بازدید 33490

پنج نشانه تمایل ترامپ به شروع یک جنگ جدید

اگر ترامپ گزینه جنگ را در دستور کار قرار دهد، هدف اصلی کدام کشور خواهد بود؟ من تصور می‌کنم ایران؛ به دو دلیل: نخست این که کره شمالی به سلاح هسته‌ای مجهز است و این خطرات جنگ با این کشور را به شدت افزایش می‌دهد و دوم آنکه کره شمالی همسایگانی دارد که از عواقب جنگ بسیار می ترسند، ولی در اطراف ایران، کشورهایی هستند که اتفاقا آمریکا را به حمله به ایران تشویق می‌کنند.
کد خبر: ۷۸۶۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲ 03 April 2018

آیا ایالات متحده در مسیر شروع یک جنگ جدید است؟ تعداد افرادی که به این پرسش، پاسخ مثبت می‌دهند در هفته‌های اخیر و به ویژه با انتخاب مایک پمپئو به عنوان وزیر خارجه آمریکا و جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا افزایش یافته است.
اکنون افراد عاقل‌تری مانند تیلرسون و مک‌مستر از دولت ترامپ کنار گذاشته شده‌اند و به جای آنها افرادی بر سر کار آمده‌اند که با بدترین ایده‌های ترامپ همراهی می‌کنند. آن گونه که رابرت ورث در مجله نیویورک تایمز نوشته، از عقلای دولت ترامپ، تنها ژنرال متیس وزیر دفاع این کشور مانده و ترامپ کابینه جنگی تشکیل داده که ریسک درگیری نظامی با ایران، کره شمالی و احتمالا چند کشور دیگر را افزایش می‌دهد.

به گزارش «تابناک»؛ استفن والت، استاد شناخته ی روابط بین‌الملل در مطلبی مفصل در فارین پالیسی در پاسخ به این که چقدر باید نگران جنگ‌افروزی تیم ترامپ بود، توجه به پنج نشانه را مهم دانسته است.

والت بر این باور است، باید به خاطر داشت که رهبران کشورها جنگی را که فکر کنند طولانی خواهد شد، پرهزینه خواهد بود و یا این که احتمال شکست در آن باشد، به راه نخواهند انداخت. البته جنگ‌های بسیاری در تاریخ این گونه بوده‌اند، ولی نکته مهم این است که رهبرانی که این جنگ‌ها را به راه انداخته‌اند، خودشان را فریب داده‌اند که جنگ سریع، ارزان و موفق خواهد بود.

پیش از جنگ جهانی اول، رهبران آلمان تصور می‌کردند، طرحی که آماده کرده‌اند به پیروزی بر فرانسه و روسیه در عرض چند ماه منجر خواهد شد. هیتلر نیز در آغاز جنگ جهانی دوم چنین تصوری داشت. ژاپنی‌ها هم وقتی به نیروی دریایی آمریکا در پرل هاربر حمله کردند، می‌دانستند در یک جنگ طولانی مدت توانایی مقابله با آمریکا را ندارند و حمله آنها به پرل هاربر، قماری بسیار خطرناک به این امید بود که ضربه سخت وارده بر آمریکا، باعث خواهد شد که این کشور روحیه مقابله با ژاپن در آسیا را از دست بدهد. صدام حسین هم تصور نمی‌کردند که کسی با اشغال کویت توسط رژیم بعث مقابله کند. جورج بوش و نومحافظه‌کارهای همراه وی که جان بولتون هم در میان آنها بود، تصور می‌کردند که جنگ با عراق در سال 2003، آسان و کوتاه و از نظر اقتصادی نیز قابل توجیه است.

در نظام‌های دموکراتیک، رهبران کشور نیاز دارند، مردم خود را قانع کنند که توسل به جنگ ضروری و عقلانی است. کنگره آمریکا مدت هاست نقش خود مطابق قانون اساسی برای اعلام جنگ را رها کرده و رؤسای جمهور برای عملیات نظامی محدود دستشان باز است، ولی اگر تصور کنند که افکار عمومی به شدت با یک جنگ بزرگ مخالف است، از چنین جنگی اکراه خواهند داشت؛ بنابراین، رئیس‌جمهور و اطرافیانش اگر تصور کنند که باید به جنگ با کشوری بروند، در ابتدا تلاش خواهند کرد این جنگ را برای افکار عمومی توجیه کنند.

پرسش این است، اگر رئیس‌جمهور قصد قالب کردن یک جنگ به مردم را داشته باشند، چگونه این کار را انجام خواهند داد؟

جنگ‌طلبها معمولا جنگ را به پنج روش توجیه می‌کنند؛

1) خطر جدی و در حال افزایش است

منطق اصلی توسل به جنگ پیشگیرانه این فرض است که جنگ اتفاق خواهد افتاد؛ بنابراین بهتر است که همین حالا و پیش از این که دیر شود، جنگ آغاز شود. آلمان‌ها در سال 1914 به این دلیل جنگ را آغاز کردند که تصور می‌کردند، قدرت روسیه به سرعت در حال افزایش است و به زودی از قدرت آنها فراتر خواهد رفت. بوش نیز در سال 2003 مدعی بود که صدام حسین با جدیت به دنبال به دست آوردن سلاح کشتار جمعی است و اگر این اتفاق بیفتد وضعیت غیرقابل تحمل خواهد بود.

بنابراین اگر مقامات آمریکایی بخواهند جنگ را توجیه کنند، مدعی خواهند شد که روندهای نامطلوبی به ضرر آمریکا در جریان است و تنها راهکار موجود توسل به زور است. درسی که باید گرفت این است که باید مواظب عباراتی مانند «عقب‌ماندگی زمانی»، «خطوط قرمز»، «نقطه بدون بازگشت» و «زمان در حال از دست رفتن است» بود که وقتی از سوی مقامات به کار برده شود، به این معناست که آمریکا باید قبل از این که خیلی دیر شود، اقدام کند.

بنابراین، وقتی دولت ترامپ اصرار دارد که ارتقای توانایی‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی «تهدیدی موجودیتی» است که نباید آن را تحمل کرد و یا وقتی که جنگ‌طلب‌های دولت درباره «امپراتوری فارسی که باید قبل از گرفتن همه منطقه شکست داده شود» حرف می‌زنند، باید نگران بود. هر دو این ادعاها، امنیت آمریکا را به شن‌های یک ساعت شنی تشبیه و جنگ را اجتناب ناپذیر می‌کند.

2) اگر هم اکنون جنگ کنیم، آسان و ارزان خواهد بود

همان گونه که در بالا اشاره شد، هیچ کس جنگی را که بداند طولانی، پرهزینه و احتمالا منجر به شکست است، آغاز نخواهد کرد؛ بنابراین هر که بخواهد مردم را با جنگ همراه کند، باید به خودش و مردم بقبولاند که جنگ آسان خواهد بود و پیروزی به سرعت و با هزینه‌ای محدود به دست خواهد آمد. در عمل این بدان معنا خواهد بود که به مردم القا شود، هزینه جنگ برای آمریکا محدود است، ریسک گسترش جنگ قابل مدیریت و پیش‌بینی نتیجه جنگ آسان است.

بنابراین، اگر اظهارات مقامات درباره گزینه حمله محدود (به ایران و یا کره شمالی)، قدرت فراوان نیروی هوایی آمریکا، حملات دقیق بدون خسارات جانبی و یا سناریوهای مربوط به جنگ قابل مدیریت افزایش یافت، باید نگران شد. وقتی باید بیشتر نگران بود که طرفداران جنگ، مدعی شوند طرف مقابل نیز دقیقا مطابق پیش‌بینی آنها رفتار خواهد کرد. واقعیت این که جنگ‌طلبها معمولا گزینه‌های مختلف طرف مقابل برای پاسخ به حمله را در نظر نمی‌گیرند.

3) جنگ، همه و یا حداقل بیشتر مشکلات را حل خواهد کرد

حامیان جنگ اغلب مدعی می‌شوند که پیروزی در جنگ یکباره مشکلات زیادی را حل خواهد کرد. صدام وقتی به کویت حمله کرد، تصور می‌کرد که اشغال این کشور، بخش مهمی از بدهی‌های این کشور را پاک و یک شبه میلیاردها دلار به تولید ناخالص داخلی عراق اضافه خواهد کرد، موقعیت این کشور را در برابر عربستان تقویت می‌کند، نارضایتی‌های داخلی را از بین خواهد برد و به عراق توانایی به مراتب بیشتری برای رقابت با ایران خواهد داد.

به طور مشابه، بوش و نومحافظه‌کاران دولتش تصور می‌کردند، سرنگونی صدام یکی از قدرت‌های متجاوز در منطقه را از بین خواهد برد، پیام سختی را به دیگر کشورهایی که به دنبال سلاح هسته‌ای هستند ارسال و به بازگرداندن اعتبار آمریکا پس از حوادث 11 سپتامبر کمک خواهد کرد و فرایند دموکراسی‌سازی در منطقه خاورمیانه را به راه خواهد انداخت که در نهایت خطر تروریسم اسلامی را از بین خواهد برد.

استدلال حامیان جنگ روی دومی هم دارند. آنها مدعی می‌شوند که حمله نکردن در اوضاع کنونی، عواقب وخیمی هم دارد که به هم ریختن توازن قوا و گسترش این تصور که آمریکا اراده کافی برای مقابله با دشمنان خود را ندارد از جمله این عواقب نامطلوب خواهد بود؛ به عبارت دیگر، حامیان جنگ مدعی می‌شوند که اگر آمریکا از نیروی نظامی استفاده کند، سایر کشورها به این کشور احترام خواهند گذاشت، بازدارندگی تقویت خواهد شد و صلح در دنیا فراگیر خواهد شد، ولی اگر آمریکا حمله نکند، دشمنان این کشور تقویت خواهند شد، متحدان آمریکا روحیه خود را از دست خواهند داد و همه دنیا به سوی تاریکی خواهد رفت.

نکته مهم درباره این ادعاها این است که همین ادعا به طور مکرر مورد استفاده مقامات قرار می‌گیرد. ایالات متحده در دو دهه گذشته، بارها به زور متوسل شده و جنگ به راه انداخته است، ولی مخالفت‌ها با جنگ و تلاش برای جلوگیری از تکرار اشتباهات جنگی تنها چند ماه دوام می‌آورد.

4) دشمن، شیطانی و یا دیوانه است! و یا هر دو!

اگر قصد سوق دادن کشور به جنگ را دارید، نباید هیولاسازی از طرف مقابل را فراموش کنید. نشان دادن جنگ به عنوان صحنه تعارض منافع ملی کافی نیست، زیرا در این صورت می‌توان از ابزارهایی مانند دیپلماسی نیز برای حل مشکل استفاده کرد. بنابراین، تندروهای حامی جنگ همه تلاش خود را به خرج می‌دهند تا طرف مقابل را تجسم همه بدی‌ها نشان داده و به مردم بباورانند که دشمن به لحاظ اخلاقی پست‌تر است و تغییر هم نمی‌کند. به زبان دیگر، اگر از یک دولت خارجی کارهای بدی سر می‌زند و دشمنی این کشور با آمریکا نیز غیر قابل تغییر است، بنابراین تنها راه دائمی برای حل مشکل، خلاص شدن از دست این کشور است. دیک چنی، معاون جورج بوش، این ایده را در جملاتی کوتاه خلاصه کرده است: «ما با شیطان مذاکره نمی‌کنیم، او را شکست می‌دهیم».

جنبه دیگری از این استدلال برای توجیه جنگ، طرح این ادعاست که طرف مقابل آمریکا، غیرعقلانی رفتار می‌کند و به عبارت دیگر متعصبینی با رفتار تهاجمی هستند که ابزارهای معمول برای مدیریت رفتار آنها فایده‌ای ندارد. در همین چهارچوب است که رهبران ایران متعصبینی مذهبی تصویر می‌شوند که از کشته شدن ترسی ندارند و یا این رهبران گذشته و فعلی کره شمالی، دیوانه‌هایی در نظر گرفته می‌شوند که با ابزارهای معمول قابل مدیریت نیستند.

این استدلال حامیان جنگ با یک دورویی همراه است. آنها از سویی طرف مقابل را غیرمنطقی و متعصب نشان می‌دهند و از سوی دیگر، مدعی هستند که همین دشمنان هم این قدر منطقی هستند که بدانند اگر به حملات آمریکا پاسخ دهند، آینده بدتری در انتظار آنها خواهد بود؛ بنابراین، وقتی از این استدلال‌های متناقض استفاده می‌کنند، باید بدانند که یکی از توجیه‌گران کور جنگ است و نه یک تحلیلگر واقعی.

5) صلح‌طلبی میهن‌دوستانه نیست!

آخرین نشانه تمایل یک دولت به جنگ‌افروزی وقتی است که دولت به نحو افراطی از نمادهای ملی استفاده و بدبینی به توسل به زور را به ضعف در میهن‌دوستی منتسب می‌کند. در زمان جنگ ویتنام، لیندون جانسون و ریچارد نیکسون، فعالان مخالف جنگ را به کمک به دشمن متهم می‌کردند. دولتی که قصد قالب کردن جنگ به مردم را داشته باشد، مخالفان جنگ را ساده‌لوح، ضعیف‌النفس، و بی‌تفاوت به میهن و امنیت آن تصویر می‌کند.

اگر دولت ترامپ، یکی از پنج ادعای فوق برای توجیه جنگ را در دستور کار قرار داد باید مواظب بود. البته در این میان، یک ظرافتی هم وجود دارد و آن وقتی است که یک دولت واقعا قصد شروع جنگ را ندارد، ولی از این رفتارها برای ترساندن طرف مقابل و امتیازگیری از آن استفاده می‌کند؛ اما این یک قمار خطرناک است زیرا گاهی دولت ها مجبور می‌شوند بلوفی را که زده‌اند، عملی کنند و یا این که دولت تبلیغات خودش را باور و جنگ را سریع، ارزان و پیروز تصور کند.

اگر ترامپ گزینه جنگ را در دستور کار قرار دهد، هدف اصلی کدام کشور خواهد بود؟ من تصور می‌کنم ایران؛ به دو دلیل: نخست این که کره شمالی به سلاح هسته‌ای مجهز است و این خطرات، جنگ با این کشور را به شدت افزایش می‌دهد و دوم آنکه کره شمالی همسایگانی مانند کره جنوبی، ژاپن و چین دارد که از عواقب جنگ بسیار می ترسند ولی در اطراف ایران، کشورهایی هستند که اتفاقا آمریکا را به حمله به ایران تشویق می‌کنند؛ بنابراین اگر ترامپ روزی تصمیم بگیرد، با راه انداختن جنگ، حواس مردم را از خرابکاری‌های خود پرت کند، حمله به ایران بسیار منطقی‌تر از حمله به کره شمالی است.

البته منظور من این نیست که هیچ یک از این جنگ‌ها معقول است. هنوز هم من فکر می‌کنم که جنگ با این کشورها غیرمحتمل است زیرا آمریکا در چنین جنگی، چیزهای زیادی برای از دست دادن و چیزهای کمی برای به دست آوردن خواهد داشت. مشکل این است که من معمولا زیادی روی خردمندی، عقل و قدرت تصمیم‌گیری رؤسای جمهور آمریکا حساب می‌کنم. متأسفانه گاه بدترین ایده‌ها عملیاتی می‌شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۷
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۴۴
خدا نکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
نشانه ششم هم جهش نرخ ارز است !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
ب
ی
چ
ا
ر
ه
ب
و
ر
س
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
ای لشگر صاحب زمان آماده باش آماده باش
بهر نبردی بی امان آماده باش آماده باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
خوف چی دارید مگه امریکا تونست تو عراق بمونه اونم عراق شکست خورده از ایران امریکاشم اگه جرات داشت قبلنا حمله میکرد نه حالا که ایران تو قدرت نظامی از نقطه کنترل گذشته
انالله و انا الیه راجعون
در صورت وقوع این جنگ ایران از جهت عربستان، امارات، اسرائیل، ناتو و خود آمریکا از عرق و افغانستان و خلیج فارس (در حقیقت از همه طرف) مورد حمله موشکی قرار خواهند گرفت و مشخص است که چه میشود! خدا کند که این اتفاق نیفتد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
این مقاله برای ترساندن امثال شماها بود که موفق هم شد. اگر آنها به ایران حمله کنند، ایران هم به اسرائیل حمله خواهد کرد.
تنگسیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
هیچ جنگی واقع نخواهد شد این از ترفندهای قدیمی ارباب قدرت است هراس ایجاد کن و سلاح بفروش و در کشور خودت شغل ایجاد کن اگر قرار بر حمله بود رمانی حمله میشد که ایران ًضعیف بود نه الان در ضمن عربستان و امارات و کشورهای نقطه ای که گفتی به تفی بند هستند چه رسد به موشک
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
مگه صدام به اسرائیل حمله نکرد تازه اون وقت این سیستم دفاع ضدموشکی هم نداشت الان حمله ایران به اسرائیل شوخی بیش نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
نویسنده 18:16 وقتی سراسر ایران مورد حمله قرار بگیره ایران مجاله حمله به اسرائیلو از دست میده... شما وقتی داری از دست چند نفر از نزدیک لگد میخوری ترجیح میدی خودتو نجات بدی و دفاع کنی از بدنت تا اینکه بخوای تو اون حالت به یه آدمه دور لگد بزنی!
دنیای بدون نفت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
در هر صورت اسراییل باید ازبین برود
مرگ بر آمریکا
طرح رفراندوم كه توسط رئيس جمهور مطرح شد، كشور رو از اكثر مسائل و معضلات و انحرافات و خطرات بيمه ميكند. تا دير نشده بايد كشور رو نجات داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
و مثل ابله های تاریخ مانند صدام و
قذافی ممکلت را دست گرگ ها بسپاریم! البته کور خوندید و مردان واقعی عرصه رو ترک نخواهند کرد
ناشناس
| - |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
حالا دم از رفراندوم می زنید؟ چه تضمینی دارید با رفراندم بهتر شه. مگه قرار نبود برجامتون درستش کنه؟؟؟؟؟
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
دقیقا مشکل ترامپ با ایران آزادی حجاب است. یک رفراندوم همه مشکلات رو حل می کنه. گل گفتی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
یه قلم قانون فضای مجازی ما ماله ساله 1380 هست تو استرالیا هر سال تغییر میکنه شما چه انتظاراتی داری از این کسانی که سفارشی اومدن و اصلا انگیزه ای برای کار ندارن . هیچ تغییری نمیکنه این مملکت
دانشگاهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
وضع موجود محصول عملکرد خودش است پس منطقا رفراندوم از خودش باید شروع شود
سایه جنگ بر سر مردم، با رای آوردن آقای روحانی نه تنها کم نشد، بلکه افزایش یافت

این هم از مزایای لیستی رای دادن مردم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
این از معایب بعضیهاست که به رای مردم احترام نگزاشته و در برابرش ایستادگی میکنند رای ملت اشکال نداشت
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
ما که موقع انتخابات هم گفتیم. ولی کسی گوش نمی کنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
کدوم سایه جنگ یه جان بولتون آورد شما ترسیدی ؟ ایران شده پر آدمای بی عرضه
ناشناس
| Sweden |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
این مشکل را اصولگرایان بوجود آوردند نه روحانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
چه تضمینی داری که اگر فرد دیگه ای رای میاورد، وضع بهتر از این بود؟ شما باید به این سوال جواب بدی که روحانی چقدر در ایجاد این شرایط نقش داشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
اگر دقت کنی که عوامل جنگ چیه مسببانش را هم تشحیص خواهی داد! بهتر نگاه کن دوست من
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
همان تضمین،که اگر موسوی آمده بود وضع کشور بهتر بود.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
چه استدلال نابخردانه ای !؟؟ یعنی اگه رییسی رای میاورد کلا سایه جنگ از بین میرفت ؟
با سلام
اینها همه درست ولی یک تاجر فقط حرف جنگ را میزند و در حسابهای خودش چیزی به نام حمله نظامی تعریف نمیکند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
مگر اینکه تاجر فکر کند جنگ برایش سود مادی و انتخاب شدن مجدد را منتج میشود.
از این حرفا گذشته ما الان میتونیم مثل زمان اوباما ملوانای آمریکایی رو گرئگان بگیریم؟ جدی برام سواله به نظرتون همین روش ترامپ باعث نمیشه دیگه دشمنای آمریکا نتونن از این کارا بکنند؟
تا زمانی که ایران داره به سود منافع آمریکا جهت فروش سلاح و پایین نگه داشتن قیمت نفت عمل می کنه آمریکا هیچ جنگی راه نمی اندازه، اگر غیر از این یعنی منافعش رو در خطر ببینه مثل از بین بردن صدام عمل می کنه.
به نظر من با توجه به اینکه ترامپ به دنبال منافع اقتصادی و دوشیدن پول حوزه خلیج فارس هست هیچ وقت به ایران حمله نمی کند و از اهرم ایران پول در می اورد نه اینکه هزینه ایجاد کند و در اخرین با نیز اعلام نمود که جنگ خاور میانه هفت ترلیون دلار خرج داشته و می خواهد نیروهایش را از سوریه خارج کند وپس ان دوباره دوشیدن عربستان بود پس تازمانی که ترامپ سر کار هست هیچ حمله ای به ایران نمی شود و فقط این سگ صدای پواق واق کردنش را بلندتر می کند
بیاید جنگ من منتظرش هستم از رویش رد میشم لهش میکنم طوری که پی پیش دربیاد که دیکه هوس جنگ نکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
کیسه اب گرمت یادت نره با خودت ببری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
وقت کردی خودتو به یه روانشناس نشون بده ضرر نمی کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
هه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
تریلی بار بر پشتش نهد تا حمال باشد..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
ترامپو له میکنی یا موشکه رو؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
چی میزنی؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
یه دانه پشه الکترونیکی میفرسته نیشت میزنه نمیدانی از کجا خوردی .جنگ جنگ قفل کردن مخابراته جنگ جنگ پاتریوته جنگ جنگه موشکهای یک متر اختلافهجنگ قهرمانپروری دیگه نیست جنگ علم و برتری علمیست کاکو
دنیای بدون نفت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
در شجاعت فرزندان ایران شکی نیست
ولی این جنگ .جنگ تکنولوژی وسلاح های مخوفه.نه جنگ پشت خاک ریز وعبور ازمیدان مین و وو
اگر با ایران بجنگد و با فرض شکست ایران در این جنگ اون وقت به چه بهانه ای اسلحه بفروشه به عربستان و امارات. به نظرم سیاست جدید آمریکا پرهیز از جنگ مستقیمه و وقتی بن سلمان هست چرا اون بیاد جلو. یه جنگ فرسایشی راه میندازه اسلحه هاشون میفروشند. مثل انگل که میذاره میزبانش زنده بمونه و خونش رو میمکه. ولی نمیکشتش!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
یعنی واقعا نمیدونی اگه جنگ بشه سلاح بیشتری میفروشه و سود بیشتری میکنه جنگ با ایران حداقلش ده سال یا بیشتر طول میکشه تو این مدت اندازه صد سال سلاح میفروشه به عربستان و اسراییل بعد از پیروزیشم چند برابر هزینه ای که کرده از منابع کشور تاراج میبره
امریکا هیچ غلطی نمیکنه! طرف اونجا توئیت میکنه، اینجا قیمت دلار پر میکشه یه دفعه درآمد مردم نصف میشه! خاک بر سر این اقتدار!!!
پاسخ ها
دنیای بدون نفت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
حالا کجاش دیدی.فعلا روزهای خوشمونه.فکر کن اگه دلار نفتی نباشه قیمت دلار چند میشه.؟؟
میتونی حدس بزنی؟؟!!؟
چی میگید سواد ندارید دم نزنید
ترامپ برای انتخاب مجدد شش ماه پایانی ریاست جمهوری خود به ایران حمله می کند مگر آنکه یا تا آن زمان بمیرد یا استیضاح شود و یا ایران راهی برای تعامل برگزیند.
آمریکا چیزی برای عرض اندام در مقابل ایران ندارد
اباطیل ، آمریکا از زمان اوباما و حالا ترامپ دنبال خروج از خاورمیانه و حضور در شرق آسیاست. چند روز پیش از خرج 7 تریلیون دلاری بی حاصل در خاورمیانه و خروج از سوریه گفت.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
خوش به حالت ! کاش همه مثل شما سیاست رو به سادگی و فقط به حرفهای گفته شده میدیدند !!؟؟
ترامپ و از ترامپ بزرگتر هیچ غلطی نمی تواند بکند. ولی ما باید درست عمل کنیم. درست عمل کردن به همه بر می گردد. مسئولین باید درست به وظایفشان عمل کنند. مردم باید یکپارچگی شان را حفظ کنند. گروههای سیاسی هم درست عمل کنند و خواسته یا نخواسته ته دل مردم را خالی نکنند. واقعیت این است در چنین شرایطی ترامپ و هر کس دیگر فکر چنین غلطی را از سر خویش بدر می کنند. اما با تشویش اذهان عمومی دشمن ممکن است امیدوارباشد. آنها استراتژی قویتری به نام تفرقه مردم دارند. تا این ابزار هست، خودشان حمله نمی کنند. در سوریه از همین ابزار استفاده کردند. بعد هم از بیرون مزدور آوردند. خودشان در حد دو سه هزار نفر شرکت دارند.
به امید ایرانی آزاد و آباد و ایرانی موفق، سال نو بر همه هموطنان مبارک
ترامپ مگر مغز خر خورده که بخواد به ما حمله کند.بهترین قرادادها را با عربها واسراییلی ها بسته وسودش توی همین ایران هراسی است.و ما را هم توی منگنه گذاشته...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
چند برابر پول جنگ و بهش میدن فکر کردی ترامپ تاجر مجانی حمله جیکنه
همین تندورهای داخلی برای ایجاد جنگ کافی هستند. نیاز به چیز دیگه ایی نداریم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
کندرو جان، از ربنا و دلار و کنسرت چه خبر؟
ناشناس
| Sweden |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
کیهان باید فرمانده خط مقدم جنگ احتمالی باشد.ما گه هر کس حمله کند به جنگ نمی رویم .و در بمباران خواهیم مرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
چه جالب کیهان باید روی عرشه ناو باشه
بیاد بزنه همتونو (هممونو!) بترکونه و خلاص!
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
همشونو که نمی ترکونه ملت را می ترکونه.
امیدوارم این اتفاق نیفتد زیرا تنها اسیب دیدگان ان ما مردم بینوا هستیم.شاه عباس صفوی هم وقتی فهمید در ان واحد نمی تواند هم با عثمانی و هم با ازبک در ان واحد بجنگد در یک حوزه از در درنگ و اشتی درامد وبا دشمنان یکی یکی به مبارزه برخواست. ولی در کشور ما دیگه هنرپیشه های دسته سوم هم رفتن اونور اب بچه دار شدند که هویت دوم داشته باشند .چون هر کس به نوعی نگران تصمیمات عزیزانیه که امثالشون داعیه هدایت دنیا رو دارن ولو زورکی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
متاسفانه با سیاست های اشنباه تمام همسایگان به نوعی با ما دشمن هستن چون توانش رو ندارند حمله نمیکنن آمریکا استارتش رو بزنه همشون پول میریزن رو سر ترامپ
خدا بخیر کنه مردم گناه دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
دادا
زمان شاع عباس صفوی، عثمانی و ازبک دو تا دشمن مجزا بودن
حالا همه اش اسرائیله فقط توی چندتا ورژن به ظاهر مجزا: آمریکا، عربستان، امارات و ..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
زمان صفوی دیگه شاهان تسلیم شدند و انهم نادر امد و همرا با الوار تونستند ایرانرا نجات بدهند و بس
مزخرف !!!!!!!!
بازهم بهانه جدید واسه شروع مذاکرات دیگر ....
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
دقیقا همین است. منتها چیزی که نگران کننده است بقیه کامنت ها است که نشان می دهد این ملت از اتفاقات قبل درس نمی گیرند. همان طور که در انتخابات ها این را نشان داده اند.
نترسید! ترامپ مرد جنگ نیست...
پاسخ ها
بهزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
حالا اگه حمله شد و مثلا من کشته شدم، چجوری زندم میکنی که اینجوری میگی نترسم ؟ یا سرمایه چند صد
میلیارد دلاری داری که ویرانی مملکت رو جبران کنی و میخوای مردم نترسن و به شما اعتماد کنن ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
جالبه اونایی که می گن از جنگ نترسید خودشان مستقیما به خواست و نظر و اولویتهای ترامپ استناد می کنند و نه توانایی مقابله از جانب ما. یعنی همه پذیرفته اتد که دست پایین و داریم
انشاالله كه اين جنگ منجر به پايان بدبختي و سرآغاز سعادت و رفاه ايرانيان باشد.
پاسخ ها
مجیدوووو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
مطمئن باش اول بدبختی و به قهقرا رفتنه نه سعادت , هرجا آمریکا پاگذاشته چپاول و غارت و هرج و مرج به ارمغان برده
امیر
| Turkey |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
جنگ هرگز سعادت و رفاهی برای مردم ندارد اگر چززی
و بخواهد بهتر شود از درون باید بهتر شود
ناشناس
| Austria |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
کاش اینجوری بود ولی متاسفانه ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
خیلی ساده هستی -
فقط افغانستان - عراق - سوریه - لیبی - یمن رو ببین آمریکا باهاشون چیکار کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
زن و بچت شاید خودتم ایران نیستی ظاهرا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
برخلاف جنگ ژاپن و کره که در آن آمریکا با پیروزی زمینه رشد و بالندگی ژاپن و کره جنوبی را فراهم کرد تا کنون چنین کاری را برای کشورهای خاورمیانه نکرده است. شاهد آن هم عراق و افغانستان هستند که آمریکا به هردو حمله کرد ولی زمینه رشد آنها را مانند ژاپن و کره جنوبی فراهم نکرد.
مشکل اینجاست که در خاور دور آمریکا زمینه رشد را فراهم کرد که آنها مقابل چین ، روسیه و کره شمالی بیاستند ولی در خاورمیانه آمریکا هیچ رقیبی برای اسرائیل نمی خواهد.
به این ترتیب آرزوی شما متاسفانه دور از واقعیت است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
ببینید چقدر مردم مایوس وناامید به آینده کشور شدن که آرزوی مرگ میکنن خدایا تاوان چی پس میدیم
حتی به نظر این آمریکایی هم تسلیحات اتمی کرۀ شمالی مانع از تهاجم آمریکا شده است. آن وقت ما... بتن ریختیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
حتی کره شمالی با اون تجهیزات اتمیش جلو امریکا کوتاه اومد اونوقت شما دلواپسلا تا ملت بدبخت نکنین دست بردار نیستید کشوری که حتی یه شهرستان کوچیکش که دچار زلزله شد بعد از ۶ماه نتونست جمع جور کنه توان جمع و جور کردن کشور جلو جنگ با امریکا و عربستان و اسراییل داره
پس بجنگ تا بجنگیم.
به نظر من تا منفعتي تو جنگ نباشه امريكا قدم برنمي داره امريكا دوست ايران با اعراب جنگ كنه چون از اين كار منفعت داره ودرضمن به اروپايي ها هم ضربه وارد ميشه ما تو اين جنگ نفعي نمي بريم نه اعراب پس حفظ وضع كنوني به نفع هم اروپا هم امريكا ست
دو سال اخر ریاست جمهوریش احتمال ایجاد یک جنگ زیاده
ماشين عظيم افتصادي آمريكا احتياج به انرژي و سوخت دارد.هر 10 تا 15 سال. نوبت ايران است كه مقابله كند با امپرياليسم جهانخوار.
البته سیاستهای خارجی ما بزرگترین خدمت را به منافع امریکا واسراییل وانگلیس مینماید ودلیلی ندارد برخلاف منافعشان با ما بجنگند
به پنج دلیل جنگ نمیکند:
1- ترامپ تاجر است
۲- پدر ترامپ هم تاجر بوده است
۳- پول دیوار را میخواهد از مکزیک بگیرد پس خسیس هم هست
۴- همین چند وقت پیش بود که دولتش بخاطر عدم تصویب بودجه تا پای تعطیلی هم رفت پس خرجش زیاد است
۴- جنگ پول لازم دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
پول جنگ رو عرستان امارت کویت خوهند داد
...
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
تمام هزینه جنگ رو عرب ها میدن.
ناشناس
| United States of America |
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
زیاد دلخوش نباش. صدام هم با همین توجیهات به کویت حمله کرد. به خیال اینکه امریکا براش هزینه زیادی داره نیرو بیاره خلیج فارس. اما آخرش صدام رو از لونه موش کشیدن بیرون.
ناشناس
| United States of America |
۰۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
اگر همه دلایل شما برای جنگ نشدن پول هست که مطمئنا اعراب و تاجران بزرگ یهودی در سراسر دنیا قطعا از خدا میخوان که ترامپ برای چنین جنگی از انها پول طلب کنه تا سر تا پای ارتش امریکا را پول بارون کنن
بهزاد
| Germany |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
خسته نباشی . عربستان و امارات و کویت و ... پولش رو پرداخت میکنن.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
متاسفانه اشتباه میکنی ! جواب تمام موارد گفته شده توسط شما این است که : "تمام پولش به علاوه سود پولی که گفتی رو از عربستان و امارات و بحرین و ... میگیره چون ما با سیاستهای اشتباه هیچ دوستی برای خودمون باقی نگذاشتیم !! چندین میلیارد دلار هم اسلحه میفروشه به اونها و ضمنا از اسراییل برای
حمله استفاده میکنه ! خود ترامپ که نمیاد بجنگه !!؟. مطمئن باش اینقدر اشتباهات زیادی داریم که سرمون رو به راحتی به باد بده !!!؟
غرب هرگز بلایی که بعد از حمله به عراق سر جهان آمد و خیل مهاجران و ظهور. داعش را بوجد اورد را فراموش نخواهد کرد بهمین خاطر احتمال جنگ دیگر خیلی ضعیف خواهد بود
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
بدتون نیاد ! تو رو خدا یه کم مطالعه کنید بعد فکر کنید و نظر بدید ! خوب داعش رو که خود هیلاری کلینتون به وجود آورده !! بعد غرب ناراحت باشه از تولیدش ؟ حالا هم تاریخش منقضی شد بدون اینکه هیچ هزینه ای بکنه با جان و مال ما ایرانیها و موشکهای روسیه نابودش کرد !!!!ا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
عزیزجان،پولش رو کشورهای عربی و از جمله عربستان میده،شما نگران هزینه جنگ نباش.
تند روهای خودمون تو زیرزمین خونشون عروسیه که جنگ راه بیفته تا هم دهن مردم را ببندند و هم در جنگ و تحریم به کاسبی پر سودشون برسند اقازاده هاشون هم که اونور آب دارند صفا میکنند .
بیچاره مردم که هم جوانانشون باید بروند جنگ و هم زیر ساختهایی کشور که ۱۰۰ ساله ساخته شدند را نابود شده ببینند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
بله. البته جنگ با آمریکا جنگ با عراق نیست که اونها بخواهند چنین خیالهایی بپرورانند. سرنوشت قذافی و صدام می تواند خیلی عبرت انگیز باشد.
جنگ كردن كه به اين سادگي نيست
بن سلمان بعد از اینکه به ایران حمله کرد و کل زیرساخت های ایران را به دستور آمریکا نابود کرد، توسط شورای امنیت و حقوق بشر مورد مواخذه قرار می گیرد و آمریکا به همین بهانه ها کل عربستان رو می گیره و نفتش رو میمکه.
مرگ بر آمریکا و اختلاس گران داخلی
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
اگر با " مرگ بر.... " گفتن مشکلات ما حل میخواست بشه که توی این 40 سال حل شده بود ! بسه دیگه این مزخرفات!!!!!ا
اولا اگر کشورهای حاشیه خلیج فارس و اطراف در جنگ با ایران طرف امریکا رو بگیرند قبل از هرچیز و ظرف فقط چند دقیقه تمام زیر ساختهای اقتصادی و نظامی آنها با خاک یکسان خواهد شد و در واقع خلعتی برای آمریکا باقی نمیماند که بخواهد از آن ظرفیت علیه ایران استفاده کند دوم اینکه تنگه هرمز در تیررس و اختیار ایران میباشد و کافیست کشور امارات,قطر,عربستان یا کویت در این جنگ مشارکت کنند آنوقت میبینیم که بعد از مدتی کشورهای عربی حاشیه خلیج همیشه فارس دچار بحرانهای فراوانی خواهند شد. سوماً بعید میدانم آمریکا تمایل داشته باشد که جنگی را با ایران راه بیاندازد برای اینکه ممکن است به توفیقاتی دست یابد ولی قطعا هزینه جنگ احتمالی برای آمریکا به مراتب بیشتر از ایران است
اما با تمام این تفاسیر به قول مرحوم هاشمی که گفت دشمن مثل گاو می ماند هم زور دارد,هم شاخ دارد هم عقل ندارد و بایستی خیلی مواظب این گاو یانکی باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
زیاد با کامپیوتر بازی میکنی
بهتر است روسیه را رها و با امریکا مذاکره کنید قبل از آنکه عربستان و هم پیمانان اش را به جنگ با ایران بفرستد .اگر چه ممکن است پیروز نشوند ولی ما هم خیلی ضرر خواهیم کرد.
بزا حمله کنه راحت بشیم
پاسخ ها
مجیدوووو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
همین الانم میتونی راحت بشی فقط کافیه خودت بخوای و البته دور و برت هم خلوت باشه
جگرگوشه ی آمریکا ( اسراییل ) در تیر رس ایران است بنابراین بعید می دانم به ایران حمله کند. همین حالت موش و گربه بازی برایش بهتر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
تو اسراییل بزن هم نیستی ....زهی خیال باطل
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
نظر محترم شما در مورد این جمله چیه ؟ : " جنگ کوتاه مدت با ایران با قبول تمام خسارتهاش بهتر از تهدید مادام العمر اسراییل است " ؟
بیچاره بورس
خدا به انسان قدرت تعقل داده در بدترین شرایط تصمیم خواهد گرفت اگر توانایی تقابل را داریم تاریخ را تکرار کنیم
به نظر من اگه هزینه این جنگ رو اعراب تقبل کنند و از طرفی امکان تسلط امریکایی ها به منابع نفت و گاز ایران فراهم شود ترامپ حمله خواهد کرد مگر اینکه روسیه وارد بازی بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
خب اونوقت روسیه چرا وارد بازی بشه؟ اون هم چیزی غیر از تسلط بر همون منابع رو فکر کردی می خواد؟
اونها صدبار بدتر و حریصانه تر و استعماری تر به دنبال سلطه هستند
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
نمیدونم به شما مثبت بدم یا منفی !! چون اعراب این کار رو خواهند کرد ولی روسیه فقط و فقط و فقط به فکر منافع خودش هست که اگه منافعش در حمله به ایران باشه خودش به آمریکا کمک خواهد کرد . مطمئن باش !!ا
به نظر میرسد اگر جنگی در راه باشد در مرزهای ایران نخواهد بود بلکه به احتمال زیاد آمریکا به نیروهای ایران و حزب الله به عنوان اهرمهای فشار ایران در سوریه حمله خواهد کرد و این موضوع بنا بدلایل ذیل ممکن است اتفاق بیفتد1-امریکا اگر مستقیم به ایران حمله کند مردم ایران متحدتر می شوند واین خواسته امریکا نیست .2-احتمالا امریکا در صدد افزایش نارضایتی عمومی در داخل ایران است ونشانه های آن تحریم بیشتر ،فشار اقتصادی ، افزایش قیمت ارز واحتمالا خروج از برجام وتحریم نفت در این راستا خواهد بود3- نارضایتی دی ماه گذشته حاوی پیامهای داخلی مبنی بر وجود شکافهای درونی است .4- جنگ در سوریه و لبنان هزینه های ایران را افزایش خواهد داد که این موضوع فشار اقتصاد ی را بیشتر ونارضایتی درونی را افزایش خواهدداد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
بالاخره یک حرف حسابی شنیدیم
جنگ=ترمز پیشرفت کشور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
خخخ کدوم پیشرفت
ما كهنه سربازان جنگ صدام بي صبرانه منتظر حمله به آمريكا و گرفتن انتقام عزيزان به خون غلطيده در كربلاهاي ايران هستيم حتي شايد حمله پيش دستانه ما به منافغ آمريكا در عربستان وتاسيسات آرامكو ضروري باشه تا انشاالله نابودي اسراييل غاصب
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
شما بهتره به بازماندگان داعش و القاعده که در افغانستان هستند بپیوندی چون تفکراتت خیلی شبیه اونهاست . تو میخوای خودت و زندگیت رو نابود کنی ، زن و بچه و خانواده ما مردم چه گناهی کردند ؟ خیلی مردی پاشو برو توی افغانستان باهاشون بجنگ . نشتی توی خونه گرم و نرمت رجز میخونی و شاخ و شونه میکشی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
مطمئنم جزء اولین کسایی هستی که در میری... طبل هر چقدر پر صدا تر تو خالی تر
جنگ مستقيم زماني ازسوي امريكا قابل تحميل است كه امريكا بلحاظ اقتصادي شديدادر فشار باشدكه بحمدالله عربستان وديگركشورهاي اروپايي وديگرشيخ نشينهابه باج خواهيهاي امريكا جواب مثبت داده انداين فرضيه غيرمحتمل بودن جنگ راتقويت نميكند امريكا براي به هم زدن نقشه منطقه وخاورميانه به جنگ قوميتي ومنطقه اي نياز داردكه بدين منظور درحال بستر سازي آن است طرح وسنايو تجزيه كشورهاي منطقه بدليل شكست كودتاي تركيه و شكست ظاهري داعش درعراق وعملي نشدن سياستهايش درسوريه كه منجرگرديده پايگاههايش دراين كشورها تقويت گردندنيازبه جنگ دريك مقطع زماني ومكاني محدود براي تست وضعيت داردوهدفش حفظ نظامهاي بظاهر هم پيمان نيست بلكه درحال عملي كردن نظم نوين جهاني باجنگ كشورهاي منطقه باايران است كه درآن اثري ازايران اسلامي بااين پهنه بنديهاي گسترده ونفوذ منطقه اي نباشد وعربستان وتركيه وسوريه وايران به هرطريق ممكن تجزيه گرددودرنهايت با فريب چين وروسيه ضربات مهلك خودرابرآنها واردسازدو دليل ديگراين است كه به منابع بكر زيرزميني يمن وافغانستان نيز تسلط كامل راداشته باشد
فقط بلدید جامعه رونگران واشفته کنید هیچ چیز دیگه بلد نیستید 99.99 درصد تحلیل هاتونو هم همیشه غلط از اب درمیاد
باکی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
بله برای شما که در میری باکی نیست
سلام- ملت ودولت ایران کار خلافی نکرده که امریکا با ما بجنگد.تازه اگر تاریخ ایران را بخوانید درطی قرنها سلاطین ایران با خیلی ها جنگ کرده اند و به نوعی ایران و ایرانی با جنگ عجین شده است.ایران خاک شجاعان است. حکومت وملت ایران فرزندان کوروش و داریوش بزرگند ودرمقابل غرب و استکبار و زورگویان استاده اند.
ایا این کم چیزی است؟ اگرما هم مانند اروپا و افریقاو اسیا و سایر ملل تابع امریکا باشیم و بر گردیم به عصر پهلوی ورفاه اقتصادی داشته باشیم و به پول فرکنیم و چراغ وجدان را خاموش کنیم. انگاه زندگی بی معنی و پوچی را خواهیم داشت.
ما با غرب اختلاف نظر داریم و نه عناد. پس جنگی دربین نیست.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
توهمات زیبایی بود ولی حیف که خیلی غیر واقعیه . پاشو یه آب به صورتت بزن بیدار شی !!ا
یعنی در لایک و دیس لایک ها هم باید سانسور باشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
کاش فقط لایک و دیس لایک بود....نظرات را هم سانسور میکنند...در حد المپیک...
حمله گسترده به ایران یعنی نابودی آرامکو ونابودی تاسیسات نفتی سعودی وبحرین وامارات.یعنی 8000ملیارد دلار خسارت.خسارت ایران هم فریب یک دهم یعنی 800ملیارد دلار خسارت.
دوستان بنده یه تحلیلگر نظامی نیستم و دقیقا هم نمیدانم کدام طرف از این جنگ سود خواهد برد
ولی یه چیزی که میتونم به قطع بگم این خواهد بود که : مردم ایران بیشترین ضرر را خواهند کرد همان طوری که در جنگ ایران و عراق بعد از 30 سال خرابه ها و آثارش دست از سر این مردم بر نداشته است
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
خرابه ها به خاطر وقوع جنگ نیست به دلیل بی لیاقتی کسانی ست که وظیفه شان را ساخت بقیه مناطق دنیا میدانند نه ایران
حمله حمله حمله ترامپ جان کوبنده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
ترامپ حمله کنه ناموست را میگیره بدبخت
ناشناس
| United Arab Emirates |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
ببینید با این دانشجو ها چه کرده اید..که هیجان حمله ترامپ را دارند....واقعا بعد از چهل سال چیزی از انقلاب نمانده..جز یک مشت پیرمرد احمق و خرفت
مجیدوووو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
عقده حقارت گریبان بعضی ها رو گرفته
پول این جنگ رو هم عرب های احمق خواهند داد ...
به چند دلیل ترامپ جنگ با ایران را راه خواهد انداخت البته خودش وارد جنگ نخواهد شد ‌و عربستان و امارات و بخرین ، اسراییل و مصر ‌واردن را وارد معرکه می‌کند
۱) عمل به قول انتخاباتی خودش
۲) فروش اسلحه و مهمات بیشتر به کشور های ذکر شده ، انبار های کارخانه های اسلحه سازی که حامیان اصلی حزب جمهوری خواه هستند انباشت از مهمات و اسلحه هستند و نیاز به تبدیل آنها به پول الان‌بیشتر از همه موقع است
۳) به طبع ایران هم بیکار نخواهد نشست ، در این جنگ قطعا ساختار های زیر بنایی کشور های حاشیه خلیج فارس نابود خواهند شد و باز سازی آنها بعد از جنگ تولید اشتغال برای امریکا یی ها در بر خواهد داشت
۴) در اثر جنگ قیمت نفت بالا خواهد رفت و هزینه های تولید در چین بسیار بالا می‌رود ، قدرت صادرات چین کاهش مییابد واین همان چیزی است که امریکا میخواهد
در اینکه رهبران گذشته و فعلی کره شمالی، دیوانه‌هایی هستند هیچ شکی نیست
حمله به ایران یعنی اتحاد بیشتر ملت ایران و اتحاد جهان تشیع علیه امریکا یعنی نابودی ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس، یعنی ناوبدی پایگاههای آمریکایی در منطقه، یعنی نابودی اسرائیلو رژیم آل سعود
کسانی که مقهور قدرت آمریکا شده اند ببینند که موشکهای ضد هوایی پاتریوت حتی نتوانستند جلوی چند موشک پیش پا افتاده یمنی را بگیرند حال چگونه می توانند مقابل موشکهای پیشرفته ایرانی را بگیرند؟
وقتی برجام خیری را متوجه مردم ننمده چه بهتر که برجام پاره شده و ایران با قدرت مقابل زیاده خواهی غربیها بایستد
ما درون نظام اشخاصی داریم که فارغ از هرچیزی طالب جنگ و باز شدن باب شهادت برای خود و به درک فرستادن دشمن هستند
ما درون همین نظام کسانی داریم که هیچ باوری به مقوله میهن ندارند و ایران و عراق را صرفا ارضی جهت ظهور میشناسند
و متاسفانه از هر دو دسته کسانی داریم که استراتژی اداره کشورمان را طراحی می کنند
دقت کردین تابناک از اعداد منفی و مثبت ها بطور سلیقه ای کم میکنه؟؟؟ دقت کردین کامنت هارو به هر جور که خودش میخواد تغییر میده؟؟
یک پاشنه آشیل آمریکا درجنگ با ایران،اسراییل هست.
مطمین باشیداسراییل ریسک نمی کنه.
اینها تجربه بوش را هم دارند که عراق راگرفت ولی الان نفوذ ایران درعراق، بیشترازآمریکاست.
درایالات متحده هم همه اختیارات در دست رییس جمهور وتیمش نیست.....
عملیات روانی برای کسب امتیاز از"گاوهای شیرده" خودشون درمنطقه و همچنین ترساندن ایران هست...
والا ما دشمنان بسیار بزرگتر و نزدیکتر به خودمون داریم تا آمریکا!
انقدر بابک زنجانی اطراف ما ریخته که اندازه 100 تا ترامپ بیشتر بهمون آسیب میزنن.
خدا نکنه بابا...
22 اسفند 1396:
7 نشانه از آماده سازی ترامپ برای آغاز جنگی بزرگ در خاورمیانه!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی