بازدید 23196

آیا روسیه تجزیه سوریه را پذیرفته است!؟

این سخنان ریابکوف در حالی مطرح می شود که پیش از این، روسیه بارها اعلام کرده بود که از تجزیه سوریه جلوگیری خواهد کرد؛ اما گویا سخنان وی مبنی بر احتمال تجزیه سوریه ناشی از پشت پرده ها یا تحولات جدیدی باشد که ممکن است در فرایند بحران به وجود آمده باشد.
کد خبر: ۷۹۲۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲ 21 April 2018

بلافاصله پس از شکست داعش در سوریه، بسیاری از ناظران و تحلیلگران از افزایش احتمال حل و فصل سیاسی بحران سوریه سخن گفتند. با این حال، پس از مدتی بار دیگر امیدها برای حل مسالمت آمیز این بحران از میان رفته و هیچ دورنمای مشخصی برای حل و فصل آن وجود ندارد.

به گزارش «تابناک»؛ اما بدترین سناریوی ممکن برای سوریه و کل منطقه، تجزیه آن است که تاکنون بیشتر بازیگران دخیل در بحران در سیاست های اعلانی با آن مخالفت و بر تمامیت ارضی سوریه تاکید کرده اند.

در این میان، روسیه نیز بارها بر تمامیت ارضی سوریه تأکید کرده است. با این حال، نشانه هایی وجود دارد که ممکن است سوریه را به سمت تجزیه پیش ببرد.

مهم ترین نشانه روز گذشته بروز کرد؛ جایی که «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که نمی تواند درباره حفظ تمامیت ارضی سوریه پیش بینی را به انجام برساند.

وی افزود: «فکر می کنم شما با من موافق باشید که بشار اسد رئیس جمهور سوریه و حکومت وی از طرف مردم انتخاب شده اند، تاریخ و مبارزه ایشان با تروریزم بسیار دردناک است و ما حتی نمی دانیم چطور این بحران را حل نماییم و آیا امکان حفظ سوریه به مثابه کشور واحد وجود دارد یا خیر».

آیا روسیه تجزیه سوریه را پذیرفته است!؟

این سخنان ریابکوف در حالی مطرح می شود که پیش از این، روسیه بارها اعلام کرده بود که از تجزیه سوریه جلوگیری خواهد کرد؛ اما گویا سخنان وی مبنی بر احتمال تجزیه سوریه ناشی از پشت پرده ها یا تحولات جدیدی باشد که ممکن است در فرایند بحران به وجود آمده باشد.

اینکه در پشت پرده چه می گذرد و چرا در شرایط حساس کنونی و پس از حمله هماهنگ شده آمریکا به سوریه، سخن از تجزیه سوریه از سوی روس ها به میان می آید، چندان مشخص نیست؛ اما به نظر می رسد، باید به زودی شاهد تحولات سرنوشت ساز و حیاتی در سوریه باشیم.

از سوی دیگر، به نظر می رسد آمریکا و روسیه به رغم اختلافاتی که با یکدیگر دارند، هماهنگی مناسبی میان آن ها در سوریه وجود دارد. به طوری که روز گذشته، وزیر امور خارجه روسیه گفت که این کشور پیش از حمله آمریکا به سوریه به مقام‌های واشنگتن اطلاع داده بود که کدام مناطق سوریه برای مسکو خط قرمز محسوب می‌شود و در اقدام نظامی اخیر تحت رهبری واشنگتن از این خطوط قرمز عبور نشده است.

نشانه دیگر تجزیه سوریه، از سوی آمریکا بروز پیدا کرد؛ جایی که «دانا کوک» سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه در میان خبرنگاران، برنامه وزارت متبوعش برای استفاده از ظرفیت کردهای مسلح سوریه برای ایجاد یک حکومت محلی در بخش‌هایی از سوریه را اعلام کرد.

دانا وایت در خصوص برنامه آمریکا برای نحوه ادامه کار در سوریه گفت: «ما کماکان متعهدیم به کار با نیروهای دموکراتیک سوریه؛ نیروهایی که ثابت کرده‌اند، قابل‌اتکاترین شرکای ما در مبارزه با داعش هستند. هدف ما این است که این نیروها به عنوان یک حکومت محلی در مناطق آزاد شده ریشه بدوانند.»

در نهایت باید گفت، به نظر می رسد با سخنان معاون وزیر خارجه سوریه مبنی بر احتمال تجزیه سوریه و همچنین، برنامه آمریکا برای ایجاد حکومت محلی در مناطق تحت تصرف متحدان خود، زمینه سازی ها برای تجزیه سوریه فراهم شده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۶۲
مطمئن باشید معانله های پشت پرده ای در جریان است و روس ها اگر منافعشان اقتضاء کند از پاره پاره شدن سوریه استقبال خواهند کرد. فقط کافی است در یکی از این قطعات پاره پاره شده بندری نظامی در اختیارشان قرار بگیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
یه نگاهی به تاریخ امپراتوریهای اروپا بکنیم شباهت هایی دیده میشه به نظر من هم خاورمیانه مثل اروپا به کشورهای کوچکتر تبدیل میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
البته این پیش بینی فقط در مورد کشورها و ملت هایی صدق می کند که هوشمندانه عمل نمی کنند، و اگر کشوری بتواند مقطع کنونی را با هوشمندی سپری کند، به خصوص کشورهای بزرگی مثل ایران، آقای آینده اینجا خواهند بود، اما اگر ....
کلاه خودمون رو بچسبیم باد نبره. پولهای خودمون رو تو کشور خودمون خرج کنیم که پیشرفت کنیم. مگر ژاپن انقدر تو مساله کره شمالی دخالت میکنه اینا 8 سال جنگ ایران و عراق کجا بودن؟ کنار ما بودن آیا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
بله بودن جناب مطلع
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
اینجا خاورمیانه و هزار رنگ
در ضمن چند سال است که انجا جنگ نشده و این چی؟
یک کمیتحلیل سیاسی داشته باشیم بدون عوام حرف زدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
بله -حجم زیادی از تسلیحات سبک و سنکین ما از سوریه و لیبی و... تامین می شد
بابا با چه زباني مي بايست گفت روسيه از کليه کشورهي غربي بدتر بوده و دنبال منافع خويش است حال اين منافع در تجزيه سوريه باشد درنگ نخواهد کرد
پاسخ ها
رسول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
نه خیر از کشورهای غربی بدتر نبوده. بلاهایی که کشورهای غربی سر ما آوردن یادتون رفته؟ این هم از جملاتی هست که انگلیسی ها انداختند تو دهن مردم!
تروریست ها قاچاقچی آفت منطقه اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
از این کامنت بوی مزدوران اردوغان به مشام می رسد. تابناک عزیز لطفا دقت کنید تا عرصه برای پانتورک ها باز نشود.
ناشناس
| Norway |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
آفت منطقه اردوغان هست و تركيه.
خوب اینجوری که شما نوشتین بعد از اینهمه کشته دادن و هزینه های سنگین کردن چیزی قرار نیست به ما برسه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
شما كشته دادي كه نگراني؟يا مگه اينجا همه چيزو نوشته؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
از اولش هم قرار نبود چيزي بما برسه
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
چی برسه ؟ مگر ایران رفته بود که چیزی بهش برسه ؟ 50درصد بودجه نظامی سالانه ایران در سوریه خرج می شود .
به سلامتی ودل خوش!!!!!!میمونه ،یک سوریه تیکه پاره با پنج درصد نفت .چون نود وپنج درصد چاه های نفت دیروزور دست امریکاست.
نقل ،وانتقالات گروه ها و تجمع ،وحمایتهای انجام گرفته در سوریه ،عملا تجزیه سوریه را بوجود آورده ؟ بنوعی که غیر قابل انکار است
اظهر من الشمس
یعنی تاریخ روسها عوض میشه
به طرفه العینی ساخت و پاخت و تمام
تجزيه نه اما فدراليزم بهترين راه حل مشكلات خاورميانه ميباشد.
دعوای آمریکا و روسیه دعوای زن و شوهری هست.
صد در صد!
شک نکنید!
خب پس دیگه یعنی ...................
روسیه به مراد خود رسیده است و طبق قرارداد می تواند سالها از بنادر سوریه استفاده کند . حالا اگر سوریه تجزیه شود به قلمرو روسیه لطمعه ای وارد نخواهدشد.
بشار اسد رو مردم سوریه انتخاب کردن:)))))))))))))))
قطعا همین طوره ـ به زودی سوریه تجزیه خواهد شدـ شعار از نیل تا فرات متعلق به یهودیان است متاسفانه ممکن زودی اتفاق بیفتد ـ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
زياد ذوق نكن عزيزم
الان باید ایران نیرو بفرسته واز تجزیه سوریه جلوگیری بکنه
اشتباهات فاحش سیاسی و نظامی بشار اسد، ندانم کاری بازیگران منتطقه ای و در انتها کفش سربازان قدرتهای فرامنطقه ای و فرصت طلبی آنها از نادانی مردمان خاور میانه باعث شد که یک کشور تاریخی و یکی از با ثبات ترین کشورهای خاور میانه به ویرانه ای تبدیل شود با مردمانی آواره!
اما در عین حال قلبم درد گرفته از تجزیه سوریه!
واقعا که درد آور است اگر کاری نتوان انجام داد! چرا که این نقشه برای عراق هم کشیده شده است! از دست دادن «هرات»، «بخارار»، «سمرقند» و تجزیه ماورالنهر و تبدیل افغانستان تاریخی به کشور طالبان و جدا شدن تاجیکستان با فرهنگ کم بود، تجزیه سوریه و نا امنی در عراق هم به آنها اضافه شد!
واقعا تاسف می خورم! جای جای خاور میانه مهم تمدن است! خاک آن طلاست و در اعماق تاریخ خود متفکران و اندیشمندان بزرگی مانند «مروارید» آشیانه داشته اند! و من و تو امروز شاهد نابودی و تکه تکه شدن آن هستیم!

التماس تفکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
تابناک
علت اینکه صدا و سیما دیده نمی شود همین سانسوری است که شما در کلمات من اعمال کردی! وقتی دم خروس میزنه بیرون اونوقت سخته که قسمتون رو باور کنم! هیچ چیز خاصی در نوشته های من نبود!
از ماست که بر ماست
عادل
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
چرا قلبت به درد آمده مگر این مرزها را خدا کشیده بذار ،تجزیه بشه
به نظر می رسد تجزیه سوریه به چند کشور سنی و شیعه و کرد گریز ناپذیر است. جمع شدن این همه مخالف مسلح سنی مذهب در ایالت ادلب و مناطق تحت تسلط مبارزین کرد از دلایل این موضوع است.
مگر اینکه دولت مرکزی منکر تمامی این نیروهای مبارز و مسلح باشد و به دنبال حذف فیزیکی و سرکوب آنها باشد.
سلام. تجزیه سوریه مقدمه تجزیه سایر کشورهاست.
چرا تو این تقسیم کردنا چیزی واسه ما نذاشتن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
و چرا شما هي منتظري ديگران برات چيزي بذارن؟
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
مگر گوشت قربانیه ؟
البته
همه ما معترف به نامردی روسیه هستیم. چه اشکالی دارد یکبار هم در مورد سوریه و یا ترکیه و یا اسراییل باشد ؟
میشه . بعدش هم کشور شرقی سوریه و بعدش هم اون یکی دیگر کشور شرقی و بعدش هم آفغانستآن . البته هر کدوم به یک بهونه و روشی . نسخه ها یکسان نیست
پاسخ ها
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
اگر این مطالبی را که در بالا غیر مسئولانه هموطنان عزیز ما قلم می زنند، دشمن را امیدوار چنین تصوراتی می کند. ولی توکل به خدا کنید. انشاءالله چنین اتفاقی نمی افتد. اگر خواست آمریکا بود، قبلا این کار را می کرد. ولی خیالتان جمع باشد، در هر زمینه هوشیار باشید و فقط مردم را ناامید نکنید. هیچ اتفاقی نمی افتد. خدا با ماست
اولاً پاراگراف آخر را اصلاح کرده و معاون وزیر خارجه "سوریه" را با "روسیه" اصلاح نمائید .ثانیاً بارها تاکید شده که اتکا به روسیه برای ایران خطرناک است.هیچوقت نمی توان به اینها اطمینان کرد.در جنگ ۸ ساله و هسته ای به اهداف خود نرسیدیم لطفاً در خصوص سوریه،یمن و عراق احتیاط بیشتری بعمل آورید
چه اهمیتی داره،سوریه و عراق کشورهای ساختگی هستن،ایران هزاران سال است که روند ملت شدن رو طی کرده درحالی که در انها اینطور نیستن.
پاسخ ها
حاتمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
وقتی کشورهای غربی بخواهند مملکتی را تجزیه کنند هیچ فرقی ندارد که آن مملکت چقدر عمر دارد. کافیست غرب و آمریکا اراده کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
خودمان را گول نرنیم همه مون یکی هستیم جهان سومی
احتمالا منظورتون دانا کوک بوده چون دانا وایت رئیس یواف‌سیه :)
قابل توجه کسانی که به این روس اعتماد راسخ دارند.
ما هم منتظر بمانیم و محدود دلارهامان را بسوزانیم
ای ایرانی به فکر ایرانی باش لطفا
امریکا و روسیه با هم هماهنگند در تجزیه سوریه شکی نیست که یکی از اهدافش قطعی دسرسی ایران به لبنان از راه زمینی است این یکی از اهداف امریکاس روسیه هم به منافع خودش رسیده
بهتر بزار که تجزیه بشه که این جنگ وبدبختی سوریها به پایان برسه تجزیه بشه جای دوری نمیره سرزمینش دست همون مردمی هست که سالهاست دران زندگی می کنن منتهی کوردها جای خودشون .ارتش ازاد ومردم سنی مذهب یک طرف و بشار وبقیه هم یک طرف مگه چه اشکالی داره
ﻭﻗﺘﻲ ﺗﺠﺰﻳﻪ ﻛﺮﺩﻥ ﻳﻚ ﺗﻜﻪ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﺪﻳﺪ:-)
باز یه عده اومدن بگن روسیه فلان و روسیه بهمان... والا از 5 سال پیش هم همین ها رو میگفتن که روسیه فلان است و روسیه بهمان است!
خب؟ تهش چی؟ روسیه میزنه زیر همه چیز؟
باشه... ما که دنباله روی روسیه نبودیم. ما تو سوریه بودیم وقتی روسیه نبود؛ روسیه بود که منافعش هم راستا با منافع ما شد. خب اینکه خوب است... حالا روزی هم منافعش هم راستا نباشد؛‌کمااینکه الان در مواقعی همینطور است...
عرصه سیاست بین المللی همین است. توقع دوستی های دوران دبستان را نداشته باشید...
تجزیه کردستان از سوریه مورد استقبال روسیه نیز میباشد
از این طریق هم ترکیه و هم ایران و هم عراق بعنوان کشورهایی همجوار با روسیه تضعیف میشوند و این باعث تقویت مواضع منطقه ای روسها خواهد شد
خیلی طبیعی بود که جلوی ایران را می گرفتند.شما فکر کنید ایران با توان هسته ای در کشورهای لبنان و سوریه و عراق و یمن نفوذ می داشت هر لحظه احتمال داشت بلوک شرق به نمایندگی چین و روسیه به کمک ایران تا دریا مدیترانه نفوذ پیدا میکرد و دیگر غرب نمی تونستد کاری بکند.اگر امریکا جلوی این کار رو گرفت حق خودش بود..هر کشور حق طبیعی خودش است که دنبال نفوذ در کشور دیگر باشد، ما هم باید باشیم ولی نقطه اغاز این کار درست کردن مملکت خود است.اول یک الگو درست از مملکت میسازی بعد با تکنولوژی و صنعت در این کشورها نفوذ می کنید.ولی هنوز خودمون گشنه ایم
روسها تا منافع دارن می خورن وقتی صدای شیربیاد درمیرن پس بی خیال بشید
ایران باید هر چه صورت برای خسارت کمتر از سوریه خارج شود احتمال بر خورد با ایران در انجا زیاد است
متاسفانه عليرغم چند بار ضزبه خوردن از بد عهدي روسيها جنگو ما تو سوريه انجام داديم اما موقع تقسيم غنائم بيشترين سهم نصيب روسهاي نون به نرخ روز خور شده هيچ وقت به روسيه اميدي نيست
سوریه محل چندین نبرد بزرگه، که نمیشه به آسانی درمورد آتیه اون نظر داد
ولی قدر مسلم اینه که یجور ساخت وپاخت بین امریکا روسیه واسرایل بزای نقشه تجزیه سوریه در جریانه.
در آخر باید گفت طرح تجزیه سوریه درعین قدیمی بودن در حال حاضر با یجور تعجیل داره پیگیری میشه مثل تجزیه کردستان عراق. به نظر میاد برای حل این مشکل بصورت ریشه ای بایستی اسراییل در مرزهاش تحت فشار گذاشت وبعد برای این موضوع طرفهای سوری باهم مذاکره کنن
روزی میفهمیم روسیه ازامریکابدتراست که دیرشده
ایران باید مانع بشود زیرا قدرت ایران در منطقه بیشتر از روسیه است حتی اگر کل دلار ها یمان را خرج کنیم باید مانع شویم که حساب کار دست دیگر کشور های منطقه نظیر عربستان و ترکیه و امارت بیاید و بدانند که اگر ایران پشت یک کشوری بایستد تا آخر هست و همین سبب خواهد شد که کشورهای منطقه جه جای وابستگی به آمریکا و انگلستان به سمت ما بیایند و آنجاست که ما دست به کار شده و فروش موشک و سلاح های دیگر را آغاز کرده و میلیاردها دلار یا حتی چندین تریلیون دلار نسیب ما می شود.
این مرزهایی که اینقدر جوشش رو می زنید بعد از جنگ جهانی اول و تجزیه عثمانی ترسیم شده اند. ترسیمی که بکلی حقوق مردم کرد زبان در اون نادیده گرفته شد. کردها و مسئله کردها حقیقت خاورمیانه هستند و در نظر نگرفتن حق تعیین سرنوشت آنها فقط صورت مسئله را برای مدتی پاک میکند برای صلح پایدار در منطقه باید این مسئله بصورت دموکراتیک و عاقلانه با مشارکت کشورهای منطقه یکبار برای همیشه حل شود.
پیشنهاد من به فرماندهان ارشد درگیر در سوریه: هدف اصلیتون رو از سال 2011 به خاطر بیاورید از اون موقع تا الان رفتارهای کشورهای فرامنطقه ای رو (مخصوصا روسیه) مشاهده کنید برآورد هزینه و میزان رسیدن به اهداف تون چی میگه؟
اگرچه روسیه قبلا هم همین بوده.درک درست و منطقی نسبت به مسایل هم چیز خوبیه!!!!
در دنیا خائن تر از روس و انگلیس پیدا نمیشه
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی