بازدید 2988
۳

خسارت ۳۴ هزار میلیاردی آلودگی هوا به اقتصاد ملی

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طبق گزارش رسمی سازمان بهداشت جهانی از هر ۱۰ نفر در دنیا فقط یکی به هوای سالم دسترسی دارد، گفت: آلودگی هوا چهارمین عامل خطر مرگ و میر در کل دنیا به شمار می‌رود.
کد خبر: ۷۵۶۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱ 18 December 2017

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طبق گزارش رسمی سازمان بهداشت جهانی از هر ۱۰ نفر در دنیا فقط یکی به هوای سالم دسترسی دارد، گفت: آلودگی هوا چهارمین عامل خطر مرگ و میر در کل دنیا به شمار می‌رود.

به گزارش فارس، ایرج حریرچی در نشست خبری در ارتباط با موضوع آلودگی هوا اظهار داشت: طبق گزارش رسمی سازمان بهداشت جهانی، از هر 10 نفر در دنیا فقط یکی به هوای سالم دسترسی دارد و در واقع آلودگی هوا یکی از مهمترین عوامل خطر برای سلامتی انسان است.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا از علل مرگ‌های زودرس به شمار می‌رود افزود: چهارمین عامل خطر مرگ و میر در دنیا آلودگی هوا بوده و مهمترین آلودکننده‌ها ذرات زیر 2.5 میکرون است.

وی ادامه داد: در برخی از کشورها 7 درصد از تولید ناخالص ملی به دلیل آلودگی هوا اتلاف می‌شود که این آمار در ایران 2.48 درصد است.

حریرچی اضافه کرد: سالانه 34 هزار میلیارد تومان به دلیل اثرات آلودگی هوا خسارت به اقتصاد ملی وارد می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت به تصادف دکتر حضرتی اشاره کرد و گفت: وی یکی از 5 استاد پراستناد در حوزه طب کار و بهداشت محیط بود و مرگ وی در واقع از دست دادن یکی از اساتید تأثیرگذار به شمار می‌رود.

حریرچی اضافه کرد: در هر ساعت 88 مجروح در بیمارستان‌های کشور به دلیل تصادفات در سوانح ترافیکی بستری می‌شوند و هر روز 43 ایرانی که اصولاً در سنین کار هستند، به دلیل حوادث ترافیکی جان می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در 10 سال اخیر حدود 210 هزار نفر در حوادث ترافیکی جان خود را در کشور از دست داده‌اند.

حریرچی در ادامه به موضوع قانون برنامه ششم اشاره کرد و گفت: براساس این قانون، دولت مکلف است برای تحقق سیاست‌های کلی سلامت و تأمین منابع مالی پایدار برای بخش سلامت اقدامات لازم را به عمل آورد.

*پوشش بیمه سلامت برای تمامی آحاد جمعیت کشور اجباری است

وی افزود: براساس این قانون نیز پوشش بیمه سلامت برای تمامی آحاد جمعیت کشور اجباری بوده و برخورداری از یارانه دولت جهت حق سرانه بیمه از طریق ارزیابی وسع ضوابط براساس آئین‌نامه‌ای خواهد بود که به تصویب هیأت وزیران برسد.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه به گفته وزیر رفاه 7 میلیون ایرانی از بیمه سلامت محرومند، گفت: این در حالی بوده که پوشش بیمه سلامت برای تمامی آحاد جمعیت کشور اجباری است.

حریرچی تصریح کرد: براساس نظام دارویی ملی کشور توسط وزارت بهداشت، فهرست رسمی دارویی ایران هر سه ماه یکبار باید تدوین و منتشر شود، از طرفی تجویز داروهای خارج از فهرست یادشده نیز تخلف محسوب می‌شود.

* 98 درصد و نیم از افرادی که برایشان بستری تجویز می‌شود، نسبت به بستری خود اقدام می‌کنند

حریرچی در ادامه گفت:‌ وزارت بهداشت با هدف ارائه خدمات الکترونیکی سلامت نیز براساس قانون برنامه ششم مکلف است طی دو سال اول اجرای قانون برنامه، نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان اقدام کند. در کشور ما 98 درصد و نیم از افرادی که برایشان بستری تجویز می‌شود، نسبت به بستری خود اقدام می‌کنند و این در حالی است که در بسیاری از کشورهای منطقه این آمار کمتر بوده و در واقع این مسئله به موضوعات فرهنگی و اجتماعی بازمی‌گردد.

وی گفت: مردم در کشور ما اگر بستری برایشان تجویز شود، اگرچه این هزینه‌ها برایشان کمرشکن باشد ولی اقدام می‌کنند، همچنین 65 درصد مردمی که خودشان فکر می‌کنند باید به دکتر مراجعه کنند، نسبت به این عمل اقدام کرده و 98 درصد این افراد خدمات را دریافت می‌کنند.

* بودجه اورژانس کاهش نیافته است

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه به موضوع کاهش بودجه اورژانس اشاره کرد و گفت: این موضوع صحیح نیست و بودجه اورژانس کاهش پیدا نکرده است.

حریرچی با اشاره به اینکه 30 درصد مطالبات شرکت‌های دارویی پرداخت شده است، گفت: یکی از اعضای کمیسیون غذا و دارو اظهار نظر فرمودند که 600 میلیارد تومان از طریق بیمه سلامت به شرکت‌های دارویی (پخش) پرداخت کردیم.

وی افزود: مؤسسات خیریه دولتی و خصوصی دو نوع هستند، هرکسی که کار درمانی انجام می‌دهد طبق قانون برنامه ششم طرح تحول سلامت باید اصول را رعایت کند. اگر مؤسسات خیریه فعالیتی را انجام دهند نظارت بر آنها طبق اصول انجام می‌شود و معاونت درمان، معاونت اجتماعی و ... آن را انجام می‌دهند.

حریرچی با توجه به تربیت پرستار در نظام پرستاری گفت: تربیت تمام پرستاران در دانشگاه‌ها از طریق آزمون کنکور بوده است ولی در بعضی از شرایط از محیط بیمارستانی برای تربیت پرستار استفاده شده است.

وی در ادامه افزود: وزارت بهداشت به هر مسئله‌ای که به سلامت انسان ارتباط دارد از طریق ارتقای سلامت و توزیع آن نقش خود را ایفا می‌کند. وزارت بهداشت در ارتباط با فقر، اعتیاد، طلاق و ... وظایفی را بر عهده دارد ولی اینکه ما بتوانیم اقدامی در زمینه جمع‌آوری خودروها از خیابان انجام دهیم از عهده ما ساقط است.

* آلودگی هوا از عوامل ایجاد کننده ناراحتی‌های قلبی، عروقی، ریوی و ...

سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با آلودگی هوا گفت: این پدیده یکی از ریزفاکتورهایی است که بیماری‌های قلبی، عروقی، ریوی، کبد چرب و ... را افزایش می‌دهد و در مواقعی که شدت پیدا می‌کند وزارت بهداشت اقداماتی را انجام می‌دهد. ذرات معلق زیر 2.5 میکرون عامل اصلی آلودگی هوا هستند و با توجه به تحقیقاتی که در سال‌های گذشته انجام شده در حال حاضر از درجه خطر بیرون آمده است.

وی در ادامه گفت: ذرات زیر 2.5 میکرون هم می‌توانند در آلودگی هوا نقش داشته باشند و ذرات معلق شامل این بخش است.

حریرچی تصریح کرد: در حال حاضر تبریز، ارومیه و تهران گرفتار آلودگی هوا هستند. براساس فرضیات مرگ‌های منتصب کسی که به دلیل بیماری ریوی، قلبی یا ... فوت می‌کند در گواهی فوت علت مستقیم مرگ ذکر نمی‌شود و در کل بیماری‌ها ناشی از مدرن‌سازی‌هایی است که انجام می‌شود.

حریرچی افزود: مرگ و میر به دلیل آلودگی هوا وجود دارد در فصل زمستان اگر آلودگی هوا نیز وجود نداشته باشد بستری افراد و خصوصاً کودکان بیشتر می‌شود و همگی این بستری‌ها در فصل زمستان و آلودگی هوا، به دلیل آلودگی نیست.

وی اظهارداشت: کتاب تعرفه‌گذاری خدمات یک کتاب ایدئولوژیک نیست و تنها ارزش‌گذاری خدمات را عنوان می‌کند، کتاب مبدا باید منبع اصلی ارزش‌گذاری همچون نقاط دیگر دنیا باشد.

وی در ارتباط با دختری که در زلزله کرمانشاه دچار ضایعه نخاعی شد، گفت: ساعت 8 صبح روز پس از زلزله اولین جراحی بر روی این دختر انجام شد که لوله تنفسی در وی برای تنفس قرار گرفت. اعضای بسیاری از قبیل دنده‌ها دچار شکستگی بود که رفع شد ، در حال حاضر حال وی مناسب است و احتمالاً ترخیص شده است.

حریرچی تصریح کرد: پتانسیل اینکه ما از ظرفیت رسانه برای کمک به خیرین استفاده کنیم باید سازماندهی شود همچنین در حال حاضر برای خانواده دختر مصدومی که عنوان شد خانه‌ای برای استقرار ارائه شد.

حریرچی گفت: بودجه کل کشور در سال 97، 1194 میلیارد ریال است که نسبت به سال 96 4 درصد رشد داشته و از این بودجه 68 درصد بودجه به شرکت‌ها، 23 درصد هزینه‌های عمومی، 5 درصد تملک دارایی سرمایه‌ای، 4.8 درصد درآمد اختصاصی، 3 درصد تملک دارایی مالی و 4- درصد ارقامی 2 بار اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: از کل این بودجه برای سال 1397، 6.4 درصد آن مربوط به وزارت بهداشت است، عمده هزینه ما در دانشگاه‌ها انجام می‌شود و قسمت دوم آن فساد است. همچنین بودجه اختصاص داده شده به دانشگاه‌ها امکان دارد به پایان برسد و از بودجه ستاد که در کل 174 هزار و 156 میلیارد ریال است به دانشگاه‌ها عودت داده می‌شود. همچنین در کل 51 هزار و 339 میلیارد ریال مختص به ستاد است.

وی ادامه داد: درآمد اختصاصی وزارت بهداشت 331 هزار و 588 میلیارد ریال است که در صورت درخواست دانشگاه‌ها به آنها تزریق می‌شود.

حریرچی به پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: درخواست داریم دولت و مجلس به ما کمک کنند تا بودجه این بخش حداقل به سال‌های گذشته بازگردد. همانطور که وزیر بهداشت به بنده اعلام کرده، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دنبال منابع پایدار است.دولت و مجلس باید بودجه‌ای که به حوزه سلامت اختصاص داده می‌شود را باید با شفافیت اعلام کنند و این بودجه تا پایان سال ثابت بماند تا بر روی آن برنامه‌ریزی کنیم.

حریرچی گفت: ما مراقبین سلامت و پزشکان خانواده شهری به غیر روستاها را از طریق قرارداد پیمانی به تعداد 22 هزار نفر را مشغول به کار کردیم، کسانی که از طریق دولت جذب شده‌اند باید دستمزدشان پرداخت شود و به این دلیل باید منابع ثابت باشد و به مشکلی بر نخوریم.

وی در خصوص مشکلاتی که بیمارستان‌ها با بیمه دارند، گفت: برخی از سازمان‌های بیمه‌گر هنوز معوقات سال 96 را پرداخت نکردند، دولت با توجه به محدودیت‌ها بودجه‌ای را به ما اختصاص داده ولی همچنان مشکلات بسیاری وجود دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با آلودگی هوا گفت: این مسئله یکی از عوامل اصلی بستری و ناخوشی‌هایی است که در پیش رو داریم و به عنوان دستگاه اصلی مطالبه‌گر ما با دو موضوع بیماری حاصل شده و مردم که عدم احساس سلامت و رفاه جسمی-روانی پیدا می‌کنند مواجهیم.

* رشته پرستاری با 4 هزار و 816 نفر دارای اولیت اول در آزمون استخدامی

حریرچی افزود: در آزمون استخدامی کشور 10 هزار و 785 ردیف استخدامی وجود دارد که رشته پرستاری با 4 هزار و 816 نفر دارای اولیت اول و فوریت‌های پزشکی با 950 نفر در ردیف دوم ظرفیت پذیرش است. همچنین افراد بسیاری در آزمون استخدامی ثبت نام کرده‌اند.

حریرچی اظهارداشت: امیدواریم با تخصیص نیرو، تخت‌هایی که در بیمارستان‌ها وجود دارد تکمیل شود و مجوز نیرو و تأمین بودجه به این مسئله اختصاص داده شود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: طرح تحول سلامت تمامی اعتباراتش مصوب مجلس است، دولت پیشنهاد می‌دهد و مجلس کم یا زیاد آن را تصویب می‌کند. از دولت یازدهم و دوازدهم تشکر می‌کنیم که اعتبارات قبلی پرداخت شد و همچنین در مورد بدهی‌های طرح تحول سلامت اگر در سال 96 اعتبارات مربوط به سال 93 را پرداخت کنند ما به خوبی به کار خود ادامه می‌دهیم.

حریرچی در پایان گفت: ماموریت وزارت بهداشت، سلامت مردم است که هنوز در کشور 7 میلیون نفر بیمه نشده وجود دارد و همگی ما باید به فکر باشیم که این تعداد از افراد بیمه شوند، این موضوع رقابت‌های سیاسی، اجتماعی و ... نیست و بحث سلامت است، همانطور که ما در زمان جنگ دشمنان خود را درمان می‌کردیم و حالا باید به فکر بیماران خود باشیم، اگر اعتبارات قانونی پرداخت شود ما از عهده این کار بر خواهیم آمد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
باسلام ودرودبه روح شهدا وبنیان گذار جمهوری اسلامی ایران....از جناب فرماندار وکار گروه هوای پایتخت وکلانشهر ها درخواست دارم به چند نکته عمل شود تا آلودگیهای تهران وغیره بر طرف شود.....1-از رده خارج کردن خودروهای فرسوده سرعت بیشتری بگیرد وقیمت خودرو کمی بیشتر شود .2-در کلیه ورودی وخروجی شهر تهران ودر اتوبانها همت وحکیم وستاری وآیت اله رفسنجانی وچمران دوربینهای معاینه فنی نسب شود .3-از کلیه واردکنندگان خودرو درخواست شود ومصوبه مجلس شود در ازای 1دستگاه خودرو 2دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج وپلاک ملی آن به فرمانداری ونیروی انتظامی داده شود ومشوقهای نیز به واردکنندگان داده شود مثال .گمرکی خودرو 10%کسر شود.4-کلیه ادارات دولتی از سرویسها استفاده شود تاخودروهای شخصی کمتر به شهر آورده شود......وچند نکته دیگر متشکرم از شما عزیزان که صبحتهای بنده حقیر را گوش کردید با تشکر فراوان ارادتمند شما میرزایی
ترددخودرو های گازی راممنوع وخودرو های برقی رامجانی جایگزین کنیدمطمئنا از هزینه خسارت بر اورد شده کمتر خواهد بود
چرا دولت اقدام قاطع برای مردم تهران ب توجه به الودگی نمیکند.مثلا اجازه ورود خودرو را بهیچ وجه به برخی خیابنها را ندهد یا مثلا از دو شنبه تا جمعه راتعطیل کند تا مردم به مسافرت بروند یک روز یک روز تعطیل کردن که مردم بیرون نمیروند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار