بازدید 12729
رئیس کمیسیون اقتصادی در گفت و گو با «تابناک»؛

برخی از دستگاه ها بود و نبودشان فرقی ندارد؛ اما بودجه خوبی می گیرند!

این دستگاه ها فشارهای بسیاری به مجلس و دولت خواهند آورد تا بودجه ریزی عملیاتی انجام نشود. خیلی ها نمی خواهند بودجه شفاف شود، در حالی که بودجه عملیاتی یعنی شفافیت در بودجه. متأسفانه اکثر قریب به اتفاق دستگاه ها به دلیل آنکه اعداد در بودجه از تعهداتی که باید انجام دهند، به مراتب بیشتر است خیلی تمایل ندارند موضوع باز شود.
کد خبر: ۷۵۵۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳ 14 December 2017

بودجه امسال در شرایطی وارد مجلس شورای اسلامی شد که قرار بود، بنا بر بودجه عملیاتی طرح ریزی شود. با وجود این، به گفته کارشناسان، بودجه حاضر تنها 20 درصد به صورت عملیاتی برنامه ریزی شده و همچنان روش بودجه ریزی مانند سالهای گذشته بوده است.

به گزارش «تابناک»؛ با اینکه حدود بیست سال از تفکر بودجه نویسی عملیاتی که در دولت های مختلف مطرح شده می گذرد، به دلایل گوناگون، هیچ وقت اجرایی و عملیاتی نشده و یکی از مهمترین دلیل آن نیز نبود اراده و خواست دولت ها بوده است و در بودجه های سال های گذشته نسبت به سال قبل خود تنها کمتر از نیم درصد تغییر داشته اند.

باید گفت، بودجه نویسی فعلی آسیب ها و پیامدهای منفی بسیاری دارد و گرفتاری های زیادی برای ما پدید آورده است. در این روش توزیع بودجه در راه خودش محقق نمی شود و نظارت را سخت می کند. به همین دلیل، بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس، مخالف این روش بودجه ریزی هستند.

محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: دولت هر سال این موضوع را مطرح می کند؛ اما اینکه چه میزان این بودجه عملیاتی است، واقعیت این است که بودجه حاضر با چیزی که به عنوان بودجه عملیاتی شناخته می شود فاصله زیادی دارد.

این نماینده مجلس گفت: بودجه عملیاتی یعنی اینکه هر کس هر میزان خدمت انجام می دهد، براساس همان میزان هزینه خود را از بیت المال دریافت کند. درواقع این موضوع دقیقا مانند صورت وضعیت های پروژه های عمرانی است، در طرح های عمرانی پیمانکار اگر مبلغی مطالبه کند، از وی صورت وضعیت درخواست می شود و در صورتی که مبلغ خرج شده باشد، پول به وی پرداخت خواهد شد.

وی گفت: دقیقا مدل صورت وضعیت طرح های عمرانی می شود بودجه عملیاتی، اما اگر بخواهیم این را جلو ببریم برخی از دستگاه ها اعتراض خواهند کرد و فشار زیادی به آنها خواهد آمد و متقابلا فشارهایی را نیز به نهادهای دیگر وارد خواهند کرد.

پور ابراهیمی افزود: این دستگاهها فشارهای زیادی به مجلس و دولت خواهند آورد تا این کار انجام نشود. خیلی ها نمی خواهند بودجه شفاف شود، در حالی که بودجه عملیاتی یعنی شفافیت در بودجه، متأسفانه اکثر قریب به اتفاق دستگاه ها به دلیل آنکه اعداد در بودجه از تعهداتی که باید انجام دهند به مراتب بیشتر است خیلی تمایل ندارند موضوع باز شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در حال حاضر نهادهای ما صد واحد عملکرد دارند اما برای 150 واحد بودجه گرفته اند، البته این شدت و ضعف هایی دارد. برخی از دستگاه ها ممکن است 115 واحد باشد و در برخی نهادها از 100 به 300 واحد هم اتفاق افتد، شدت هر چقدر بیشتر باشد آثار آن نیز بیشتر خواهد بود.

این نماینده مجلس گفت: ما برخی دستگاه ها را داریم که بود و نبود آنها فرقی به حال کشور ندارد؛ اما اعتبار می گیرند و بودجه دارند، ولی خاصیتی ندارند و حتی در بسیاری از موارد مانع هم هستند، اگر هم روزی به آنها بگویند که توضیح دهد چه کار می کنند و اثر آنها در کشور چه چیز است، بودجه امنیتی می گیرید نمی تواند بگوید.

رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: بنابراین این نهادها با بودجه عملیاتی مخالف هستند، و نمی گذارند کار به نتیجه برسد، و تمام تلاش خود را خواهند کرد که در آینه نیز این موضوع تکرار نشود.

این عضو کمیسیون اقتصادی در پایان گفت: حال ممکن است که شخص رئیس جمهور با بودجه عملیاتی موافق باشد و شاید معاونانش هم از این موضوع استقبال کنند؛ اما به بدنه که می رسد، واکنش های منفی ایجاد می شود که علیه خودش می شود و درواقع بیشترین مقاوت علیه بودجه عملیاتی در بدنه خود دولت است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۳۲
اقای روحانی بجای این بودجه ها برو جلو حقوق های نجومی و اختلاسها رو بگیرید نه این که از جیب مردم در صدد جبران برایید.
لطفادستگاههاي كه بودونبودشان فايده اي نداردوبيت المال رانابودميكند ازرديف بودجه حذف شود
بودجه يعني اينكه هر دستگاهي قدرت ووزن بيشتري داشته باشه زياتر ميبرد ومردم فقير هم نگاه ميكنند
تا کی باید پول های این کشور صرف نهاد ها و ارگان هایی بشود که بقول خودتان هیچ بازدهی و خروجی ندارند؟؟
دست نهاد ها را باز گذاشتید تا مردم را بیچاره کنند
این کوتاهی نمایندگان مارا نمیرسونه؟؟ 
خوب انها را نام ببر
بود و نبودشان خیلی فرق میکند با بودنشان سربار ملت شده اند داماد سرخونه شنیده بودیم نهاد و ارگان سرخونه نه
آستانه تحمل می فهمین یعنی چی؟قسط و اجلره بدی تا سر برج برات 100تومن بمونه می فهمین یعنی چی؟ حالا هی اره کنین.
همش میگن برخی نهاد و سازمانه ها!! کسی جرات نداره حتی اسمشون رو بیاره
اگر این پول را بین مردم تقسیم کنند وبرای هر خدمتی که انجام می دهند هم از مردم وجه انرا دریافت کنند تصور کنید چه اتفاقی خواهد افتاد .
تنها نماینده ای که واقعیت دستگاههای بودجه بگیری که در کشور تعین کننده که نیستند، موثر نیز نسیتند خروجی موثری برای کشور ومردم ندارند
آقای نماینده خودت که خبر داری و مطلع هستی چرا کاری نمیکنی
متاسفانه مجلس غیر حزبی همینه
ایشون به تنهایی کاری نمیتونه بکنه باقی نماینده ها همراه نیستن و درد ما هر روز بیشتر میشه
اگر این نهادها که در مقابل خرج و مخارجشان پاسخگو نیستند و خروجیش معلوم نیست نمیدونم فقط برای هدایت مردم بوده در این سال ها فکر کنید چقدر پولها و سرمایه صدها بیمارستان مجهز سد سازی و مسکن محکم و راه سازی و فرودگاه ....برای مردم میشد ؟
بودجه عملیاتی بشه خیلی خوبه ، چون مثلا به جای آنکه به فلام موسسه از اول کلی بودجه اختصاص یابد بر اساس عملکرد پول داده می شود
اقا اگر واقعا راست است شجاعت داشته باشید وجلو تصویب این بودجه ها را بگیرید
خوب چرا کاری نمیکنید مردم رای دادن که جلوی همین اسراف ها رو بگیرید نه اینکه فقط مصاحبه کنید و حرف بزنید اگه نمی تونید برید کنار با حرف که کار درست نمیشه
اگر بنا به پاسخ گو نبودن باشه و کسی هم جرات پرسش گری از پول داده شده نداره پس حرف احمدی نژاد درسته بهرحال آدم به حقانیت حرفش پی میبره خواهشا ریز ریز حرف احمدی نژاد در آن فایل صوتی را هر شب به عنوان یک تیتر خبری داشته باشین تا تحلیل بشه
این نهاد ها که کم و بیش معلوم هستن، قطع کنید بابا. دیگه ساختن کلمه برگک به جای چیپس که این همه بودجه نمیخواد
اینها رو اقای نوبخت نمی بینند؟با این پولهایی که به این 50واحد که بودجه میگیرند اسمشون هم گفته نمیشه می دونید میشه چقدر بیکار رو صاحب شغل کرد؟
بودجه بر مبنای نیازهای مردم و اصول علمی نیست به هیچ وجه
مگر قرار است بودجه کشور را بین مردم تقسیم کنند ؟ این چه نوع تفکر است ؟بودجهٔ کشور هزینهٔ ادارهٔ کشور ،وحراست از کشور است نه تقسیم بین مردم ؟ نظر آقای نماینده بعضی از نهادها ،وارگانها که اغلب فرهنگی هستند میباشد ،که خیلی هم فراوان هستند ، نه وزارتخانه ها که عمل کرد آنها زیر نظر نمایندگان ،و دیوان محاسبات کشور است ؟
مردم عادی که خبر ندارند و نمی توانند کاری کنند حتی اعتراضی داشته باشند.شما نمایندگان منتخب مردم هستید و شما باید کاری کنید . حذف سازمانهای بیهوده سریع باید عملی شود ، اینکه مطلبی گفته شود و فراموش شود دردی را دوا نخواهد کرد.
وظیفه مجلس است که بودجه نهادها وموسسات غیر دولتی وشخصیت های. ساختگی را مصوب نکند. هرکار فرهنگی واداره هر مکان واداره امور مستمندان. وظیفه وزارتخانه ها عریض وطویل می باشد هر کسی می خواهد کار خیر انجام دهد از کیسه اش هزینه کند
جالبه ۳۷ نهاد غیر مرتبط دارن از بودجه فرهنگی کشور ارتزاق میکنند بعد اموزش و پرورش برای پرداخت حقوق پرسنلش همیشه درمانده است
شما نماینده ها حقوقهای مادام العمر برای مجلسیها را چرا تصویب کردید؟انقد شعار دادید وبا کلمات بازی میکنید که اندازه نداره،اگه نماینده من کارگر بدبخت فلک زده ای اعلامشون کنید اگه نماینده من بدبختی که با دوتا فلج و یه افسرده دارم با این شرایط و اوضاعی که شماها درست کردید بسختی فقط دارم زنده می مونم جلوشونو بگیرید.ولی اینو میدونم هیچ امیدی بهتون نیست همه ی حرفاتون قشنگه ولی عملکرد صفر،قبلا اسامی اینها.با سر اسم ذد پ ن ش س و غیره اعلام میکردید،ولی مدتیه حتی یه ت ن ب ل چیزی هم بگید چرا؟چون اون نهادها و اون۳۱نفرو اون فلان و...همگی گمنام ونامرئی هستن وبه احتمال زیاد فضایی و ناشناس
عدم شفافیت=خیانت=منافق
پس توي نماينده باید کاری کنی ؟عالم بي عمل ؟
از بودجه ۹۷ شروع کنید و اسم این نهادها را ببرید
می دونید دولت ها چکار کردند .به جای ایجاد کار کنند بودجه جاری را.فقط کارمند بیکار استخدام کردند ................که هیچ باز دهی ندارند .دولت باید کوچک شود در یک وزارت خانه که با 100 نفر اداره می تواند بشود 2000 نفر مشغول بیکاری هستند حقوق بالای 5 میلیون از ابدار چی گرفته تا الی اخر می گیرند ..... تا استفاده کردن از امکانات ..اب وربرق .تلفن .اینترنت .وووووووووووووو الخصوص در تهران .این یک فاجعه است
اغلب دستگاه های دولتی اگر تعطیل شوند کار مردم راحت تر است کارمندان و دست اندرکاران با گرفتن اضافه کاری و ماموریت های نشسته و نرفته و وقت گذرانی با اینترنت و جیم فنک شدن با ماموریت های اداری موجب بدبینی به سازمان ها و ادارات می شوند.در این دکان ها خیلی وقت باید بسته می شد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی