بازدید 6070

برگزاری اولین المپیاد دانشجویی نانو در سطح جهانی

کد خبر: ۷۷۸۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱ 27 February 2018

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اشاره به اینکه ایران به عنوان برگزارکننده اولین المپیاد دانشجویی حوزه نانو در سطح جهان است، گفت: این المپیاد با ثبت نام ۱۰ کشور سال ۲۰۱۸ برگزار می‌شود.

به گزارش دانشجو، سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در مراسم تجلیل از برترین‌های فناوری‌های نانو که در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی در حال برگزاری است، گفت: ستاد توسعه فناوری نانو از ۱۰ سال گذشته برنامه‌های راهبردی ۱۰ ساله اول کار خود را شروع کرد و توانستیم براساس برنامه راهبردی ۱۰ ساله اول به اهداف خود مبنی بر توسعه منابع انسانی و تولید تکنولوژی برسیم چرا که تربیت نیروی انسانی زبده و متخصص برای این حوزه اهمیت زیادی داشت و ما در ابتدای کار نیروی متخصصی نداشتیم.

وی ادامه داد: در ابتدای فعالیت این ستاد تنها ۱۰ نیروی متخصص با فناوری نانو آشنایی داشتند و تعداد مقالات علمی در سال ۲۰۰۱ فقط ۱۰ مقاله در این حوزه بود، اما پس از تدوین سند توسعه علم و فناوری نانو پیشرفت زیادی حاصل شد.

سرکار ادامه داد: امروز مطابق با آخرین آمار روزانه ۲۷ مقاله در ایران در حوزه نانو منتشر می‌شود که این مسئله یعنی بیش از ۳۰ درصد مقالات کشور و ۲۵ درصد مقالات آی اس آی ایران به حوزه نانو اختصاص دارد.

وی با اشاره به تدوین سند راهبردی ۱۰ ساله دوم نانو توضیح داد: از سال ۲۰۱۶ برنامه راهبردی ۱۰ ساله دوم توسعه علم و فناوری نانو فعالیت خود را آغاز کرد که براساس این سند تا سال ۲۰۲۵ باید به اهداف خود که تمرکز بر تجاری سازی و تقویت روابط بین المللی است، برسیم.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تاکید کرد: توسعه منابع انسانی، تولید علم، آماده سازی زیرساخت‌های لازم برای توسعه فناوری نانو در ۱۰ سال اول انجام شد چرا که اعتقاد داشتیم بدون تولید علم و حرکت نمی‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم. ۱۰ سال اول تمرکز بر این بود، اما در ۱۰ سال دوم تمرکز بر مباحث تجاری سازی اهمیت دارد.

وی تاکید کرد: یکی از فعالیت‌های کلیدی ما این است که سیاستمداران کشور را با علم و تکنولوژی آشنا کنیم، زیرا نانو در تمام زندگی بشر رسوخ پیدا کرده است.

سرکار با اشاره به ایجاد کلوپ دانش آموزی نانو تاکید کرد: در حوزه نانو ۲۳۰ شعبه کلوپ دانش آموزی ایجاد کردیم که وظیفه آن ترویج نانو در بخش دانش آموزی است. ما در بحث دانش آموزی فقط به موضوعات تئوری نپرداختیم و ۶۹ آزمایشگاه در شهرستان‌ها ایجاد کردیم که تمام تجهیزات آن‌ها ساخت ایران است چرا که نیروی انسانی آینده کشور به کمک دانش آموزانی که در حال تحصیل هستند ساخته می‌شود و باید این افراد دانشجویان و متخصصان خوبی در حوزه نانو باشند. خوشبختانه این آزمایشگاه‌ها می‌توانند به چندین دبیرستان سرویس رسانی کنند.

وی با اشاره به تاسیس آزمایشگاه نانو تکنولوژی توسط ایران در کشور چین گفت: چینی‌ها از ما خواستند تا آزمایشگاه‌های نانو تکنولوژی در کشور چین احداث کنیم که تا به امروز دو آزمایشگاه دانش آموزی نانو در کشور چین توسط ما افتتاح شده است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اشاره به برگزاری اولین المپیاد نانو دانشجویی در سطح جهانی توضیح داد: سال ۲۰۱۸ توسط ایران اولین المپیاد دانشجویی حوزه نانو در سطح جهان برگزار می‌شود که موضوع این المپیاد آب و محیط زیست است و دانشجویان ایده‌ها و راه حل‌های خود را در این المپیاد مطرح می‌کنند. در حال حاضر نیز ۱۰ کشور نظیر انگلیس، فرانسه، التالیا، کره جنوبی، روسیه و تایوان برای حضور در این المپیاد ثبت نام کردند و با توجه به اینکه ایده این المپیاد توسط ایران مطرح شده دبیرخانه این المپیاد در کشور ما می‌باشد.

وی به ارائه آماری در حوزه رشد نانو پرداخت و گفت: براساس آخرین آمار در سال ۲۰۱۸ در بین کشور‌های جهان توانسته ایم رتبه چهارم را به دست بیاوریم و تنها سه کشور چین، آمریکا و هند بالاتر از ما قرار دارند.

سرکار ادامه داد: ستاد نانو دفاتر ثبت پتنت را در دانشگاه‌ها فعال کرده، اما متاسفانه دانشجویان اقبال کمی به این موضوع نشان داده اند و کشور ایران رتبه ششم را در بین کشور‌های اسلامی در حوزه پتنت دارد. این بدان معنی است که ما هنوز به صد پتنت نیز نرسیده ایم در حالی که عربستان سالی ۸۰۰ پتنت را به آمریکا و اروپا ارسال می‌کند این امر نشان دهنده این است که ما در تولید علم خوب عمل کرده ایم، ولی در فناوری مطلوب نبوده ایم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۸۰ محصول نانو در بازار وجود دارد، گفت: ما به دنبال این هستیم که به دنبال محصولات با ارزش افزوده بالا برویم ارزش افزوده در محصولات هوشمند نانویی وجود دارد. تاکنون ۱۲۹ استارتاپ و بیش از ۱۶۰ شرکت صنعتی در بازار نانو فعالیت می‌کنند و در عرصه سلامت نیز ۲۷ شرکت در حوزه نانو فناوری فعال هستند که توانستند دو داروی ضد سرطان وارداتی را که قیمت بسیار زیادی داشت تولید کنند و امروز به جایی رسیدند که این دو دارو صادر نیز می‌شود.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ادامه داد: متاسفانه به دلیل وجود تحریم‌های مختلف در گذشته هیچ کشوری به ما مواد اولیه نانو را نمی‌فروخت، اما ما با بنیه علمی خود توانستیم همه تحریم‌ها را بشکنیم و امروز ستاد نانو توانسته به تاسیس شبکه آزمایشگاهی و تولید و طراحی تجهیزات در کشور برسد و در حال حاضر بیش از ۱۵۰ تجهیزات آزمایشگاهی توسط ۴۳ کشور تولید می‌شود.

وی اظهار داشت: این پیشرفت‌ها نشان دهنده آن است که در حوزه نانو برای ما هیچ گلوگاهی وجود ندارد و امروز توانسته ایم تمام تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم البته کارخانه‌های زیادی در کشور فعالیت می‌کنند، اما هیچ کدام از این کارخانه‌ها صنعتی نیستند و متاسفانه ما در کشور صنعت نداریم بلکه کارخانه داریم زمانی می‌توانیم صنعت داشته باشیم که خط تولید را راه اندازی کنیم.

سرکار در خصوص صادرات محصولات نانو توضیح داد: سال گذشته قراردادی به ارزش ۵.۵ میلیون دلار صادرات به چین داشتیم و در حال حاضر نیز برای انتقال ۲۰ تکنولوژی دیگر با کشور چین در حال مذاکره هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بیش از ۴۰ کشور دنیا از کشور‌های اروپایی و آسیایی گرفته تا کشور‌های آفریقایی محصولات نانویی ما را می‌خرند و توانسته ایم در این عرصه در سال ۹۵ به ۷۰۰ میلیارد تومان فروش برسیم که امیدواریم بتوانیم هر سال پیشرفت‌های بسیار زیادی در این عرصه داشته باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی