بازدید 8677

نقدینگی به یک میلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است

هادی قوامی
کد خبر: ۷۵۰۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹ 26 November 2017

هادی قوامی در نشست علنی امروز ( یکشنبه 5 آذر ماه) درنطق میان دستور ضمن تسلیت شهادت امام حسن عسکری(ع) و تبریک آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج) و هفته بسیج ، اظهار داشت: لایحه مالیات بر ارزش افزوده که در کمیسیون اقتصاد بررسی می‌شود مشکلات اجرایی بسیاری را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده که لازم است در نحوه اجرای مالیات بر ارزش افزوده اصلاحات بنیادین صورت بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در هفت ماهه نخست سال جاری عملکرد مالیات مستقیم 27 هزار میلیارد تومان، مالیات بر ارزش افزوده 21 هزارمیلیارد تومان و همچنین عوارض دهیاری و شهرداری 9 هزار میلیارد تومان بوده، گفت: این به آن معنا است که مالیات بر ارزش افزوده بر مالیات مستقیم پیشی گرفته است.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ضرورت دارد که چون مشکلات جدی برای تولید ایجاد شده است گام‌های بزرگی را در این زمینه برداریم، ادامه داد: نقدینگی در شروع دولت یازدهم 450 هزار میلیارد تومان بود، در حال حاضر به بیش از 1 میلیون 400 هزار میلیارد تومان رسیده که بین تورم نقدینگی رابطه مثبت وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه تورم در سال 92، 36 درصد بوده که در حال حاضر به حدود 10 درصد رسیده است، عنوان کرد: نقدینگی به‌صورت پنهان در ترازنامه بانک‌ها وجود دارد و در آینده ما اگر این مسئله را به سمت تولید کانالیزه نکنیم باید شاهد تورم های 200درصدی باشیم، این علامت رکود موجود نشان دهنده این نکته است که بخشی از نقدینگی به گل نشسته درصورتی که تمامی آن به گل بنشیند شرایط بسیار شکننده‌ای برای اقتصاد ایجاد می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از ابتدای شروع هدفمندی یارانه ها تا هفت ماهه شروع سال جاری 300 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده که 30 درصد آن از بودجه دولت برداشته شده است، تصریح کرد: بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها 30 درصد به تولید ، 20 درصد به دولت و 50 درصد بر نقدی و غیر نقدی داده می‌شد، 60 درصد این مبالغ در دولت یازدهم و دوازدهم خلاف دولت دهم تداوم پیدا کرده است.

وی ادامه داد: اگر قانون به درستی اجرا می‌شد و 50 درصد این مبلغ به تولید و عمران داده می‌شد با مصرف150 هزارمیلیارد تومان در شبکه ریلی کالا سرمایه‌ای تولید و تا 100 سال آینده نیاز کشور را تامین می‌کرد و مصرف بنزین و گازوئیل را 20 د رصد کاهش می‌داد که به‌صورت روزانه 40 میلیون لیتر صرفه جویی می‌شد که اگر به خارج صادر می‌شد که با نرخ یک دلار 14 میلیارد و 600 میلیون دلار صرفه‌جویی سالانه به دست می‌آمد که با این ارز می‌توانستیم تورم و بیکاری را برطرف کنیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه امیدواریم در لایحه بودجه سال آینده دولت و مجلس برای یک‎‌بار مسیر غلط را اصلاح کنند و به چرخه تولید برگردیم، اضافه کرد: استان خراسان شمالی در میان استان‌های کشور رتبه 30 تولید ناخالص داخلی را دارد که از آخر دوم است از دولت می‌خواهیم توجه ویژه‌ای به این استان داشته باشد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با مدیریت روزمرگی کنونی نمی‌توانیم انتظار تحول در این استان را داشته باشیم، عنوان کرد: پروژه‌های زیر بنایی ماننده راه آهن شیروان-اسفراین-جوین که در سفر رئیس جمهور در خرداد 94 کلنگ زنی شد از اساسی‌ترین پروژه‌های استان است، 4 بانده کردن مسیر جنگل گلستان، بجنورد، اسفراین و سبزوار از مهم‌ترین پروژه‌های ملی استان است، مدیریت استان با تحرک بیشتری اولویت‌های استان را پیگیری کند و گرفتار روزمرگی نشوند.

وی ادامه داد: از وزیر کشور به‌عنوان سرمایه بومی استان درخواست داریم نگاه ویژه‌ای به استان خراسان شمالی داشته باشند، فرصت‌ها مانند ابر می‌گذرند و فردا پشیمان نشویم از موقعیتی که در دستمان بود.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه آب منطقه‌ای استان چاه‌های کشاورزی را خاموش و کشاورزان را در شرایط سختی قرار داده است، گفت: طی قرارداد وزارت نفت تولید 240 هزار تن لوله به لوله گستر داده و مجتمع صنعتی 300 هزار تن شمش به لوله گستر می‌دهد، 500هزار تن آهن اسفنجی توسط فولاد نیشابور و 1 میلیون تن سنگ آهن کنسانتره گندله از خاف تامین می‌شود که 20 درصد ارزش قرارداد پول گاز و برق و به وزارت نفت بر می‌گردد و مالیات بیمه به تامین اجتماعی که افزایش تولید و اشتغال در راستای اقتصاد مقاومتی است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: راه های درون استانی پروژه‌های زیر بنایی هستن که امیدواریم مسئولین استانی و ملی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی