بازدید 16799
پیمانه اقتصادی؛

از «بانک ملی ابوظبی متهم به دستکاری در ارزش ریال» تا «پیش بینی قیمت مسکن در سال ۹۷»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت 470 واحدی شاخص کل بورس در آخرین روز کاری سال 96، اضطراب بازارهای جهانی نسبت به تصمیم احتمالی فدرال‌ رزرو، دلار آمریکا در کانال 4700 تومان به استقبال بهار رفت، کاهش قیمت نفت، نوسان جزئی قیمت انواع سکه، افزایش تاریخی بدهی دولت آمریکا، افزایش قیمت بیت کوین پیش از نشست سران جی ۲۰ و ابلاغ قانون بودجه سال ۹۷ به سازمان برنامه و بودجه را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۴۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵ 20 March 2018

از «بانک ملی ابوظبی متهم به دستکاری در ارزش ریال» تا «پیش بینی قیمت مسکن در سال ۹۷»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت 470 واحدی شاخص کل بورس در آخرین روز کاری سال 96، اضطراب بازارهای جهانی نسبت به تصمیم احتمالی فدرال‌ رزرو، دلار آمریکا در کانال 4700 تومان به استقبال بهار رفت، کاهش قیمت نفت، نوسان جزئی قیمت انواع سکه، افزایش تاریخی بدهی دولت آمریکا، افزایش قیمت بیت کوین پیش از نشست سران جی ۲۰ و ابلاغ قانون بودجه سال ۹۷ به سازمان برنامه و بودجه را در بر دارد.

تقویت 470 واحدی شاخص کل بورس در آخرین روز کاری سال 96

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه بیست و هشتم اسفند ماه 96 با افزایش 470 واحدی معادل 0.49 درصد به رقم 96 هزار و 289 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در سومین روز کاری هفته همانند روز قبل، شاهد روند صعودی تمام شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 149 واحدی معادل 0.49 درصد به رقم 30 هزار و 533 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با رشد 121 واحدی معادل 0.71 درصد، عدد 17 هزار و 271 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 90 واحدی معادل 0.71 درصد به رقم 12 هزار و 854 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.70 درصد همراه شد و 716 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 103 هزار و 136 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 454 واحد افزایش معادل 0.67 درصد به رقم 68 هزار و 124 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روز قبل، با 375 واحد افزایش معادل 0.18 همراه بود و عدد 206 هزار و 486 واحد را به نمایش گذاشت.

از «بانک ملی ابوظبی متهم به دستکاری در ارزش ریال» تا «پیش بینی قیمت مسکن در سال ۹۷»

اضطراب بازارهای جهانی نسبت به تصمیم احتمالی فدرال‌ رزرو

روز دوشنبه، با آغاز هفته‌ای که قرار است در آن فدرال‌رزرو نرخ بهره خود را افزایش دهد و شاید سرنخی هم در مورد تعداد افزایش نرخ بهره در آینده ارائه کند، سرمایه‌گذاران بسیار محتاط شده‌اند؛ سهام آسیایی دچار نوشان شد و ین، نرخ برابری خود را تقویت کرد. شاخص نیکی ژاپن ضررهای اولیه خود را گسترش داد و در وضعیتی که ین به طور گسترده‌ در بازارهای جهان در حال تقویت است و صادرکنندگان این کشور را تحت تاثیر قرار داده است، ۰.۹ درصد از ارزش این شاخص کاسته شد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپنِ ام‌اس‌سی‌آی، ۰.۳۵ درصد افت کرد اما شاخص سی‌اس‌آی۳۰۰ چین توانست اندکی سود به دست آورد. درحالی‌که شاخص‌های وال‌استریت هفته قبل جهش کردند، شاخص‌های اصلی همچنان هفته خود را با ضرر به پایان بردند. داوجونز ۱.۵۷ درصد، اس‌اندپی ۱.۰۴ درصد و  نزدک ۱.۲۷ در هفته‌ای که گذشت سقوط کردند. آن‌چه بازارها را مضطرب کرده است این است که در بدترین سناریو، ممکن فدرال‌ رزرو نه تنها تعداد دفعات افزایش نرخ بهره خود در امسال را به ۴ مرتبه ارتقا دهد، بلکه برای سال ۲۰۱۹ هم تعداد دفعات را به ۴ مرتبه برساند.

دلار آمریکا در کانال 4700 تومان به استقبال بهار رفت

بر اساس اطلاعات سامانه نظارت ارز، در پایان معاملات آخرین روز کاری بازار از، هر دلار آمریکا با رشد 94 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 47 هزار و 726 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 295 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 58 هزار و 179 ریال رسید. همچنین هر یوآن چین در بازار روز گذشته، 7 هزار و 579 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 14 ریال ارزان تر فروخته شد.

بانک ملی ابوظبی متهم به دستکاری در ارزش ریال

قطر از تنظیم‌کننده مقررات بانکی آمریکا درخواست کرد که در مورد بزرگترین بانک امارات متحده عربی که تابع قوانین بانکی آمریکاست تحقیقاتی را شروع کند. قطر  این بانک اماراتی را متهم کرده است که تبادلات خارجی جعلی‌ای را با هدف آسیب زدن به اقتصاد قطر، به عنوان بخشی از تحریم‌های همسایگان این کشور، طراحی کرده است. شرکت حقوقی بانک مرکزی قطر  در نامه‌ای به خزانه‌داری آمریکا درخواست کرده است که در مورد فعالیت‌های بانک ان‌بی‌ای‌دی امریکاز، واحد تابعه آمریکایی بانک اول ابوظبی (اف‌ای‌بی)، که اکثریت سهام آن دولتی است، تحقیق کند. در نامه دومی هم وکلای بانک مرکزی قطر، از کمیسیون تجارت اوراق و سهام آمریکا درخواست کرده‌اند که در مورد دستکاری احتمالی ارز قطر، ریال، تحقیق کنند. بانک مرکزی قطر قبلا هم بدون ذکر نام بانک‌های کشورهای عربی آنها را متهم کرده بود که با تجارت ریال قطر، بین خودشان با قیمتی بسیار پایین‌تر از نرخ واقعی، سعی در ایجاد توهم این داشتند که اقتصاد قطر در حال سقوط است. ریال بیش از یک دهه است که در نرخ ۳.۶۴ ریال در برابر هر دلار آمریکا معامله می‌شود اما در ماه‌های اولیه بایکوت عربی قطر، تا نرخ ۳.۸۹۵ ریال در برابر دلار آمریکا هم معامله می‌شد. /مهر

کاهش قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا و نگرانی‌ها راجع به مازاد عرضه بر تقاضا

روز دوشنبه قیمت آتی نفت خام برنت لندن نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه (آخرین روز هفته کاری گذشته) با کاهشی ۳۲ سنتی (۰.۵ درصد) ۶۵.۸۵ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۲ سنت (۰.۵ درصد) کاهش بشکه ای ۶۲.۰۲ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که هفته ی گذشته پیش بینی ها حاکی از آن بود که در هفته جاری قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت با کاهشی ۱.۴ درصدی مواجه خواهد شد. گزارش های موسسه ی بیکر هیوز نشان می دهد که در هفته ی منتهی به ۱۶ مارچ آمریکا با افزایش دادن ۴ دکل نفتی مجموع دکل های نفتی خود را به ۸۰۰ عدد رسانده است و این موضوع احتمال افزایش بیشتر تولید نفت توسط آمریکا را افزایش داده است. افزایش تولید نفت توسط آمریکا به نوبه ی خود بر نگرانی ها در خصوص ایجاد مازاد عرضه بر تقاضا در بازار جهانی نفت دامن زده است. 

نوسان جزئی قیمت انواع سکه در روز دوشنبه

در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز دوشنبه قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به یک میلیون و ۵۸۳ هزار  و ۶۸۴ تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با حدود ۴ هزارتومان افزایش به یک میلیون و ۶۱۳ هزار و ۶۵۹ تومان، نیم سکه با حدود ۱۰۰۰ تومان کاهش به  ۷۸۱ هزار و ۳۵۱ تومان، ربع سکه با حدود ۱۰۰۰ تومان افزایش  به ۴۹۸ هزار و ۵۸۵ تومان و سکه گرمی به ۳۳۷ هزار و ۷۱۹ تومان رسید.

افزایش تاریخی بدهی دولت آمریکا

بر اساس گزارشات منتشر شده توسط وزارت خزانه داری آمریکا، میزان بدهی های دولت این کشور برای نخستین بار در تاریخ از مرز ۲۱ تریلیون دلار گذشته است. این در حالی است که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا پیش از این قول داده بود که ظرف ۸ سال بدهی های این کشور را به صفر خواهد رساند. به نقل از Russia Today، در ماه گذشته ی میلادی دونالد ترامپ دستوری را صادر کرد که به موجب آن محدودیت میزان بدهی های فدرال آمریکا برداشته شد و به موجب آن دولت این کشور توانست تا اولین روز ماه مارچ سال ۲۰۱۹ میلادی تا هر میزان که بخواهد از با قرض کردن پول بر بدهی های خود بیفزاید. جزئیات بیشتر

افزایش قیمت بیت کوین پیش از نشست سران جی ۲۰

بر اساس گزارش های منتشر شده، گروهی بین المللی از تنظیم کنندگان مقررات در بانک های مرکزی دنیا به همراه برخی وزیران امور مالی به نهاد جی ۲۰ اعلام کرده اند که بیت کوین ثبات مالی جهانی را تهدید نمی کند و این امر موجب افزایش قیمت این ارز دیجیتال در روز دوشنبه شده است. مارک کارنی که همزمان رییس گروه نامبرده و بانک انگلیس است نامه ای به گروه جی ۲۰ فرستاده و در آن اعلام داشته که به اعتقاد نهاد تحت رهبری او بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال خطری برای اقتصاد جهانی محسوب نمی شود. به گفته ی کارنی، اموال مجازی '' به نسبت کل سیستم مالی در دنیا کوچک هستند''. در ادامه رییس بانک انگلستان افزوده است که ''حتی با رسیدن قیمت ارزهای مجازی به حداکثر میزان خود در ماه های اخیر، مجموع ارزش همه ی این ارزها کمتر از ۱ درصد ارزش تولید ناخالص داخلی در دنیا است''. نامه ی رییس بانک انگلیس به نهاد جی ۲۰ در حالی فرستاده شده که قرار است سران این نهاد نخستین نشست خود در سال ۲۰۱۸ میلادی را در آرژانتین برگزار کنند.بر اساس اطلاعات منتشر شده، قرار است که سران جی ۲۰ در خصوص بیت کوین، سایر ارزهای مجازی و تاثیر آن ها بر ثبات مالی در دنیا به بحث و بررسی بپردازند.  

مذاکرات تجارت آزاد ایران و پاکستان بزودی در اسلام آباد

پایگاه خبری تحلیلی اقتصادی 'پروفیت' پاکستان اعلام کرد: چهارمین دور مذاکرات تجارت آزاد بین مقامات بلند پایه ایران و پاکستان، ماه آینده میلادی -آوریل- (11 فروردین تا 10 اردیبهشت) با حضور هیات بلند پایه اقتصادی ایران در اسلام آباد پاکستان برگزار می شود.

ابلاغ بخشنامه مزدی سال ۹۷ کارگران در فروردین

وزیر کار‌ در حاشیه نشست شورای عالی کار از ابلاغ بخشنامه دستمزد سال ۹۷ کارگران در نیمه دوم فروردین خبر داد و گفت: میزان افزایش سایر سطوح کارگری بعد از تعطیلات نوروز با شرکای اجتماعی توافق می‌شود. به گزارش فارس، علی ربیعی در حاشیه نشست شورای عالی کار با اعلام این خبر اظهار داشت: حداقل مزد 20 درصد افزایش یافت و خوشبختانه در این باره به تفاهم رسیدیم. وی افزود: این افزایش مزد برای حداقل بگیران بیش از 130 درصد از تورم پیشی گرفت. ربیعی تاکید کرد: سایر سطوح مزدی را تا قبل از پایان فروردین به تفاهم خواهیم رسید. وی با اشاره به اهمیت میزان افزایش سایر سطوح حقوق بگیر گفت: سایر سطوح مزدی برای این حائز اهمیت است که این افراد دارای تخصص و دانش و سوابق هستند و این رقم از اهمیت بالایی برخوردار است. وزیر کار همچنین ابراز امیدواری کرد که بخشنامه دستمزد سال 97 کارگران پیش از پایان نیمه دوم فروردین ابلاغ شود.

ابلاغ قانون بودجه سال ۹۷ به سازمان برنامه و بودجه

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در نامه ای به محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، قانون بودجه ۱۳۹۷ کل کشور را به طور رسمی ابلاغ کرد.

متن نامه روحانی به نوبخت به قرار زیر است:

«در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی به پیوست " قانون بودجه سال  ۱۳۹۷ کل کشور" را که در جلسه ۱۳۹۶/۱۲/۲۰مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۹۶/۱۲/۲۶ از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام با حذف یک بند از تبصره ۱۱موافق با مصلحت نظام تشخیص داده شد جهت اجرا ابلاغ می گردد.»

قیمت مرغ در آستانه شب عید به ۸۸۰۰ تومان رسید

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از افزایش قیمت مرغ به ۸۸۰۰ تومان در مراکز خرده فروشی خبر داد و گفت: قیمت این کالا در عمده فروشی درب کشتارگاه به ۷۹۰۰ تومان و توزیع درب واحدهای صنفی به ۸۰۵۰ تومان رسیده است. مهدی یوسف خانی در گفتگو با خبرنگار مهر افزایش تقاضا را دلیل بالا رفتن قیمت مرغ در بازار در آستانه شب عید عنوان کرد.

بیمه‌نامه شخص ثالث در سال ۹۷ افزایش قیمت ندارد

دبیر کارگروه شخص ثالث سندیکای بیمه‌گران گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه نرخ بیمه‌نامه شخص ثالث در سال جدید افزایش نمی‌یابد. علی‌اصغر عنایت افزود: علاوه بر این چنانکه تخفیف دارندگان بیمه‌نامه‌ سال‌های قبل رانندگان بیش از قانون جدید باشد، در خرید بیمه‌نامه لحاظ خواهد شد. وی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی نرخ دیه در سال ۹۷، گفت: این نرخ در ماه عادی به ۲۳۱ میلیون تومان و در ماه حرام به ۳۰۸ میلیون تومان افزایش یافته است. وی با اشاره به آیین‌نامه‌های اجرایی قانون جدید بیمه شخص ثالث افزود: در سال‌های گذشته مردم ناگزیر بودند با افزایش نرخ دیه برای بیمه‌نامه‌های خود الحاقیه تهیه کنند، اما با اجرای قانون جدید دیگر نیازی به خرید الحاقیه نیست و مازاد تعهد شرکت‌های بیمه را صندوق تأمین خسارات بدنی جبران می‌کند.

پیش بینی قیمت مسکن در سال ۹۷

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت: پیش بینی می شود در سال ۹۷ شاهد افزایش قیمت مسکن باشیم. مصطفی قلی خسروی با بیان اینکه بازار مسکن با ۴ مورد از جمله حامل انرژی، بورس، طلا، سکه و ارز در ارتباط است، گفت: با ایجاد نوسان در این ۴ بخش، بازار مسکن  تحریک و در نتیجه قیمت‌ها افزایش می‌یابد. وی افزود: بسیاری از مشاوران املاک خواستار افزایش قیمت مسکن نیستند چرا که معتقدند این بازار از رونق می‌افتد در نتیجه میزان متقاضیان خرید مسکن کاهش می‌یابد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با بیان اینکه ۱۷۴ شغل، با بازار مسکن ارتباط مستقیم دارند ،گفت: زمانی که بازار ساخت وساز رونق داشته باشد زمینه برای ایجاد اشتغال در سایر بخش‌های نیز فعال می‌شود. خسروی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه سال ۹۷ قیمت مسکن از شاخص تورم عبور می‌کند، افزود: معاونت عمرانی مجلس عنوان کرده که قیمت مسکن ۲ درصد از شاخص نرخ تورم عبور کرده است و قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۴
لطفاً ميشه بفرماييد چى ارزون ميشه؟؟؟؟
چى ثابت مى مونه؟؟؟؟
مردم خيلى راحت با گرونى ديگه عادت كردن هيچ دولتى متاسفانه براى ركود وتورم تلاش نكرد
تركيه رو الگو برار بدين بدون داشتن نفت وگاز غول تجارت وساخت وساز در دنيا داره ميشه واين اردوغان وطن پرست بوده اين كشور رو به اينجا رسونده هم مى جنگه هم به كشورش فكر ميكنه
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
دلالان و بساز بفروش های مسکن که مسکن رو به رکود بردن به خاطر طمع و سود بیشتر ...چون قدرت خرید مردم
صفر شده و کسی نمیخره
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
دلان مسکن با سفته بازی در 3 ماهه سال 96 سعی کردن با معامله بین خودشون جو گرونی رو بدن ولی سرانجام دیدن که مصرف کننده واقعی وجود نداره که جو گیر بشه چون پولی نسیت که خریدار باشه بهترین راه کاهش 50 درصدی قیمت های کنونی هست تا بازار مسکن تهران راه بیوفته وگرنه رکود مزمن ادامه خواهد داشت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
نداری که بخری ولویک متر !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
قیمت مسکن ۹۰ درصدهم کاهش پیداکنه عمرابتونی یک مترشوبخری
"قیمت‌ها افزایش می‌یابد."
ما که قید زن و زندگی و خرید مسکن و این بدبختی ها رو زدیم.
خودتون میگید ، خودتون میبرید ، خودتون میدوزید

آقای محترم دلار 4470 تومنی وجود نداره

الان تو سایت صرافی ها نرخ لحظه ایی 4900 تومنه و تو بازار قیمت 5100 هست

بزک نمیر بهار میاد ...........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
آقای محترم دلار 4470 تومنی وجود نداره ؟؟؟
خوبی شما؟ کجای متن نوشته 4470؟؟؟؟؟؟
رضا
| United States |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
منظورم 4700 و خرده ایی بود

دلار 4724 تو بازار نیست الان دلار نقد دست دلال 5100 هست
اینکه بنویسید روز آخرسال با دلار 4700 خرده ایی تمام شد فقط توهین به شعور مردمه
در شرایط تحریمی بزرگترین ریسک خرید مسکن است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
اتفاقابزرگترین ریسک خریدسهام بورس ورشکسته است
مسکن طی دو سال اخیر ۵۰-۶۰ درصد افزایش داشته
و بطور متوسط سالی ۳۰ درصد افزایش پیدا میکنه
و اصلا تابع تورم دروغی دولت نیست و کار خودشو میکنه
افزایش مسکن را خیلی خوب امدید .اخه مرد مومن یک کارمند با کدام پول وحقوق می تواند مسکن خود را پیدا کند.دزدی هم عرضه میخواهد که این کارمندان ضعیف.. ایران از ان مبرا هستند.حالا که همه چیز را در سال جدید گران کردید باشه خدایی هم است.
بالاخره یکنفرشهامت پیداکردحقیقت رودرموردقیمت مسکن بگه البته احتمالاروزنامه دنیای اقتصادبعداتکذیبش خواهدکرد !!!!!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی