بازدید 8137
۶
پیمانه اقتصادی؛

از «تورم ۸.۳ درصدی به روایت مرکز آمار» تا «رمزگشایی تقلب مرسدس ‌بنز در آمریکا»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش ریال ایران ۲۰ درصد افت کرده است، بیت کوین یک ارز شکست خورده است، ارز اینترنتی ونزوئلا در راه بازار، افزایش تولید خودروهای سواری در تمام خودروسازان داخلی به جز یک شرکت، طلا در انتظار سیگنال‌های آمریکایی، پیش بینی ثبات قیمت مسکن در سال آینده، آلمانی‌ها بیشترین اسکناس را در کیف خود دارند و رشد چهار درصدی اقتصاد ترکیه در سال جاری میلادی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۷۶۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳ 21 February 2018

از «تورم ۸.۳ درصدی به روایت مرکز آمار» تا «رمزگشایی تقلب مرسدس ‌بنز در آمریکا»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش ریال ایران ۲۰ درصد افت کرده است، بیت کوین یک ارز شکست خورده است، ارز اینترنتی ونزوئلا در راه بازار، افزایش تولید خودروهای سواری در تمام خودروسازان داخلی به جز یک شرکت، طلا در انتظار سیگنال‌های آمریکایی، پیش بینی ثبات قیمت مسکن در سال آینده، آلمانی‌ها بیشترین اسکناس را در کیف خود دارند و رشد چهار درصدی اقتصاد ترکیه در سال جاری میلادی را در بر دارد.

 

تورم ۸.۳ درصدی به روایت مرکز آمار

به نقل از مرکز آمار ایران، نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوار در دوازده ماه منتهی به بهمن ماه سال ١٣٩٦ نسبت به دوره مشابه سال قبل برای کل کشور ۸.۳ درصد، مناطق شهری ٨.٢ درصد و مناطق روستایی ٩.١ درصد اعلام شد که نسبت به همین اطلاع در دی ماه  ١٣٩٦، برای کل کشور و مناطق شهری ٠.١ واحد درصد افزایش یافته است و برای مناطق روستایی ٠.١ واحد درصد کاهش یافته است. جزئیات بیشتر

ارزش ریال ایران ۲۰ درصد افت کرده است

اسدالله عسگر اولادی درباره وضعیت ارزش پول روسیه و ایران گفت: اکنون ارزش پول روسیه یعنی روبل نسبت به قبل بهتر شده اما ارزش پول ما افت کرده است. امروز بیشترین افت برای پول ما است؛ به طوریکه در پنج سال اخیر حدود ۲۰ درصد ارزش واحد پولی ایران سقوط کرده است. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه اضافه کرد: ارزش پول روسیه در مقطعی حدود پنج تا ۱۰ درصد پایین آمد ولی دوباره احیا شده است و وضعیت بهتری دارد اما ریال ما وضعیت بدی دارد. وی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هنوز پیمان پولی میان ایران و روسیه برقرار نشده است و مهمترین موانع در این زمینه این است که بانک‌های مرکزی ایران و روسیه سر مبادله با یکدیگر اختلاف دارند.

پیش بینی ثبات قیمت مسکن در سال آینده

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوره املاک استان تهران با بیان اینکه در نیمه دوم امسال شاهد افزایش حجم معاملات بوده ایم، اظهار کرد: اگر رشد معاملات مسکن در نیمه دوم امسال با همین روند ادامه پیدا کند، تا اوایل تابستان سال آینده بازار مسکن وارد دوران رونق خواهد شد. عقبایی با بیان اینکه در نیمه اول سال 97، ثبات قیمتی در بازار مسکن خواهیم داشت، گفت: افزایش حجم معاملات مسکن به گونه ای نیست که قیمت ها جهش داشته باشد؛ بلکه یک روند آرام و متناسب با نرخ تورم در مسکن مشاهده می شود. وی تصریح کرد: در نیمه دوم سال 96، رشد قیمتی در هر ماه رخ می داد تا جاییکه شاهد رشد 14 درصدی قیمت مسکن بودیم، اما بازار خرید و تقاضای مسکن ظرفیت افزایش چنین رشد قیمتی را ندارد. رئیس کمیسیون تخصصی املاک کل کشور توضیح داد: توزیع تسهیلات در بافت های فرسوده از سوی سایر بانک ها می تواند، خرید و فروش مسکن را رونق ببخشد. /باشگاه خبرنگاران

بیت کوین، یک ارز شکست خورده است

رییس بانک مرکزی انگلیس گفت: بیت کوین استانداردهای لازم را ندارد و نه برای ذخیره سازی ارزش دارد و نه برای امور خرید مناسب نیست. کارنی که در جمع دانشجویان دانشگاه «رجنت» سخن می‌گفت، بیت کوین را ارزی شکست خورده در جنبه‌های مختلف سنتی پولی خواند و گفت: این ارز چیز مناسبی برای ذخیره‌سازی ارزش نیست و هیچ کس از آن برای مبادلات با حجم متوسط استفاده نمی‌کند. وی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان گفت: تکنولوژی مورد استفاده این ارز راهی مفید برای مبادلات مالی است و نه خود آن. رییس بانک مرکزی انگلیس همچنین گفت: برای هر چه هموارتر شدن مسیر انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا در مارس ۲۰۱۹، قانونگذاران انگلیسی برای امتیازات حداکثری موسسات مالی این کشور خواهند جنگید. به نقل از ایبنا، پس از برگزیت، تغییرات قیمت پوند استرلینگ شتاب بیشتری گرفته و به گفته کارنی، مقامات انگلیسی و اتحادیه اروپا به سختی کار می‌کنند تا پیش از برگزیت به توافقی برای امنیت تراکنش‌های مالی برسند.

ارز اینترنتی ونزوئلا در راه بازار

نیکلاس مادورو رئیس جمهورونزوئلا اعلام کرد که این کشور شروع به توزیع ارز اینترنتی به نام ال پترو کرد. شروع گردش ارز رمزنگاری شده در نیمه شب ۲۰ فوریه به وقت محلی آغاز شد. لوگوی ارز رمزنگاری شده شبیه به نشانه روبل روسیه است. /اسپوتنیک

افزایش تولید خودروهای سواری در تمام خودروسازان داخلی به جز یک شرکت

دی ماه امسال تولید انواع خودروهای سواری با رشد ۹.۲ درصدی همراه بوده و از ۱۲۹ هزار و ۷۴۳ دستگاه در دی ماه ۱۳۹۵ به ۱۴۱ هزار و ۷۲۰ دستگاه افزایش یافت. در این مدت تولید انواع خودروهای سواری در گروه صنعتی ایران خودرو از ۶۳ هزار و ۲۸۱ دستگاه در دی ماه سال گذشته به ۶۷ هزار و ۱۰۲ دستگاه رسید. تولید انواع سواری در گروه خودروسازی سایپا به عنوان رقیب ایران خودرو نیز صعودی بوده و از ۵۴ هزار و ۶۰۴ دستگاه در دی ماه ۱۳۹۵ به ۶۲ هزار و ۲۳۰ دستگاه افزایش یافت. در این مدت تولید انواع سواری در خودروسازان بم نیز از چهار دستگاه در دی ماه سال گذشته به ۴۸۳ دستگاه رسید. تولید این محصولات در خودروسازی مدیران نیز افزایش یافته و از ۶۲۴۴ دستگاه در دی ماه ۱۳۹۵ به ۶۷۵۴ دستگاه افزایش یافت. دی ماه امسال تولید انواع سواری در کارمانیا از ۱۲۰ دستگاه در دی ماه سال گذشته به ۱۳۰ دستگاه رسید. همچنین تولید انواع خودروهای سواری در گروه بهمن نیز رشد داشته و از ۳۴۶ دستگاه در دی ماه ۱۳۹۵ به ۱۱۶۰ دستگاه افزایش یافت. برخلاف این شرکتها اما تولید این محصولات در کرمان موتور کاهش یافته و از ۴۸۹۴ دستگاه در دی ماه سال گذشته به ۳۷۶۵ دستگاه کاهش یافت.

طلا در انتظار سیگنال‌های آمریکایی

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1338 دلار معامله شد. رشد 2/ 1 درصدی شاخص دلار از کف 3ساله (روز جمعه) نوسان طلا در کانال 1330 دلاری را رقم زد. پیش‌تر با رسیدن نرخ بازدهی اوراق قرضه‌ آمریکا به سقف 4ساله و تشدید فشار فروش در بازار اوراق، اونس طلا با رشد همراه شد. برنامه دولت آمریکا برای عرضه ۲۵۸ میلیارد اوراق قرضه با نگرانی‌ها از ریزش بازار اوراق مانع از افت قابل توجه طلا است. در هفته‌های اخیر ریزش بازارهای سهام با تردیدها نسبت به ارزش‌گذاری بالای قیمت سهام رقم خورد. برخی کارشناسان از جمله مورگان‌استنلی ریزش‌های جدی‌تر بازار اوراق را پیش‌بینی کردند. با این وجود چشم‌‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا (۴ بار افزایش در سال ۲۰۱۸) فشار را بر طلا حفظ کرده است که صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد.

افزایش قیمت نفت آمریکا با کاهش صادرات کانادا به این کشور

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت لندن نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه ۱۳ سنت (۰.۲ درصد) کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۵.۵۴ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایشی ۶۳ سنتی (۱ درصد) بشکه ای ۶۲.۳۱ دلار صورت گرفت. از دلایل افزایش قیمت نفت آمریکا، تعطیلی بازار در روز دوشنبه عنوان شده است. همچنین، از دلایل دیگر این افزایش می توان به کاهش میزان صادرات نفت کانادا به آمریکا اشاره کرد. از سویی دیگر، گفته می شود که دلیل کاهش قیمت نفت برنت لندن در روز گذشته، کاهش ارزش شاخص های سهام در آسیا و افزایش ارزش دلار در بازارهای بین المللی بوده است. با افزایش قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت و کاهش قیمت نفت برنت فاصله ی قیمتی این دو محصول به بشکه ای ۳.۳۰ دلار رسیده است. باید خاطر نشان گردد که از دلایلی که در ماه های اخیر باعث شده قیمت نفت افزایش یابد ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک عنوان شده است.

آلمانی‌ها بیشترین اسکناس را در کیف خود دارند

بانک مرکزی آلمان اعلام کرد که در میان کشورهای اروپایی، آلمانی ها بیشترین اسکناس نقد را در کیف پول خود نگهداری می کنند و همچنان وابسته به پول نقد هستند. در سال گذشته میلادی برای اولین بار استفاده مردم این کشور از پول نقد در تراکنش ها به کمتر از نصف کاهش پیدا کرد. در همین حال به کارگیری پول نقد در سال ۲۰۱۷ میلادی ۴۷.۶ درصد از وسیله پرداخت آلمانی ها را در خرید کالا به خود اختصاص داده؛ این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ میلادی استفاده از پول نقد ۵۳.۲ درصد ثبت شده و حاکی از روند نزولی قابل توجهی است. همچنین استفاده از کارت های بدهی و اعتباری ۳۹.۴ درصد از سهم بازار پرداخت را در سال ۲۰۱۷ میلادی به خود اختصاص داده؛ در حالی که این رقم برای سال ۲۰۱۴ میلادی ۳۳.۴ درصد ثبت شده است. جزئیات بیشتر

رشد چهار درصدی اقتصاد ترکیه در سال جاری میلادی

هیات کارشناسان ارشد ماده 4 صندوق بین‌المللی پول در گزارش پایانی تحت عنوان 'مأموریت سال 2018 برای ترکیه'، نرخ رشد اقتصادی ترکیه در سال جاری را چهار درصد پیش‌بینی کردند. به گزارش ایرنا، دولت ترکیه رشد اقتصادی این کشور در سال 2017 میلادی را بیش از 6 درصد اعلام کرده بود و موسسه اعتبارسنجی فیچ نیز در گزارشی که اخیرا منتشر شد، متوسط نرخ رشد ترکیه طی پنج سال اخیر را 5.6 درصد اعلام کرد. فیچ در گزارش خود پیش بینی کرده است که رشد اقتصادی ترکیه پیش از برگزاری انتخابات سال 2019 در نتیجه ارائه بسته های تشویقی جدید به نرخ 4.7 درصد برسد. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، سیاست‌های اقتصادی تشویقی دولت، بهبود مرحله ای بخش گردشگری و رشد اقتصادی قوی در کشورهای شریک تجاری ترکیه از جمله عوامل تقویت کننده اقتصاد ترکیه در سال 2017 بوده است.

رمزگشایی تقلب مرسدس ‌بنز در آمریکا

مقامات آمریکایی اعلام کردند بررسی‌ها نشان داده است در خودروهای مرسدس بنز دیزلی دستکاری‌های نرم‌افزاری انجام شده است. احتمال می‌رود این تغییرات به منظور تقلب در میزان آلایندگی این خودروها انجام شده باشد. به گزارش اتوموتیو‌نیوز عملکردی در نرم‌افزار این خودروها کشف شده است که تشخیص می‌دهد خودرو در حال گذراندن آزمایش‌های تعیین میزان آلایندگی هست یا خیر. عملکرد دیگری نیز شناسایی شده است که پس از طی مسافت ۲۵ کیلومتر، کنترل آلایندگی را به‌طور خودکار خاموش می‌کند و در این شرایط آلایندگی خودرو از حد مجاز فراتر می‌رود. این دو عملکرد نرم‌افزاری به این منظور طراحی شده‌اند که خودروها حین انجام آزمایش‌‌های تعیین سطح آلایندگی به‌طور موقت گازهای سمی کمتری تولید کنند. پس از آنکه سامانه کنترل آلایندگی از کار می‌افتد میزان انتشار گازهای اکسید نیتروژن تا ۱۰‌برابر حد مجاز افزایش می‌یابد. به نقل از دنیای اقتصاد، سخنگوی شرکت دایملر مالک برند مرسدس از اظهارنظر درباره این خبر خودداری کرده و گفته است که مقامات این شرکت در حال مذاکره با مراجع قانونی هستند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
یعنی با کاهش %20 ارزش پول ملی بازم صحبت از تورم زیر %10 می کنید؟!
مگه معیار جیب مردم نبود؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
ارزش پول در مقابل دیگر ارزها و تورم وابستگی کامل ندارند،
با سیاست درست کاهش ارزش پول با تاثیری که در تقویت تولید دارد ممکن است باعث کنترل تورم هم ---شود --مدل چینی
چرا دروغ میگید آخه؟؟؟!!! چقدر دروغ و تهمت؟؟؟!!! تورم نهایته نهایته نهایتش یک درصده!همه قصدتون اینه که دولت تدبیررررررررر و امیددددددددددددد رو خراب کنین!!
ولی خداییش این 0.1 واحد درصد افزایش تورم چه فشاری به ما وارد کرده
واقعا رو میخواد اعلام تورم 8 درصدی!
تورم 8 درصدی؟مردم رو گرفتین یا خودتون رو مسخره کردین؟!تنها تخم مرغش 100 درصد نسبت به ابتدای همین سال تورم داشته .اونوقت 8 درصد چطور حساب شد؟خودرو ها و گوشت و برنج و مرغ و گوجه و میوه و سبزی و لبنیات و روغن گرون شده لوازم خانگی گرون شده و شوینده ها دوبرابر شده نسبت به اوایل سال و دلار 40درصد گرون شد و همچنین طلا نزدیک 50 درصد گرون شد و... اونوقت این تورم 8 درصد مثل همیشه حتما با محاسبه قیمت چوب کبریت و گوش پاک کن و شارژ ایرانسل! و قیمت چغندر و کلم و نون خشک و نمک فله ای بدست اومده.چون غیراز اینا همه چی گرون شده!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی