکن نیز در ایجاد آلودگی صوتی موثر هستند. از جمله این منابع می‌توان به فعالیت‌های صنعتی، فعالیت‌های ساختمانی و تجهیزات و دستگاه‌های موجود در محیط زندگی و منزل اشاره کرد.

آلودگی صوتی در تهران روزها بیشتر است یا شب‌ها؟

کریمی در پاسخ به این سوال که آلودگی صوتی در شهر تهران طی روز بیشتر است یا شب گفت: استاندار حد صوت در مناطق مسکونی طی روز حدود ۵۵ دسی‌بل است و طبق استاندارد محیط زیست دربازه زمانی شب حد صوت باید به اندازه ۱۰ دسی‌بل کمتر از دوره زمانی روز یعنی ۴۵ دسی‌بل باشد. بر اساس اندازه‌گیری‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران طی سال گذشته، تراز صدای اندازه‌گیری و ثبت‌شده در دوره زمانی روز ۱۳/۵۶ دسی‌بل و در دوره زمانی شب ۲۱/۶۳ دسی‌بل بالاتر از حد استاندارد سازمان محیط زیست بود البته این نتایج مربوط به نقاطی است که ایستگاه‌های سنجش صوت نصب شده است و لزوماً به عنوان میانگین تراز صوتی شهر تهران صادق نیست.

تردد خودروهای سنگین از عوامل اصلی بالا بودن تراز صوت شبانه

این کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه می‌توان نتیجه گرفت که وضعیت آلودگی صوتی در شهر تهران طی شب وخیم‌تر است، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر تعداد خودروها در ناحیه‌ای نصف شود، میزان تراز صدا تنها حدود ۲ دسی‌بل کاهش خواهد یافت. از طرفی مجوز تردد خودروهای سنگین از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح از عوامل اصلی بالا بودن تراز صوت شبانه در مقایسه با روز است.

تاثیر آلودگی صوتی شبانه بر خواب افراد

وی درباره تاثیر آلودگی صوتی شبانه بر خواب افراد گفت: خواب دارای تغییرات دوره‌ای مشخص است که پس از شروع عمق آن به طورطبیعی در طول شب ۴ الی ۵ مرتبه دچار افزایش یا کاهش می‌شود. با توجه به چنین الگویی، خواب به پنج مرحله تقسیم می شود که به اصطلاح به مراحل صفر تا چهار معروف است. مرحله صفر مرحله بیداری است و مرحله چهار عمیق‌ترین قسمت خواب است که به مرحله REM یا مرحله رویا- خواب موسوم است.

کریمی با تاکید بر اینکه این مرحله برای آرامش روحی و تمدد اعصاب بسیار حیاتی و مبرم است، تصریح کرد: در راستای جلوگیری از بروز اثرات منفی بر مرحله رویا- خواب در فضاهای داخلی تراز صدا نباید بالا باشد بنابراین استفاده از راهکارهای کاهشی مانند استفاده از پنجره‌های دوجداره استاندارد، جاذب‌های صوتی در بنای ساختمان‌ها، نصب دیوارهای صوتی، در نظر گرفتن فاصله مناسب بین منازل مسکونی و معابر شهری (حریم صوتی) امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

آلودگی صوتی منطقه ۹ تهران فراتر از حد مجاز

این کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان درباره وضعیت آلودگی صوتی منطقه ۹ تهران - که فرودگاه مهرآباد در آن قرار دارد - گفت: ایستگاه سنجش صوت تهرانسر- گل‌ها درغرب این منطقه است که میانگین تراز صوت آن برای دوره زمانی روز حدود ۷۲/۴۱ دسی‌بل و برای شب حدود ۷۰/۳۰ دسی‌بل است همچنین ایستگاه فتح نیز که در شرق این منطقه واقع شده میانگین تراز صوت برای دوره زمانی روز و شب را حدود ۶۷ تا ۶۸ دسی‌بل نشان می‌دهد. تراز صوت هر دوی این ایستگاه‌ها فراتر از حد مجاز است البته باید توجه داشت که بالا بودن میانگین تراز صوت در این دو ایستگاه نه تنها به دلیل صدای ناشی از عبور هواپیما بلکه تحث تاثیر صدای بزرگراه نیز است همچنین تردد وسایل نقلیه سنگین از بزرگراه های مجاور این ایستگاه‌ها به مراتب موجب افزایش بیشتر در میانگین تراز صوت در دوره زمانی شب شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۹
اینها که چیزی نیست !
صبح که ساعت 9 می شه ماشین های خرید ضایعات ، فروش گوجه سبز برغون ، طالبی شیرین ، هندوانه عسلی و خرمای بم از راه می رسن
با یک صدای بسیار دلخراش و نازک که مغز ادم رو نوازش می کنه!
به راستی در کشور عزیزم ایران تا به حال قانونی تصویب نشده که داد زدن واز خواب بیدار کردن زن وبچه مردم وافراد مریض جرمه!! و باید پیگیری بشه 1
به راستی اولویت نیروی انتظامی نباید برخورد با همچین افرادی باشد !!
شاید افرادی بگن این ماشین های دوره گرد برای زن وبچشون دارن نون می برن !
یعنی چی که من ازار بشم که ایشون داره نون می بره
مردم نه مجلس حال تصویب قانون داره یعنی وقتش رو نداره !!! نه کسی حال برخورد !
پس بیاییم خودمان از این نوع افراد خرید نکنیم ! تحریمشان کنیم تا صدایشان وپایشان از کوچه هایمان قطع گردد
موتورهای سنگین هر شب دو خونه ما تو بزرگراه آبشناسان کورس میگذارن .
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
شبها در منطقه پونك بزرگراه سردارجنگل هم موتور ها بصورت وحشتناكي مسابقه ميدن و صدا هاي نا هنجاري توليد ميكنند و پليس هم هيچ عكس العملي نداره گاهي تا ساعت ها پس از نيمه شب ادامه داره
آلودگی صوتی سیستم های صوتی ماشین افراد بیکار و علاف و الکی خوش از همه ی اینها بدتره . شیشه های خونه رو به لرزه در میاره و کسی هم بهشون کاری نداره.
موتور 125 سی سی قد شاتل صدا میده
جمعشون کنید
با صداشونو حرکاتشون مردمو دیوانه کردن
شهرک غرب تهران ساعت‌ 2 نیمه شب صدای کورس ماشین ها به سبک فیلم های هالیوودی خواب و آرامش رو از ما گرفته
خانه هایی که برای نوسازی تخریب می شوند تمام عملیات خاکبرداری را در شب انجام می دهند و تا صبح تا می توانند سروصدا می کنند.
آخه نیست جیبشون پره و غم و غصه ندارن شبا تا صبح بیدارن و ول میگردن صبح میخوابن تا وقت ناهار. ددی هم خرجشون رو میده نمیذازه آب تو دلشون تکون بخوره.
در اتوبان یادگار تا صبح رالی است و بچه پولدارها با صداهای بسیار زیاد ویراژ ثروت می دهند...!
وای بر مردم ایران
خدایا به دادمان برس
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی