3624بازدید
عبدالکریم حسین‌زاده
کد خبر: ۷۶۶۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷ 21 January 2018

جلوگیری از شکل‌گیری فضای باز و رقابت‌پذیر موجب سلب اعتماد عمومی شده و مردم اعتمادشان را از سایت‌ها و پایگاه‌های رسمی برداشته و به جاهای دیگر می‌برند.

زمانی ویدیو و فیلم‌های ویدیویی به همراه توزیع کنندگان آنها جلب و جمع می‌شد و مدتی بعد بازار سیاه کرایه ویدیو و فیلم‌های ویدیویی داغ شد بعد از آن فضای نرم‌افزاری به حدی توسعه پیدا کرد که یک فیلم با کمترین حجم از فضای مجازی دانلود می‌شد و دیگر نیازی به فیلم‌های ویدیویی، سی دی، دی وی دی و کارت حافظه نبود.

بعدها فضای جمع‌آوری دیش‌های ماهواره و پارازیت‌ها رونق گرفت با این وجود مردم همچنان از این تجهیزات استفاده کردند و جدیدا هم برخی اپلیکیشن‌ها از جمله تلگرام فیلتر شد اما در طول مدت فیلتر، صفحات مجازی همه از مسؤولان بگیر تا عموم مردم بروز شد.

علاوه بر استفاده مسؤولان و مردم از فیلترشکن‌ها طی روزهای فیلتر تلگرام، بچه‌های ۸-۹ ساله با داشتن یک عدد گوشی تلفن همراه ضمن دسترسی به تلگرام و فیلترشکن به هر سایتی که می‌خواستند، دسترسی داشتند.

سابقه مدیریت فضای رسانه‌ای کشور در صدا و سیما و ممنوعیت استفاده از ماهواره و محصولات سمعی و بصری نشان می‌دهد نگاه‌های حذفی جوابگو نیست، نگاه‌هایی که به دنبال پاک کردن صورت مسئله است به نتیجه نمی‌رسد.

به جای فیلتر تلگرام که افزایش اقبال عمومی را به دنبال دارد، فضای رقابتی بین کانال‌های تلگرامی توسعه داده شود تا از این طریق اعتماد مردم به کانال‌ها و فضاهای درون‌سرزمینی بیشتر شود و مرجع مردم کانال‌ها و فضاهای مجازی داخلی شود. این مسئله بسیار بهتر از برچیده شدن اصل موضوع است.

«فیلتر کردن» اپلیکیشن‌های پر مخاطب مثل تلگرام هم تاثیر اقتصادی دارد و هم از منظر روانشناسی اجتماعی قابل تحلیل و بررسی است اما هیچ یک از این موضوعات در تصمیم‌سازی‌ها محل مداخله نیست.

درست است که شرایط کشور در مقطعی حساس و بحرانی شد ولی آیا به آثار سیاسی و اجتماعی فیلتر تلگرام توجه شد؟ به طور قطع می‌گویم به این آثار و آسیب‌های ناشی از آن توجهی نشد. از پاک کردن صورت مسئله هیچ چیزی عایدمان نمی‌شود.

اشتراک گذاری
روی خط سایت ها
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر: