بازدید 82105

۵ نکته عجیب درباره واردات «کود انسانی» از ترکیه!

واردات بیش از ۱۸۰ تن از این کالا به ارزش حدود ۱۱ هزار دلار در سال ۹۵. وارداتی که در ماه‌های ابتدایی سال گذشته از مبدا کشور ترکیه و به مقصد دو گمرک کشورمان به ثبت رسیده است و نشان می‌دهد عدد ارائه شده توسط رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران کمتر از میزان واردات رقم خورده است.
کد خبر: ۷۷۷۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳ 24 February 2018
وارادات ۱۶۰ تن کود انسانی از ترکیه به کشورمان، این خبری‌ست که سر و صدای زیادی به پا کرده و ابهامات زیادی آفریده است. اما واقعیت چیست؟
 
به گزارش «تابناک»، حدود یک هفته پیش سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در یک جمع سخنانی ایراد کرد که هرچند با تاخیر مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت، اما سر و صدای زیادی به پا کرد و واکنش‌های فراوانی به دنبال داشت. واکنش‌هایی از جنس تعجب فراوان!

واردات کود انسانی، آن هم به میزان ۱۶۰ تن (آن گونه که در خبر آمده بود) چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنارش عبور کرد، به ویژه در روز‌هایی که نرخ ارز و دلار به شدت اوج گرفته و برخی بر این باورند که از جمله دلایل اوج گیری قیمت ارز، کمبود منابع ارزی است. نکته‌ای که ممکن است به کل مردود باشد، اما از دید برخی برای گره زدن واردات به این اتفاق و موشکافی در اقلام وارداتی و برداشت‌های سیاسی از آن کفایت می‌کند.

این در حالی است که اگر به سخنان رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران دقیق شویم، درخواهیم یافت که جز واردات این محصول (؟) عجیب، واردات پتو‌هایی با کرک حیوانات غیرشرعی (نقل به مضمون!)، خاکستر مورد استفاده در گلکاری، سیگار برگ گران قیمت و اقلام عجیب دیگری نیز در سال گذشته رقم خورده است که بسیاری شان محل تامل هستند.

رویدادی که مجابمان می‌کند در این خصوص کنکاش کنیم و به طور ویژه، پیگیر ماجرای واردات کود انسانی باشیم. موضوعی که کنکاش در آن به چند نکته عجیب، مهم و قابل توجه می‌رسد. بخوانید و قضاوت کنید:

۱- «کود انسانی»؟!

آیا در میان کالا‌هایی که به کشورمان وارد می‌شوند و در گمرک به ثبت می‌رسند، کالایی با این عنوان وجود دارد؟ بررسی‌های «تابناک» حکایت از آن دارد که خیر. پس ماجرا چیست؟ کافی است در فهرست آمار کل واردات و صادرات به مقصد کشورمان کد تعرفه «۳۸۲۵۲۰۰۰» را جست‌وجو کنید تا با این عنوان مواجه شوید: «پس‌مانده‌های صنایع شیمیایی یا صنایع وابسته که در جای دیگر گفته‌نشده و مشمول شماره دیگر تعرفه نشده باشد؛ زباله شهرداری؛ گل و لای فاضلاب، سایر زباله مذکور در یادداشت ۶ این فصل». عنوانی که اگرچه می‌تواند شامل «کود انسانی» هم باشد، اما از آن اسمی به میان نیاورده است.

۲- ۱۶۰ تن واردات از کجا آمده؟

اکنون که پی بردیم سهل‌آبادی عنوان کالای وارد شده را (آگاهانه یا ناآگاهانه) اشتباه بیان کرده، این سوال پیش رویمان قرار دارد که میزان واردات این کالای عجیب چقدر است و این واردات در چه سالی صورت گرفته است؟ سوالی که برای پی بردن به پاسخ آن کافی است در فهرست واردات کشور در سال‌های اخیر جست‌وجو کنیم تا با این نتیجه روبرو شویم:
 
۵ نکته درباره واردات «کود انسانی» از ترکیه!
واردات بیش از ۱۸۰ تن تحت عنوان «گل و لای فاضلاب» به ارزش حدود ۱۱ هزار دلار در سال ۹۵. وارداتی که در ماه‌های ابتدایی سال گذشته از مبدا کشور ترکیه و به مقصد دو گمرک کشورمان به ثبت رسیده است و نشان می‌دهد عدد ارائه شده توسط رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران کمتر از میزان واردات رقم خورده است.

۳- «تکذیب»، تنها سلاح مسئولانی که حتی از آمار‌های خودشان بی اطلاعند!

در پی حاشیه‌های فراوانی که به دنبال انتشار این خبر در روز‌های اخیر به وجود آمد، وزارت صنعت، معدن و تجارت توضیحاتی ارائه کرد که در آن ضمن «مضحک خواندن خبر واردات کود انسانی از ترکیه»، به نقل از سازمان توسعه تجارت –که مسئول ثبت سفارش کالاست- مدعی شد «طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ هیچ گونه ثبت سفارش واردات برای این ردیف تعرفه (گل و لای فاضلاب) انجام نشده است.» ادعایی که البته بالاتر نقض آن در قالب یک تصویر آمده است. با این ملاحظه که ممکن است ثبت سفارش این کالا در سال ۹۴ صورت گرفته باشد که باز تکذیب واردات آن در سال ۹۵ به دور از اصول حرفه‌ای و روال مسئولیت پذیری است.

نکته جالب توجه دیگر در این جوابیه، اشاره به این موضوع است که تعرفه یادشده با عنوان «گل و لای فاضلاب» به معنای واردات کود انسانی نیست بلکه کود انسانی در کد تعرفه‌ای مجزا با شماره «۳۱۰۱۰۰۰» ذکر شده است. توضیحاتی که تنها می‌تواند اندکی از تعجب عموم از شنیدن خبر واردات کود انسانی بکاهد و این سوال را به دنبال داشته باشد که آیا در گل و لای فاضلاب کمبودی در کشور وجود دارد که نیازمند جبران آن با واردات از ترکیه هستیم؟!

۴- آیا این واردات مسبوق به سابقه است؟

آن گونه که آمار واردات کشور در سال‌های اخیر نشان می‌دهد، جز دو مورد واردات ثبت شده در بهار و تابستان سال ۹۵ که طی آن محموله‌های ۱۶۰ تنی و ۲۰ تنی گل و لای فاضلاب وارد کشور شده، این کد تعرفه دیگر مورد استفاده قرار نگرفته است. نکته‌ای که می‌تواند بر ابهامات ماجرا بیافزاید و این سوال را به وجود آورد که در آن مقطع خاص چه موضوعی موجب شد ۱۱ هزار دلار صرف واردات این ردیف خاص شود؟ این در حالی است که به سوال فوق، چرایی گنجاندن «کود انسانی» ذیل کد تعرفه‌ای خاص در کتاب مقررات صادرات و واردات کشورمان را هم می‌توان افزود که یا به کل غیرضروری بوده یا ضرورتی موجب شده که آن را در این کتاب گنجانده‌اند. دو حالتی که هر کدام درست باشد، جای سوال و ابهام دارد و خوشایند به نظر نمی‌رسد.

۵- محل مصرف این کالای خاص چیست و چه کسی آن را وارد کرده؟

آخرین سوال و به نوعی مهم‌ترین نکته در این خصوص آن است که محل مصرف این کالا که تحت عنوان «گل و لای فاصلاب» تعریف شده، چیست و وارد کننده/کنندگان آن چه کسی/کسانی هستند؟ سوالی که اگرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به آن به ذکر عبارت «در صنایع شیمیایی کاربرد دارد» بسنده کرده، اما تلاش‌های خبرنگار «تابناک» برای یافتن پاسخ دقیق آن بی نتیجه مانده است. سوالی کلیدی که حتی به رغم حاشیه‌های فراوان پیش آمده با انتشار این خبر هم هیچ مسئولی خود را موظف به پاسخگویی به آن نیافته و مجاب نشده برای رفع آن تلاشی صورت دهد؛ گویی نه خانی آمده و نه خانی رفته است!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۲۲
انتشار یافته: ۴۷
ترکیه گاز طبیعی
18 تن طلا
میلیاردها دلار را از ایران می گیرد
کود انسانی به ایران میدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
چراااااااااااااااااا؟
اگر گل و لای فاضلاب وارد کرده باشبم بی آبروییش کمتر از کود انسانیه؟
اگر خوب دقت کنید میبینید کلاس کود انسانی بالاتر است
پاسخ ها
م م
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
تا زمانی که ندونستید چه کسی و برای چه این قلم رو وارد کرده لطفا نظریه پردازی نکنید و موضوع رو محکوم نفرمایید لطفا، کسی که میاد هزیه میکنه برای این موضوع لابد دلیلی منطقی هم برای کارش داره، وگرنه کود انسای معمولی یا گل و لای فاضلاب رو توی مغازه ها که نمیشه فروخت
برای وزیر رفا متاسفم که حتی حاضر نشد یک پیام تسلیت بفرسته چه رسد به عذر خواهی برای اقای علایی هم متاسفیم با ان سابقه ایثارگری که وقتی اومدن تو شرکت اسمان سهمیه جانبازان در پرواز اسمانرا محدود کردند وجانبازان را با مشکل اساسی روبرو کرده ویک پیام تسلیت هم نفرستاد حداقل به حرمت ایثارگران در این پرواز ناتمام حیفففف
ای آقا اصل قضیه رو ول کردی و رفتی سراغ دلار !؟
چرا کود حاصله از ایرانی ها غیر قابل استفاده است که زحمت حمل مدفوع از چند صد کیلومتر اونورتر رو به خودشون دادن !؟
جواب اینه :
اینقدر سم و پارازیت و خاک و آلودگی های هوا به خورد مردم ایران دادن که کود انسانی حاصله از مردم ایران هم به جای مفید بودن ، قاعدتا باید سمی باشه و استفاده ازش نه تنها سودی نداره بلکه باعث سمی شدن خاک مورد نظر می شه ....

حالا تو سانسور کن
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
احتمالا این هم برای گردشگران خود ایرانه که ترکیه حاظر به دفنش توی کشورش نشده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
ای آقا عجب شوتی شما، از کی تا حالا اینا اینقدر متفکر و عاقبت اندیش شدن که به آلودگی خاک بیاندیشند؟ کود وارد کردن چون حتما سودی داشته
وای بر این دولت با تدبیرش.اخه کود رو هم وارد باید کنیم.
گردشگر صادر کردیم چی رو وارد کردیم !
پاسخ ها
محمد تبریزی
| - |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
کود همین گردشگراست که به خودمان برگشت می دهند
وای ........................واقعا که مجوز دهنده و وارد کننده و هر کسی که در این جریان مسئولیت دارد
گیر سه پیچ نده دیگه، گل و لای فاضلاب مودبانه کود انسانی است.
اگه این خبرصحت داشته باشه بایدگفت وای بر ایرانیها
باید روشون ، مثل خودرو تعرفه های سنگین قرار بدن.
چه می توان گفت
تکذیب این آمارها درست است چون احتمالا اختلاس یا پولشویی بوده نه وارد کردن کود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
احسنت یا این که واردات چیز دیگری تحت عنوان این اسم برای ماست مالی کود شیمیایی کیلویی هزار تومان ها ۱۶۰ تنش میشه ۴۰۰۰ دلار بعد چه جور انسانی شده ۴۴۰ مایملیون تومن
هر دم از این باغ بری می رسد
تازه تر از تازه تری می رسد.
خدايا ، يا رب العالمين من را از دنيا ببر تا از اين وضعيت راحت شوم . ديگه طاقت اينهمه .....
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
ایام عید که همه جا شلوغه ، بعد از عید برو
اینها هم لابد تقصیر احمدی نژاد است...
یاد حرفهای آقای ترکان افتادم که خیلی ها مسخره و براش حمله کرده بودند.
سلام. تمام متخصصان صنعت اب وفاضلاب میدانند برای بهره برداری ابتدایی از تصفیه خانه فاضلاب بهداشتی ،ابتدا بایستی از لجن فاضلاب استفاده نمایند. شاید منظورشان این بوده(تصفیه خانه پسماند انسانی= تصفیه فاضلاب بهداشتی)
ای آقا خیلی وقته خوابی
بدتر از اینهاشو وارد کردند شما خوابی
البته در دول قبل خیلی وضع بدتر بود گندش در نیومد
مواد ته نشین در فاضلاب برای تقویت خاصیت ضد آب در سیمان بکار میرود .
عمدا این کد را بکار بردن تا گمرکی بسیار کمی پرداخت بشه اقایون زرنگ تشریف دارن حالا باید دید اصل کالا چی بوده
فقط از دست این به اصطلاح خبر نگاران باید به خود خدا پناه برد. . یعنی شده مثل لایک زدنهای توی اینستا گرام و تلگرام و غیره آنهم به هر قیمتی.
برای آنها که شاید بخواهند کمی آگاه بشوند. در پایان جنگ تحمیلی کشور ژاپن حاضر شد در ازای مالک شدن گل و لای اروند رود که سالها بود لایروبی نشده بود ، آنرا لایروبی کنند و همین به اطلاح گل و لای و کود انسانی و حیوانی و فاضلاب و هر چی آن خبر نگار و نماینده از او نامیدند ببرند ژاپن. یعنی ژاپن میخواست زباله های ما را ببرند .
موضوع حدودا مشخص است، آفازاده ای یاسهمش از جای دیگری قدری کم شده، چیز دیگری موجود نبوده، اینجوری مجوز جبران اخذ کرده.
درسیستمهای تصفبه فاضلاب صنعتی نیاز به گونه خاص میکروارگانیسمها جهت تصفیه پساب می باشدکه اصطلاحا لجن فعال می گویندوبرای هر صنعت، خاص ان می باشد.اگرصنعت مذکور نمونه مشابه در داخل کشورنداشته باشد میبایست لجن فعال را ازسیستم درحال کارتصفیه پساب شرکت مشابه وارد کردتا پروسه تصفیه پساب انجام گیرد.به همه چیز نگاه بدبینانه نداشته باشیم.موفق باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
ترکیه ایها حتما یه چیز دیگه ای نوش جان می کنند که میکروارگانیسمای روده شون با ایرانیها فرق فوکوله
اقتصاد که نداریم به حمالی بیل و کلنگ چینی قانع بودیم حالا باید کود انسانی ترکیه ای هم بر دوش بکشیم
چیزی وارد نشده فقط ۱۱هزار دلار پولشویی شده
به نظرم لابلاش چیز دیگری وارد شده
حتما اختلاس چیزی شده اینم راه سرپوشش بوده پول جا به جا کردن ترکیه...
سلام دیگه خدا وکیلی همه‌مون این یه کارو که خوب بلدیم
وقتی آدم می بینه در این مورد هم به خودکفایی نرسیدیم، با خودش فکر می کنه باید ...
چرا کود انسانس از افراد بیکار این مملکت تولید نشه و به فروش برسه؟!!! تازه دولت ارزش افزوده هم گیرش میاد
این مجلسی که همیشه کارش استیضاح کردن بود چرا از وزیر صنعت برای این سوال ها استیضاح نمی کند ؟ تعرفه خودرو ؟ کود انسانی؟؟
توتصویربالا گمرک منطقه ویژه پیام نوشته خودش وارد کننده را مشخص کرده
علت اصلی این قبیل واردات عدم افزایش نرخ ارز متناسب با تورم داخلی و همچنین کاهش شدید نرخ ارز ترکیه نسبت به سایر ارزهای جهانی است. تابناک و خیلی های دیگر صلاحیت مانور دادن روی این مسائل را ندارند چرا که به شدت با افزایش نرخ ارز طبق اصول علم اقتصاد مخالفند.
دنبال کنید چه کالایی را با این کد تعرفه وارد کرده اند و چقدر منفعت گیرشون اومده؟
احتمالا دولت قبل سفارش داده حالا رسیده ایران
ببینین کشور های دیگر از چی هم در آمد زایی می کنند. آنوقت ما از بهترین میوه و خوراکی هایمان به این اندازه درآمد نداریم. حلا دنبال علت بی کاری و عقب ماندگی مان باشید.
عده اي فقط هدفشان ايجاد ياس و نااميدي در جامعه است حرفهاي بدون مدرک و سند و تخريب حاکميت
خیلی جالبه که مردم باید مسئولین رو مجاب کنند
این همه نظریه پردازی کردید ولی دریغ از یک احتمال پول شویی
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی