بازدید 9436
پیمانه اقتصادی؛

از «پایان آخرین مهلت رجیستری تلفن‎های همراه» تا «بازگشت یکی از غول های مالی آمریکا به عربستان»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون پایان قرمز برای بورس تهران در نخستین ماه سال، افت سهام تکنولوژی آسیا در آخرین روز معاملات بازار این هفته، افزایش بهای نفت با ادامه اجرای قرار داد اوپک، ارزانی طلا در بازار جهانی، احتمال ورود کشورهای جدید به قرارداد کاهش تولید نفت اوپک، افزایش تقاضای صنعتی نقره در سال ۲۰۱۷ میلادی و وارد ۴۸۱ میلیارد تومان موز در سال ۹۶ را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۲۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹ 21 April 2018

از «پایان آخرین مهلت رجیستری تلفن‎های همراه» تا «بازگشت یکی از غول های مالی آمریکا به عربستان»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون پایان قرمز برای بورس تهران در نخستین ماه سال، افت سهام تکنولوژی آسیا در آخرین روز معاملات بازار این هفته، افزایش قیمت نفت با ادامه اجرای قرار داد اوپک، ارزانی طلا در بازار جهانی، احتمال ورود کشورهای جدید به قرارداد کاهش تولید نفت اوپک، افزایش تقاضای صنعتی نقره در سال ۲۰۱۷ میلادی و وارد ۴۸۱ میلیارد تومان موز در سال ۹۶ را در بر دارد.

پایان آخرین مهلت رجیستری تلفن‎های همراه

حمیدرضا دهقانی نیا، معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: فارغ از نوع برند، تمام تبلت‌ ها و گوشی های سیم‌کارت خور که قابلیت دریافت تماس یا پیامک را دارند از اول اردیبهشت وارد طرح رجیستری می‌شوند. این مقام مسئول روز گذشته افزود: انواع تبلت‌ها اعم از محصولات اپل و تبلت‌های اندرویدی سیم‌کارت خور که در دست مردم وجود دارد، ولی از آنها استفاده نمی شود، تا پایان روز جمعه ۳۱ فروردین باید روشن شوند و با سیم‌ کارت صاحب دستگاه یک‌ تماس از آنها برقرار شود تا در شبکه مخابراتی ثبت شود در غیر این صورت سیستم اتوماتیک دسترسی تجهیز این مشترکان را به شبکه اپراتور ها قطع می کند. وی تصریح کرد: از ابتدای طرح رجیستری تا کنون، ۲۱۰ هزار و ۷۶۷ تجهیز در لیست سیاه رجیستری قرار گرفته‌اند و بیشترین مورد، مربوط به موبایل‌های اپل با بیش از ۱۰۸ هزار مورد و لیست تفکیک‌ شده‌ سایر برندها عبارت از اپل ۱۰۸۵۸۸ عدد، موتورولا ۱۰۴۵۰ عدد، گوگل ۲۳۱ عدد، بلک‌بری ۹۳۳ عدد، ال‌جی ۲۰۷۵۴ عدد، نوکیا ۴۳۹۴۴ عدد، هواوی ۲۵۷۹۴ عدد و سامسونگ گلکسی اس ۹ به تعداد ۷۹ عدد بوده است.

دهقانی‌نیا ادامه داد: به تدریج مودم ها، دانگل‌ها و سایر دستگاه‌های سیم کارت خور هم به طرح‌ رجیستری اضافه خواهند شد. با واردکنندگان این دستگاه‌ها صحبت‌هایی شده و آموزش‌های اولیه به آنها داده شده است. /ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

پایان قرمز برای بورس تهران در نخستین ماه سال

بازار سرمایه تهران در حالی هفته پایانی فروردین ماه سال جاری را پشت سر گذاشت که همانند هفته قبل، باز هم شاهد روند نزولی شاخص های منتخب به ویژه شاخص کل بورس بودیم؛ بنابراین، باید یادآور شد در سومین هفته از نخستین ماه سال، نماگر اصلی بازار سهام تهران، با افت 864 واحدی (معادل 0.9 درصد) مواجه شده بود و همچنین در چهارمین هفته از بهار 97، بازار سهام تهران در مسیری نزولی حرکت کرد و با افت 764 واحدی معادل 0.79 درصد در پنج روز کاری، به میانه کانال 95 هزار واحد اکتفا کرد.

از «پایان آخرین مهلت رجیستری تلفن‎های همراه» تا «دلایل سه گانه استقبال از پیش‌فروش یک ماهه سکه»

افت سهام تکنولوژی آسیا در آخرین روز معاملات بازار این هفته

روز جمعه درحالی‌که بزرگترین پیمانکار تولیدکننده تراشه کامپیوتری، در مورد تقاضا برای تلفن همراه هشدار داد، سهام آسیایی دچار لغزش شد. شاخص اصلی تایوان با سقوط ۳.۵ درصدی بخش تکنولوژی و ضرر ۶ درصدی «تایوان سمی‌کانداکتور»، ۱.۸ درصد سقوط کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام اسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپن ام‌اس‌سی‌آی، ۱.۱ درصد سقوط کرد. زیرشاخص تکنولوژی این شاخص هم ۱.۶ درصد افت کرد. نیکی ژاپن ۰.۱ درصد افت کرد. سقوط سهام تکنولوژی جهش سهام انرژی و مالی را خنثی کرد. شاخص اصلی تایوان با سقوط ۳.۵ درصدی بخش تکنولوژی و ضرر ۶ درصدی «تایوان سمی‌کانداکتور»، ۱.۸ درصد سقوط کرد. /رویترز

افزایش قیمت نفت با ادامه اجرای قرار داد اوپک

روز جمعه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه با افزایشی یک سنتی ۷۳.۷۹ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲ سنت افزایش بشکه ای ۶۸.۴۰ دلار صورت گرفت. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز گذشته، می توان به ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید نفت اوپک و همچنین کاهش مازاد عرضه بر تقاضای نفت در نتیجه ی افزایش میزان تقاضای این محصول اشاره کرد.

طلا در بازار جهانی ارزان شد

در معاملات روز جمعه بازار جهانی فلزات گرانبها هر اونس طلا با 8.8 دلار کاهش در قیمت 1336.5 دلار قیمت‌گذاری شد. قیمت کنونی در مقایسه با متوسط قیمت یک ماه گذشته این فلز 4.7 دلار و در مقایسه با متوسط قیمت یک سال گذشته آن 54.8 دلار بالاتر بوده است. نقره، پلاتین و پلادیوم نیز به ترتیب با 0.08، 6، یک دلار کاهش به ترتیب 17.14، 928، 1023 دلار در هر اونس قیمت‌گذاری شدند. /کیتکو

احتمال ورود کشورهای جدید به قرارداد کاهش تولید نفت اوپک

به گفته ی سهیل محمد المزروعی، وزیر نفت امارات متحده عربی، کشورهای بیشتری باید به جمع نهاد اوپک و هم پیمانان آن با هدف اجرای قرارداد کاهش تولید نفت اوپک و در نتیجه ی آن کاهش مازاد عرضه ی نفت بر تقاضای این محصول ملحق شوند. به نقل از رویترز، وزیر نفت امارت در این رابطه در مصاحبه ای که با روزنامه ای آلمانی انجام داده، اظهار کرده است که ''اعضای اوپک و همپیمانان غیرعضو آن در خصوص قرار داد کاهش عرضه نفت بیش از آن چیزی که تعهد کرده بودند عمل کرده اند... اما ( به نظر من) باید کشورهای دیگری را نیز وارد این قرارداد کنیم''. 

افزایش تقاضای صنعتی نقره در سال ۲۰۱۷ میلادی

تقاضای جهانی نقره در بخش صنعتی در سال 2017 میلادی برای نخستین بار از سال 2013 با افزایش همراه شده است. بر اساس این گزارش تازه ترین آمارهای موسسه نقره و تیم تامسون رویترز حاکی است که تقاضای صنعتی نقره در سال 2017 با 4 درصد افزایش به بیش از 599 میلیون اونس رسیده است. این نخستین بار از سال 2013 میلادی است که تقاضای صنعتی نقره با افزایش روبرو شده است. افزایش چشمگیر تقاضای فتوولتائیک نقش مهمی در رشد تقاضای صنعتی نقره در سال 2017 داشته است به طوری که این تقاضا با رشد 19 درصدی مواجه شده است. تقاضای نقره برای تولید پنل های خورشیدی نیز با 24 درصد افزایش همراه شده است. بیشترین رشد تقاضای صنعتی نقره در سال 2017 میلادی مربوط به چین و ژاپن بوده است. تقاضای نقره برای تولید محصولات الکترونیکی نیز برای نخستین بار از سال 2010 با افزایش روبرو شده و به 242 میلیون اونس رسیده است. تقاضای نقره برای تولید اکسید اتیلن نیز نسبت به سال 2016 میلادی بیش از یک سوم کاهش داشته و به 6.9 میلیون اونس رسیده است.

واردات ۴ قلم میوه گرمسیری به ارزش ۵۷ میلیارد تومان

طبق آمار تجارت خارجی، بالغ بر ۲۲ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۹۲۸ دلار آناناس، گلابی هندی، انبه و منگوتین به کشور وارد شد. بر اساس آمار تجارت خارجی کشور در 12 ماهه سال 96، بالغ بر 22 میلیون و 651 هزار و 928 دلار آناناس، گلابی هندی، انبه و منگوتین به کشور وارد شد. طبق اطلاعات واردات منتشرشده از سوی گمرک ایران حجم آن 17 هزار و 786 تن ثبت شده است. همچنین معادل ریالی این 4 قلم میوه 57 میلیارد و 744 میلیون و 510 هزار و 422 تومان بوده است. این میوه‌ها از کشورهای پاکستان، هند، فیلیپین، تایلند، ایتالیا و امارات به کشور وارد شد. به گزارش فارس، در بخش دیگری از آمار واردات، 91 میلیون و 440 هزار تومان زیتون از گمرک بازرگان به کشور آمده است.

۴۸۱ میلیارد تومان موز در سال ۹۶ وارد کشور شد

طبق آمار تجارت خارجی کشور در سال 96 بالغ بر 148 هزار و 546 تن موز از گمرکات مختلف به کشور وارد شده است. بر این اساس در 12 ماه سال گذشته بالغ بر 481 میلیارد و 888 میلیون و 340 هزار تومان معادل 192 میلیون و 951 هزار و 466 دلار صرف واردات موز به کشور شده است. این میوه گرمسیری از کشورهای اکوادور، هند، فیلیپین، ترکیه، امارات و سریلانکا به کشور ایران وارد شده است.

کاهش ۳۰ درصدی ارزش ارزهای دیجیتالی در یک ماه

با افزایش سختگیری‌های جهانی برروی ارزهای مجازی، این نوع ارز در ماه مارس ۲۹.۲ درصد از ارزش خود را از دست داد. به نقل از رویترز، موسسه " بارکلی هدج" اعلام کرد شاخص معاملات مجازی بارکلی پس از ۳ ماه کاهش متوالی، ۴۳.۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. این شاخص معاملات ۱۹ ارز مجازی را رصد می کند. نوسانات بیت کوین بیشترین تغییرات را داشته است و از ۲۰ هزار دلار در  دسامبر ۲۰۱۷ به ۵۹۲۰ دلار در ماه مارس رسیده است. ارزش ارزهای مجازی به دلیل سیاست‌های سخت‌گیرانه قانون گذاران بین‌المللی در قبال این ارزها و هشدار نسبت به حبابی بودن قیمت‌ها، کاهش شدیدی را تجربه کرده است. سول واکسمن - بنیان گذار و رئیس مؤسسه " بارکلی هدج" می‌گوید: مردم نظر خود را دارند اما هیچ کس هنوز نمی‌داند این اتفاقات ناشی از تخلیه حباب قیمت‌ها بوده است یا تصحیح قیمت‌ها. کاهش در عرضه اولیه ارزهای مجازی نیز محسوس بوده است و در ماه مارس و فوریه تنها یک میلیون دلار منابع از این طریق جمع‌آوری شده است. وی می‌افزاید سرعت جذب منابع به میزانی که انتظارش را داشتیم نبوده و این بیشتر به خاطر آن است که عرصه بر ارزهای مجازی تنگ‌تر شده است.

یکی از غول های مالی آمریکا به عربستان بازگشت

سیتی بانک آمریکا که یکی از غول های مالی آمریکا هم محسوب می شود، بار دیگر دفتر خود را در عربستان سعودی افتتاح کرد. این در حالی است که از سال ۲۰۰۴ میلادی به بعد، سیتی بانک شعبه ای را در این کشور بازگشایی نکرده بود. همچنین طی مراسم افتتاحیه رسمی در ریاض، سیتی بانک دفتر خود را افتتاح کرد. این بازگشت می تواند برای سیتی بانک سودآور باشد و آن را برای ایفای نقش کامل در فرصت های مالی که در چشم انداز برنامه ۲۰۳۰ سعودی برای تغییر شکل اقتصاد عربستان دیده شده، توانمند کند. از جمله برنامه های اقتصادی عریستان در افق ۲۰۳۰ خود انتشار اوراق قرضه و خصوصی سازی است. در همین حال «مایک کوربات» مدیر عامل گروه سیتی بانک آمریکا در این مراسم در کنار «ابراهمیم العمر» رییس مرجع سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی حضور داشت. ابراهمیم العمر گفت: گروه سیتی در قلب عربستان قرار دارد و می توانند در برنامه خصوصی سازی که ۱۰۰ فرصت است، مشارکت کنند؛ ضمن اینکه فرصت های دیگری به ویژه در بخش تفریحی وجود دارد. مدیر عامل سیتی بانک هم گفت: از اینکه دفتر خود را را در عربستان بار دیگر افتتاح کرده ایم، خرسند هستیم و توسعه عربستان در راستای استراتژی ما در بزرگترین اقتصاد منطقه و کمک به این تغییر ساختار اقتصادی در این کشور است. /عرب نیوز

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی