بازدید 4278
۹

بیشتر تحصیلکردگان مهارت کار کردن ندارند

کد خبر: ۷۵۷۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳ 23 December 2017

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار می گوید بیشتر تحصیلکردگان به دلیل عدم گذراندن دوره‌های عملی و آموزشهای مهارتی، توان ورود به بازار کار را ندارند. او معتقد است این ضعف به عدم اتصال بنگاههای اقتصادی و مراکز دانشگاهی بر می‌گردد.

به گزارش ایسنا، علی اصلانی با اشاره به آمار بالای فارغ التحصیلان بیکار، گفت: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دیپلم و زیر دیپلم در بیشتر استانها ۶ تا ۷ درصد است ولی فارغ التحصیلان مدارک لیسانس و بالاتر به بیش از ۲۰ درصد رسیده است. امروز اکثر تحصیلکرده‌ها به دنبال شغل‌هایی هستند که با مدرک تحصیلی و دانشگاهی آنها مرتبط باشد، ولی بازار از وجود بعضی رشته‌ها اشباع شده یا اینکه فرد مهارت لازم برای ورود به آن شغلها را ندارد.

وی ادامه داد: فلسفه و اساسنامه دانشگاههای علمی ـ کاربردی این بود که هر کارخانه‌ای که مایل به داشتن مرکز دانشگاهی مختص به خود بود در داخل کارخانه آن را ایجاد کند تا نیروهایش را به شکل حضوری وعملی آموزش بدهد ولی امروز تمام مراکز علمی کاربردی به دانشگاه تبدیل شدند و مدرک گرایی را رواج دادند و نیروهای کار ناچار به شکل غیر حضوری آموزش می‌بینند.

به اعتقاد عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار، مافیایی که درباره کلاسهای علمی ـ کاربردی ایجاد شده و نمی‌گذارد کنکور حذف شود، باعث رواج مدرک گرایی در کشور شده است.

اصلانی گفت: امروز بیشتر دانشجویان با مدارک بالا فارغ التحصیل شده‌اند ولی مهارت کار کردن ندارند. یک فوق لیسانس برق صنعتی با وجود داشتن مدرک دانشگاهی، به شکل عملی دوره لازم را ندیده که بخواهد وارد بازار کار شود و بخش بزرگی از این ضعف به عدم اتصال مراکز دانشگاهی با بنگاههای اقتصادی و عدم ارائه آموزشهای مهارتی برمی‌گردد.

این مقام مسئول کارگری با اشاره به پیش بینی طرح مهارت آموزی و کارورزی در طرح اشتغال فراگیر، گفت: در فصل پنجم قانون کار به این طرح اشاره شده و موضوع مهارت آموزی نیروی کار مورد تاکید قرار گرفته تا کارگر قبل از ورود به محیط کار مهارت لازم را برای انجام کار بیاموزد. مثلا یک جوشکار ابتدا آموزش عملی ببیند سپس در کارخانه مشغول کار شود.

به گفته وی، پیش‌بینی تخفیف‌های بیمه‌ای و یارانه مزد برای کارفرمایان در این طرح محل ابهام است چون همین حالا سازمان تامین اجتماعی کسری بودجه سنگینی دارد و با چنین وضعی مشخص نیست چطور می‌خواهد به کارفرمایان یارانه بدهد تا نیروهای کار را حفظ کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۹
مهارت پارتی بازی ندارند
مهارت آشنا داشتن ندارند
مهارت های دیگر ندارند تا خودشونو جا کنند
پاسخ ها
اكبر خان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
نه دوست من تا حدودي پارتي و آشنايي به درد مي خورد ولي در كل اصلي كه وجود دارد قريب به 90 در صد دانش آموختگان ما نه حال كار كردن دارند نه حال مهارت كار كردن را. و دليل آن هم وجود دانشگاههاي بي كيفيت و رده ژايين هستند كه به همه مدرك مي دهند
درست نیست. بنده با داشتن بیش از 20 سال سابقه کار متوالی و مفید در صنایع اتومبیل سازی اروبا دارم و همچنین تسلط کافی به استانداردهای و جهانی دارم و حاضر به همکاری با صنایع خودرو سازی ایران هستم را سنگ قلاب کرده اند.
حتی حاضر نیستند جواب بدهند. من حتی نامه وزیر را دارم.

ما مشکل خود تحریمی / خود محوری / خود بزرگ بینی و انحصار را داریم.
اصلا خیلی از کارفرماها تعریفی برای شغلهای خودشون ندارند.مثلا کسی که مکانیک خونده می خوان یک نقشه کش ماهر هم باشه.باید تا حدی بلد باشه نه اینه 100 درصد والا خب نقشه کشی که 4سال یا بیشتر خونده چیکار کنه؟متاسفانه میری برای مصاحبه طرف زبان بلد نیست میگه نمره ایلتس هم بالا نبودها.
مهارت خیلی پارتی بردار نیست, کارگر ماهر , مهارتش پارتیش میشه
ولی من ماندم تامین اجتماعی هم کسر بودجه داشته باشه دیگه چی باید گفت!
بفرمایید ظرفیت خالی برای کار وجود داره ؟ بعد بروید سراغ مهارت
قبول دارم
خودم دکترا دارم ولی چون پشت سر هم خوندم و کار نکردم الان نسبت به یک لیسانسی که کار کرده عقبم فقط وقت هدر دادم
تنها معنای عدم مهارت تحصیلکردگان، عدم مهارت و نداشتن تجربه اساتید محترم دانشگاه ها است.
مهارت دارند.
این یه روشی شده این روزا تا مسئولان از حل معضل بیکاری جوانان فرار کنند و به بندازند گردن تحصیل کرده ها.
چون اصلا بحث اینا نیست. اون مهارته هم باید در محیط کار حاصل شه.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار