بازدید 32894

تماس معاون اول رئیس جمهور با نخبه کردستانی و دانش آموختگانی که از این تماس محرومند!

به تازگی فیلمی از حال و روز یکی از دانش آموختگان دانشگاه خوارزمی تهران منتشر شد که نشان می‌دهد بهره وی از بازار کار چیزی جز «جاروکشی» نبوده است. فیلمی که واکنش های فراوانی به دنبال داشت و حتی به تماس معاون اول رئیس جمهور با این فرد نیز منجر شد.
کد خبر: ۷۹۳۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۶ 25 April 2018

تماس جهانگیری با نخبه کردستانی و دانش آموختگانی که از این تماس محرومندبه تازگی فیلمی از حال و روز یکی از دانش آموختگان دانشگاه خوارزمی تهران (که ادعا می‌کند دارای مدرک دکتری آب‌های زیرزمینی است) منتشر شد که نشان می‌دهد بهره وی از بازار کار چیزی جز «جاروکشی» نبوده است. فیلمی که واکنش های فراوانی به دنبال داشت و حتی به تماس معاون اول رئیس جمهور با این فرد نیز منجر شد.

به گزارش «تابناک»، این دانش آموخته دانشگاه که مدارج عالی را طی کرده، «صلاح‌الدین کامرانی» نام دارد و اهل مریوان است. او در سال 86 در رشته زمین شناسی در دانشگاه خوارزمی تهران پذیرفته شده و پس از پایان دوره کارشناسی ارشد در رشته آب شناسی، آبان ماه سال 96 از رساله دکتری خود در دانشگاه خوارزمی تهران دفاع می‌کند تا با مدرک دکترا فارغ التحصیل شود.

از این دانش آموخته دانشگاه خوارزمی چند مقاله علمی پژوهشی و آی‌اس‌آی در منابع معتبر علمی قابل دسترس است، اما آن گونه که وی ادعا می‌کند نه این مقالات و نه تحصیلات عالیه منجر نشده که وی شغلی مناسب برای خود بیابد و لاجرم مجبور می‌شود در یکی از شرکت‌های نفتی شهر اهواز به عنوان رفتگر مشغول به کار شود. شغلی که ناگفته پیداست رضایتی برای وی به همراه ندارد.

نارضایتی‌ای که کامرانی آن را در قالب یک ابتکار بروز می‌دهد؛ به این شکل که فیلمی کوتاه از شرایط محل کار و رزومه علمی خود تهیه می‌کند و در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارد که بازتاب آن، خیلی زود شرح حالش را بر سر زبان ها می‌اندازد و مورد توجه بسیاری از جمله رسانه ها قرار می‌گیرد.

این نخبه کردستانی در شرح حالی که از خود در این فیلم منتشر کرده، ضمن اشاره به وضعیت بحرانی منابع آب و تخصص خود در این حوزه، به ضرورت استفاده از توان خود در نهادهای تصمیم گیر منابع آب کشور اشاره کرده و از اینکه به رشته و تخصص او توجه نمی‌شود، گلایه می‌کند.

دست به دست شدن این فیلم ویدئویی در نهایت آن را به دست معاون اول رئیس جمهور می‌رساند تا وی پس از تماشای فیلم شخصاً با این جوان دانش آموخته تماس حاصل کند و جویای حال او شود.

کامرانی در رابطه با جزئیات این تماس به فارس می‌گوید: آقای جهانگیری خودشان مستقیم با من تماس گرفتند و به من گفتند اولین کسی هستم که با تلفن شخصی شان با او تماس گرفته‌اند. ایشان از من خواستند هر چه زودتر به دفترشان بروم و در مورد شرایطم صحبت کنیم؛ امیدوارم این تماس بتواند مشکلاتم را حل کند.

تعداد بازدید : 2807

انتشار خبر واکنش جهانگیری به فیلم منتشر شده از حال و روز کامرانی، واکنش های فراوانی به دنبال داشت. از جمله از طرف بسیاری از دانش آموختگان دکترا که به نوعی شرایطی مشابه وی دارند و برخی‌شان معتقدند هوش و ابتکار خوب این جوان موجب شده تا به جای آنکه کامرانی به دنبال یافتن شغل مورد تقاضای خود باشد، کار متناسب با تخصص به وی روی خوش نشان دهد.

این در حالی‌ست که برخی دیگر با انتقاد از این رفتار، ضمن اشاره به اینکه معضل بیکاری متخصصان تنها منحصر به وی نیست، بر این باورند که کامرانی در یافتن کار مناسب با شغل خود عجله کرده است و بهتر این بود که منتظر فرصت های جذب هیأت علمی باش. منتقدانی که می‌پرسند چرا او به‌رغم تخصص و توان علمی موفق نشده است در دوره کارشناسی ارشد و دکتری نظر مثبت نهادهای مرتبط با رشته اش را برای همکاری جذب کند؟

جدا از حرف و حدیث هایی که پیرامون شرایط قبل و بعد این دانش آموخته دکترا مطرح است، موضوع بسیار مهمی که نباید از نظر دور نگاه داشت این است که در حال حاضر ده ها و چه بسا صدها هزار جوان ایرانی با چنین مشکلی رو به رو هستند؛ دانش آموختگانی که یا از شغل مناسب بی بهره هستند و یا بیکاری امان‌شان را بریده است. موضوعی که مجابمان می‌کند بپرسیم آیا واقعاً معاون اول رئیس جمهور قادر است با همه این افراد تماس بگیرد و به صورت ویژه مشکل آنها را برطرف کند؟

به راستی هدف معاون اول رئیس جمهور از تماس با این نخبه کردستانی چیست؟ آیا ایشان تصور کرده‌اند که تنها دانش آموخته با درجه دکترای تخصصی که در شغل نامناسب مشغول به کار است یا از بیکاری رنج می‌برد، جوانی‌ست که این ابتکار را به خرج داده؟ اگر این چیزی‌ست که جهانگیری متصور است، که با مشکلی به غایت جدی مواجهیم اما اگر این گونه نباشد، معاون اول رئیس جمهور می‌داند که تماس های پرشماری برای رفع مشکل فارغ التحصیلان به ایشان بدهکار است.

با توجه به اینکه سالانه در ایران چیزی حدود یک میلیون دانشجو در مقاطع مختلف فارغ التحصیل می‌شوند و جز چند هزار نفر که از طریق آزمون‌های استخدامی جذب می‌شوند یا عده‌ای دیگر که می‌توانند برای خود کاری متناسب به تخصص شان بیابند، مابقی قادر به یافتن کار مناسب نیستند، می‌شود حدس زد که تماس با ایشان، ولو به قدر حال و احوال کردن با ایشان نیز در دایره توان این مقام عالی اجرایی نیست، چه برسد تلاش برای رفع مشکل‌شان.

گزاره‌ای که نشان می‌دهد آنچه از مسئولان انتظار می‌رود، خیلی فراتر از چیزی‌ست که رخ داده و می‌دهد، ولو شاهد اقداماتی مانند تلاش معاون اول رئیس جمهور برای حل یک جوان متخصص و دچار مشقت باشم. نیاز به انجام اقداماتی جامع که می‌بایست در فاز اجرایی به شیوه جهادی بروز و نمود بیابند، اما هرگز به نظر نرسیده و نمی‌رسد مسئولان عزم انجامش را کرده باشند!

*******

دیگر دانش آموختگان دکتری تخصصی که در حال حاضر با مشکل بیکاری و یا شغل نامناسب با تخصص خود درگیر هستند، می‌توانند همانند این دانش آموخته اهل کردستان با تهیه فیلم و یا متن و ارسال آن به رایانامه «social@tabnak.ir» مشکل خود را جهت انتشار با «تابناک» در میان بگذارند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۴۹
یعنی باید فیلممون پخش شه و همه بدونن به چه فلاکتی افتادیم تا یه فکری به حالمون کنن. اگه ما میدونستیم آینده شغلیمون تضمینه صد برابر این برا دانش آموختن تلاش میکردیم. ولی الان با چه انگیزه ای درس بخونیم.
ما زمانیکه سنمون کم بود خانواده و معلمان جوری رفتار میکردن که انگار به جز درس خوندن راه دیگری نبود. و حالا عمرمان را صرف چیزی کردیم که به نتیجه ای ختم نمیشود. باید علاوه بر مبارزه با آثار روانی این ناکامی دوباره روی پای خودمان بایستیم. تلاشمون رو میکنیم ولی حال امروزی ما نتیجه راهنمایی های غلطی است که به ما شده بود و حالا تنها مانده ایم.
"این نخبه کردستانی... "
کجا نوشتین که اختراعی داشته،نوآوری داشته،از علمش استفاده عملی کرده؟
یعنی هرکسی که مدرک دکتری داره نخبست؟پس حتما از اوضاع داغون دانشگاه ها و مدرک گرفتن و پایان نامه نوشتن خبر ندارین!
عزیزم اگه اهل سنت هستی روش حساب نکن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
شما حتمآ در اسرع وقت خودت رو به یه روانپزشک نشون بده..
درود بر غیرتش. مرد و مردانه رفته برای معاش خودش و خونواده ش کار میکنه و مرد و مردانه میگه که من کاری مرتبط با رشته ام میخوام. این چه اشکالی داره؟؟؟
تو ایران هر کس اعتراض کنه سریع راضیش میکنن تا صداشو بقیه نفهمنن.
مردم کرد ایرانیان باستانی هستند مردمانی پاک و زحمتکش وبسیار مهمان نواز از بعضی از حقوق شهروندی محرومند مثلا درکردستان یک بیمارستان رتبه یک نیست یک استاندار یا وزیر ندارند یک تیم فوتبال دسته یک یالیگ برتری ندارند پیر مرد با چند سر عائله کولبری میکند در صورتیکه تمام مقدسات شیعه را قبول دارند آنها هم مثل ما نذر امام حسین میکنند هیچ نسبتی با وهابیت ندارند بلکه در کردستان عراق به جنگ وهابیت کافر و تکفیری رفتند مابایستی دردین به رسول خدا ودرامامت به علی مرتضی اقتدا کنیم تنگ نظری مذهبی وخود حق پنداری آفت مذاهب است
من یا دیدن این کلیپ خیلی خجالت کشیدم از مسئولان انتظاری ندارم اما کاش یه ذره صاحب نفوذ بودم تا بتونم کسانی که شرایط ایشان رو داشتند کمک کنم اما خب دور دور ژن های خوب نه مثل من و امثال این بنده خدا
هممون همینیم.
عزیزان نخبه و دانش آموخته یک اصل و عامل مهم را فراموش نکنید و آن همانا داشتن ژن خوب هست.
عجب وضغيتيه؟!!! واقعاٌ ناراحت شدم...
با سلام بررسی انجام شده نشان می دهد که ایشان تنها چند روز به این شغل مشغول بوده و این فیلم را از خود پخش داشته. در همان زمان ایشان چندین موقعیت شغلی برایش فراهم بوده که نپذیرفته و گفته شغل دارد. بنظر این تنها برای نمایشی از خود بوده و اصالت ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
حرف شما شرم اوره اینکه ایشان درست گفته تردیدی نیست چون مشکل این جوان با غیرت مشکل بسیاری از هموطنان عزیزمان است ..یعنی همه بیکاران دروغ میگن که بیکارن؟؟؟
بیکاری غیرقابل مقایسه و تبعیض سیستماتیک در کردستان
کشور اسلامی
ایشون درسته که نخبه هستند ولی ژنشون فرق داره با ژن بعضیا!
درست است که از این نوع جوانها در کشور بیشتر داریم ولی اقدام جهانگیر علاوه بر حل مشکل
این جوان با توجه به بحران آبی در کشور قابل قدر دانی و ستایش است
سیستیم اداری کشور با توجه به جناح بندی ها خیلی داغون است و در سر کارها کمتر کسی
که واقعآ از نظر تخصص و کارآئی حائز شرایط است نشسته .
روش زدودن متخصص و کاردان از اداره جات را من با گوشت و پوستم خودم لمس کرده ام
و حالا هم به سر فرزند خودم آمده است
باز خوبه جاروکشی گیرش اومده
چی می گین شما وقتی رابطه جای ضابطه رو گرفته باشه از ناسا هم اومده باشی کاری نمی شه کرد
وقتی مهندس جای دکتر هست دکتر جای یکی دیگه خب همینه وضعیت شما از کجا می دونی از کسی به جایی رفته یا نرفته
هزاران ادم هستن که حتی با دادن ازمون و قبولی هیچ کسی سراغی ازشون نگرفته
تابناک خودت قبلا یه خبر گذاشته بودی با این مضمون
البته خب منتشر نمیشه
مثل اینکه برای هر فارغ التحصیل دکتری بعضی ها فکر می کنند باید هیات علمی شود. آیا گسترش غیر منطقی آموزش عالی و لوث شدن تحصیلات کار برای کارشناسی و ارشد وجو دارد تا دانشگاه هیات علمی جذب کند در خیلی از رشته تعداد هیات علمی در دانشگاه دولتی بیش از ورودی های کارشناسی است. این حال و روز سازمان گسترش و برنامه ریزی آموزش وزارت علوم و دانشگاه است.
تبعیض...آقا تبعیض!!متوجه میشوی آقا!؟تبعیض تبعیض تبعیض .دیپلم داره در حدود مدیریت میچرخه اما دکترا داره داره جارو میکشه!!!!
کسانی که میگن چرا این آقا بیشتر واسه کار تلاش نکرده و مظلوم نمایی میکنه، لطفا خودشونو بذارن جای افراد متاهل...باور کنین آدم با هر مدرکی واسه نجات زندگیش هر کاری می کنه حتی کارگری و ...
یعنی اگر این آقا این کار رو نمیکرد، مشکل بقیه حل میشد ؟ اتفاقا با کار ایشون حالا مسئولین باید جوابگو باشن و دیگه نمیتونن خودشون رو به ندانستن بزنن.
کلا ایرانیها چشم دیدن موفقیت همدیگر رو ندارند.
حالا یه عده الان میان و مخالفت میکنن.
باید مرد از خجالت.واقعا حرفی ندارم برای شرایط کشورم که اینگونه رابطه بازی وجود داره
ما مهندسین بیکار چه؟
سلام و وقت بخير
ما هم با مدرك دكتري مهندسي تو همين شركت نفت تو يك منطقه عملياتي داريم پتك مي زنيم، روغن جمع ميكنيم آچار كشي مي كنيم و گريسكاري انجام ميديم.
چكار كنيم بايد خرج زن و بچه رو بديم
من دکترا تخصصی پزشکی مولکولی دارم
نزدیک 20 مقاله، 6 کتاب، 3 مورد ثبت اختراع، 10 طرح تحقیقاتی، 60 واحد تدریس دارم، دانشجو برتر استان و دانشگاه بودم ام.
اما 6 ماه است که دفاع کردم و بیکارم، با اینکه تعهد خدمت به وزارت بهداشت دارم ولی در مراجعه به وزارت میگن جا نداریم برید خودتون دانشگاه پیدا کنید. میگیم پس مدرکمون رو بدید بریم خارج میگن اول تعهد.
با زن و بچه و 34 سال سن، بیکار تو خونه ام.
اینم وضع فارغ التحصیلان وزارت بهداشت، یه عده پارتی داشتن با مدارک غیر مرتبط جذب شدن، یه عده بازنشسته هستن و ادامه فعالیت میدن، یه عده ....
آیا این انصاف؟؟؟
عرض درود به پیشگاه ملت شریف ایران
و شما اهالی محترم رسانه
بنده جانباز شصت در صد- ( مدرکم را از خارج از کشور گرفتم )-دکترای تخصصی کارافرینی دارم و همه مراحل جذب هییت علمی من در دانشگاه ازاد ا با موفقیت و موافقت انجام شده ولی بعد از گذشت یکسال و با تغییر رییس واحد شهرستان ....... جذب بنده متوقف شده و علتش را کمبود دانشجو در اون واحد دانشگاهی عنوان نمودند.
مستندات و شماره تماس خدمتتان ارسال می گردد البته اگر پیگیری میفرمایید
تابناک رسالت رسانه را خیلی خوب انجام می دهی. همه تفاوت تو با بقیه در پاراگراف آبی انتهای متن است. احسنت.
بنده با 5 تا فوق لیسانس و دکتری به عنوان کمک کارشناس کار میکردم و رئیس بنده با دیپلم و با سن بسیار کمتر از اینجانب بدلیل داشتن برادران سفیر و وکیل رئیس بنده بود و چند برابر اینجانی مزایا میگرفت آخرش هم چند سالی در ماموریت خارج بود و در همان کشور محل کار ماند و برنگشت
ای اقا، کجای کاری، وضع خیلی از جوونا اینجوریه، من سوادم از این جوون خیلی خیلی بیشتره، اما هنوزم بیکارم. به علاوه من بچه هم دارم
عجله کرده ؟ یه مثل داریم که میگه "بزک نمیر بهار میاد کمبوزه با خیار میاد"
آقا از این نخبه ها فراوانند به طور نمونه در حالی که بحران خشکسالی به یک بحران ملی تبدیل شده است؟ جوان ایرانی که اقدام به ساخت دستگاه تولید آب پیشرفته نموده مورد بی مهری مسئولین است و کسی نیست حال این نخبه ایرانی را بپرسد
تا زمانی که حمایت از نخبگان در سیاستهای عملی دولت جای نگیرد مشکلی از جامعه حل نخواهد شد
با تشکر از تابناک بابت لطف همیشگی. بنده میتونم ادعا کنم که وضعیت من بدتر از آقای کامرانی هست. بنده هم کارگر ساختمانی هستم که همیشه برای آدمای بیسواد و کم سواد چشم میگم. تازه دعا میکنم کاش همین کار هم باشه. چون ساخت و ساز رکود هست. من جوان ۲۵ سال درس خواندم تا لباس کارگری بپوشم اما ادارات ما پر از بیسواد هست. کار هست منتها برای ماها نیست! مملکت به این عظمتی و اینهمه منابع خدادادی ولی ۲۰۰ هزار دکتر بیکار داره. این شرم آوره. من جای مسئولین بودم خودکشی میکردم. بنده به تمام دانشجویان دکتری و دکترهای بیکار عرض میکنم که به پا خیزید و از حقوق خود دفاع کنید وگرنه بد باتلاقی افتادیم. جناب جهانگیری اگر دلسوزی با من هم تماس بگیر تا بگم با چه مشقت و نداری و بدبختی به اینجا رسیدم. ما از مملکت حق خود را میخواهیم و کوتاه هم نمیاییم. بسم الله هستیم تا پای مرگ.
واقعا که تابناک تحلیل خوبی رو این موضوع گذاشته. آخه با رفع مشکل این جوان که رسانه ای شده، اصل موضوع را که نمی شه پاک کرد. آقا کار ندارین برا تحصیل کرده ها خوب ورودی دانشگاه ها را کنترل کنید که شرایط بدتر از این نشه. واقعا که مسئولای بی توجهی به مشکلات مردم داریم.
انشاء الله که کاری برای این هم وطن عزیز بکنن ، واقعاً زشته که با داشتن مدرک دکتری به شغل جاروکشی مشغول بشه . البته قصد توهین به پاکبانان عزیز رو ندارم ولی تخصص ایشون میتونه به کار بیاد . اما مسئولان بدانند که هزاران نفر مثل آقای کامرانی عزیز توی مملکت بیکار و جویای کار هستند . فکر را باید اساسی کرد نه منحصراً برای یک نفر .
اتفاقا کار خوبی کرده. او نماینده و نمونه ای از قشر جوان تحصیلکرده بیکار است. امیدوارم دولت فکری به حال همه این جوانان عزیز همه کامرانی ها
یه پیشنهاد دارم همه آن جوانان فارغ التحصیل باید مثل این بنده خدا فیلمی از خود تهیه و در شبکه های اجتماعی قرار دهند تا مسئولین ببینند و برای جذب آرای انتخاباتی روزی به کار آید. وگر نه اگر سیستم درست بود که نیازی به این کارها نبود.
اونوقت صدا و سیما میاد سریال لیسانسه ها رو می سازه که بگه فقط لیسانسه ها بیکارند و از فوق لیسانس به بالا همه شاغل هستند .
مگه شما بخیلی که به این بنده خدا توجهی شده؟ یکبار هم که شاه راضی می شه شاغلام راضی نیست؟
افرین معاون اول ولی بدان زیادند تحصیلکرده بیکار
بخدا تو این کشور نخبه زیاد هست ولی ژن خوب نیستنداز نظرآفایان.باور کنید خیلیعا ایده دارند ولی احنصار خودی ها وغیر خودیها نمیگذارد .فعلا کع نخبه ها گمنام یا نرک دیار کرده اند .وعده ای هم با رانت نخبه میشوند
پاک کردن صورت مسله همیشه اولین کاری بوده که مسولین در چنین شرایطی در دستور کار خود قرار میده...ولی دیگه این بازی قدیمی شده
اگر دانش اموخته ای
سابقه کار مرتبط نداشته باشد
نتواند بخوبی انگلیسی صحبت کند بنویسد و بخواند
حداقل ۳ نرم افزار مرتبط باتحصیلاتش فرا نگرفته باشد
دارای سر و وضع مرتب متناسب با شان خودش نباشد
اگر اعتماد به نفس نداشته باشد و به این باور برسد کار نیست
نخواهد توانست در بازار کار ایران کار متناسبی پیدا کند
الان توپتروشیمی ها افرا ناکارامد منسوب به افراد خاص به راحتی با یک تماس تلفنی جذب می شوند نخبگان هم بایستی توبیرون بمانند. با تشکر
الانم دیگه دکتری گرفتن کاری نداره فقط کمی سرمایه میخواد.
پاسخ ها
محمد
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
دقیقا اونم رشته ابیاری
من فوق لیسانس کامپیوتر دارم مغازه اسباب بازی فروشی برای خودم راه انداختم فقط از فتوشاپی که از کلاس های بیرون یاد گرفتم برای کار سایتم استفاده می کنم همسایه روبرویم دانشجوی دکتری هست که خرازی داره بعضی وقتها فکر می کنم خب دیپلم می گرفتم و می رفتم سربازی همون موقعه می چسبیدم به کاسبی بهتر از درس خوندن بودش
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی