بازدید 3368

لابی های گسترده در راهروهای مجلس برای ابقای دو وزیر/ رئیس جمهور هم برای استیضاح به مجلس می رود

سرانجام پس از کش و قوس های فراوان، استیضاح وزیر کار و وزیر راه در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد؛ بنابراین، این دو وزیر پس از ده روز باید در مجلس حاضر شده و به پرسش های نمایندگان پاسخ دهند.
کد خبر: ۷۸۰۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱ 06 March 2018

لابی های گسترده در راهروهای مجلس برای ابقای دو وزیر/ رئیس جمهور هم برای استیضاح به مجلس می رودسرانجام پس از کش و قوس های فراوان، استیضاح وزیر کار و وزیر راه در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و بنابراین، این دو وزیر پس از ده روز، باید در مجلس حاضر شده و به پرسش های نمایندگان پاسخ دهند.

به گزارش «تابناک»؛ صبح امروز، اکبر رنجبر زاده، عضو هیأت رئیسه مجلس، نامه اعلام وصول استیضاح علی ربیعی و عباس آخوندی را در جلسه علنی امروز مجلس قرائت کرد.

رنجبرزاده در توضیح اعلام وصول استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که طی نامه ای به شماره د/79/10/9346 مورخ 1396/12/13 کمیسیون اجتماعی پس از بررسی‌های لازم مطابق ماده 223 آیین نامه داخلی مجلس با تعداد 24 امضا نمایندگان تقدیم هیأت رئیسه شده است، اعلام وصول می‌شود.

این عضو هیأت رئیسه مجلس، همچنین با قرائت نامه اعلام وصول استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: استیضاح وزیر راه و شهرسازی جناب آقای دکتر آخوندی طی نامه به شماره د/52/9674008 مورخ 1396/12/14 کمیسیون عمران پس از بررسی های لازم مطابق ماده 223 آیین‌نامه داخلی مجلس با تعداد 24 امضای نمایندگان، تقدیم هیأت رئیسه شده که اعلام وصول می شود.

رنجبرزاده تأکید کرد: مطابق ماده 225 آیین‌نامه داخلی مجلس، هر دو وزیر حداکثر ده روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در جلسه علنی مجلس خواهند بود.

بهروز نعمتی در گفت وگو با تابناک در پاسخ به اینکه جلسه استیضاح چه زمانی خواهد بود، اظهار داشت: با توجه به اینکه استیضاح آقایان ربیعی و آخوندی امروز (سه‌شنبه) اعلام وصول شده، وزرای مربوطه ده روز مهلت دارند در مجلس حاضر شوند و بنابراین، جلسه استیضاح با هماهنگی آنها تعیین خواهد شد.

وی با بیان اینکه استیضاح ربیعی و آخوندی، سه‌شنبه یا چهارشنبه آینده برگزار می‌شود، گفت: ممکن است طرح استیضاح این دو وزیر، در یک روز برگزار شود!

در همین خصوص، یکی دیگر از اعضای هیأت رئیسه مجلس، با اشاره به زمان برگزاری جلسه استیضاح وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی در صحن علنی گفت: برای تعیین زمان دقیق برگزاری این جلسه ـ که قطعا هفته آینده خواهد بود ـ به هر دو وزارتخانه نامه مکتوب فرستادیم.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هفته آینده، سه روز کاری برای صحن علنی پیش بینی شده که یکی از این روزها، به صورت دو نوبت صبح و عصر به استیضاح ربیعی و آخوندی اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: طبق آیین نامه، رئیس جمهور نیز می تواند در جلسه علنی استیضاح از وزرای خود دفاع کند؛ بنابراین، به احتمال زیاد و طبق ادوار گذشته، آقای روحانی نیز در این جلسه حضور خواهد داشت.

گفتی است، از زمان مجلس نهم تا کنون چندین بار موضوع استیضاح ربیعی در مجلس مطرح شده است؛ اما هر بار به دلایل گوناگون و برخی لابی های پشت پرده در راهروهای مجلس، به مرحله استیضاح نرسیده است.

عباس آخوندی نیز در صورت انجام این استیضاح، رکورددار استیضاح های وزرا در مجلس خواهد بود؛ استیضاح این وزیر تا کنون سه بار در مجلس اعلام وصول و دو بار نیز توسط نمایدگان استیضاح شده، ولی هر در دو بار توانسته بود تا رأی نمایندگان را به خود جلب کرده و در سمت خود ابقا شود.

شاید بتوان گفت، استیضاح این دو وزیر از سخت ترین کارهایی است که قرار است مجلس دهم انجام دهد. با اینکه هر دو استیضاح در مجلس اعلام وصول شده، هنوز احتمال اینکه این کار عملی شود یا نه و یا اینکه هر دو وزیر در سمت خود ابقا شوند، وجود دارد.

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: هر دو وزارت خانه لابی های بسیار قوی در مجلس دارند و از هم اکنون تلاش خود را شروع کرده اند تا بتوانند به نوعی رأی نمایندگان را به خود جلب کنند.

این نماینده مجلس گفت: احتمالا از امروز شاهد ریزش امضاهای استیضاح خواهیم بود. برخی به عناوین مختلف، امضای خود را از پای استیضاح پاک خواهند کرد؛ هرچند احتمال اینکه استیضاح به صحن نرسد، کم است، دور از ذهن نخواهد بود اگر در روز رأی گیری هر دو وزیر بار دیگر به وزارت خانه های خود بازگردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی