بازدید 2836

از قطار کسب‌وکار جا نمانیم

مطالعات وضعیت موجود کسب و کار ایران و مقایسه آن با سایر کشورها نشان می‌دهد که در صورت حذف "لزوم ارائه گواهی عدم سوءپیشینه و ایجاد مرکز واحد برای انجام کلیه مراحل ثبت شرکت" امکان ارتقای حدود ۳۰ رتبه فضای کسب و کار ایران وجود دارد.
کد خبر: ۷۵۸۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶ 26 December 2017

مطالعات وضعیت موجود کسب و کار ایران و مقایسه آن با سایر کشورها نشان می‌دهد که در صورت حذف "لزوم ارائه گواهی عدم سوءپیشینه و ایجاد مرکز واحد برای انجام کلیه مراحل ثبت شرکت" امکان ارتقای حدود ۳۰ رتبه فضای کسب و کار ایران وجود دارد.

به گزارش ایسنا، شاخص‌ فضای کسب و کار نشان دهنده سهولت و مناسب بودن هرکشور برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری است. فرآیند کسب و کار دارای ۱۰ مرحله است که بهبود محیط کسب و کار را بر اساس این شخاص‌ها می‌سنجد.

آغاز کسب وکار، دریافت مجوز ساخت‌وساز، هزینه دریافت اشتراک برق، ثبت دارایی‌ها، کسب اعتبارات یا دریافت وام، حمایت از سرمایه‌گذاران، پرداخت مالیات، تجارت کالا در جهان، سهولت اجرای قراردادها، ورشکستگی و تعطیلی مراحل مختلف کسب و کار هستند.

این شاخص‌ها نه تنها منعکس‌کننده فضای فعلی کسب و کار در اقتصاد است بلکه برای سرمایه‌گذاران خارجی به عنوان شاخصی مهم و تاثیرگذار برای اقدام به سرمایه‌گذاری به حساب می آید؛ بنابراین چنانچه هدف کشور بهبود وضعیت سرمایه‌گذاری و ارتقای شاخص‌های آن باشد باید نسبت به بهبود آن‌ اقدام شود.

طبق آخرین گزارش‌های بین المللی که اخیرا اعلام شد رتبه کسب و کار ایران چهار پله نزول کرده است. به طور کلی در زمینه شاخص محیط کسب و کار یک رتبه و یک نمره تعیین می‌شود. بر اساس آخرین اطلاعات، نمره ایران در شاخص کسب و کار ۰.۲۶ رشد داشته است و از ۵۶.۲۲ به ۵۶.۴۸ رسیده‌ایم. اما به دلیل اینکه بقیه کشورها بهتر عمل کرده‌اند رتبه کسب و کار ایران افت کرده است؛ یعنی با وجود اینکه نمره‌ کسب و کار بالاتر رفته، چون یک رقابت جهانی وجود دارد و در این رقابت بقیه کشورها بهتر عمل کرده‌اند رتبه مان پایین‌تر آمده است.

همچنین در شاخص حل و فصل ورشکستگی رتبه‌مان از ۱۵۶ به ۱۶۰ رسیده است یا در شاخص دریافت اعتبار، رتبه ما از ۴۵ به ۵۰ رسیده است. همچنین در شاخص پرداخت مالیات رتبه مان از ۱۰۰ به ۱۵۰ آمده است با وجود اینکه نمره‌مان در این شاخص تغییری نکرده است. از سوی دیگر در شاخص تجارت فرامرزی نمره‌مان تغییری نکرده ولی رتبه‌مان از ۱۷۰ به ۱۶۶ رسیده است.

اما مطالعات اخیر از سوی اتاق بازرگانی به منظور بهبود محیط کسب و کار ایران نشان می‌دهد که در صورت حذف لزوم ارائه گواهی عدم سوءپیشینه و ایجاد مرکز واحد برای انجام کلیه مراحل ثبت شرکت این امکان وجود دارد که در حدود ۲۷ تا ۳۰ پله این رتبه را بهبود ببخشیم.

با توجه به بررسی‌هایی که صورت گرفته زمان، هزینه، میزان سرمایه موردنیاز و فرآیند انجام کار، چهار شاخصی است که در راه‌اندازی و شروع یک کسب و کار حائز اهمیت است و توجه به این شاخص‌ها می‌تواند شروع یک کسب و کار را تسریع بخشد.

فرآیند شروع کسب‌وکار در ایران حدود ۱۵ روز برآورد شده در حالی که در کشور نیوزلند که در این شاخص پیشرو است، طی نیم روز و در قالب یک مرحله کل فرآیند شروع کسب‌وکار انجام می‌شود. وقت عمده این فرایند ۱۵ روزه در ایران برای راه‌اندازی یک کسب و کار به دریافت گواهی عدم سوءپیشینه مربوط می‌شود.

گواهی عدم سوءپیشینه نیز از قبل الزامی نبود و به راحتی قابل حذف است. همچنین ایجاد پنجره واحد هم کار چندان سختی نیست، چون در چند سازمان دیگر هم انجام شده و نتایج مثبتی در پی داشته است.

آمار و اطلاعات ارائه شده از وضعیت جهانی کسب و کار و رتبه‌بندی کشورها نشان دهنده این امر است که با وجود بهبود نسبی نمره کسب و کار ایران، سایر کشورها با سرعت بالایی در حال حل و فصل موانع کسب و کار فضای اقتصادی خود هستند و رقابت سخت و نزدیکی میان کشورهای مختلف وجود دارد؛ لذا اگر می‌خواهیم در سال آینده در ماه‌های پیش رو وضعیت مطلوب‌تری داشته باشیم و جایگاه بهتری در میان کشورهای دنیا در شاخص فضای کسب و کار پیدا کنیم باید هر چه سریع‌تر دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه موانع پیش‌ روی فضای کسب و کار ایران را بر طرف کنند و راه را برای فعالان اقتصادی باز و هموار کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار