بازدید 6835

گام جدید ایران و روسیه برای دور زدن دلار

به گفته ی الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه، تحویل اولین محموله ی نفت خام ایران به این کشور ذیل قرار داد مبادله ی نفت با کالا به اتمام رسیده و طرفین قرارداد تصمیم دارند که این قرار داد را برای ۵ سال دیگر تمدید کنند. با تمدید این توافق طرفین نیازی به استفاده از دلار در مبادلات خود نخواهند داشت. 
کد خبر: ۷۹۱۷۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶ 19 April 2018

گام جدید ایران و روسیه برای دور زدن دلاربه گفته ی الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه، تحویل اولین محموله ی نفت خام ایران به این کشور ذیل قرار داد مبادله ی نفت با کالا به اتمام رسیده و طرفین قرارداد تصمیم دارند که این قرار داد را برای ۵ سال دیگر تمدید کنند. با تمدید این توافق طرفین نیازی به استفاده از دلار در مبادلات خود نخواهند داشت. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، نوواک اذعان کرده است که این ''قرارداد در حال اجراست و تا پایان سال جاری میلادی تمدید شده است اما به طور کلی معتقدیم که توافق نامبرده باید برای ۵ سال دیگر هم تمدید شود''. همچنین، وزیر انرژی روسیه افزوده است که انتظار می رود توافق مبادله ی کالا با نفت روابط تجاری بین دو کشور را تقویت کند. 

گام جدید ایران و روسیه برای دور زدن دلار

لازم به ذکر است که قرارداد مبادله ی نفت با کالا میان ایران و روسیه در سال ۲۰۱۴ در حالی منعقد شد که کشورهای غربی ایران را به بهانه ی فعالیت های هسته ای تحریم کرده بودند. همچنین، سال گذشته ایران و روسیه این توافق را به تصویب نهایی رساندند و به موجب آن قرار بر آن شد که روسیه روزانه ۱۰۰،۰۰۰ بشکه نفت خام از ایران خریداری کرده و در مقابل آن معادل ۴۵ میلیارد دلار کالا به ایران بفروشد. 

بر اساس قرارداد مبادله ی نفت با کالای ایران و روسیه، ایران متعهد است که سالانه ۵ میلیون تن نفت خام به این کشور صادر کند. در این رابطه، نخستین محموله ی نفتی ایران به وزن ۱ میلیون تن و در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ به روسیه ارسال شد. حال با تمدید این قرارداد برای ۵ سال دیگر طرفین از دلار در مبادلات تجاری خود استفاده نخواهند کرد. باید خاطر نشان ساخت که این دو کشور ۶ قرارداد راهبردی دیگر در حوزه ی انرژی به ارزش (معادل) ۳۰ میلیارد دلار منعقد کرده اند. همچنین، به گفته ی مقامات روسیه، میزان سرمایه گذاری این کشور در میادین در حال توسعه ی نفت و گاز ایران می تواند به معادل ۵۰ میلیارد دلار برسد. 

در پایان به این نکته باید اشاره گردد که به گفته یوری اوشاکف یکی از دستیاران رییس جمهور روسیه، ایران می تواند تا چند ماه آینده به اتحادیه اقتصادی اوراسیا بپیوندد و این مسئله می تواند ''روابط اقتصادی دو جانبه ی دو کشور را بیش از پیش ارتقا بخشیده و همکاری ها در رابطه با سرمایه گذاری را گسترده تر کند''.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی