بازدید 26915
رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سراسر كشور:

من اعتقادی به دفع افراد ندارم ولی برخی خود اصرار دارند که دفع شوند

س از انتخابات، متأسفانه عده‌ای قانون شكنی و ایجاد اغتشاش كردند و زمینه‌ای را به وجود آوردند كه دشمنِ مأیوس و ناامید، جان بگیرد/این اهانت بزرگ، نتیجه آن قانون شكنی‌ها و دلخوش كردن به تشویق‌های رسانه‌های بیگانه بود/عده‌ای با شعار طرفداری از قانون، عمل خلاف قانون انجام می‌دهند/من همان‌گونه كه در نماز جمعه گفتم، قایل به جذب حداكثری و دفع حداقلی هستم/دانشجویان همواره هشیارانه در صحنه حضور دارند و در قضایای اخیر هم بارها امتحان خوبی داده‌اند.
کد خبر: ۷۶۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۲ 13 December 2009

رهبر انقلاب اسلامی ‌ امروز در آستانه ماه محرم در دیدار هزاران نفر از طلاب، روحانیون، فضلا، اساتید حوزه‌های علمیه و جمعی از ائمه جماعات مساجد تهران، در سخنان بسیار مهمی، تبلیغ صحیح را ایجاد روشنگری و شاخص سازی در جامعه بخصوص در دوران فتنه دانستند.

به گزارش «تابناک»، ایشان با اشاره به قضایای بعد از انتخابات به ویژه اقدام اخیر دشمنان ملت ایران در اهانت به امام راحل (ره)، از حضور آگاهانه مردم در صحنه، قدردانی و همه آحاد مردم بویژه دانشجویان را به آرامش دعوت و خاطرنشان كردند: این بنای استوار كه هندسه آن الهی است و بنای آن هم با دست یك مرد الهی پایه ریزی شده و بقای آن نیز به پشتوانه یك ملت الهی است، استوار خواهد ماند و مخالفان آن به اهداف خود نخواهند رسید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین نقش تبلیغ و روشنگری صحیح در دوران فتنه به قضایای بعد از انتخابات اشاره كردند و افزودند: پس از انتخابات، متأسفانه عده‌ای قانون شكنی، و ایجاد اغتشاش كردند و زمینه‌ای را به وجود آوردند كه دشمنِ مأیوس و ناامید، جان بگیرد و آنقدر جسارت پیدا بكند، كه در مقابل چشم انبوه دانشجویان علاقه‌مند به امام، انقلاب و نظام اسلامی ‌به امام (ره) اهانت كند.

ایشان خاطرنشان كردند: این اهانت بزرگ، نتیجه آن قانون شكنی‌ها و دلخوش كردن به تشویق‌های رسانه‌های بیگانه بود و حالا كه این خطاها و كارهای اشتباه انجام شده، برای پنهان كردن آن، به فلسفه بافی و استدلال تراشی روی آورده‌اند.

رهبر انقلاب اسلامی ‌این گونه فلسفه بافی‌ها بعد از خطاهای مكرر را عامل اصلی فتنه و غبارآلود شدن فضا دانستند و تأكید كردند: عده ای با شعار طرفداری از قانون، عمل خلاف قانون انجام می‌دهند، این عده شعار طرفداری از امام می‌دهند، اما كاری می‌كنند كه نسبت به امام (ره) چنین گناه بزرگی انجام شود و دشمنان با خوشحالی بر پایه این اقدامات، تحلیل كنند و بعد هم برضد مصالح ملی و ملت ایران، تصمیم بگیرند. مشكل اصلی همین حرف‌ها و عمل‌های فریبكارانه و غبارآلودگی فضاست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: آن كسی كه برای اسلام، انقلاب و امام كار می‌كند، به محض اینكه ببیند، حرف و حركت او موجب ایجاد جهت‌گیری ضد اصول شده، بلافاصله متنبه می‌شود و مسیر خود را اصلاح می‌كند؛ اما چرا این آقایان متنبه نمی‌شوند.

ایشان خاطرنشان كردند: وقتی از اصلی ترین شعار جمهوری اسلامی ، یعنی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی ، اسلام آن حذف می‌شود، آقایان باید به خود بیایند و بفهمند كه راه غلطی را می‌روند، وقتی در روز قدس كه اساس آن برای دفاع از فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی است، به نفع رژیم غاصب و ضد فلسطین شعار داده می‌شود، باید متنبه شوند و تبری خود را از این جریان اعلام كنند.

رهبر انقلاب اسلامی ‌افزودند: چرا هنگا می‌كه سران ظلم و استكبار كه مظهر آن آمریكا، فرانسه و انگلیس است از آنها حمایت می‌كنند، متنبه نمی‌شوند. چرا هنگامی‌ كه افراد فاسد فراری و سلطنت طلب و توده‌ای از انها حمایت می‌كنند، به خود نمی‌آیند و متوجه نمی‌شوند كه مسیر آنها غلط و اشتباه است؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأكید كردند: چشم خود را باز كنید و از این جریان تبری بجویید. آیا می‌شود به بهانه عقلانیت، این حقایق روشن را نادیده گرفت. نادیده گرفتن این حقایق، درست نقطه مقابل عقل است.

ایشان خاطرنشان كردند: عقل حكم می‌كند، در قضیه اهانت به امام (ره) به جای آنكه منكر اصل قضیه شوید، اهانت را محكوم كنید و بالاتر از آن به حقیقت و عمق این اقدام پی ببرید و متوجه شوید كه دشمن كجا را هدف گرفته و به دنبال چیست.

رهبر انقلاب اسلامی ‌افزودند: این برادران سابق ما كه اسم و رسم خود را مدیون انقلاب اسلامی ‌هستند، چرا به خود نمی‌آیند و چرا نمی‌بینند كه دشمنان انقلاب و امام چگونه از سخنان و اقدامات آنان خوشحالند و كف و سوت می‌زنند و عكس آنان را سردست گرفته اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأكید بر اینكه انتخابات براساس قانون انجام و تمام شد و اشكالی هم بر آن وارد نبود، خاطرنشان كردند: پایبندی به قانون اقتضا می‌كند كه اگر رئیس جمهور منتخب را هم قبول نداشته باشیم، اما در مقابل قانون خاضع باشیم و به آن احترام بگذاریم.

ایشان با اشاره به جدایی برخی یاران امام و انقلاب در دوران امام و زاویه پیدا كردن آنان با امام (ره) و مطرود شدنشان، افزودند: این مسائل باید برای همه ما عبرت باشد البته من همانگونه كه در نمازجمعه گفتم قایل به جذب حداكثری و دفع حداقلی هستم ولی برخی افراد ظاهراً خودشان اصرار بر فاصله گرفتن از نظام، و طرد شدن دارند.

رهبر انقلاب اسلامی ‌عده قلیلی را كه بواسطه سخنان و حركات برخی افراد جسارت پیدا كرده و در مقابل نظام ایستاده اند، در برابر عظمت ملت ایران، صفر دانستند و تأكید كردند: این نظام، نظام الهی است و در سی سال گذشته، خداوند متعال بارها لطف و حمایت خود را در حق نظام اسلامی ‌نشان داده است و اگر ما با خدا باشیم قطعاً خدا هم با ما خواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان كردند: مطمئناً دشمنان نظام اسلامی ‌و جهان‌خوارانی كه می‌خواهند با منطق‌های مغلوط بر دنیا مسلط شوند، از این ملت و ملت‌های مستقل تو دهنی خواهند خورد.

ایشان با تأكید بر اینكه دشمنان نظام، همچنان انقلاب اسلامی، امام راحل عظیم الشأن، ملت مقاوم ایران و جوانان این ملت را نشناخته‌اند، افزودند: دانشجویان، امروز از لحاظ عل می‌و معنوی جزو برترین دانشجویان هستند و همواره هوشیارانه در صحنه حضور دارند و در قضایای اخیر هم بارها امتحان خوبی داده‌اند.

رهبر انقلاب اسلامی ‌با اشاره به خشم و ناراحتی قشرهای مختلف مردم، در پی اهانت به امام راحل (ره)، این واكنش‌ها و اعلام برائت‌ها را به حق و مناسب دانستند و تأكید كردند: همه باید آرامش خود را حفظ كنند و بدانند كسانی كه در مقابل ملت قرار گرفته اند، بی ریشه هستند و در برابر عظمت ملت ایران و انقلاب اسلامی ‌توانایی ماندن نخواهند داشت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأكید بر اینكه اگر لازم باشد مسئولان و حافظان قانون، به وظیفه خود عمل خواهند كرد، افزودند: البته دانشجویان موظفند، افرادی را كه منشأ فساد هستند، شناسایی و به دیگران معرفی كنند اما همه كارها باید با آرامش انجام شود.

ایشان حفظ آرامش و امنیت را مهمترین وظیفه برشمردند و خاطرنشان كردند: دشمنانی كه به دنبال ایجاد ناامنی و اغتشاش هستند با مردم طرف هستند و البته دستگاه‌های قانونی هم وظایفی دارند كه باید به وظایف خود عمل كنند.

رهبر انقلاب اسلامی ‌تأكید كردند: دشمنان ملت ایران و نظام اسلامی ‌همچون كف روی آب هستند كه از بین خواهند رفت و آن چیزی كه باقی می‌ماند اصل نظام اسلامی ‌است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سه مناسبت مهم روز مباهله، ماه محرم، و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه، پیام اصلی این سه مناسبت را ابلاغ حقیقت و روشنگری مردم بیان كردند و افزودند: پیامبر اسلام (ص) در روز مباهله، به منظور روشنگری مردم و شاخص سازی برای حق و باطل، عزیزترین انسانها را به صحنه آورد و در روز عاشورا نیز امام حسین (ع) برای بیان حقیقت و روشنگری در طول تاریخ، عزیزترین عزیزان خود را به وسط میدان آورد و با گفتار و عمل و با پرداخت هزینه ای سنگین، به ابلاغ حقیقت پرداخت.

ایشان هدف اصلی وحدت حوزه و دانشگاه را نیز، برقراری پیوند حقیقی و استفاده از ظرفیت‌های معنوی و مادی این دو مجموعه اثرگذار دانستند و تأكید كردند: در این مناسبت نیز هدف اصلی تبلیغ پیام الهی و ابلاغ حقیقت است.

رهبر انقلاب اسلامی ، پایه‌های اصلی تبلیغ را، بصیرت، یقین و عمل برشمردند و خاطرنشان كردند: در تبلیغ باید بصیرت و ایمان قلبی متعهدانه و یقین به پیام وجود داشته باشد تا بنا بر آن عمل و حركت شكل گیرد و در واقع چنین تبلیغی، عمل صالح خواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأكید بر اینكه لازمه و شرط اصلی تبلیغ صحیح، جریان سازی، گفتمان سازی، و شاخص سازی است، افزودند: این جریان سازی و شاخص سازی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و مستمر است و یكی از نیازهای اصلی حوزه‌های علمیه برای تبلیغ، لزوم وجود مركز برنامه‌ریزی و نیازسنجی برای تبلیغ صحیح و جریان سازی است.

ایشان هدف از گفتمان سازی در تبلیغ را، ارتقای اندیشه و معرفت دینی در مردم دانستند و خاطرنشان كردند: رشد معرفت دینی مردم اگر همراه با تعهد باشد، عمل را در جامعه بوجود خواهد آورد.

رهبر انقلاب اسلامی ‌ماه محرم را بهترین فرصت برای تبلیغ صحیح و شاخص سازی در جامعه بویژه در دوران فتنه، برشمردند و افزودند: در دنیایی كه اساس كار دشمنانِ حقیقت بر فتنه سازی است، اساس كار طرفدارانِ حقیقت باید بر بصیرت و راهنمایی باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین دو شرط اصلی تبلیغ افزودند: تبلیغ و بیان حقیقت اگر در مسیر الهی و برای خدا و همراه با اخلاص باشد و در این مسیر هم از غیر خدا یعنی قدرتمندان و طواغیت هراسی به دل راه داده نشود، قطعاً نتیجه بخش و اثرگذار خواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع بندی موضوع تبلیغ صحیح و شرایط و لوازم آن تأكید كردند: اقدام همراه با یقین و شجاعت، و حساب و كتاب آن را به عهده خدا گذاشتن، چارچوب اصلی تبلیغ اسلامی ‌است.

ایشان نكاتی را هم درخصوص تبلیغ و عزاداری در ماه محرم بیان كردند و افزودند: باید سعی شود همانگونه كه امام راحل (ره) در سخنی ژرف نگرانه فرمودند، عزاداریها در محرم به شكل سنتی و همراه با روضه خوانی و اشك برای مصائب امام حسین (ع) و خاندان ایشان باشد.

رهبر انقلاب اسلامی ‌روضه خوانی و ذكر مصیبت را پیوند عاطفی با اولیای الهی و پشتوانه بسیار ارزشمند برای پیوند فكری و عملی با معارف دینی دانستند و افزودند: این پیوند عاطفی در واقع همان مودتی است كه در قرآن كریم آمده و اگر این مودت نباشد، ولایت و اطاعت هم وجود نخواهد داشت و ممكن است همان بلایی كه بر سر امت اسلامی ‌در دوران‌های اول به دلیل كنار گذاشتن مودت آمد، تكرار شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأكید كردند: تشریح حوادث عاشورا و ذكر مصیبت لازم است و عده ای از موضع روشنفكری نگویند كه چه نیازی به ذكر مصیبت و گریه است.

ایشان درباره عزاداری سنتی خاطرنشان كردند: انجام عزاداری به شكل متعارف آن و حركت به صورت دستجات سینه زنی و ذكر مصیبت، موجب بیشتر شدن ارتباطات عاطفی مردم خواهد شد اما باید از برخی اشكال عزاداری، همچون قمه زنی كه بد و ناصحیح است و قبلاً هم بر ترك آن تأكید شده پرهیز شود.

رهبر انقلاب اسلامی ‌در ادامه سخنان خود و در تشریح اهمیت تبلیغ و روشنگری حقیقت، در زمان فتنه، به دوران پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) اشاره كردند و افزودند: در زمان پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) اشاره كردند و افزودند: در زمان پیامبر (ص) بیشترین مسائل در خصوص روشنگری، مربوط به منافقین بود و در زمان حضرت علی (ع) هم اصلی ترین چالش، مواجهه با افراد مدعی اسلام بود كه به دلیل هواهای نفسانی در مسیر اشتباه، حركت می‌كردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، چنین شرایطی را دشوار و پیچیده خواندند و خاطرنشان كردند: در چنین شرایطی، مسائل برای مردم مشتبه می‌شود و خواص گرفتار شك و تردید می‌شوند و این شكِ خواص، پایه حركت صحیح جامعه اسلامی ‌را همچون موریانه می‌جَوَد.

ایشان یكی از مشكلات كنونی جامعه بین‌المللی را در شرایط كنونی، همین مسئله دانستند و افزودند: در سطح بین‌المللی، دشمنان از همه ابزارها برای مشوه كردن اذهان مردم اعم از عوام و خواص استفاده می‌كنند كه از جمله آنها میتوان به شعارها و ادعاهای قانونگرایی، حمایت از حقوق بشر، و طرفداری از مظلوم اشاره كرد.

رهبر انقلاب اسلامی ‌با اشاره به سخنان چند روز پیش رئیس جمهور آمریكا كه مدعی لزوم پاسخگویی دولتهای قانون شكن شده بود، خاطرنشان كردند: كدام دولت قانون شكن تر از دولت آمریكاست كه بر پایه یك دروغ، عراق را اشغال و این همه مصائب را بر ملت عراق وارد كرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: دولت آمریكا بر پایه كدام قانون، به اشغالگری خود در عراق ادامه می‌دهد و بر پایه كدام قانون، نیروهای نظا می‌خود را در افغانستان افزایش می‌دهد و هر روز تعدادی از مردم بیگناه این كشور را به به خاك و خونمی‌كشد.

ایشان با تأكید بر اینكه دولت امریكا مظهر بی قانونی در جهان است ولی در ظاهر به گونه ای دیگر عمل می‌كند، افزودند: معنی فتنه همین است و برای مقابله با این جریان گنداب فاسد كه تلاش دارد با ابزارهای گوناگون خود در افكار عمومی ‌جهان رسوخ پیدا كند، تنها راه، روشنگری و بیان حقیقت است، كه وظیفه ای سنگین به شمار می‌رود.

رهبر انقلاب اسلامی، ترویج اختلافات مذهبی را یكی دیگر از شیوه‌ها، برای ایجاد تردید و اختلاف در میان مسلمانان دانستند و تأكید كردند: تنها راه مقابله با اختلافات مذهبی، بصیرت، روشنگری، تبلیغ صحیح و در دام دشمن نیفتادن است.

در آغاز این دیدار آیت الله مقتدایی مدیر حوزه علمیه قم در سخنانی، تبیین معارف اهل بیت ـ علیهم السلام ـ و اسلام ناب، و راه امام (ره) را محورهای اصلی فعالیت‌های حوزه‌های علمیه و مبلغان دانست و گفت: به منظور هماهنگی و سیاستگذاری كلان تبلیغ و استفاده از همه ظرفیت‌ها، و پاسخگویی به نیازهای روز، یك شورای مركزی تبلیغ طراحی و راه‌اندازی شده است.

منبع: khamenei.ir

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست