بازدید 3459

قوه قضاییه به موضوع چاپ کتاب‌های غیرمجاز و قاچاق آن ورود کند

عضو ناظر مجلس در هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور با انتقاد از عملکرد مسئولان حوزه کتاب در خصوص برخورد با متخلفان صنعت نشر، بیان کرد: قوه قضاییه به موضوع چاپ کتاب‌های غیرمجاز و قاچاق آن ورود کند.
کد خبر: ۷۵۰۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵ 27 November 2017

 

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به وضعیت صنعت نشر، گفت: صنعت نشر در ایران از دست رفته است و متاسفانه هیچ اراده‌ای برای رسیدگی به مسائل آن و احیای این صنعت وجود ندارد چرا که به قدری تخریب شده که برای حل مشکلات آن راه‌حلی پیدا نمی‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سرانه مطالعه و جمعیت پایین افراد کتاب‌خوان، بیان کرد: برخی افراد وجود فضای مجازی را رقیبی برای مطالعه می‌دانند در حالی که در کشورهای پیشرفته با وجود اینترنت مردم حتی در مترو در حال مطالعه هستند و هیچ رقابتی بین کتاب و فضای مجازی وجود ندارد و هر کدام طرفداران خود را جذب می‌کنند.

وی با انتقاد از وجود چند نسخه مختلف از ترجمه یک کتاب در کتاب‌فروشی‌های خیابان انقلاب، اظهار کرد: پس از اخذ مجوز از نویسنده اثر روی جلد کتاب نوشته می‌شود چاپ اول، در صورتی که در سال‌های گذشته چندین نسخه از آن به بازار نشر عرضه شده است.

سیاوشی با بیان اینکه در جامعه ما قانون کپی رایت رعایت نمی‌شود و حق مولف به رسمیت شناخته شده نیست، گفت: دستفروشان کتاب در خیابان انقلاب به علت چاپ غیرمجاز کتاب، آن را با قیمت بسیار پایین‌تر از مغازه‌های کتاب‌فروشی ‌و کیفیتی نامناسب عرضه می‌کنند و استقبال از این کتاب‌ها به دلایل اقتصادی بسیار زیاد است و این موضوع آسیب بزرگی به صنعت نشر وارد می‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از عملکرد مسئولان حوزه کتاب در خصوص برخورد با متخلفان صنعت نشر، بیان کرد: هیچ سازمان ونهادی برای مدیریت بازار کتاب وجود ندارد و کتاب هم‌چون بچه‌ای یتیم رها شده است؛ به طور مثال وزارت فرهنگ برای مقابله با دست‌فروشان کتاب در خیابان انقلاب دخالتی نمی‌کند چرا که معتقد است جمع‌آوری دست‌فروشان به عهده شهرداری است که این استدلال غلطی است.

وی با بیان اینکه کتاب ویترین فرهنگی هر کشوری است، گفت: مسئله کتاب به قدری در ایران بغرنج شده که کسی مایل به دخالت در این امر نیست البته وزیر فرهنگ با توجه به اینکه در گذشته معاون فرهنگی بوده است در صورتی که اراده‌ای برای حل مسائل مربوط به کتاب داشته باشد می‌تواند کمک‌های شایانی برای رفع این مشکلات انجام دهد.

عضو ناظر مجلس در هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: قوه قضائیه برای حل مسائل کتاب نظیر کپی رایت و چاپ کتاب‌های غیرمجاز و قاچاق کتاب اقدامات لازم را انجام دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی