بازدید 3777

کاهش قیمت نفت پس از پیش بینی کاهش تقاضا توسط آژانس بین المللی انرژی

روز چهارشنبه قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی است که در اواخر روز سه شنبه ، قیمت نفت کاهشی یافته بود و به بشکه ای ۶۲.۶۱ دلار رسید. دلیل کاهش قیمت نفت، واکنش بازار به پیش بینی های آژانس بین المللی انرژی در خصوص کاهش چشمگیر تقاضا برای نفت در ماه های آتی عنوان شده است.
کد خبر: ۷۴۷۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶ 15 November 2017
روز چهارشنبه قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی است که در اواخر روز سه شنبه ، قیمت نفت کاهشی یافته بود و به بشکه ای ۶۲.۶۱ دلار رسید. دلیل کاهش قیمت نفت، واکنش بازار به پیش بینی های آژانس بین المللی انرژی در خصوص کاهش چشمگیر تقاضا برای نفت در ماه های آتی عنوان شده است.  

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۶۰ سنت (۱ درصد) کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۱.۶۱ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۵۶ سنت (۱ درصد) کاهش، بشکه ای ۵۵.۱۴ دلار صورت گرفت. در هفته های گذشته، قیمت نفت برنت با رسیدن به ۶۴.۶۵ دلار در هر بشکه به بالاترین میزان خود از ماه ژوئن ۲۰۱۵ رسید. تا کنون میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۷، بشکه ای ۵۴.۵ دلار بوده است. همچنین، در هفته های گذشته، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت با رسیدن به بالاترین حد خود در دو سال گذشته به بشکه ای ۵۷.۹۲ دلار رسیده بود. لازم به ذکر است که قیمت نفت در حال حاضر ۵ درصد از بالاترین حد خود در هفته ی های گذشته کاهش یافته است. 

آژانس بین المللی انرژی دیروز چشم انداز محتاطانه تری را در خصوص تقاضای نفت در بازار منتشر کرد. به گفته ی این نهاد، پیش بینی می شود که میزان تقاضا تا پایان سال ۲۰۱۷، ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش یابد. همچنین، این نهاد پیش بینی کرده که در سال ۲۰۱۸ میزان تقاضا ۱.۳ میلیون بشکه در روز باشد. آژانس بین المللی انرژی در گزارش دیروز خود افزوده است '' در سه ماهه ی نخست سال ۲۰۱۸ میلادی، بازار نفت با چالش مازاد عرضه ی نفت نسبت به تقاضا به میزان ۶۰۰،۰۰۰ بشکه در روز مواجه خواهد بود و این میزان در سه ماه ی دوم سال ۲۰۱۸، به ۲۰۰،۰۰۰ بشکه در روز افزایش خواهد یافت''. به گفته ی آژانس بین المللی انرژی، افزایش تولید نفت توسط کشور هایی که عضو اوپک نیستند می تواند در نیمه ی نخستین سال ۲۰۱۸ باعث ایجاد مازاد عرضه در بازار باشد. پیش بینی می شود که کشورهایی که عضو اوپک نیستند به میزان ۱.۴ میلیون بشکه در روز عرضه را نسبت به تقاضا افزایش دهند. 

در این خصوص سوکریت ویجایاکار، مدیر مرکز مشاوره ی انرژی تریفکتا، گفته است '' پس از انتشار پیش بینی های آژانس بین المللی انرژی در خصوص میزان تقاضا در آینده، قیمت نفت به صورت چشمگیری کاهش یافت ... همچنین، افت قیمت نفت از افزایش شدید فروش برخی کالاهای اولیه ی دیگر تاثیر پذیرفته است''. به گفته ی وی، از دلایل دیگر کاهش قیمت نفت، افزایش موجودی نفت خام آمریکا بوده است. موسسه ی نفت آمریکا دیروز اعلام کرده بود که موجودی نفت خام آمریکا با افزایشی ۶.۵ میلیون بشکه ای در هفته ی منتهی به ۱۰ نوامبر، به مجموع ۴۶۱.۸ میلیون بشکه رسیده است. 

معنی پیش بینی ها در مورد کاهش تقاضا در سال آینده ی میلادی این خواهد بود که مصرف جهانی نفت بر خلاف انتظارات از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز بیشتر نخواهد شد. این در حالی است که انتظار می رود تولید کنندگان، بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید کنند. 

افزون بر این، یکی از دلایل کاهش قیمت نفت، افزایش میزان عرضه ی این محصول توسط آمریکا بوده است. لازم یه ذکر است که در هفته ی منتهی به ۱۰ ام نوامبر، ۹ دکل نفتی دیگر در آمریکا مجوز فعالیت دریافت کرد. در حال حاضر تعداد دکل های نفتی آمریکا ۷۳۸ عدد است. این در حالی است که تعداد دکل های نفتی آمریکا در سال گذشته تنها ۴۵۲ عدد بود. لازم به ذکر است که به گفته ی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت خام این کشور با افزایشی ۶۷،۰۰۰ بشکه ای (۱۴ درصد)  به مجموع ۹.۶۲ میلیون بشکه در روز رسیده است و انتظار می رود که روند افزایش تولید همچنان ادامه یابد.

باید خاطر نشان ساخت که انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی باعث افزایش فشار ها بر اوپک برای بالا نگه داشتن قیمت نفت شده است. سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. قرار است که سران اوپک روز سی نوامبر در وین اتریش با هم ملاقات کنند و انتظار می رود که در این روز قرارداد کاهش عرضه ی نفت تمدید شود.

بانک سیتی آمریکا در مورد نشست ۳۰ ام اکتبر اعضای اوپک اخیرا اذعان کرده است که '' هر تصمیمی که به موجب آن قرارداد کاهش تولید اوپک کمتر از ۹ ماه تمدید شود می تواند موجب افزایش فروش نفت (و کاهش بیشتر قیمت ها) شود''.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار