بازدید 2974

افزایش قیمت نفت با ادامه ی کاهش عرضه ی نفت خام توسط اوپک

روز جمعه قیمت نفت افزایش یافت. در اواخر روز پنجشنبه ، قیمت نفت کاهشی نسبی یافته بود و به بشکه ای ۶۳.۹۵ دلار رسید. دلیل افزایش قیمت نفت، ادامه ی کاهش میزان عرضه ی نفت توسط کشورهای عضو اوپک و انتظار بازار از این نهاد در خصوص تمدید قرارداد کاهش عرضه ی نفت در پایان ماه جاری میلادی عنوان شده است.
کد خبر: ۷۴۶۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷ 10 November 2017
روز جمعه قیمت نفت افزایش یافت. در اواخر روز پنجشنبه ، قیمت نفت کاهشی نسبی یافته بود و به بشکه ای ۶۳.۹۵ دلار رسید. دلیل افزایش قیمت نفت، ادامه ی کاهش میزان عرضه ی نفت توسط کشورهای عضو اوپک و انتظار بازار از این نهاد در خصوص تمدید قرارداد کاهش عرضه ی نفت در پایان ماه جاری میلادی عنوان شده است. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز گذشته افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۴.۲۲ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۹ سنت افزایش، بشکه ای ۵۷.۲۶ دلار صورت گرفت. در هفته ی گذشته، قیمت نفت برنت با رسیدن به ۶۴.۶۵ دلار در هر بشکه به بالاترین میزان خود از ماه ژوئن ۲۰۱۵ رسید. همچنین، در هفته ی گذشته، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت با رسیدن به بالاترین حد خود در دو سال گذشته به بشکه ای ۵۷.۹۲ دلار رسیده بود.

از دلایل افزایش قیمت نفت می توان به کاهش میزان عرضه ی نفت خام کشورهای عضو اوپک و روسیه، میزان بالای تقاضا و افزایش تنش ها در خاورمیانه اشاره کرد. 

در این خصوص، یکی از تحلیلگران بانک کومرز گفته است ''حتی کاهش چشمگیر واردات نفت خام توسط چین در ماه اکتبر و افزایش تولید نفت خام توسط آمریکا (که یک رکورد را ثبت کرد) از اثرگذاری مدت دار بر قیمت نفت ناتوان بوده اند''. همچنین، سهیل بن محمد المزروعی، وزیر انرژی ایالات متحده عربی، بیان کرده است که مباحث مطروحه در خصوص جلسه ی ۳۰ نوامبر اعضای اوپک بیشتر در خصوص مدت زمان تمدید قرارداد است نه در مورد خود قرارداد. وی اذعان کرده که ''بازار مقداری نیاز به تصحیح دارد. هیچ کس در حال حاضر از تمدید نشدن قرارداد کاهش عرضه صحبت نمی کند''. 


باید خاطر نشان ساخت که سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. قرار است که سران اوپک روز سی نوامبر در وین اتریش با هم ملاقات کنند و انتظار می رود که در این روز قرارداد کاهش عرضه ی نفت تمدید شود.


افزون بر این، افزایش تقاضا برای نفت خام موجب افزایش قیمت این محصول شده است. دلیل این امر، نصف شدن ذخایر نفتی تانکرها در مالزی و سنگاپور از ماه ژوئن عنوان شده است. این در حالی است که برخی متخصصان بازار نفت بر این اعتقادند که افزایش قیمت نفت در نتیجه ی افزایش تقاضا و سود حاصله از آن پایدار نخواهد ماند.

همچنین، بانک گلدمن ساکس آمریکا در خصوص نوسان بیشتر قیمت در نتیجه ی افزایش تنش ها در خاورمیانه به خصوص میان عربستان و ایران که از اعضای اوپک هستند، و همینطور افزایش چشمگیر تولید نقت خام توسط آمریکا هشدار داده است.

لازم به ذکر است که روز شنبه ی گذشته پس از شلیک موشکی بالستیک از یمن به سمت ریاض، عربستان سعودی و متحدان این کشور در حاشیه ی خلیج فارس ایران را مسوول کشمکش های موجود در مورد یمن دانستند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص پاسخ داده است که عربستان سعودی ایران را به خاطر نتایج حاصله از اقدامات تجاوزگرانه ای که خود علیه یمن انجام داده سرزنش می کند.

همچنین، روز چهارشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۳ نوامبر به میزان ۲.۲ میلیون بشکه (مجموعا ۴۵۷.۱۷ میلیون بشکه) افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که تحلیلگران پیش بینی کاهش ۲.۹ میلیون بشکه ای را در بازه زمانی مذکور کرده بودند. افزون بر این، تولید نفت خام آمریکا با افزایشی ۶۷،۰۰۰ بشکه ای به مجموع ۹.۶۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. این میزان، بالاترین سطح تولیدی نفت خام در آمریکا است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی