بازدید 28201

سیاست آب بازی ترکیه و مصیبت‌هایی که متوجه ایران، عراق و سوریه است!

در دورانی که همه توجه سیاستمداران و مقامات دولتی کشورهای منطقه، متوجه چالش های سیاسی و تنش های داخلی سوریه و عراق است، مقامات سیاسی ترکیه از این فرصت نهایت بهره برداری را برده اند و ایده های بلندپروازانه خود را عملیاتی کرده اند؛ سیاست هایی که پیرامون آب رقم خورده و با شرایط کنونی، ترکیه را قدرت برتر خاورمیانه خواهد کرد.
کد خبر: ۷۹۵۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵ 02 May 2018

آب، ابزاری که ترکیه را خیلی زود قدرت برتر منطقه خواهد کرد!در دورانی که همه توجه سیاستمداران و مقامات دولتی کشورهای منطقه، متوجه چالش های سیاسی و تنش های داخلی سوریه و عراق است، مقامات سیاسی ترکیه از این فرصت نهایت بهره برداری را برده اند و ایده های بلندپروازانه خود را عملیاتی کرده اند؛ سیاست هایی که پیرامون آب رقم خورده و با شرایط کنونی، ترکیه را قدرت برتر خاورمیانه خواهد کرد.

به گزارش «تابناک»؛ ماجرای پروژه های آبی ترکیه که با نام «گاپ» اجرایی شد، در مراحل نهایی خود قرار دارد و در سال آبی جدید، عملیات آب گیری در بزرگ ترین سد آن نیز انجام خواهد شد؛ مجموعه اقداماتی بزرگ و پر وسعت که شرایط را برای کشورهای جنوبی ترکیه مثل ایران، عراق و سوریه به شدت سخت خواهد کرد.

«بوابه الاهرام»، به تازگی یکی از پایگاه های رسانه ای عرب زبان گزارشی را در مورد آخرین پیامدهای سیاست های آبی ترکیه منتشر کرده است که مروری بر اطلاعات آن حجم بالای نگرانی موجود را به خوبی نشان می دهد.

در این گزارش آمده است، تمدن بین النهرین که قرن ها در امتداد دو رودخانه بزرگ دجله و فرات شکل گرفت و دشت های جنوبی کشور عراق را به یکی از ثروتمندترین مناطق خاورمیانه تدیل کرد، اکنون درگیر تهدیدهای بالقوه ای است که زندگی میلیون ها عراقی را در تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت تهدید می کند.

ماجرای تأمین آب و بحران های پیش آمده در این حوزه خیلی زود عراق را درگیر اختلافات و تنش های دیگری کرد که کشور ترکیه در بالادست دجله و فرات برای عراق پیش آورده است؛ کشوری که به عنوان یک همسایه قدرتمند در شمال عراق قرار دارد و تأثیر زیادی بر سیاست های کنونی این کشور ایفا می کند.

واقعیت این است که پس از آغاز پروژه های عظیم سد سازی در ترکیه، اکنون بحران آب در مناطق جنوبی عراق به شدت افزایش یافته و برخی دولتمردان عراقی ادعا دارند که میزان بیابان زایی در استان های جنوبی این کشور به 70 درصد رسیده است.

هرچند پروژه های سد سازی ترکیه روی دو رود بزرگ دجله و فرات، بخش مهمی از چالش آبی در کشور عراق است، مسئولان و مدیران سیاسی عراقی نیز هیچ استراتژی در مقابل این بحران روزافزون در پیش نگرفته اند و این مسأله مشکلاتشان را افزایش داده است.

آنچنان که گزارش ها نشان می دهد، سطح آب دو رود دجله و فرات در پی افزایش سدسازی های ترکیه و به ویژه آغاز عملیات آب گیری در سد ایلی سو به شدت کاهش خواهد یافت؛ سدی که بناست با استفاده از آب ذخیره شده در پشت آن، بزرگ ترین پروژه های کشاورزی و تولید برق جهان در جنوب شرق ترکیه فعال شود.

سد ایلی سو، یکی از بحث برانگیزترین پروژه های آبی منطقه و جهان است که از سال 1997 عملیات ساخت آن بر روی رود دجله آغاز شد و اکنون در مراحل نهایی قرار دارد؛ اقدامی که مشابه آن را پیش از این و در سال 1990 ترکیه انجام داده بود و نود روز آب فرات را برای پر کردن سد آتاتورک روی عراقی ها بست که خسارات سنگین به اقتصاد و معیشت عراقی ها وارد کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در پاسخ به همه اعتراضات و گلایه هایی که مسئولان عراقی در مورد عملیات ساخت سدها بیان می کنند، به آنها این اطمینان را می دهد که در جریان آب گیری سدهایی مثل ایلی سو، هیچ خسارت و آسیبی به عراق وارد نشود؛ اما این اطمینان تنها در مقام حرف است و در عمل، هیچ کار مشخصی برای جلوگیری از کاهش روان آب های دجله و فرات نمی شود.

مسئولان دولت عراق که اکنون گرفتار چالش های متعدد داخلی نیز هستند به وزارت خارجه ترکیه این هشدار را داده اند که آنها باید عملیات آب گیری سد ایلی سو را در سال جاری لغو کنند و سیاست هایی را برای افزایش آب دجله در پیش بگیرند، اما مسئولان ترکیه چندان توجهی به این سخنان مقامات عراقی نمی کنند.

در همین رابطه چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در سفر اخیرش به بغداد، از سخنرانی در مورد سیاست های آبی خودداری و در سخنان خود، تنها به موضوع افزایش حجم تجارت دوجانبه تأکید کرد.

پروژه گاپ که مقامات ترکیه به شدت بر اتمام آن تأکید دارند، متشکل از 22 سد و 19 نیروگاه برق آبی است که بر روی سرچشمه های دجله و فرات تأسیس شده اند و در نزدیکی مرزهای سوریه و عراق قرار دارند.

هدف نهایی ترکیه از این پروژه آن است که بتواند به وسیله آن، نزدیک به 2 میلیون هکتار زمین کشاورزی را به زیر کشت ببرد و همچنین سالانه بیش از 27 میلیارد کیلو وات برق تولید کند.

حسن النجانی وزیر منابع آب عراق اخیراً در مورد پیامدهای نامطلوب سیاست های آبی ترکیه گفت که برآوردها نشان می دهد میانگین جریان آب در دجله و فرات در ده سال گذشته در مقایسه با میانگین بلند مدت 45 درصد کاهش داشته است.

رسانه های عراقی از کاهش شدید منابع آب در استان های جنوبی عراق در سال جاری خبر می دهند؛ موضوعی که سبب شده است کشاورزان امکان کشت گندم را از دست بدهند؛ موضوعی که در کنار کاهش نزدیک به 60 درصدی بارش ها، شرایط نگران کننده ای برای عراق پیش آورده و منجر به افزایش بیابان زایی تا 70 درصد شود.

گفته می شود از بین رفتن چراگاه های طبیعی و علوفه برای دام نیز مشکل بزرگ دیگری است که اکنون عراقی ها با آن رو به رو شده اند و این موضوع سبب شده تا صدها هزار خانواده آواره و سرشار از خشم و نگرانی شوند.

بررسی ها نشان می دهد در برخی شهرها مثل بصره به دلیل کاهش آب ها میزان شوری آب به شدت افزایش یافته و امکان استفاده از آب آشامیدنی را برای شهروندان از بین برده است.

این فشارها در حالی است که ترکیه و عراق در سال های دور مثل 1986 و 1946 موافقت نامه هایی برای تنظیم میزان مصرف آب و رعایت حقابه های کشور عراق توسط ترکیه تحت نظر سازمان های بین المللی به امضا رساندند که اکنون ترکیه خود را ملزم به رعایت آنها نمی بیند.

موضع مسئولان ترکیه در دهه های گذشته، تقریباً ثابت بوده و همانطور که سلیمان دیمرل، رئیس جمهور اسبق ترکیه در سال 92 و هنگام افتتاح سد آتاتورک گفت، آنها عقیده دارند کشورهایی مثل عراق و سوریه حق ندارند، سیاست های آبی ترکیه را سرزنش کنند، همان طور که ترکیه حق ندارد سیاست های نفتی این کشورها را ملامت کند!

دیمرل در سال 1992 و هنگام افتتاح سد آتاتورک همچنین گفته بود: ما حق داریم کاری را که دوست داریم، انجام دهیم؛ گفته ای که اکنون نیز با زبان و شکل دیگر از سوی مقامات کنونی ترکیه شنیده می شود.

گزارش های بیشتر نشان می دهد که ترکیه اکنون جدا از پروژه های برق آبی و نیز کشاورزی، موضوع فروش آب به کشورهای همسایه را نیز در پیش گرفته است. ترکیه اکنون در حال فروش آب به رژیم صهیونیستی است؛ معامله ای که ترکیه در قالب توافق نامه ای تحت عنوان «آب برای اسلحه» آن را دنبال می کند.

در سال 2015 ترکیه خط لوله انتقال آبی را تأسیس کرد که بر اساس آن حجم قابل توجهی آب از طریق خط لوله و نیز دریا ابتدا به کشور قبرس و سپس سرزمین های اشغالی منتقل می شود و در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می گیرد.

ترکیه همچنین در سیاست های آینده خود فروش آب به صورت تانکر به کشورهای اروپای شرقی مثل مالت، قبرس و یونان را نیز دنبال می کند و به دنبال آن است که این ماده حیاتی را به عنوان یک ابزار تجارت به کار بگیرد.

به نظر می رسد بی ثباتی های پیش آمده در خاورمیانه و به ویژه عراق و سوریه فرصت فوق العاده ای را در اختیار ترکیه قرار داده تا بلندپروازی های خود را در رابطه با منابع آب دنبال کند و اکنون کنترل بخش اعظمی از منابع آب خاورمیانه را که کشورهای ایران، سوریه و عراق را به شدت متأثر می کند، در اختیار بگیرد.

این سیاست ها با توجه نبود برنامه مشخص از سوی کشورهای جنوبی از جمله عراق به خوبی پیش رفته و در آینده خسارات سنگین تری را متوجه خاورمیانه و کشورهایی که در جنوب ترکیه قرار دارند، خواهد کرد؛ خساراتی که بخشی از آن مرتبط به اقتصاد و زندگی و بخش دیگر آن مرتبط با مسائل زیست محیطی مثل ریزگردها و پدیده گرد و غبار است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۴۶
انتشار یافته: ۱۲۶
آیا بهتر نیست به جای مقصر دانستن دیگران برای مشکلات آبی کشور به فکر راه حل و برنامه ریزی باشیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
ایا بهتر نیست به جای شعاری سوال پرسیدن، یکم متن تحلیل رو بخونیم و نظر بدهیم؟؟؟
خطاب به خودم: ایا بهتر نیست تو کار مردم فضولی نکنی؟؟
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
راه حل مورد نظر اینه که مردم ایران پول ساخت این سد ها رو به جیب ترکیه تزریق نکنن: با سفرنکردن به ترکیه و نخریدن جنس ترک.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
من موافقم که برای مشکلات آبی کشور به فکر راه حل و برنامه ریزی درست باشیم ولی اگر واقعا این سد سازی در ترکیه باعث کم شدن و ایجاد بحران زیست محیطی در بخش هایی از ایران بشه این سد سازیو نادیده بگیریم؟منظورت از راه حل و برنامه ریزی در این مورد دقیقا چیه؟واقعا اگر ترکیه در این زمینه مقصر باشه این تقصیرو نادیده بگیریم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
با سیاست غلط در زمینه آب ما در این زمینه دچار مشکل جدی هستیم که قطعا با سیاست آبی هوشمندانه وتاجر مابانه ترکیه مشکل چند برابر میشود ترکیه همانگونه که مشخص است وشروع کرده دنبال فروش آب است واین سیاست چند دهه است که بنیان نهاده شده است ترکیه سیاست آب در برابر نفت یا آب در برابر دلار را دنبال می کند حالا ما چه می کنیم سرمایه مان را یا به عنوان گردش گر تقدیم ترکیه ویا به عنوان مدافع حرم وبازسازی عتبات در عراق وسوریه ودیگر کشورهای بدون بازگشت هزینه میکنیم خدا به فریاد ما وفرزندان ما برسد با پدیده های گرد وغبار آتی پای رفتن به کشور های خوش آب وهوا هم نداریم
از کی تا حالا ایران در جنوب ترکیه قرار گرفته !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
ايران در جنوب تركيه نيست ولي عراق در جنوب تركيه و غرب ايران است و با خشم شدن عراق خاكش مياد تو حلق ايران
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
مشکلات خودمون کمه باید به فکر دیگران هم باشیم ؟!
آب بازی نیست. برای منافع مردم و کشورش اهمیت و ارزش قائله.

شما هم از ترکیه درس بگیرید و بجای فکر کردن به دیگران منافع ملی و خواست مردم را در اولویت قرار دهید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
شما یک موقع می ایی و میگید که چرا سد میسازند در ایران و یک موقع هم
....
چند چندین با خودتون
بله و مسئولین ما مسئولیت مهم تری دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
مسئولین محترم حالا ایران بی اب بشه به جهنم لطفا نگذارید عراق و سوریه اب تو دلشون تکون بخوره
ایکاش شما هم مثل دولتمردان ترکیه باشید و برای رفاه مردم و مصلحت کشورتان هرکاری انجام دهید حتی به قیمت نارضایتی همسایگانی به وسعت یک جهان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
منظورت از "شما"دقیقاچیه؟منظورت از "کشورتان"دقیقا چیه؟
شهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
اتفاقا ماهم به فکرملتیم امانه ملت خودمون بلکه ملت برادرعراق وسوریه ویمن ولبنان و00000
بجای ترکیه به مشکل دریاچه اورمیه برسید که دشمنش داخلی و راحتتر میتونید پیدا کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
اگر واقعا این سد سازی در ترکیه باعث ایجاد خسارت های زیست محیطی در ایران بشه مهم نیست؟و در چند درصد موارد آنگونه که به دریاچه ارومیه در ایران و در خبرهای مختلف در ایران پرداخته میشه به خطراتی که برای محیط زیست در جاهای دیگه در ایران یا بسیاری از نقاط دیگر که در ایران وجود داره پرداخته میشه؟
به هر قیمتی که شده این سد رو باید تخریب کرد
پاسخ ها
آرش
| United States of America |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
کاملا درست است.چون اصولا این آب متعلق به ترکیه نیست. سرچشمه های دجله و فرات در سرزمین های کردها در شرق آناتولی است که در جنگ چالدران از ایران جدا شده است. و باید سرزمین های خود را از ترکیه پس بگیریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
احسنت
تنها راه شکایت از ترکیه و سپس تلاش برای بردن این پرونده اگر قانونی باشه به شورای امنیت هست که در یک بازه زمانی بتونن حق ابه مورد نیاز رو هر ساله بگیرن و در غیر این صورت درگیری اجتناب ناپذیره این تلاش باید توسط چند کشور متاثر از این بحران صورت بگیره
پاسخ ها
هادی
| Netherlands |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
انقدر دشمن منطقه ای و جهانی داریم که دیگه درگیری با ترکیه امکان نداره. چون بلافاصله دوستای اون و دشمنان ما دست به کار میشن
کشوری که خدا می دونه (سلطان) برای مردم ایران و عراق چه برنامه های داشته باشه. امیدوارم مسئولان کشور ما از این خواب غفلت بیدار بشن و نزارن این برنامه بلندمدت ترکیه به سرانجام برسد.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
به سرانجام رسیده. وقت آبگیریشه
چاره ای جز استفاده از دستگاههای آب شیرین کن در دریاهای جنوب و پمپاژ آن نداریم..حالا هی دست دست کنید...
جنگ بعدی جنگ آبه..همین اردوغان چراغ خاموش داره منابع آبی رو میبره تو مالکیت ترکیه و مسولان ما خوابن.
سه كشور ايران و عراق و سوريه بايد در زمينه كمترين ميزان روابط اقتصادي و گردشگري با تركيه با هم متحد شوند و روابط اقتصادي خودشان را به بيشترين حد برسانند.
چي شده؟؟ ١٤٠٤ تون چي شد؟؟ چشم انداز بيست ساله تون چي شد؟؟ گربه برده؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
چه ربطی داشت؟
در ضمن اکثر انها به کوری چشم دشمنان اولیم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
اره راست میگه در اکثرش اولیم مثلا در تعداد معتاد اولیم دربی ارزش بودن پول اولیم درکشته دادن تو جاده ها اولیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
ههههه امریکا جونت هم بالای ۴۰ هزار تا کشته می دهد در تصادفات
اردوغان به دیگر مردمان منطقه توجهی ندارد......
این ترکیه اسمش اسلامی است ولی کارهاش ضد بشری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
بیخیال عمو
سیاست ترکیه مثل سیاست اصفهان و یزد و کرمان هست نسبت به کارون
البته با این اختلاف که ترکیه منشاء آب و سرچشمه هست ولی اصفهان و یزد نه سر پیازن و نه تهش ولی آب رو به زور بردن
حالا شما اول برو از اصفهان اگر تونستی انتقاد کن بعد بیا از ترکیه بحث کن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
اتفاقا بر عکس نظر شما . ترکیه ابهایی که منشاش ترکیه است نمیگذارد به عراق و سوریه بیاد که حیف و میلش کنند کار درستی انجام میدهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
احسنت
ناشناس
| Germany |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
انتطار این هست که ترکیه دست به آب نزنه تا در پایین دست به انواع روش های مدرن غرق آبی برنج بکارن یا کارخانجات فولاد راه اندازی کنن
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
دقیقا. نظر بسیار جالبی بود
کلا هرچی مصیبته مال مردم ایرانِ تاکید می کنم فقط مال مردمش
کارشان درست است به منافع ملی شان عینا مانند ما عمل می کنند. انها اب صادر میکنند وما هم انشا الله اورانوم غنی شده
مرگ بر اسرائیل مرگ بر امریکا.... اسرائیل بیست وپنچ سال اینده را نخواهد دید ...فقط نمیدونم خودمان ده سال اینده رو میبنیم یا نه؟
خاکی که از عراق با طوفانها به ایران وارد میشود حاوی رادیواکتیو ضعیف استفاده شده در زمان جنگهای اول و دوم خلیج فارس بین امریکا و عراق است.و عامل هزاران سرطان و تغییرات ژنیتیکی در مردمان اثرگیرنده از ان خواهد شد.
ببخشید؟ حالا دولتمردان دلسوز ما چه فکری و چه راهکاری برای
گریه داره!!!
لطفا بفرمایید دولتمردان ماچه فکری و چه راهکاری برای گرفتن حق آبه هیرمند از افغانستان داشتند و دارند!!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
هیرمندی که رضاخان فروخت به افغانستان
شماها برای گردوغبارداخلی خوزستان هیچ کاری نمیکنید گیردادید به ترکیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
خوب افندی منشا این گردو غبار خشکی و خشکی عراق سدسازی ترکیه است دیگه
ترکیه حامی داعش
همه دنیا را می دوشن تا مردم خودشون رفاه داشته باشم دقیقا عکس ما
همه تلاشش برای حفظ منافع ملی و از بی ثباتی منطقه داره بیشترین سود رو میبره البته اونا تو فکر مردمشونن توی 2018 دیگه کشوری پیروزه که بتونه از امکانات در اختیارش جهت کسب سود و بالابردن در آمد کشورش بیشترین استفاده رو ببره.
مسئولان ما کجا هستن؟
شما چرا نگران عراق هستید؟ خودشون نگرانی بلد نیستن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
آب کارون هم خشک میشه عمو جان. در ضمن گرد و خاک فعلی چند برابر میشه
ما ارمانهای بزرگی داریم.کار به اتفاقات کوچک نداریم
شما ترکیه را میگید بد نیست یه سوزن هم به مدیریت آب خودمان بزنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
انصافا هیچ سوزنی در هیچ رسانه ای به مدیریت آب در ایران زده نشد؟در این خبر که اینطور در مورد این سد سازی در ترکیه نوشته شد چرا اینطور عکس العمل نشون دادی؟
تابناک چرا نویسندگان مقاله ویادداشت نام خودرا نمی نویسند من که علت را نمیدانم ولی دوستی که با استفاده از مقاله نویسنده مصری مقاله فوق را تنظیم کردی ما تازمانی که به هم دروغ میگوئیم وحاکمان سعی در گول زدن ملت وتمام توجه صدا وسیمای ما تاکید برافزایش ایمان اقشار کم سواد وساده دل است ومرتب برطبل خرافات وتعمیق ایمان ساده دلان میکوشد لم یزل امرنا الی السفال است من نمیگم ایران را باکره وژاپن و آلمان مقایسه کنید باهمین شیخ نشین امارات مقایسه کنید هرچه از منابع نفتی وکانی که آنها دارند ما بیش از ده برابرش را داریم شارجب ترکیه دنبال کارخودش است امروز با ما فردا برما
برای جبران ما به عراق آب بدهیم
تابناک ! در مورد تاثیر این سیاست ترکیه روی خشکسالی و موضع مسؤلین ایران لطلاع رسانی نکردی فقط نام ایران را در کنار کشورهای سوریه و عراق آوردی، در مورد کشور خودمون هم تحلیلی بنویس
بله کاملا درسته که اوضاع بحرانی خواهد شد و از الان این اوضاع پیداست. خاورمیانه جایی است که در بهترین وضعش اگر خود کشورت اوضاع خوبی داشته باشد همسایگانش نخواهند داشت و موج مخرب آنها کشور تو را هم شدیدا متاثر خواهد کرد
باید سریعا ایران و عراق و سوریه به ترکیه هشدار بدن و نگذارن سوء استفاده کنه و همه رو دچار مشکل کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
چرا .ترکیه منابع ابیکه دراز ترکیه شروع میشه و سرما و یخبندانش برای ترکیه هست میخواهد در ترکیه نگه داره و مفت به عراق و سوریه ندهند . ایا عراق و سوریه منایع نفت و گازشان را با همسایه ها شریک میشن .؟هر موقع به ترکیه نفت و گاز مجانی دادند میتونند ادعای اب مجانی هم بکنند . کجای کاری بابا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
ناشناس ۲۳:۳۱خودت کجای کاری؟نفت و گازو با آب در این مورد مقایسه میکنی؟نظرت در مورد حقابه آب رودخانه در این مورد چیه؟بر اساس کدوم قانون بین المللی ترکیه باید پول آبی که از ترکیه وارد عراقو سوریه میشه رو بگیره؟تو چرا اینطور عکس العمل نشون میدی؟عراق هم پول اون قسمت از آبی که از کردستان عراق وارد دریاچه ارومیه میشه رو هم از ایران بگیره؟
ناشناس
| Belgium |
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
منشا آب های ترکیه کردستان ترکیه هست و در عراق و سوریه هم کردها در آنسوی مرز زندگی می کنند پس کردها در هر سه کشور حق دارند از منابع خودشون بهره مند بشن. نه اینکه از کردها تو عراق و سوریه بگیرن و برن به اسرائیل بفروشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
نفت و گاز عراق در زير خاكش قرار داره ولي رودخانه ها در سطح زمين هستند و متعلق به تمامهكشورهايي كه رودخانه از اونجا رد ميشن.
لعنت به شما نوكراي بي جيره و مواجب تركيه
بله به این میگند سیاست درست و مطابق با منافع ملی مردم ترکیه نه عراق و سوریه
خوب ماهم به ترکیه نفت میدیم بجاش آب می گیریم . این که گله نداره .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
چرا باید به ترکیه نفت بدیم که بجاش آبی که از رودخانه های اونجا جاری میشه و وارد ایران میشه رو بگیریم؟بر اساس کدوم قانون در سطح بین المللی، کشوری که بالادست رودخانه در اونجا قرار داره از کشورهایی که در پایین دست رودخانه در اون کشورها قرارداره پول میگیره ؟یا با گرفتن نفت ازونا حقابشونو میده؟و علت اینکه نوشتی "خوب ما هم به ترکیه نفت میدیم بجاش آب میگیریم "چیه؟
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
من ازقانون بین المللی دراین مورد اطلاعات کافی ندارم واینکه نوشتم نفت می دیم بجاش آب می گیریم اشاره به تک محصولی بودنمان وعدم لیاقت درتوسعه صنایع ،کشاورزی ،توریزم و....است و راهی بجز توسل به نفت خدادادی نداریم.
آمریکا و روسیه کشورها را فرستادند دنبال نخود سیاه وآنها با خوشحالی رفتند هم اسلحه خریدند و هم در گیر جنگ ونخود سیاه قدرت شدند و در این وسط ترکیه هم از آب گل آلود ماهی گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
به این میگن عقلانیت نه آب گل آلود. شما هم بلدی بکن
با موشک شهاب سه سدهایشان را بزنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
زرشک. فقط اینو کم داشتیم ناتو بریزه سرمون.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
ناتو خودشو وارد درگیری با ایران نمی کنه کوچولو
برنده جنگ سوریه وظهور داعش وبحران عراق فقط وفقط ترکیه هست وخواهد بود بقیه کشورها فقط پول و نیروهایشان ازدست رفت ترکیه انزمان که داعش قدرت داشت نفت ارزان ۱۲دلاری ازشان میخرید بعد که دید داعش سقوط کرد با حیله گری خودش را به ایران وروسیه نزدیک کرد درحالیکه درپشت پرده با امریکا و اسراییل همپیمان هست وبه ریش همه میخندد وحالا میخواهد شریان منطقه را بدست بگیرد
یک موشک برای نابودی سد کافی است.این همسایه به درد همسایگی نمیخوره
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
عربستان امریکا اسرائیل و... قطعا به کمک ترکیه خواهند آمد. هرچند که ترکیه خودش ارتش قوی داره
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
میخای محله تو عوض کن :))
ترکیه با فکر خود به این موقعیت رسیده.
ما فعلآ درگیر خودمان هستیم وقتی آب از سرمان گذشت آنوقت بیدار خواهیم شد.
خوب این حرف ها رو چرا به خورد ملت بدبخت میدید؟! که درد و رنج و عذابشون رو بیشتر کنین؟! اینا اصلن به ملت مربوط نیست، دولت پس چه کاره هست؟! این مسایل رو باید دولتها حل کنند نه ملت بدبخت.
حالا که مشکلات آبی کشور را حل کرده ایم و تمام دریاچه ها و رودخانه ها پرآب شدند وقت نگرانی برای مشکلات آبی آینده مردم عراق و سوریه است
شیر گاز رو به سمت ترکیه ببندید در عوضش
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
گاز را با پول به ترکیه میفروشید . انتظار اب مجانی نداشته باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
ناشناس ۲۳:۳۳منظورت از "میفروشید "دقیقا چیه؟ منظورت از "نداشته باشید "چیه؟مخاطب این جملاتی که نوشتی چه کسانی هستند؟ و گاز رو با آب در این مورد مقایسه میکنی؟بر اساس کدوم قانون در سطح بین المللی کشوری که بالادست یک رودخانه در اون قرار داره به کشور یا کشورهایی که پایین دست رودخانهدر اونها قرار داره به دلیل اون آبی که ازاون بالادست وارد قسمت پایین دست در اون کشورها میشه ازشون پول میگیره؟نظرت در مورد حقابه رودخانه در پایین دست در این موارد چیه؟عراق هم پول اون قسمت از آبی که از کردستان عراق وارد دریاچه ارومیه بشه رو هم باید بگیره؟واقعا علت اینکه اونطور در این قسمت نظر دادی چیه؟
شما نفت داشتید اونا آب دارن. فروختن جرم نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
نوشتی "شما"؟منظورت از "شما"چیه؟نفتو با آب رودخانه به اینصورت مقایسه میکنی؟واقعا علتی که این نظرو نوشتی چیه؟بر اساس کدوم قانون در سطح بین المللی کشوری که بالادست رودخانه در اون قرار داره از کشور یا کشورهایی که پایین دست اون رودخانه در اونها قرار داره پول میگیره؟ یا برای اون آب ،ازشون نفت میخواد؟علت اینکه اینطور نوشتی دقیقا چیه؟عراق هم بابت اون قسمت از آبی که از کردستان عراق وارد دریاچه ارومیه میشه از ایران پول بگیره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
نفت ما به کشور ترکیه جریان نداره که همجین مقایسه می کنی
عیبی نداره عوضش اردوغان از سیاست های ما نسبت به سایر کشورها دفاع میکنه البته ظاهرا!
الان جنگ با ترکیه به صلاح نیست اول عربستان بعد اسراییل بعدش امریکا اگه مردم تموم نشدن اون موقع میریم سراغ ترکیه
بی خیال سر مردم لبنان وفلسطین و... سلامت
روز به روز بی لیاقتی مسئولان آشکارتر می شود
میگم دمش گرم. تو فکر مردم و کسب درآمد برای کشورش هست اردوغان . ایران هم تو فکر کمک به منطقه . باش تا صبح دولتت بدمد ایران. همینطور ادامه بدی حتما موفق میشی
ترکیه هههههههه
راه اندازی این گونه پروژه ها در صورتی که واقعا این قدر بزرگ باشند و بتوانند این گونه کشورها را در مسئله امنیت غذایی و قدرتمند کردن جهانی این گونه کشورها، موثر باشند به زودی توسط دنیای غرب مخصوصا امریکا، بساطشان جمع خواهد شد و همان بلابی را که سر لیبی به واسطه ساخت بزرگترین رودخانه انسان ساخت، آوردند، در انتظارشان خواهد بود، مسلما ترکیه به واسطه این کار باید منتظر تجزیه به هر بهانه ای باشد، این پیش بینی ذا به خاطر بسپارید.
علاوه بر آن این گونه تغییرات ژئوفیزیکی خشم زمین را موجب خواهد شد.
کار خوبی میکنه......
دعا می‌کنم که تمام مشکلات مسلمانان جهان حل شود.
خوزستانی هایی که در چهار دهه اخیر به اصفهان امده اند از این استان بروند. ما یک قطره اب خوزستان را هم نمی خواهیم تازه سرچشمه ها در جهار محال و بختیاری است نه در خوزستان. ابی که قرار است به زاینده بیاید حتی به دو درصد اورد سالانه کارون هم نمی رسد. خوزستانی ها بلد نیستند از اب چگونه استفاده کنند و ابها را هدر می دهند . یادتان باشد ایرا ن یک کشور واحد است و اصفهانی ها برای دفاع از این کشور و از جمله خوزستان ابیشترین شهید را داده اند.
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
مگه ارث پدرته ؟؟
ترکیه آب را خواهد داد اما با پول یا معاوظه با نفت.. خدا خدا کنین بعد از ایلی سو ترکیه نیاد سر وخت ارس .مسدولین ایران 1404 چی شد ؟
مشکل ما مدیریت ضعیف است. باید جوانان در رأس کار قرار گیرند.
شما اگر می توانستید سلاح هسته ای می ساختید و دو تا میزدید به این سدها تا آب جربان پیدا کنه برای همیشه
اهای مسعولین باهوش اهای یه لحظه از فکرای دیگه بیاین بیرون اب شیرین کارون واسه چی میریزه توی خلیج فارس؟؟؟ بابا یه سد یا ابگیر قبل از ورود اب به خلیج فارس بزنید!! مگه نمیبینید چخبره؟؟؟ این ابگیر تمام نیاز مردم رو برطرف میکنه. اب بیخودی داره میره توی خلیج فارس شور میشه. اقا اهای.....
همینه که هست چرا فکر می کنیم اگر ترکیه بتواند با سلاح اب از عراق و سوریه باج بگیره اینکار رو نکنه دنیا جای استفاده و احیانا سوء استفاده از مزیتهای خدادادی جغرافیایی و ایدئولوژی و منابع روزمینی و زیر زمینی است و این در مورد ما هم صدق میکنه مثلا تا راست میریم یا چب میریم از بستن تنگه هرمز صحبت میکنیم حالا ما تا کنون از این مزیت استفاده نکردیم ولی ترکیه داره استفاده میکنه
کشور ما به دریای عمان و از طریق ان به اقیانوس هند راه داره لوله های گاز نیز تا انجا کشیده شده کافیست در ان منطقه نیروگاه برق و اب شرین کن زد هم برق تولید کنیم هم اب و لوله های گاز که در همه دنیا منسوخ شده برای انتقال آب استفاده کنیم و گاز رو فقط برای تولید برق مصرف کنیم
خدا به شما نفت داده تا به ما ترکها بفروشین، و به ما ترکها هم قربون اون خدا برم نفت نداده تا باعث دردسرمون بشه، بهمون برف و بارون فراون داده تا با اون اب هم کشورمون رو سرسبز کتیم و و هم باقی رو توی بطری کنبم و درمقابل نفت شماها بفروشیم، ولسلام
این کار ترکیه یعنی کاهش جریان آب شاهرگ های حیاتی تمدن خاورمیانه بدون شک یک کار غیر اخلاقی و غیر عادلانه است. بعضی ها یه جوری می نویسند که ترکیه به فکر منافعشه انگار ما حق داریم بخاطر منافعمون منافع حیاتی دیگران را پایمال کنیم. خیر حق ندارد و اگر پایمال کنید دودش تو چش خودشم میره. با کمک ترکیه به داعش برای نابودی سوریه آوارگا سوری کجا رفتند بله همون ترکیه. فردا که عراق خشک شه آوارگان عراقی سرازیر می شن ترکیه. همچنین آوارگان ایرانی. چوب خدا صدا نداره.
برادر شما بهتر است بجای ترکیه از لابی گری های اصفهانی ها و بلاخص آقای کلانتری که خود اهلیت اصفهانی دارد صحبت کنید که سال هاست پایشان را در کفش خوزستانی ها کرده اند و آب کارون را دارند میبرند و اگر جلو این فاجعه بزرگ گرفته نشود آنچنان خسارتی بوجود خواهد آورد که قرن ها نمیتوان آن را جبران نمود. شما که پول نفت خوزستان را بردید کم بود آمدید برای بردن آب آن هم برنامه ریزی کردید
تازه این ۲۲ سد که چیزی نیست! ما خودمون ۷۰ سد اطراف دریاچه ارومیه برای خشکاندنش زدیم! باز ترکیه کشور خودشو خشک نمیکنه. از ما عاقل ترن انگار!
ایران باید سلاح هسته ای داشته باشه. این خاورمیانه تهش جنگ و ویرانیه. اگر سلاح هسته ای باشه در امان میمونی.
همانطوری که ما نفت داریم و میفروشیم ترکیه هم آب داره و آب و خواهد فروخت.
مگه ما نفت رایگان میدین به کسی که انتظار داشته باشیم آّب رایگان بدن به ما.
ما باید منابع ابمون و مدیریت می کردیم که نکردیم.
خاورمیانه بهشت زمین......
نظرتون چیه کاری که اتحادیه عرب با کشور قطر کرد،ایران و سوریه و عراق و روسیه با ترکیه انجام بدن
مگه ایران و عراق نفت و گاز مجانی میدن ترکیه که انتظار دارید اونام آبشونو مجانی بزارن بیاد اینور
سیاست دولتمردان ترکیه فقط حفظ منافع ملی آنان است
در سال ۱۹۷۴ سازمنهای محیط زیستی هشداراهایی در خصوص آب دادند ،وحتی گفته شد که جنگهای آینده بر سر آب خواهد بود ،واگر جهانیان بفکر نباشند ؟بهای آب چند برایر نفت خواهد بود ،؟ اما کشورهای منطقهٔ خاپرمیانه بجای چاره اندیشی بفکر منافع خود بودند ،وهستند ،وآنهایی که امکان دست رسی به منابع اقتصادی کشور ها را داشتند ،ودارند ،ثروت کشور را به ارز جارجی ،وطلا تبدیل میکنند ،واز کشور خارج میکنند ،وبرای آیندهٔ‌فرزندان ،و نوه های خود در کشورهایی که آزادی ،ودمکراسی هست سرمایه گذاری میکنند ،وکرده اند ،واغلب فرزندان آنها در کشورهای مورد نظرشان مشغول تحصیل ،وتحارت ،وکار هستند ،وبصورت دوزیستی عمل میکنند ،و بیچارگی ،ورنج ،وعذاب میماند برای اکثریت مردمی که ،در حکومت نیستند ؟ و در طول تاریخ همینگونه بوده ؟و خواهد بود ؟ یقینا برای پنجاه سال آینده ،دوران امتیاز داشتن نفت به پایان می رسد ،وتکنولژی های نوین ،وپیشرفتهٔ جدید جای گزین میشود ؟ وآنگاه است که کویرها بوجود آید ،وتکرار دوبارهٔ‌تاریخ که طوایف ،وایلات بصورت ،کولی ها در منطقه ،وجهان آوره شوند ،ومصیبت به خود آنها ،وسایرین برسانند ؟ راه چارهٔ این کارها ،ومقابله با آن نه جنگ است ،ونه جبهه گیری ،تنها مسامحه ،وتعامل ،وبه رسمیت شناختن ،منافع ملی همدیگر میباشد ،و انسانها را باید از قید ،باورها ،وعقیده ها آزاد نمود تا به اختلافات پایان داده شود ؟ ،،
خب اون همه اب شیرین با ارزش میریزه به خلیج فارس خب تو کشاورزی استفاده کنن ریزگرد ها از صحرای عربستان عراق میاد دلیل دیگه اش هم هورالعظیم هستش که باید کرخه سیراب کنه که همون کرخه سد زدن
سیاست یک بشکه آب بجای ۵ بشکه نفت . خیلی سالها قبل از سوی ترکیه مطرح شده مسئولین ما در خواب عمیقی هستند
ترکیه در حال حاضر هم حتی بدون این سیاست آبی قدرت برتر خاورمیانه هستش.
سیاست سد سازی متاسفانه در کشور خودمون صدمات بسیاری کشاورزی و محیط زیست ما زد بطوری که کشاورزان اصفهان و یزد و خوزستان با هم درگیر شده اند بقول معروف اگه ما بیل زنیم بهتره باغچه خودمونو بیل بزنیم وضعیت آب ترکیه و عراق و مشکلات بوجود آمده را بهتره خودشون حل کنن
دريغا از يكً خبر اميدوار كننده تو اين مملكت . يا خبر احتمال جنگه يا خبر اختلاس يا بي ابي ، سيل، زلزله.
تركيه و هر حكومت منطقي ديگر ، به منافع ملي خود فكر مي كند و سياستهاي خارجي و داخلي خود را بر اساس آن پايه ريزي مي كند ولي ما ..........
البته به نظر این نوشته پوپولیستی هست و صرفا برای بد جلوه دادن ترکیه هست در حالیکه این مدل مقالات اتفاقا برعکس عمل می کند و خواننده به این پی میبرد که ترکیه اولا با برنامه ترین کشور در خاورمیانه با اینده روشن و به فکر مردم خودش هست. اما من تا جایی که اطلاع دارم سازمان ملل بدلیل بحران آب فرصتی را به کشورهای ایران ترکیه و عراق و سوریه می دهد تا در فرصت مشخص نسبت به احداث کانالهای مناسب و سدهای مختلف در مسیر ابهای جاری اقدام کنند و لذا با مجوز مقام رهبری و مجری گری خاتم الانبیا در سمت ایران هم عین همان پروژه ها با قدرت و شدت تمام در حال اجرا و اتمام هست و استانهای کرمانشاه و کردستان هم تقریبا در حال اتمام هست. لذا نویسنده بدون اطلاع از مواردی که نوشتم مطلب نوشته
واقعأ خجالت آوراست که ازدریاچه ارومیه تا زاینده رود وکارون درحال خشک شدن است وعرضه نگهداری نداریم آنوقت می خواهیم باکمال بی مسئولیتی تمام تقصیرهارا به گردن این و آن بیندازیم !
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست