بازدید 2633
اقتصاد در گذر زمان

از عزل امیرکبیر از صدارت تا مصاحبه مطبوعاتی شاه در مورد نفت

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دوازدهمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۴۳۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 03 November 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دوازدهمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

12 آبان 1286، امیرکبیر صدراعظم ناصرالدین ‌شاه از صدارت برکنار شد. امیرکبیر که پس از ورود ناصرالدین شاه به تهران، به‌ عنوان صدراعظم برگزیده شده بود، در ابتدا به‌کارگیری القاب و تعارفات بی‏ معنا را در نامه‏ های اداری حذف کرد. اخذ رشوه را ممنوع کرد و جلوی اختیارات بی‏ حد و حساب و نامشروع درباریان را گرفت. برای متعادل کردن دخل و خرج مملکت، بر بیشتر وظایف و مستمری ‏هایى که اشخاص با نفوذ مانند شاهزادگان و اُمرای لشکر، بدون استحقاق از خزانه‏ دولت دریافت می‏ کردند، خط بطلان کشید. اخذ مالیات ‏ها را بر اساس صحیحی قرار داد چنانکه در اندک مدتی، خزانه‏ خالی مملکت از درآمد مالیات پر شد.

12 آبان 1324، ابراهیم حکیمی نخست ‌وزیر پس از ده روز رایزنی با نمایندگان مجلس وزیران کابینه را به این شرح معرفی کرد: حسنعلی کمال هدایت وزیر مشاور، خلیل فهیمی وزیر کشور، امان‌ الله اردلان وزیر دادگستری، عبدالحسین هژیر وزیر دارایی، الهیار صالح وزیر مشاور، سرلشگر علی ریاضی وزیر جنگ، ‌دکتر سعید مالک وزیر بهداری، احمد حسین عدل وزیر کشاورزی، غلامحسین رهنما وزیر فرهنگ، سرلشگر محمد حسین فیروز وزیر راه، ابوالقاسم نجم وزیر امور خارجه، محمود نریمان وزیر پست. همچنین قرار شد که وزیر پیشه‌وهنر و بازرگانی بعدا معرفی شود.

12 آبان 1336، نلسون راكفلرسرمايه دار مشهور آمريكايي وارد تهران شد.

12 آبان 1340، هیاتی از صندوق طرح ‌های عمرانی آمریکا به ریاست استوکس به منظور بررسی درخواست وام ۴۵ میلیون دلاری ایران به تهران آمدند.

12 آبان 1348، دولت دویست میلیون تومان اوراق قرضه ملی منتشر کرد.

12 آبان 1353، شاه همراه با کیسینجر وزیر امور خارجه آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: قیمت نفت را به نفع مصرف ‌کننده کاهش می ‌دهیم. ما می ‌خواهیم سود کمپانی ‌ها را به ۵ سنت در هر بشکه محدود کنیم و آنها جز قبول چاره ‌ای ندارند.


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار