بازدید 51832

چرا کشورهای خاورمیانه به نوبت تجزیه می‌شوند و مسیر غرب برای تجزیه ایران کدام است؟

این ایده که ایران بزرگتر از آن است که غرب با آن راحت باشد، سابقه‌ای طولانی دارد و حتی به دورانی بازمی‌گردد که ایران متحد غرب بود. یک راه مقابله با این وضعیت، همواره تبلیغ این ادعا بود که ایران یک دولت ـ ملت نیست، بلکه یک امپراتوری است که از گروه‌های نژادی مختلفی تشکیل شده است. با چنین استدلالی، هیچ اشکالی وجود نخواهد داشت که برای تجزیه این کشور تلاش شود.
کد خبر: ۷۷۶۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷ 24 February 2018

منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از افغانستان تا لیبی، همچنان شاهد درگیری و خونریزی است و هیچ چشم‌انداز روشنی برای توقف این روند ـ که در دو دهه گذشته چندین کشور را به سراشیبی تجزیه و تخریب انداخته است ـ وجود ندارد.

به گزارش «تابناک»؛ وبسایت لوبلاگ در تحلیلی در این باره به قلم شیرین هانتر، استاد دانشگاه جرج تاون نوشته است: بسیاری از کشورهای خاورمیانه پس از پایان جنگ جهانی دوم در جای خود مستقر شدند، ولی در دو دهه گذشته، بسیاری از ساختارهای موجود در خاورمیانه دچار فروپاشی شده است.

این فرایند در سال 2003 و با حمله آمریکا به عراق آغاز شد. از آن سال به بعد، عراق به عنوان یک دولت متمرکز از بین رفته است. این کشور دچار بی‌ثباتی و جنگ داخلی شده و مناطق کردنشین این کشور، بسیار به یک کشور مستقل نزدیک و همچنین پیشنهادهای متنوعی برای تجزیه عراق به سه بخش بر مبنای تفاوت‌های قومی و مذهبی ارائه شده است.

بمباران لیبی توسط ناتو، این کشور را نیز عملا در مسیر تجزیه قرار داده است. سودان نیز به دو کشور شمالی و جنوبی تقسیم شده و کشور تازه تأسیس سودان جنوبی، همچنان دست به گریبان جنگ داخلی است و شرایط انسانی در آن همواره در حال بدتر شدن است.

بحران در سوریه که از سال 2011 آغاز شد، به سرعت به یک جنگ داخلی تبدیل شد و اکنون از دل این جنگ داخلی، یک تراژدی انسانی عظیم بیرون آمده است. روز به روز هم علائم بیشتری مشاهده می‌شود که برگرداندن سوریه به وضعیت یکپارچه قبل از جنگ کار سختی است. آن چه در سوریه اتفاق خواهد افتاد، بر لبنان و اردن نیز تأثیر خواهد داشت.

همین وضعیت در مورد یمن نیز صادق است؛ کشوری که هدف حملات وحشیانه عربستان سعودی و امارات متحده عربی قرار گرفته است. حتی اگر جنگ در این کشور به پایان برسد، سخن گفتن از این که یمن یکپارچگی سابق خود را به دست آورد، سخت است.

البته همه این کشورها، کشورهایی شکننده بوده‌اند. برخی مورخان و تحلیلگران می‌گویند، قدرت های استعمارگر، این کشورها را با مرزهای مصنوعی ایجاد کرده‌اند و در ایجاد آنها نه بر واقعیات منطقه، بلکه صرفا بر منافع خود و رقابت با دیگر کشورهای استعمارگر متمرکز بوده‌اند. این کشورها البته از سوء مدیریت شدید حاکمان خود که در ایجاد یک هویت ملی ناکام بوده‌اند، رنج می‌برده‌اند. جنگ سرد و امواج متعدد ملی‌گرایی افراطی این وضعیت را تشدید کرده است.

یکی از ابزارهای اصلی کشورهای استعمارگر برای حفظ نفوذ خود در کشورهای تازه تأسیس، بر جا گذاشتن تنش‌های قومی و نژادی در این کشورها بوده است. این استراتژی در خارج از خاورمیانه و برای مثال توسط لنین و استالین در شوری سابق نیز به خوبی به کار گرفته شده است. در واقع بسیاری از تنش‌های امروزی در محدوده شوروی سابق، نتیجه سیاست‌های استالین است. انگلیس و فرانسه نیز در خاورمیانه از این استراتژی در قالب هنر «تفرقه بینداز و حکومت کن» استفاده کرده‌اند.

نمونه اخیر تلاش خارجی برای تأثیرگذاری بر کردهای عراق و سوریه، نشان‌دهنده همین رویکرد عصر استعمار است. مشکل این است که این دستکاری‌های بیرونی اغلب به نتیجه مورد نظر نیز نمی‌رسد. برای مثال استفاده آمریکا از کردهای سوریه علیه دولت مرکزی این کشور سبب خشم دولت ترکیه و ایجاد تنش در روابط ترکیه و آمریکا شده است. برنامه مسعود بارزانی برای جدایی از عراق نیز به تشدید مشکلات در این کشور منجر شده است.

با وجود این، تا زمانی که هزینه این اقدامات برای قدرت های غربی کم باشد، آنها از این روش ها برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت خود استفاده می‌کنند حتی اگر هزینه‌های بلندمدت این اقدامات زیاد باشد.

ایده‌ها و استراتژی‌های مشابهی در مورد ایران نیز مطرح می‌شود. این ایده که ایران بزرگتر از آن است که غرب با آن راحت باشد، سابقه‌ای طولانی دارد و حتی به دورانی باز می‌گردد که ایران متحد غرب بود. یک راه مقابله با این وضعیت، همواره تبلیغ این ادعا بود که ایران یک دولت-ملت نیست بلکه یک امپراتوری است که از گروه‌های نژادی مختلفی تشکیل شده است. با چنین استدلالی، هیچ اشکالی وجود نخواهد داشت که برای تجزیه این کشور تلاش شود. استفاده از عنوان «پرشیا» به جای ایران بخشی از همین استراتژی است.

تاکنون غرب و به ویژه آمریکا و البته دیگر مخالفان ایران، این استراتژی را از طریق ابزارهای غیرمستقیم برای تحریک جدایی‌طلبان در ایران پی‌گیری کرده‌اند. حتی پس از برجام و تعهد به برداشته شدن تحریم‌های ایران، آنها به تضعیف اقتصاد ایران از طریق تحریم و سایر فشارها ادامه داده‌اند. به لحاظ نظری، هدف این است که افزایش نارضایتی عمومی از وضع کشور، سبب تشدید فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه شود.

برخی از رقبای منطقه‌ای ایران در مواردی علنا از این سیاست حمایت کرده‌اند. برای مثال محمد بن سلمان ولیعهد سعودی علنا گفته است که درگیری را به درون ایران خواهد کشاند. حتی کشورهایی مانند ترکیه و پاکستان نیز که رویکردی غیرخصمانه نسبت به ایران دارند، در مواردی از جدایی‌طلبی در ایران حمایت کرده‌اند؛ ترکیه در آذربایجان و پاکستان در بلوچستان؛ با وجود این که پاکستان خود در ایالت بلوچستان خود با مشکلی مشابه مواجه است.

اکنون، نیروهای ضدایران هم در منطقه و هم در محافل سیاسی در کشورهای غربی از جنگ با ایران سخن می‌گویند که از جمله اهداف آن تجزیه این کشور خواهد بود. سؤالی که البته مطرح نمی‌شود این است که آیا جنگ‌هایی که تاکنون در منطقه به راه انداخته شده، به افزایش امنیت قدرت های منطقه‌ای و کشورهای غربی کمکی کرده است؟ آیا تخریب سوریه، اسرائیل را امن‌تر کرده است؟ آیا حمله به یمن، به امنیت عربستان افزوده است؟ آیا جنگ در عراق به امنیت ترکیه کمک کرده است؟ آیا آمریکا و اروپا از این جنگ‌ها بهره برده‌اند؟ آیا وضع حقوق بشر و دموکراسی در این کشورها بهتر شده است؟ فراموش نکنیم در مورد همه این جنگ‌ها، هدف اعلامی پایان دیکتاتوری، گسترش دموکراسی و تضمین حقوق مردم منطقه بوده است.

در همه موارد فوق، پاسخ منفی است. برای مثال، جنگ در سوریه، نیروهای خارجی را به نزدیکی مرزهای اسرائیل کشیده است. اطمینانی وجود ندارد که این نیروها به اندازه دولت سوریه در برخورد با اسرائیل محتاط باشند. همین حالا، اروپا با چالش سیل مهاجران مواجه است که سبب ظهور نیروهای سیاسی در این قاره شده که در دهه‌های گذشته تصور می‌شد از بین رفته‌اند و این بازیگران سیاسی جدید در اتحادیه اروپا، اکنون به مهم‌ترین چالش اتحادیه اروپا تبدیل شده‌اند.

باید پذیرفت که در غیاب سازش میان کشورهای منطقه، سایه جنگ‌های مخرب و نابودی بیشتر، همچنان بر منطقه گسترده خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۶
در انتظار بررسی: ۴۷
انتشار یافته: ۱۶۲
مقاله ای دوغکی بود
ایران از بسیاری لحاظ تفاوت های عمیق و ریشه ای با کشورهایی که نام برده شده دارد
در یک کلام تجزیه ایران امری محال است
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
ایران هرگز سرنوشت کشورهای خاورمیانه را نخواهد گرفت به دو دلیل اول اینکه در این کشورها اصولا مفهومی به نام ملت وجود ندارد چون همانطور که مقاله هم اشاره داشته این کشورها خداکثر ضد سال است که هستند و دوم اینکه خود امریکا و غرب هم خاضر به ایجاد ان الگو برای ایران نیستند چون بعد خودشان مجبورند هزینه جمع کردن ان را بدهند ولی الگویی که بسیار به واقعیت نزدیک است همان ونزوئلا یی شدن اقتصاد ایران است که همه وسایل لازم ان هم فراهم است مانند مدیران ضعیف و عدم توجه مسئولان به تهدیدات بزرک داخلی و اقتصادی و درگیرو سرگرم شدن انها با بحرانهای خاورمیانه! ولی برای ایران در بلند مدت بهترین راه این است که تا می تواند خود را به اسیا نزدیگ کند. ایران سودی از خاورمیانه ای بودن نخواهد برد. درتقسیمات سازمان ملل در بسیاری از سازمانها ایران را جز اسیا اوردند. برای ایران بهتر است با توجه به گشترش اقتصادی اسیا هر چه بیشتر خود را وارد اسیا کند و از خاورمیانه بدور و درنتیجه از شر درگیریهای بی پیایان عربها و اسراییلیها هم بدور خواهد ماند. اینها خیلی قبل از اسلام برای هزاران سال سر وکله هم می زدند اصلان بعید ندایند هزاران سال دیگر هم سر و کله هم بزنند. ایران فقط باید نگران انچه در عراق و کشورهای خلیج فارس می گذرد باشد چون
مرز مستقیم ما هست.
حنی چین هم این واقعیت را پذیرفته و به همه اسیا و افریقا و امریکای جنوبی وارد شده ولی هرگز حاضر نیست به این درگیری خاورمیانه بین عربها و اسراییلیها وارد بشه!
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
خانم شیرین هانتر و نگاه او به خاورمیانه مانند بسیاری از مقامات و سیاسیون و مسئولان ما در زمان جنگ سرد باقی ماندند و اطلاعات و نحوه دید انها به دنیا به همان زمان می گذرد که همش نگران تجزیه ایران بودند! ولی اطمینان داشته باشید هدف کنونی امریکا و غرب و حتی روسیه تجزیه ایران نیست. خانم هانتر با اوردن خواست مقاماتی همجون بن سلمان نشان می دهد تا جه اندازه از نحوه سیاست گذاری غرب در خاورمیانه بی اطلاع است. بن سلمان یا رجب اروغان حتی پاکار غرب هم نیستند .انها به هیچی وجه سیاستگزار در خاورمیانه نیستند. فقط یکی مانند قذافی یا صدام یا اسد هستند که به امر انها بالا می ایند و به امر انها باید بروند. امریکا و حتی اسراییل به دنبال تجزیه ایران نیستند که اگر می خواستند حداقل می توانستند به سازمانها تجزیه طلب خیلی بیشتر کمک کنند. انچه انها برای خاورمیانه می خواهند درگیر کردن و تجزیه کشورهای نزدیگ به اسراییل مانند سوریه و عراق و تضعیف اقتصادی کشورهای بزرگتر مانند ایران و ترکیه و مصر هست. و با مدیران نا کارامد ضغیف ایرانی به راحتی درهمان مسیر دارند حرکت می کنند و نیازی به تجزیه و جنگ نیست که فردا به خاطر امنیت خودشان مجبور به لشگر کشی ودادن هزینه مانند افغانستان شوند. به قول کری انها بدون شلیک یک گلوله توانستند ایران را مجبور به امضا قراردادی کنند که برای مجبور کردن المان و ژاپن به امضا ان چند میلیون کشته و مجروح دادند و هزاران میلیارد دلار به ارزش امروز خرج بازسازی المان و ژاپن کردند تا انها برجام هسته ای بعد از جنگ جهانی دوم را امضا کنند. الان هم ایران را بدون حتی یک تیر مجبور به امضا برجامها دو و سه خواهند کرد. سرشان که درد نمی کند برای خود مسئله درست کنند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
همچین میگی محاله ، انگار خدا هستی .. همونجور که افغانستان ، آذربایجان و بحرین را از ایران جدا کردن
ممکنه باز هم بخشهای دیگری از ایران را هم ازش جدا کنن

مساله اصلی اینه که بر خلاف اینکه دایما حرف از تمایلشون به تجزیه ایران میزنن ، خودشون تمایلی به این کار ندارن چون تجزیه ایران باعث از بین رفتن یک وزنه منطقه ای در مقابل ترکیه و عربستان میشه و ممکنه بعدا عربستان و ترکیه در نبود ایران برای آمریکا و اسراییل قلدری کنن

اگر روزی تصمیم به تجزیه ایران بگیرن ، مطمئنا تا تجزیه کامل عربستان و ترکیه هم پیش خواهند رفت تا بجز اسراییل ، قدرتی دیگه در منطقه نباشه
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
کشکی شنیده بودیم اما دوغکی چیه آبدوغ میرزا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
دوست عزیز امروزه امر محال وجود نداره
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
برای ما ملت ایران درگیری اسراییل و عربها مانند رقابت اصولگراها و اصلاح طلبها است که هرگز ابی از ان برای ملت ایران گرم نمی شود. بهترین کار برای ملت و منافع ملت ایران این است که اسراییلی ها و عربها را به حال خود بگذاریم چون بارها ثابت شده اگر عربها مشکلی نداشته باشند از هر گونه انها به ملت ایران گیر می دهند و خسارت می زنند. در جریان غزه و سوریه دیدیم و در جنگ ایران و عرا ق دیده بودیم که همین فلسطینی ها همچین که دیدند سود در کوبیدن ایران است فوری روابط صمیمی و استراتژیک! خود را به ایران قطع کردند و شدند دوست صدام و مخالفان خزبالله. ولی دوباره که دیدند از اینور جا ماندند دوباره شدند نزدیک. به هر حال این جماعت چند هزار سال است که به سر و گله هم می زنند و چند هزار سال دیگر هم به سر و گله هم خواهند زد. هر دو میگن یک پدر داریم ولی از مادر جدا هستیم! خودتان تا اخر حدس بزنید چه جماعتی هستند. اگر فردا اعراب پیروز مطلق بر اسراییل شوند اولین کارشان این است که دوباره علیه ایران ادعا کنند. به دین و اسلام هم هیچ ارتباطی ندارد. مرامشان این اشت.
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
چرا فکر می کنید این فکر محال و شدنی نباشد ؟ چه تضمینی هست که اجرا نشود ؟ حکومت امام علی ( ع ) با آن رهبری و عدالت تنها کمی بیش از 4 سال دوام آورد یا اتحاد جماهیر شوروی با آن همه اقتدار چه بر سرش که نیامد ، لذا دوست عزیز وقتی دغدغه فکری و مدیریتی یک وزیر در دولت توسعه استان خودش باشد یا دولت در سطح وسیعی از وزراء و معاونین و .... از میان دو یا سه استان باشند و برای دیگران تصمیم بگیرند ، با این حرفها و ادعا ها نمی توان چیزی را تضمین کرد بلکه با رفع تبعیض میان مردم استان ها ، ایجاد حداقل هایی از عدالت و توسعه در عمل و نه در شعار و توزیع عادلانه ثروت میان استان ها وحدت کشور را برای همیشه تضمین نمود . و فراموش نکنید دشمنان ما با برنامه ریزی بلند مدت علیه ما اقدام می کنند و خیلی هم پر حوصله و فرصت طلب هستند و از هر اختلاف یا اشتباه ناچیزی علیه ما بهره برداری می کنند
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
جالب اش این است که اسراییل و یهویان طرفدار اسراییل هم مانند ما عربها یا همان برادران از پدر یکی از مادر جدا را خوب شناختند و حالا با اشتباه استراتژیک ایران دارند شر این برادران ناتنی خود را به سوی ایران بر می گردانند. به عبارتی می خوان عربها را درگیر ایران کنند و خودشان یک نقسی به راحتی بکشند و ما نباید این اجازه را بدهیم و باید به انها بگوییم دعوا شما خانوادگی است ما را قاطی نکنید و ارزونی خودتون!
amir
| Iraq |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
اول از لحاظ اقتصادي ضعيفمون ميكنن و بستر اجتماعي كه فراهم شد اونموقع اقدام مي كنند
مهم اينه ما چقدر اصلاح پذير باشيم تا راهشونو ببنديم چيزي كه متاسفانه ديده نميشود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
چرا با قاطعیت می گویید که امکان ندارد ؟
پس آنهمه سرزمین هایی که از ایران جدا شدند چه بودند ؟
افغانستان ، آذربایجان ، قفقاز ؟
آن روزگار هم ضعف و خوش خیالی و بی خیالی باعث از دست رفتن سرزمینمان میشد
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
نمونه کامل مثال دوری از خاورمیانه و نزدیکی به اسیا را می توانیم در رفتار ترکیه و استرالیا ببینیم. ترکیه سالها بود که سیاست دوری از خاورمیانه و نزدیکی به اروپا را در پیش گرفته بود و به صورت نسبی و با وجود اینکه اروپاییها از او استقبال نمی کردند ولی با این وجود دارای ثبات نسبی اقتصادی و حضور خوبی در عرصه جهانی بود. ولی به خاطر اینکه ترکیه امکان عملی حضور در اروپا را به دلایل تاریخی و ژئوپولتیکی نداشت اردوغان تصمیم گرفت دوباره از لج اروپا بگوید ما به شما نیازی نداریم و اینده ترکیه در خاورمیانه و دنیای عرب است. نتیجه را داریم می بینیم . عملا به بحرانها و جنکهای بی پایان عربها و اسراییلی ها و ... کشیده شده و هر روز بیشتر غرق می شود. در نقطه مقابل استرالیا را داریم که به دلیل فقر و نارامی و جنگ در شرق اسیا دهها سال بود که سیاست انزوا و دوری از اسیا را پیشه کرده بود ولی انها به این سیاست خود تعصب نداشتند و وقتی دیدند اسیا متحول شده سیاست چند ده ساله خود در دوری از اسیا را به سیاست نزدیکی بیش از پیش به اسیا تغییر دادند و جالب است بدانید حالا استرالیا در میان کشورهای صنعتی به خاطر این نزدیکی به اسیا طولانی مدت ترین دوره رونق ورفاه اقتصادی را که بیشتر از 20 سال است دارد و از این نظر رکورد زده. ایران ما اصولا قسمتی از اسیا بوده و هزاران سال است که یک قدرت اسیایی شناخته می شده و رونق جاده ابریشم دلیلی بر این استدلال است. اصلا نام اشیا در انگلیسی از نام ایران پرشیا امده و ما حالا که همه تجارت و رفت و امد بازرگانان ما به اسیا هست باید بیش ای پیش در دنیا خود را اسیایی معرفی کنیم و بیش از پیش از باطلاق خاورمیانه عربی دوری کنیم.
ح
| Germany |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
تجزیه ایران از کردستان اغاز خواهد شد
البرز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
محال است جمله ای است که غرور ترکیب شده با غفلت در آن است . ایران نه عراق و نه سوریه است قبول ، اما دشمنهای بزرگتری هم دارد . اصلا تجزیه طلبی را دست کم نگیرید
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
برای حفظ امنیت وتمامیت ارضی باید برهوبت ملی و ریسمان های مهم وحدت ملی مانند زبان فارسی و حل بحران هامناطق مختلف کشور کوشید.
و عناصر تجزیه طلب را به زباله تبدیل کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
تنها تفاوت ایران با بقیه کشورها در اینه که مردم ومسولان ایران همیشه خواب تشریف دارند و هیچگاه واقع بین نیستند
ناشناس
| Australia |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
آسیا یعنی شرق آسیا. ایران قسمتی خاورمیانه و شمال آفریقا بوده و هست.
زیادی قاطی شدیم با کشورهای عربی
آنقدر قاطی خاورمیانه شدیم
که داریم شبیه فلسطین و سوریه و عراق میشویم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
ترکیه و آذربایجان رو هم این وسط به خاطر داشته باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
ببین ما قاطی خاورمیانه هستیم چون در شرقمون پاکستان و افغانستان هم جزو این مجموعه هستند، به هر حال و متاسفانه امنیت ما به امنیت دور و بریامون گره خورده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
این هم یک نوع خود برتر بینی؟؟ ما چیمون از بقیه کشورها خاورمیانه بهتره اگر در اکثر مثائل بدتر نباشیم؟؟
قاطی نشدیم بلکه ما هم جزوئی از اونها هستیم اون هم از نوع بدبخترش
منظور شما اینه که زیر ظلم باید می موندند تا شاید از تجزیه جلوگیری بشه؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
منظور اینه که آدم باید طوری حرکت کنه که شرایط زندگیش بهتر شه و نه بدتر!! و آلت دست دیگران نشود
عالى مثل هميشه
با سلام
پروژه ایرانستان کردن ایران بارها استارت خورد
اما به نتیجه نرسید
اگر دلواپس وطنیم باید حول منافع کشور وحدت کنیم
اسیر قضاسازی و سیاه نمایی فضای مجازی نشویم
بجایش فسادستیزی و گزینش مدیران دلسوز و پرکار را مطالبه کنیم
دلواپس باشیم مانند مادری برای فرزند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
و هر اعتراضای را از درون کشور انگ وطنفروش و خائن نزنیم
علی
| Bangladesh |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
ایران چهل سال است که ایرانستان شده. شما معنی ایرانستان را که شاه گفت هنوز نگرفته اید. یعنی از متحدان روسیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
متاسفانه طرح پروژه کوردستان عراق اولین حلقه از زنجیر تجزیه کشورهای منطقه خواهد بود
امکانات در ایران زیاد هست ایران نیازی به غرب ندارد دوست داران از لحاظ تکنو لوژی وابسته غرب کنند اگه ایراینها دست به دست هم بدهن همه مشکلات حل میشه وگر نه غرب گرایی چه فایده ای داره ما همه چیز داریم صنعتمون هم خوبه فقط مونده دست به دست هم دهند یک اقدام انقلابی همه جا تبدیل به گلستان بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
ما بجای اینکه اصلاح کنیم مرتبا با اقدام های انقلابی ، وضعیت رو بدتر و بهم ریخته تر میکنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
بهشون گفتم قبول نکردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
ایران دوستی حضرتعالی قابل تقدیر است. لیکن جهت پیشرفت صنعتی و اقتصادی و حل مشکلات علاوه بر برنامه ریزی و مدیریت و استراتژی صحیح که متاسفانه در حال حاضر ما فاقد آن هستیم به تکنولوژی وسرمایه خارجی هم نیاز است. هیچ کشوری بطور مستقل و بسته نتوانسته به پیشرفت اقتصادی دست پیدا کنه. به مدلهای مانند چین و کره جنوبی. ... دقت بفرمایید. همگی از تکنولوژی و سرمایه گذاری خارجی بدرستی بهره برده اند. بعلاوه تولیدات آنها هم صادرات محور بوده و در جهت چرخه صنعت جهانی.
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
شعر نگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
آزموده را آزمودن خطاست
باید دست از لجاجت های کودکانه برداشت اگر ایران و ایرانی برایمان اهمیت دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
باید تبادلات علمی داشته باشیم نباید برای اختراع دوباره چرخ همیشه هزینه کنیم ساده گفتم بگیری
ضمن احترام به حس وطنپرستی شما عزیز
محمد
| Hungary |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
تابی ، یه نظرسنجی درباره عادی سازی روابط با امریکا بذار.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
گول اينکه امکتنات داريم را نخوريد امکاناتي که بلد نيستيم استفاده کنيم بودن ونبودنش چه فرقي ميکند در ايران اگر مسولیتذ بدست سياسيون وکاربلدها نيفتد هرروز بدتر از روز قبل ميشود
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
این شعارتو ایران سرداده میشه این هم اوضاعیه که داریم کی میخواهید از خواب بیدارشید.
یک تحلیل کاملا علمی و براساس واقعیات و شواهد موجود . بجای ناسزا گفتن به نویسنده مقاله بهتر است برای یکپارچگی ملی تلاش کرد. یچارچگی ملی میتواند اقوام مختلف با ادیان مختلف را کنار هم نگه دارد
اگر روند تجزیه با هر نامی از سوریه یا عراق آغاز شود به همه کشورهای خاورمیانه سرایت می کند.
نکته ایی که هست اینه که خانم هانتر تحلیل هاشون خیلی نزدیک به واقعیت و حقیقته‌‌؛ در واقع مرزهای تحمیلی در خاورمیانه و بعد از جنگ جهانی دوم باعث شده که کشورها بدون توجه به سیمای خارجی آنها و واقعیات جغرافیایی شکل گرفته که این امر سبب شده این کشورها در ساختن اندیشه وجودی و بدنبال آن هویت ملی با مشکل مواجه بشن و خطر تجزیه سرزمینی رو همواره احساس کنند مثل عراق اما در مورد ایران فراموش نکنیم که علت وجودی ما که همان استمرار تاریخی و بدنبالش تعلق گروه های قومی و مذهبی به سرزمین ایران مهمترین پوئن مثبتیه که ما نسبت به دیگر کشورهای غرب آسیا داریم و این سبب شده ما در ساخت اندیشه حکومت در طول تاریخ مشکلی نداشته باشیم و همین موجب عدم تجزیه سرزمینی ایران میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
نکته مهم تر اینه که نظرات را گزینشی منعکس میکنند
تاریخ را تحریف میکنند
و همچنین اجازه نمی دهند قدرت تحلیل مردم آنقدر بالا باشد که بازیچه دشمنان نباشد
با توجه به موارد فوق متاسفانه اگر به موقع نجنبیم مشکلات اجتناب ناپذیر خواهد بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
تا زمانی که ما خودمان را همیشه جدای از دیگران بدانیم که قوانین طبیعی حاکم بر جهان (مثل ناپایداری ظلم و تبعیض و ..) را فقط برای بقیه کشورها صادق بدانیم وضعمون روز بروز بدتر از اینی که هست میشه و وقتی به خود میایم که دیگر دیر شده؟!!
چند هزار سال که همین بوده و هستیم و تاریخ نشان میدهد علت جدائی بخشهائی از ایران فساد و بی تدبیری خود حاکمان ایران بوده است . امروز نیز مردم ایران همان مردم هستند و این تفکر را بیشتر مسئولین تو زبانها انداخته است که خطر تجزیه طلبی وجود دارد.
شیرین هانتر سلطنت طلبه با طنابش نباید تو چاه برید.
این مقاله حاوی حقیقتی است. حتی چند سال پیش غربیها نقشه خاورمیانه جدید را هم در نیویورک تایمز چاپ کردند که تقریبا پنج کشور به پانزده کشور تجزیه شده بود. با تجریه کشورها به کشورهای های کوچک عملا آنها را از هویت ملی و تاریخ گدشته جدا میکنند و کنترل آنها برای ابر قدرتها ساده تر است. باید هوشیار بود که خدای نکرده کیان ایران زمین در خطر نیفتد. باید اتحاد ملی را حفظ کرد. مسیولین مملکت باید هوشيارانه تر و آگاهانه تر عمل کنند و از اطهارات غیر کارشناسی دوری جویند. چون دقیقا این همان چیزی است که آنها میخواهند.
پاسخ ها
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
بزارید هر قومی تو سرخودش بزنه تا زمانی که آدم شد، مثل اروپا مرزاشو برداره و پولش رو یکی کنه
در ايران دولت و ملت با هم متفاوت هستند و در انتخابات رياست جمهوري فقط به يك كانديد راي داده مي شود نه اينكه ان كانديد را ملت مي پسندند بلكه براي انكه ديگري فقط انتخاب نشود.
.( به لحاظ نظری، هدف این است که افزایش نارضایتی عمومی از وضع کشور، سبب تشدید فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه شود. ) این هدف بیگانگان است ولی برخی در داخل اگاهانه یا با بی خردی و ثروت اندوزی نامشروع دقیقا در همین راستا قدم برمیدارند.
از مسئولین محترم تقاضاداریم هرچه سریعتر اصل 15 و 19 قانون اساسی را اجرایی نمایند اسامی محلی شهر ها و روستاها و منابع طبیعی مثال رودخانه ها و کوهها رابه اصل آنها برگردانند تا یکپارچگی ایران عزیز بیش از پیش تضمین گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
مگر نامشون تغییر کرده که حالا اصلاح شود
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
بله
غربی ها به یک نکته توجه ندارند :
چاه مکن بهر کسی
اول خودت دوم کسی
چاه کن همیشه ته چاه است بارها و بارها این را تاریخ به اثبات رسانده . هر کس باد بکارد طوفان درو می کند . مطمئن باشند خدا جای حق نشسته است و روزی همین خون های به ناحق ریخته گریبان آنها را از الف تا ی خواهد گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
تا اون روز بدبخت شدیم رفته
کدوم کشور خاورمیانه تجزیه شده جدیدا؟
پاسخ ها
علی
| Bangladesh |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
مقاله بالا را خوندی؟!! عراق سوریه سودان تجزیه شدن عملا
چرا کشورهای خاورمیانه به نوبت تجزیه می‌شوند و مسیر غرب برای تجزیه ایران کدام است؟ اکثریت مردم خاورمیانه مورد بحث مسلمان هستند آئین واحد بهترین مولفه برای قدرت و پیشرفت یک ملت میباشد ما مسلمانها از صدر اسلام شروع به تکثیر مذهب ونحله های فکری کردیم بعضی از این مذاهب ازقبیل وهابیت دشمن درجه یک خودرا ازدرون مسلمین انتخاب میکنند تازمانی که علمای اسلام به نظری واحد ومنطبق بر زمان ومکان قرن 21 نرسند درب برهمین پاشنه میگردد سلفی گری وتحجر مانع اصلی این وحدت رویه میباشند گناه اختلاف امت وتجزیه کشورها برگردن کسانیست که بدون داشتن سواد وتقوای مورد نیاز فتوا میدهند ما بایستی براین اصول مشترک برسیم 1خدای واحد غیر قابل رویت 2 پیامبری از جنس بشر که بسیاری از آیات قرآنش ناسخ ومنسوخ یکدیگرند یعنی به نفع زمان ومکان قابل تغییرند 3 تدوین فقهی جامع و واحد که با قرآن کریم مغایرتی نداشته باشد 4اسلام به تعبیر رسول اکرم (ص) شریعت سمحه سهله است. در این شریعت به حکم این‌که سهله است، تکالیف دست و پاگیر و شاقّ و حَرَج آمیز وضع نشده است.
(ماجعل عليكم في الدين من حرج؛ خدا در دین تنگنایی قرار نداده است. 5 پرهیز از خودحق پنداری و هرگونه اهانتی به دین ومذهب دیگران از آوردن مصداق معذورم با تشکر از تابناک عزیز که به دنبال حل مسائل وبحث پیرامون مسائل اصلی جامعه است موفق باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
داداش یکم بیشتر فارسی تمرین کن):
با این وضعیت مردم و جوانان امیدی به آینده ندارند....
پاسخ ها
ترک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
فدرالیسم، عدم تحریف تاریخ، عدم توهین به همه اقوام چه فارس، چه ترک چه بلوچ، عدم توسعه قوم گرایی و بهفارس گرایی، عدم دانستن ایران برابر با فارس، به رسمیت شناختن هویت های ترک ایرانی یا عرب ایرانی یا کرد ایرانی، تدریس ادبیات همه اقوام در مدارس مناطق خود و در مرحله بعد تدریس به زبان مادری، به رسمیت شناختن زبان های با تکلم بالا به عنوان زبان رسمی کشور، عدم تغییر ترکیب قومی شهرهای مختلف برای مثال آذربایجان غربی. اینها مسائل اجتماعی مهمی هستن که اصلاح کردنشون حتی از نان شب هم واجبتره. مشکلات اقتصادی هم باید حل بشن و منابع به طور یکسان در همه مناطق ایرام پخش بشه البته اگر واقعا به فکر ایران متحد هستین.
کسی نباشه صبح تا شب از رنگ لباس تا نحوه خندیدمون به ما گیر بده اونوقت اگه منم در یه جزیره هم زندگی خواهم کرد
هیچ ابرقدرتی نمیتواند ایران راتجزیه نماید ولی ls,ghk ناکارآمد ملت زیرفشاراقتصادی بزانو درآورده اند ودشمکن اصلی امت مدیران ناکارامد وبی کفایت هستند
"این کشورها البته از سوء مدیریت شدید حاکمان خود که در ایجاد یک هویت ملی ناکام بوده‌اند، رنج می‌برده‌اند." این قسمت مقالتون به شدت به توجه جدی همگی مسوولان نیاز دارد. همه ما می دانیم که تنوع قومیتی در ایران بسیار بالاست پس باقبول این واقعیت سعی کنیم آنرا به یک فرصت تبدیل کنیم و نه تهدید.
چندتایی موشک هوا کنید خفه میشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
فشفشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
اگه از موشک های ما ترسی داشتن ، همانند تکنولوژی هسته ای اینقدر بهمون فشار میاوردن که موشک ها رو قطعه قطعه کنیم بفرستیم انبار

موشک بالستیک بدون کلاهک هسته ای ، یک سلاح متعارف و عادیه که تاثیر آن حتی از یک نیروی هوایی قدرتمند و مجهز کمتره و فقط تا حدودی توان بازدارندگی داره ولی اگه دشمن تصمیم بگیره هزینه جنگ را پرداخت کنه ، دیگه این موشک ها حتی توان بازدارندگی هم نخواهند داشت

اگه کلاهک هسته ای ساخته بودیم و امروز حداقل ۲۰ موشک مسلح به کلاهک هسته ای داشتیم ، اونوقت با توجه به اینکه اسراییل و تاسیسات نفتی خاورمیانه در برد موشک های هسته ای ما قرار میگرفت ، بازی عوض میشد و با کمی درایت ، امتیازات خوبی میتونستیم از غرب بگیریم ..
البته الان میدونم که بعضی دوستان میگن اگه موشک هسته ای کارآمدی داشت الان کره شمالی وضعیت بهتری داشت ولی این قیاس درست نیست چون کره شمالی بر شاهراه انرژی جهان تسلط نداره که بخواد از غرب امتیاز بگیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
ایشالله در چهارشنبه سوری حتما انجام میدیم :)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
اگه کمی در مورد موشک های بالستیک و خصوصیات و محدودیت های ذاتی غیر قابل اصلاح این موشک ها اطلاعات داشتی ، میفهمیدی که موشک های بالستیک با کلاهک جنگی عادی و متعارف ، بخاطر دقت پایین ، عملا در معادلات نظامی دنیا جایگاه قابل توجهی ندارن و در یک جنگ واقعی و تمام عیار نمیشه زیاد روی اونها حساب کرد .. کشوری که توان تهاجمی نداره بازنده ی جنگ میشه و توان تهاجمی هم فقط با داشتن نیروی هوایی مجهز ، نیروی دریایی و یگان های زرهی مجهز و قدرتمند بدست میاد تا بتونه در زمین دشمن پیشروی کنه و از حملات دشمن به سرزمین مادر جلوگیری کنه .. حالا با موشکی که در بهترین شرایط حداقل ۵۰۰ متر خطا داره چطور میشه اهداف را به دقت نابود کرد ؟؟ موشک های بالستیک فقط با داشتن کلاهک های نامتعارف هسته ای یا شیمیایی یا میکروبی معنا پیدا میکنن چون کلاهک های نامتعارف خطای بالای موشک های بالستیک را پوشش میدن
ما بعد از چند دهه هنوز نتونستیم یک خودروی استاندارد و امن برای خودمون بسازیم درحالیکه کشورهای دیگه دهها
مدل خودرو ساختن
اگر درامد کشور درداخل هزینه شود ملت ایران ازهرنظر به آسایش وآرامش میرسند ولی متاسفانه چیزی که کم داریم دلسوزی است
سالها برای رشد ایران وقت کمی نبود ..چکار کردیم.اگر این تفکر وفرمون راهکشا بود الان به جایی رسیده بودیم
امان از دشمن فرضی و وای بر حال ما که از این دشمن فرضی شکست خوردیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
فرضی نیست و کاملا هم واقعیست. نباید چشممون را واقعیتات منطقه ببندیم
بزرگترین تهدیدی که برای سرزمین ایران وجود داره. نه اختلافات قومیتی . و تهدید نژادیه
بلکه فقر . نبود آزادی اندیشه و اقتصاد ضعیفه کشوره.
ملت ایران در هیچ نقطه ای جز برخی نواحی کوچک نسبت به کشور ایران حس بی اهمیتی ندارند
مسولان باید متوجه باشه که کدام نقاط ایران دچار فقر زیاد هستند و مردم انهامعیشت بیشتر از سرزمین برایشان اهمیت دارد ،
اگر ملت حس کنند که اجازه بیان مشکلات رو نداشته باشند . مجبور است برای بیان درخپاستها به کشور بیگانه پناه ببره و چه بسا کشورهای قدرتمنذی که توان انجام این کار را دارند
اگر مسولان تا همین الان از سمت مردم با مشکل انچنانی مواجه نشده هامن عرق ملت ایران به وطنشونه که به دست هر اراذل و اوباشی نیافته .
پس مسولان بدانند اگر مردم با غرب یا عرب متحد نمیشود . دلیلش این نیست که مسولان نسبت به مردم خیلی خوبی کرده
دلیل بر نخواستن صدای اکثریت مردم . نیافتادن کشور به دست نا اهلان هست مردم میگویند ما ایرانمان را میخواهیم .
در تحزیه ایران هیچ کشوری موفق نخواهد شد مگر اینکه ملت از دست مسولان ذله شوند
ایران چه دولت باشد چه امپراتوری امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
ایران باوجود مسولینی چون روحانی و همین وجو.د نو.بخت وعملکرد 5سال گذشته اش در سازمان برنامه وبودجه به اندازطه کل دشمنان نظام ملت ایران را ناراضی نموده وبا بیعدالتی در پرداختی بین بازنشستگان ومقامات قلوب اکثریت ملت ایران را بدرد آورده
اصولا باوجود افرادی چون نوبخت که با عملکرد ناکارآمد وغیرعادلانه در پرداختی بین کارمندان وبازنشستگان باوزرا ومقامات وایجاد فاصله طبقاتی بی سابقه ونارضایتی 80درصد کارمندان وبازنشستگان نیازبه توطیه دشمن خارجی نیست
بد نيست به عوامل خود فروش كه به خاطر بي عقلي يا پول به جدايي اقوام ايراني دامن مي زنند بيشتر پرداخته شود گاه و گداري ميبينم افرادي در قالب نويسنده و رو شنفكر و يا تحليلگر در شبكه هاي خارجي دم از قوم گرايي در ايران مي زنند و مي خواهند نشان دهند كه فلان قوميت به علت محدوديت بايد از ايران جدا شود كاملا مشهود است كه اين افراد بي وطن هستند و وظيفه ايرانيان مثل خانم هانتر معرفي و افشاي اهداف اين افراد است
پديده دولت ملت و يا اساسا ملت چيزي مربوط به امروز ايران نيست .همانطور كه به خطا و برخي تندرويها اوايل انقلاب با نام ملت و ملي مخالفت ميشد . دقيقا امروز همين عناوين ملت و ملي بنوعي بداد اين ملت و كشور رسيده است. ايران شبيه عراق ليبي سوريه اردن كويت .... نيست . بلكه ايران داراي مردماني با پيشينه بسيار كهن و تاريخي مشترك و اشتراك منافع وسيع كه با هر زبان و نامي قومي كه باشند خود را متعلق به آن مي دانند و اساسا بحث تجزيه در ايران جواب نمي دهد. حتي با فرض پذيرش وجود عناصري خود فروخته و گاه ناآگاه برخي از شهرهاي مرزي كه اتفاقا شمار طرفداران آنها قابل ملاحظه نيست نمي توانند در برابر خيل جمعيتي كه در سراسر ايران به اتحاد و يكپارچگي آن مقيد و حساس مي باشند اقدامي عملي داشته باشند. ولي آنچه بايد پذيرفت اينست كه اگر احساس رضايت در ميان شهروندان يك كشور بالا باشد لزوما وفاق سياسي و اجتماعي و اعتماد به نفس سياسي بالايي به مسولان مي دهد. در غير اينصورت مسولین كه رضايتمندي عمومي را از دست بدهد همواره با هر پدپده اي خواه اجتماعي خواه فرهنگي و حتي اقتصادي برخورد امنيتي و ستيز گرايانه از خود بروز مي دهد و در برابر دشمنان خارجي نيز آسيب پذير مي نماياند
خشکسالي ، فرار مغزها و فساد مالي بزرگترين تهديدات ايران هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
نگوییم فرار مغزها ، بگوییم فراری دادن مغزها یا که بهتره بگیم

اخراج مغزها
بعداز جنگ هشت ساله کشوری داریم که چند قوم در کنار هم زندگی میکنیم با یه جرقه جنگ داخلی قطعا تجزیه میشه و هرقوم ادعای استقلال میکنه،تو این چند دهه چه اتحادی بین مردم ایجاد کردید؟یه نمونش شعارهای داخل استادیوم یا مثلا وقتی امکانات ناعادلانه توزیع شده توشهر ما که یه نژاد داریم اکثریت مردم شهرمون دلیل عقب افتادگی عدم توسعه شهرمونو مرکز استان که یه نژاد دیگه داره میدونن حالا اگه یه شرایط هرج ومرج پیش بیاد تصور متحد شدن ومستقل نشدن خیلی سخته..‌.
باید یک عهد نامه در بین شهروندان کشور منتشر شود کسانی که این عهد نامه را امضا کنند موظف هستند تا پای جان از یکپارچگی ایران دفاع کنند و کسانی که از امضای این عهدنامه سرباز زنند باید لغو تابعیت و از کشور اخراج شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
در مرد شهروندان مریخ و فرانسه هم صادق خواهد بود!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
خدا شفات بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
اگه فقط همینه باشه قبوله من از طرف خودم قبول میکنم فقط دیگه شرایط دیگه بهش اضافه نکنید مثل اطاعت بی چون چرا از ...و ... و دیگه هم به کوچکترین اعتراض و مخالفت انگ وطنفروش و خائن بهمون نزنید جناب مریخی
ناشناس
| Germany |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
اوه آدولف هیتلر کوچولو یه خرده یواش سر میخوری ..
کشورهایی تجزیه می شوند که به لحاظ تاریخی مسائل و معضلات قومی ، مذهبی و یا فرقه ای داشته اند. در کشورهایی که حکومت مرکزی در برخورد و رفتار با اقلیتهای قومی ، نژادی و مذهبی تبعیض آمیز عمل نموده و این موضوع بطور مستمر و در طول سالیان طولانی ادامه داشته است پتانسیل تجزیه وجود خواهد داشت و قدرتهای خارجی نیز حسب منافع خود ممکن است از این مساله سوء استفاده نمایند.
در غیر اینصورت یک کشور بخودی خود امکان تجزیه نخواهد داشت.
مرد را از تجزیه می ترسانند تا برای احقاق حقوق خود کاری نکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
دروغ نگید
اتفاقا تو مقاله بارها تاکید شده حقوق مردم باید تامین بشه.
هوش دارن ، پول دارن ، علم و صنعت دارن ، قدرت نظامی دارن ، قدرت رسانه ای دارن ، نخبه ها را از سراسر دنیا جمع و از آنها استفاده میکنن

در نتیجه

هر کاری که بخوان خواهند کرد
مگر کشورهای خاور میانه بی صاحبند که آمریکای جنایتکار بخواهدآنها را تجزیهکند. و مگر مردم ایران به دولت آمریکا ویا به این مردک دیوانه بنام ترامب اجازه دخالت در امور کشور ایران را میدهد؟ دولت آمریکا مطمپن باشد که قبل از اینکه بخواهد ایران را تجزیه نماید خود استقلال آمریکا زیر سپوال میرود !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
نیاز به اجازه من و تو نداره همانطور که انگلیس و روس و آمریکا در چند قرن اخیر برای بلاهایی که سرمون آوردن ازمون اجازه نگرفتن
تنها راه جلوگیری از تجزیه ایران توسعه یکسان و متناسب تمام استان های کشور میباشد تا هیچکس احساس ظلم نکنه مثل کشور مالزی همه از حق برابر برخوردارند در نتیجه همه راضی هستن
خداوند روزها را تقسیم کرده. همه چیز در حال چرخش است. اگر غرب بدون بغض و از طریق عقل و برهان عمل کند تنها راهی که اعتدال بوجود میاورد و سرعت ضعیف تر شدنش را در مقابل چین و روسیه کاهش میدهد نفوذ و گسترش هر چه بیشتر ایران در بستر سابق و طبیعی خودش است. این راه تنها راهی است که زندگی در اعتدال را برای آنها تضمین می نماید. بعضی تغییر و تحول ها از جریانها و قوانین حاکم بر طبیعت نتیجه میشود و مبارزه با آن مثل کسی است که با پرتاب سنگ بخواهد مسیر وزش باد را تغییر دهد. ایجاد مشکل برای ایران زمان را ممکن است قدری به تاخیر بیاندازد ولی ممکن است که آنرا هم به جلو بیندازد همانطوری که تا کنون بوده. بنابراین صلح و آموختن از طبیعت هم خرج و زحمتکش کمتر است هم راه و روش عقلانی و با دوامتر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
وجدانا خودت فهمیدی چی گفتی ؟؟؟
سید حسنی3نیک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
آری
پرتاب سنگ در جهت باد نتیجه عکس میدهد بر مخالفت لذا گردبادی باید تا نتیجه ای که باید
در اقدامات اگزیستالیاسیسم مورد حصول آراء جمع
حصول نتیجه شود
اینگونه ترساندن ملت برای پیشگیری از اعتراض هر چند شاید مقطعی جواب بدهد اما راه صحیحش مبارزه با فساد و مفسادان و پرهیز از دخالت در سایر کشورها و هزینه کرد درامد کشور در داخل است.
مسئولین ایران باید به ترکیه گوشزد کنند که در صورت تحرکات مشکوک در باکو انها را محکوم کند همانطور که تحرکات کردستان را محکوم می کنند سیاست ترکیه نیاید یک بام و دو هوا باشد
به نظر من غربیها نه تنها علاقه ای به تجزیه ایران ندارند بلکه به یک پارچگی ایران علاقه زیادی دادرند.
مگر نه زمینه های واگرایانه و جدای طلبی در ایران بیشتر از کشورهای یاد شده است.
تنها راه گریز از این مسئله به رسمیت شناختن حقوق انسانی ملتهای موجود در ایران و احترام به حقوق بشر در تمام ابعاد آن می تواند ایران را از خطر فروپاشی نجات دهد و لاغیر!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
کسی که اقوام ساکن ایران را ملت ها می داند معلومه که دهنه اش به کجا وصله.

خیالت تخت آرزوی فروپاشی ایران را به گور خواهند برد.
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
این قوم پرستانی که خودشون را ملتی در برابر ملت ایران می دونند و از حقوق بشر حرف می زنند در تعصبات ضد انسانی خودشون دست همه را از پشت بسته اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
ما ملتی هستیم با قومیتهای مختلف نه کشوری با ملتهای گوناگون ضمن اینکه با باقی حرفهای شما موافقم
اگر ملت به هوش نباشند شاید در اندک زمانی چنین اتفاقی خواهد افتاد
مقاله ای خوب، واقعبینانه و بیطرف بود. اما سناریو تجزیه وقتی میتونه محقق بشه که اقوام ایرانی بدلیل تفاوت و تبعیض خودشون رو ملل یا ملیتهای ایرانی نامیده و از انجا به دنبال جدا کردن سرنوشت خود از بروند.
باید بدانیم اگر مسولان از عهد قجر تا امروز مفهوم عدالت رو مستقل از فاصله از مرکز یا ایبن بر قرار میکردندهرگز بازیگرانی برای سناریوهای محمد بن سلمان و دیگر کارگردانان تجزیه فراهم نمی شد.
همیشه از نوجوانی اندوه جدایی شهرهای قفقاز و سلیمانیه و موصل و هرات و خراسان بزرگ بر دلم بود تا آخر با بررسی دقیق دوران قاجار بویژه فتحعلیشاه دانستم ضعف حکومت مرکزی و نارضایتی مردمان دور دست و انگلیس (برای حفظ مستعمره هند) و روسیه در رقابت با انگلیس عامل تمام فروپاشیها بوده است.
ایران اگر فکری بحال اقتصاد نکند از درون میپاشه، اول کاری که باید کرد دست یه سری سازمانها باید کوتاه کرد.هر کس میخواهد کار فرهنگی بکند با جیب خود و یا بصورت غیر انتفاعی.
بهترین راه حل، حفظ وحدت ملی است. این هم با برخوردهای عقلایی همه افراد این ملت تحقق می یابد. این که نگذاریم هر روز برای ما مسئله درست کنند. یک روز دراویش گناباد، یک روز دختران خیابان انقلاب، یک روز یک مسئله دیگر. یقنا اینها آرام نیستند. اینکه این هم مورد توجه هستیم، یکی از علتهایش وسعت سرزمینی کشور است. امروز خیلی ها اصلا نمی دانند بحرین کجاست. عمان کجاست. اهمیتی هم برای آنها قایل نیستند. پس بر همه ما واجب است در مسایل هوشیار باشیم. این اغتشاشات اخیر اگر ضایعات فراوانی برای ما داشته است، ولی می تواند درس خوبی برای همه آنهایی که دلشان برای ایران می تپد باشد. اینکه خانم نیکی هیلی در سازمان ملل مرثیه سرایی می کند. اینکه محمد بن سلمان در پوستش نمی گنجد. این که نتانیاهو احساس مسئولیت می کند که از آنها حمایت کند، این درس بزرگی است. ماهیت اینها نیاز به روشن کردن ندارد. ولی خودما باید بیدار باشیم. سرافراز باد ایران و ایرانی تحت پرچم همیشه سربلند اسلام.
یه نظرسنجی درباره عادی سازی روابط با امریکا بذارین
خاورمیانه 4 راه حوادث دنیاست و ابرقدرتها برای حفظ هژمونی خودشون وتسلط بر منابع نفتی نیاز به
قدرت منطقه ای چون ایران دارند. تا با استفاده از نفوذ تاریخی و فرهنگی ایران در کشورهایی که در گذشته جزو قلمرو امپراطوری ایران بودند .تسلط خودشون بر خاورمیانه را گسترش بدن. مثل روسیه که با کمک ایران به منافع زیادی در سوریه رسید و جلو تسلط رقیبش امریکا رو بر سوریه گرفت.امریکا میدونه اگر الان که قدرت برتر نظامی جهان هست نتونه ایران را وارد اردوگاه غرب کنه در آینده با افزایش قدرت چین و هند و روسیه جایگاهش رو به عنوان قدرت جهانی از دست میده .بنابراین با فشار بر ایران ازطریق تحریم ، وتهدید نظامی و تهدید به تجزیه تلاش میکنه ایران رو به متحدین خودش اضافه کنه. این مقاله هم یک نوع پروپاگاندا هست برای ایجاد وحشت تجزیه در ایران.وگرنه ایران دارای ریشه دارترین فرهنگ و تمدن بشری هست و حتی با حمله وحشیانه تازیان و مغول هم در طول تاریخ از هم نپاشیده .امید اینه که مسئولین سیاست خارجه ایران با اتکا به هوش ایرانی خودشون و سیاست عاقلانه و گرفتن امتیاز از ابرقدرتها ،منافع ایران را تامین کنند.چین و روسیه دوستان قابل اطمینانی برای ما نیستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
مشکل همین هوش ایرانیه که تاکنون بر احدی معلوم نشده چگونه باید بکار گرفته شود
دور تا دور ایران باد کاشته اند
که طوفان درو کنند
و تمام امیدشان به برخی خائن داخلی است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
به روشنفکرها دل خوش کردند.
بین المللی هم شاهد فروکش کردن بدبختی های منطقه ای خواهیم بود ثانیا فراموش نکنیم که ژاپن والمان بعد از جنگ جهانی پیشرفت کردند وبه قطب اقتصادی تبدیل شدن وملتش نفس راحت کشیدن
در امریکا هم استاد دنشگاه سفارشی ودر پیتی هم بسیار پیدا می شود مثل شیرین هانتر وحسین موسویان و هوشنگ امیر احمدی و......
بهترین راه برای جلوگیری از تجزیه ایران شرکت دادن همه اقوام ایران در دولت بدون هیچ تبعیض و اغماضی - تشکیل احزاب - دولتی قوی و کارآمد و فراگیر که بتواند اقتصادکشور را سروسامان بدهد - دخالت نکردن در کشورهای دیگر و دست دوستی با همه کشورها - اینها رمز اتحاد یک کشور قوی با همه ی اقوام و مذاهب می باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
کم مسئول ترک یا کرد نداریم. مابقی به واسطه اهل تسنن بودن محروم می شوند و نه قومیت. بقیه سخنانتان درست است.
همه ما باهم متحد باشیم و وحدت داشته باشیم غرب و در راس آن آمریکای جنایتکار وانگلیس خبیث هیچ غلطی نمی توانند بکنند به خواست خدا .
سلام وقتی مردم گرسنه شدند تن به همچیز میدهند ومطما باشید کشورهای بیگانه میدانند چکار کنند وچگونه مردم رابه گرسنگی وتن دادن به هر چیزی بکشانند انها برنامه دارند وصبر...
سلام .متوسط هوش مردم ایران و خاورمیانه ۸۰ می باشد بنابراین درگیری و عقب ماندگی مردم خاورمیانه دلیل علمی داره
تنها کشوری که فعلا بصورت موقت باعث جلوگیری از کشورهای منطقه شد فقط ترکیه بود متاسفانه کشور ما با ورود به جنگ بی پایان زمینه خیلی از گزینه ها را هموار ساخته است
تنها راه نجات ایران فدرالیسم احترام به اقوام و و شرایط بهتر اقتصاد می باشد در اتصورت می توان ملی گرایی ایران را نهادینه کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
فدرالیسم در عراق را دیدیم چه ثمری داد. اگر دولت ایران نبود عراق الان 3 پاره بود، هر کدام مشغول جنگ با دیگری. شما هم مشخص هست که از مداحان سیاست ترکیه هستید و نه دلسوز مردم ایران.
دكتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
اون وقت تركيه خودش روابطش با بيست ميليون جمعيت كوردش چه جوريه الان؟ اگر مطالعه فلسفه و تاريخ سياسى عميق داشتيد ميدونستيد كه فدراليسم پديده اى نيست كه در ايران قابل پياده سازى باشه. احترام به اقوام و شرايط بهتر اقتصادى رو از سخنتون قبول دارم كه مفيد خواهد بود. شما رو به مطالعه استاد يگانه فلسفه سياسى ايران كه از قضا از فرزندان تبريز پرافتخارمان هم هست توصيه مى كنم. منظورم آثار و نظريات استاد دكتر حواد طباطبايي در اين باره است.
اسم یک کشور تجزیه شده خاورمیانه را نام ببرید؟ (نیم نمره)
پاسخ ها
ايرانى
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
فلسطين قديم كه با زور و اشغال به سه كشور اردن و فلسطين امروزى و اسراييل تجزيه شده.
مقاله ای خوب، واقعبینانه و بیطرف بود.
من آذربایجانی سالهاست که خواستارتدریس زبان مادری هستیم اما با مخالفت تهران مواجه شدیم.ما خواستار ایران واحد ولی حقوق یکسان برای تمام قومهای ایران هستیم.که تا حال میسر نشده
پاسخ ها
دكتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
برادر عزيز آذرى، تحصيل و بزرگداشت و شكوفا نمودن ادبيات زبان مادرى در كنار زبان كهن و مشترك ملى ايرانزمين حق شماست. اصلاً من كه آذرى هم نيستم زبان زيباى شما را كمى آموخته ام و به آن احترام مى گذارم. ولى در دام تجزيه طلبان و پرده كشان تار وپود گسل نيفتيد. شما را به مطالعه نظريات دكتر جواد طباطبايى استاد يگانه فلسفه و تاريخ سياسى و از روشنفكران واقعى حهان معاصر كه اتفاقاً فرزند تبريز پرافتخار ماست، فرا مى خوانم. پاينده ايران، ياشاسين عزيز آذرى هموطنميز
ناشناس
| Germany |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
متاسفانه برخی از همشهری های شما چنان زبان مادری را با نفرت از بقیه مردم ایران و قوم پرستی و بیگانه پرستی گره زده اند که حق گرا و الت دست را نمی توان از هم تشخیص داد. یک طرفه قضاوت نکنید و خودتون را مظلوم مطلق به حساب نیاورید.
به قول قدیمیا عزا هم باشه عزای مرغه. عروسی هم باشه عزای مرغه.در دو حالت مرغ کشته میشه پخته میشه و خورده میشه.ما قشر ضعیف و کارگر جامعه هم همین هستیم در هر حال.هیچ مسولی فکر قشر ضعیف جامعه نیست...
پاسخ ها
ايرانى
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
دايماً يكسان نباشد حال دوران غم مخور! بالاخره روزى هم مسوولان به اختيار يا به جبر زمانه قدر مار ونشاط و شادى و آزادى را خواهند دانست.
اگه اقتصاد کشور با همین وضعیت پیش بده و مسئولان اهمیتی به مردم ندن شک نکنیم که خودشون دارن به تجزیه کشور کمک میکنند.همانطور که آقای توکلی نماینده تهران هم گفتن فساد تو ایران سیستماتیک شده و اینجوری بخواد پیش بده کشور تجزیه میشه و شیعه ها هم قدرتشون رو ازدست میدن
تجزیه ایران باعث قدرتمند شدن ترکیه می شود چیزی که غرب هیچگاه نمی خواهد.
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
تركيه با رفتار به شدت تبعيض آميزى كه با كردهاى خود داشته در صورت بى ثباتى منطقه بيش از همه كشورهاى منطقه در معرض آشوب و تجزيه قرار خواهد داشت. اردوغان وضعيت تركيه در اين زمينه را با رفتارى كه با كردهاى عراق و سوريه داشت بسيار وخيم تر كرد.
یعنی مردم بترسن و قیام نکنن چون ایران تجزیه نشه.به پایان سلام کن
پاسخ ها
سید حسنی3نیک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
پایانِ رأفت؟
تابناک برخی از نظرات را چنان ویرایش میکنه که اصل مطلب نابود میشه

مشکل اصلی ما ایرانی ها ، محروم بودن از آزادی بیان و ابراز عقیده بوده .......

هر وقت دیدین تابناک جرات کرد مثل سایت های خارجی ، تمام نظرات را بدون ویرایش و سانسور درج کنه ، حتی نظراتی که شامل الفاظ رکیک و فحاشی باشه ، اونوقت میشه به آینده مملکت امیدوار شد وگرنه هزارتا انقلاب دیگه هم بکنیم تا وقتی آزادی بیان نداشته باشیم ، همین آش و همین کاسه

البته میدونم سانسور میکنی ولی سنگ مفت و گنجشک هم مفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
اون ۶ تا نقطه ، ردپای سانسورچی تابناکه
!
| France |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
آره واقعا نظراتو به دلخواه خودش ویرایش می کنه!خیلی مسخرست
خانم هانتر؛ ایران هم یک دولت ملت و هم یک امپراطوری است. شما هم زیاد غصه نخور. اینا یه بار صدام دیوانه رو تخریکش کردند که به ایران حمله کنه به مقصود تجزیه کشور، اونم با ده لشکر و پونصد هواپیمای جنگی به ایران حمله کرد، در همون اوائل مخاصمه نیروهاش حول و حوش بهمن شیر زمین گیر شدند. فکر نمی کنم اونائی که این دیوانه رو وادار به حمله به ایران کردند، دوباره بخوان آزموده رو آزمایش کنن. چون این دفعه این تو بمیری اون تو بمیری نیست!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
اینقدر ساده نباش .. هدف حمله صدام به ایران ، تجزیه ایران و سرنگونی جمهوری اسلامی نبود بلکه درگیر کردن دو کشور بزرگ شیعی و نابود کردن منابع انسانی و مادی این دو کشور در یک جنگ فرسایشی طولانی و برداشتن فشار اعراب از روی اسراییل و منتقل کردن این فشار بر ایران بود تا اسراییل بتونه به حیات خباثت بار خودش ادامه بده
صدام احمق تر و بی کفایت تر از اون چیزی بود که بخواد مامور به تجزیه ایران بشه
بعد از پایان جنگ هم صدام دوباره مامور به راه اندازی جنگ جدیدی با چراغ سبز آمریکا شد تا با حمله به کویت و تهدید مرزهای عربستان ، پای آمریکا به بهانه حفاظت از منابع نفتی منطقه ، به خاورمیانه باز بشه و البته ملت شیعه ی عراق هم نابود بشه
ايشان مدتي در رسانه هاي خارجي از ش دعوت ميكردند ولي از بس اسمون و ريمون بهم ميدوخت و تعصبات مذهبيش را گل كرده بود كه ديگه كسي تحويلش نميگيرد و بايكوتش كرده اند .چون حرفها و صحبتهايش همانند افرا اصولگراي داخلي بود و خيلي كم مياورد
اگرهمه مردم ايران جاي مردم كرد و بلوچ ايران در وضع فعلي بودند و شرايط آنها را داشتند و مانند بلوچ ها و خراسان جنوبي و هرمزگان در مدارس كپري درس ميخواندند چه احساسي داشتند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
زیاد حسرت ما را نخورید .. خشکسالی تمام ایران را نابود خواهد کرد و تمام ایرانی ها کپرنشین خواهند شد
مادري كه شيوه فرزند داري را انجام ندهد و به فرزند شير خوار و محرومش نان و آب و شير ندهد آن فرزند چه احساسي به مادر خود بايد داشته باشد. اينها كه همه اينجا نظر داده اند از سر سيري و تعصبات قومي و مذهبي داراي حس وطن پرستي هستند .
هانتر در یکی از مقاله های خودش گفته بود که ایران در منطقه تنهاست. این حرف کاملا درسته چون ایرانیان از پایه با ترک ها و عربها و دیگر انیرانی ها در هر زمینه متفاوت هستند. به نظرم بهترین کار نزدیک تر شدن و حتی اتحاد با کشورهای اروپائی است چون انسان ایرانی بیشتر به اروپائی ها نزدیک تر و شبیه تر هستند تا به ترکها و عربها و هندیها و پاکستانی ها و آسیائی ها. علاوه بر اشتراکات نژادی، ایران می تونه یک منبع عالی انرری برای اروپا باشه و در عوض تکنولوژی و سرمایه گذاری از اونا طلب کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
اگر منظورت از ایرانی فارسها هست. سر منشاء فارسها هندوستان است عزیزم!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
شما آخه کجات به اروپایی ها می خوره؟ نژادپرست بودنت؟ احترام به حقوق سایر ملل؟ پشتکارت؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
فکر کنم تا حالا از خونه بیرون نرفتی
این حجم از توهم بی سابقه هست
باید آزادی وحق انتخاب را به مردم داد آن وقت می‌بینید مردم چقدر دلسوز کشور هستند و در آن زمان همه خواهند دیدآمریکا و دیگر کشورها هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند
بی لیاقتی ها و بی کفایتی ها را گردن خارجی ها نگذاریم...
دو نکته بنظرم میرسد اول اینکه درست است دولت - ملت ایران از اولین و کهنترین ملتهای دنیا است اما اصولا پیش از انقلاب فرانسه درک از این مفهومها دگرگونه بوده است و ما ضد ضربه نیستیم . دوم اینکه بعلت رفابت سیاسی ، نظام فعلی ایران سعی در مهار امور ملی و کنترل مظاهر ملی میهنی داشته است و تنها عامل همگرایی درون و برون مرزی را دینی مذهبی تعریف کرده است ، در پاسخ به آن قومیتگرایی رو به رشد بوده است .
امریکایی ها یک جنگ فرسایش را در منطقه با حمله مستقیم به افغانستان شروع کرده اند و در این میان کاملا براوضاع مسلط هستند شما ببینید در ترکیه وسوریه وعراق وافغانستان چه می گذرد و اگر این ناامنی ها سالانه حداقل 3 میلیارد دلار برای ایران هزینه داشته باشد تا بحال ایران بیش از 50 میلیارد دلار هزینه کرده است تازه بماند که بیش از 500میلیارد دلار هم از رشد اقتصادی اش کم شده است ؟
در واقع مدل امریکایی ها برای تجزیه ایران بطئی و کند و مرحله به مرحله است و حداقل در یک فرایند بیست ساله
کافی است شما ببینید که امریکایی دائما در حال ساخت پایگاه در اطراف ایران هستند؟
بی ثباتی در عراق وافغانستان را مداومت می کنند؟
ميشه بفرماييد كدام كشور خاورميانه تجزيه شده است ؟
پاسخ ها
سید حسنی3نیک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
یمن و اقیانوسیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
تجزیه یک شبه اتفاق نمیافته. نقشه خاورمیانه در حال تغییره.
مقاله قابل تاملی است
اگه هم اتفاقی رخ بده تقصیر مسئولینه که با دزدی ها و مفاسد اقتصادی خوب برخورد نکردند و فقط وضعیت اقتصادی کشور رو روز به روز بدتر کردند . خدا اون روزو نیاره که ایران تجزیه بشه .
جهان سوم دقیقا تو این مقاله توضیح داده شده ..تو شعارها همیشه خودمونو از همه خودمونو بالاتر میدونیم ولی عملا از تجزیه از نفوذه بیگانگان ترسیدین شما ک انقد شعار میدی و ادعای قوی بودن داری چرا سعی نمیکنی الیس و آمریکاو روسیه رو تجزیه کنی.
تابناك هم در راستاي مردم سالاري ديني از ديروز در خبرهاي جديدش قسمت نظر دهي مردم را از خبرها حذف كرده است و فرمت چينش خبرها نيز بهم ريخته است اميد است فرمت آن به حالت قبل برگردد چون موجب آازار چشم خوانندگان شده و اگر بهمين روال ادامه دهد تعداد خوانندگانش از دست خواهد داد
ایثران بهترین پتانسیل را برای تجزیه دارست خودتان را فریب ندهید
اگر آمريكايي ها دنبال تجزيه ايران بودند در سال 1945 در شوراي امنيت استقلال منطقه جنوبي آذربايجان را وتو نمي كردند.
علاقه ایران به حفظ برجام برای آمریکا توهم امتیاز خواهی ایجاد کرده است ولی اگر ایران تهدید کند که اگر آمریکا از برجام خارج شود ما نه تنها برجام را آتش را میزنیم بلکه از ان پی تی هم خارج میشویم همه طرفها به جنب و جوش خواهند افتاد تا ایران به حق خود برسد
ما بخاطر پذیرش ان پی تی گرفتار تحریم و زیر بار فصل 7 منشور سازمان ملل رفتیم در صورتی که اسرائیل به دلیل امضاء نکردن ان پی تی از تمامی محدودیتهای هسته ای مبرا و مصون است
من با تجزیه کاملا موافقم،مثلا الان که تجزیه نشده چه گلی به سرمون زده؟؟بذارید مردم برند دنبال زندگیشون...
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی