بازدید 14960

هزینه تفریح پولدار‌های ایرانی، چند برابر بی پول‌هاست؟

در چند سال اخیر، به دلیل اوضاع نامساعد درآمد خانوارها، سهم تفریح در سبد هزینه ای خانوارها کاهش یافته و این کاهش هم در خانوارهای پولدار و هم در خانوارهای بی پول ایرانی دیده می شود. پرسشی که در این بین مطرح است، اینکه هزینه تفریح پولدارهای ایرانی چند برابر بی پول هاست؟
کد خبر: ۷۸۷۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸ 06 April 2018

هزینه تفریحات پولدار‌های ایرانی چند برابر بی پول‌ها است؟احمد افتخاری علی آبادی- در چند سال اخیر، به دلیل اوضاع نامساعد درآمد خانوارها، سهم تفریح در سبد هزینه ای خانوارها کاهش یافته و این کاهش هم در خانوارهای پولدار و هم در خانوارهای بی پول ایرانی دیده می شود. پرسشی که در این بین مطرح است، اینکه هزینه تفریح پولدارهای ایرانی چند برابر بی پول هاست؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ تفریح از جمله مواردی است که به گفته بسیاری از کارشناسان، می تواند روی بهره وری افراد بسیار تأثیرگذار باشد. متأسفانه به گواه آمار و به دلیل اوضاع نامساعد درآمد خانوارها، سهم هزینه تفریح در سبد هزینه ای خانوارها طی دهه اخیرکاهش یافته و هزینه های مربوط به این بخش به سمت موارد ضروری تر چون هزینه خوراکی های و آشامیدنی ها سرازیر شده است.

نمودار زیر سهم هزینه تفریح از کل هزینه سالانه خانوارها در دهه اخیر را نشان می دهد. این آمارها از گزارش های بودجه خانوار در مناطق شهری بانک مرکزی استخراج شده است. همان گونه که دیده می شود، در حالی که در سال 1386 سهم هزینه تفریح از کل هزینه های خانوارهای شهری 2.7 درصد بوده، این سهم در سال 1395 به 2 درصد کاهش یافته است.

بیشترین میزان سهم هزینه تفریح از کل هزینه سالانه خانوار مربوط به سال های 1388 و 1389 است که این سهم در این سال ها 2.9 درصد بوده است. کمترین سهم هزینه تفریح از کل هزینه سالانه خانوار نیز مربوط به دو سال 1394 و 1395 می باشد که در این سال ها، این سهم 2 درصد بوده است.

هزینه تفریحات پولدار‌های ایرانی چند برابر بی پول‌ها است؟

سهم تفریح از کل هزینه سالانه هم برای خانوارهای شهری حاضر در دهک اول که ضعیف ترین قشر جامعه هستند و هم برای خانوارهای شهری حاضر در دهک دهم که ثروتمندترین قشر جامعه می باشند، کاهش یافته است. همان گونه که از نمودار پیداست سهم هزینه تفریح از کل هزینه سالانه خانوارهای حاضر در دهک اول در سال 1386 حدود 1.2 درصد بوده که این سهم در سال 1395 به 0.6 درصد کاهش یافته است؛ یعنی سهم هزینه تفریح از کل هزینه سالانه خانوارهای حاضر در دهک اول طی ده سال نصف شده است. همچنین این سهم برای خانوارهای حاضر در دهک دهم از 2.8 درصد در سال 1386 به 2.3 درصد در سال 1395 کاهش یافته است.

هزینه تفریحات پولدار‌های ایرانی چند برابر بی پول‌ها است؟

حال با توجه به نمودارهای بالا، این پرسش مطرح می شود که نسبت هزینه تفریح دهک دهم به دهک اول طی این ده سال چه تغییری نموده و اینکه این نسبت در سال 1395 چقدر بوده است؟

در سال 1386 هزینه ای که دهک دهم برای تفریحات خود در یک سال کرده، حدود 869 هزار و 884 تومان بوده و این در حالی است که این هزینه برای یک خانوار حاضر در دهک اول حدود 26 هزار و 253 تومان بوده است. یعنی در سال 1386 یک خانوار حاضر در دهک دهم حدود 33 برابر بیشتر از یک خانوار حاضر در دهک اول در یک سال برای تفریحات خود هزینه کرده است.

در سال 1395 این هزینه برای یک خانوار حاضر در دهک دهم حدود 2 میلیون و 907 هزار و 834 تومان بوده و برای یک خانوار حاضر در دهک اول حدود 57 هزار و 909 تومان بوده است. یعنی در سال 1395 یک خانوار حاضر در دهک دهم حدود 50 برابر بیشتر از یک خانوار حاضر در دهک اول در یک سال برای تفریحات خود هزینه کرده است.   

همان گونه که دیده می شود یک خانوار پولدار حدود 50 برابر بیشتر از یک خانوار بی پول در سال 1395 برای تفریحات خود هزینه کرده است و این نسبت طی ده سال (یعنی از 1386 تا 1395) بیشتر هم شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۳۲
هزینه تفریح پولدارهای ایرانی چند برابر هزینه درمان بچه های سرطانیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
کجای دنیا پزشک ۲۵۰ برابر کارگر درامد داره ؟
تا کی میشه یه سری مطالب رو به شکل پراکنده نوشت باید مسائل اصلی درست بشه وگرنه با این نوع برخورد با مشکلات کشور هیچ وقت اینا درست نمیشه
در همه جای دنیا افراد با سواد و توانا و کارآفرین از زندگی مرفهی برخورارند ولی توی ایران پول باد آورده و رانتی بسیار است .مطمئن باشید اگر کسی برای پول درآوردن زحمت زیادی بکشد به راحتی ولخرجی نمیکند.
در اروپا، آمریکا و کشورهی عربی شیخ نشین مردم بسیار بخشنده تر هستند نسبت به ایرانی ها. در اروپا و آمریکای شمالی افرادی که وسیله ای را میخواهند تولید کنند و یا اینکه ایده ای دارند که میخواهند آن را تولید کنند در اینترنت صفحات جمع آوری کمک راه اندازی میکنند و افراد به اندازه توانشان به آن ایده کمک میکنند. در ایران حدود 20 میلیون نفر هستند که واقعا زندگی میکنند و درامد بالایی دارند نسبت به اینکه می توان گفت درامدشان در مقابل کاری که انجام میدهند سنخیتی ندارند و ناعادلانه هست اینها عمدتا کارکنان بخش های مختلف وزارت بهداشت مثل پزشکان، پرستاران، اعضا هیات علمی دانشگاه ها و ..... ، کارکنان وزارت نفت، کارکنان بانک ها، کارکنان سازمان و ادرات مالیاتی، بازیکنان فوتبال، نماینده های مجالس و شورا ها و وزرا این ها با پول باد آورده ای که منبع اون از بیت المال هست وارد بازرار مسکن، طلا و دلار میشن و با اهتکار باعث گران شدن موارد نامبرده میشن.
یک عده آدم شریف هم هستند که اینها در کار تولید هستند و انصافا اگر ماهی 1000 میلیارد تومن هم درامد داشته باشند که ندارند و دارن با ضرر دهی کار میکنن کسی ناراحت نمیشه چون چندین نفر را شاغل میکنن و با پول باد آورده مثل موارد بالا وارد کار ساخت و ساز و خراب کرد بازار مسکن، دلار و طلا نمیشوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
اعضا هیات علمی دانشگاه ها: این رو اشتباه نوشتید. حقوق یک استاد دانشگاه با ده سال سابقه از درآمد یک میوه فروش و بقال سرکوچه شما کمتر است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
من خانمم پرستاره ماهی دو میلیون با اون کار حقوقشه کارانه هم 700 می گیره خودمم هیئت علمیم و 5 و 500 می گیرم واقعا خجالت نمی کشی؟
ما هیچ ما فعلا نگاه
تفریح لازمه ی زندگی سالم است.
سعی نکنید با موضوعات انحرافی و شکستن دل دیگران شیرینی تفریح را به کام مردمی که تفریح کرده اند تلخ کنید. تفریح ملت ایران را با دیگر کشورها مقایسه کنید نه اینکه یک ملت را با خودش مقایسه نمایید.
لطفا اقتصاد ما با اقتصاد بقیه را نیز مقایسه کنید.
هرینه فقط باشگاه بدنسازی پولدارها ماهی 1.5 تا 2 میلیون هستش ، در همین تهران استخر هست با حق عضویت سالانه 8 میلیون تومان .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
باشگاه 2 تومن خبر ندارید متاسفانه باشگاه هست که در تهران ماهی پانزده میلیون هزینه شهریه هست و به صورت سالانه میگیره
شاید ارتیاطی به این بحث نداشته باشد ولی دوستم که در یک مانتو فروشی در قیطریه کار میکند تعریف میکرد که چند وقت پیش بعد از اینکه دختر جوانی مانتویی را به قیمت 400 هزار تومان خرید موقع کارت کشیدن اشتباهی 4 میلیون کشیده شد ، و بعد با کلی معذرت خواهی به طرف گفتند که فردا که صاحب مغازه می آید برای گرفتن بقیه پول خود مراجغه کنید و اون گفت اگر وقت کنم !!!! و تا الان هم گفت نیامده پول را بگیرد !

یه همچین افرادی در این جامعه هستند
جناب بی پولها اصلا تفریح ندارند . شاید 30تا 40درصد مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
پونزده ساله نه مسافرت و نه حتی سیزده بدر
خرج انچنانی هم نمیکنیم نمیرسه
یاد یکی از کلیپهای اینستاگرام افتادم ، فردی که جلوی عابر بانک موجودی از حسابش میگرد و جلوی دوربین نشان میدهد ، موجودی دقیقا 30 میلیارد تومنی !!!
این امارهای افتخارافرین, نتیجه کارشبانه روزی مسعولین محترم است. جامعه ای که مردمش روز به روز دارن فقیرتر میشن جز این هم انتظاری نیست.
من چند سال قید سفر رو زدم . خیلی دلم میخواد بدم فرانسه موظ لوبر رو از نزدیک ببینم. موظ لوبر هم آرزو ست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
تو قید خیلی چیزا رو زدی خودت خبر نداری
البته امارهای سال 86و88 اعتباری بهش نیست!!!!
میدونید که چرا؟
تابناک چرا نظراتم را هیچ وقت منعکس نمیکنی,چراااااااااااااااااا؟!!!!!
پاسخ ها
تابناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
چون حرف حق میزنی زیادی به تریچ قبای برخی برمیخوره هموطن
کار از این حرفا گذشته یه عده ای اینجا براشون بهشت شدداده نه تورم رو حس میکنند نه با قانون کاری دارند فقط چون معدن الماسشون توی جغرافیای ایران قرار گرفته ناچار به حداقل حضور در آن هستند یه عده ای هم یه آب باریکه ای ( شما بخوانید کلفته) دارند به این دلیل گفتم کلفته که در آمد اینها گرچه نسبت به گروه اول زیاد نیست لیکن به جهت اینکه به همین میزان هم کار نمی‌کنند برای شان زیاد است ضمن این که کسب همین درآمد در شرایطه فعلی برای گروه سوم با وجود مشقت وتلاش زیاد در حد آرزوست گروه سوم که اکثریت هستند کسانی هستند از مشکلات کشور سیلی نقدش اول از همه به گوش آنها نواخته می‌شود اما اگر حلوای باشد وعده نسیه اش به آنها می‌رسد تابناک جان جامعه به مرز مهار گسیختگی رسیده تفریح برای خیلی ها جز سی و سوم زندگیه
این نموداراتون مارو کشته ، اینارو ببرید برا آقازاده ها نمایش بدید
اکثر مردم ایران تفریح درست حسابی ندارن این از بی قانونی و بی عدالتی هست
مهم احساس خوشبختیه که من دارم..وضع مالی هم ضعیف...الحمدلله
فاضله طبقاتی در اصل از تبعیض اعمال و اجرای قانون ناشی میشه وقتی افرادی اقدام به قاچاق میکنن اینطور فاصله طبقاتی به وجود میاد و این همه اختلاس و فقر گریبان کشور رو میگیره واقعا از فلاکت هاست که در کشور اسلامی بانکهای ربوی وجود داشته باشه
رابطه ای بین نسبت 50 ونمودارها وجود ندارد.
۹۹٪ بازنشستگان ،تفریحشان شده ،جروبحث ودعوا ومرافعه با همسرشان بر سر چگونه هزینه کردن شندرغاز حقوق ماهان ،میتوانید در پارکها ،ومعابر پیرمردان ،وپیر زنان بازنشسته را با چهره های چروکیده که حکایت از نا امیدی دارد را هر روز ببینید ،وقتی در کشوری یازده میلیون حاشیه نشین ،وچهل میلیون نفر زیر خط فقر ،وهفتاد ،وهفت میلیون یارانه بگیر دارد ،آیا از جمعیت هشتاد ،ویک میلیونی ایران ،تنها ،چهار میلیون نفر ،توانایی سفر ،وتفریح ،خرج کردن دارند ؟ آنهایی که در این ایام نوروز به سفر رفتند بیش از نود درصد آنها به منزل اقوام درجهٔ یک رفتند ،وکه اینگونه مسافرت را بگونه ای نوبتی کرده اند ؟ آری حقوق بازنشسته ای که یک ،ونیم میلیون است آیا با داشتن داماد ،وعروس ،ونوه ،کفاف هزینهٔ‌سفر را میدهد؟ ،،،،،
در نزدیکان ما افراد زیادی هستند که حدود چهار پنج سال است پایشان را از شهر بیرون نگذاشته اند حتی در طول عمرشان حتی شمال و دریا را به خود نمی بییند نهایت مسافرت کردنشان این است که پنج ، شش سال یکبار به زیارت امام رضا بروند در صورتیکه اشخاصی هستند هر هفته در پایان هفته راهی شمال می شوند(گواهش هم همین که پلیس از طریق رسانه محدویتهای ترافیکی اعلام می کند ) آیا درست است بنزین را خیلی راحت و ارزان دود کنیم یا بهتر نیست دو نرخی شود 80لیتر هزار تومنی در ماه و مازاد بر آن لیتری شش هزار تومان تا این پنج هزارتومان تفاوت را صرف حمل و نقل عمومی ارزان قیمت بلکه یکسری بنده خدا حداقل سالی یکبار بتوانند به زیارت مشهد بروند. اکنون قیمت بلیط قطار برای یک خانواده 5نفره از قم به مشهد رفت و برگشت حدود 800هزار تومان است که برای خیلی از اقشار خیلی زیاد است از طریق افزایش بنزین لااقل این قیمت قطار به نصف کاهش یابد.
دنبال چه میگردی چه نتیجه ای میخواهی بگیری در کشور ما سیر از گرسنه خبر ندارد سوار از پیاده
می خواهید بگویی همه مشکات مردم حل شده فقط مانده تفریحات که باید باسطح پولدارهابرسه.بیچاره مردم که مضحکه شدند.فکر نان کنید که خربزه .....
خدا وكيلي با اينكه نقدهاي فراواني به دولت مسئولين دارم ولي اينجا در ژاپن هم با وجود اينكه ١/٦ ثروت جهان در اين كشور هست مسافرت رفتن براي ٨٠٪؜ مردم بسيار گران و دور از دسترس هست و حداكثر سفرها يكروزه و بازگشت به منزل ميباشد، همه جاي دنيا يك جمعيت يك تا ده درصدي ثروتمندن و مابقي در حسرت اند ، البته با اين فرق كه ثروتمندان اينجا مولد خوشفكر هستند و به اصطلاح نون بازوشون رو مي خورند نه از طريق رانت و پارتي بازي و آقازاده بودن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار