بازدید 2766

تحولات بازار نفت در هفته ای که گذشت

بازار نفت جهان در هفته اخیر شاهد رشد سوددهی ابرشرکت های انرژی در پی افزایش اخیر قیمت های جهانی نفت بود، اوپک نیز با موج حمایت های جهانی برای ادامه برنامه توافق کاهش تولید روبرو بود که این موضوع علاوه بر اعلام افزایش پایبندی ها به توافق، قیمت نفت را فراتر از 60 دلار و به بالاترین میزان از سال 2015 میلادی رساند؛گزارش ماهانه رویترز از بازار نفت ایران نیز اخبار مثبتی را منتشر کرد.
کد خبر: ۷۴۳۴۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰ 01 November 2017
بازار نفت جهان در هفته اخیر شاهد رشد سوددهی ابرشرکت های انرژی در پی افزایش اخیر قیمت های جهانی نفت بود، اوپک نیز با موج حمایت های جهانی برای ادامه برنامه توافق کاهش تولید روبرو بود که این موضوع علاوه بر اعلام افزایش پایبندی ها به توافق، قیمت نفت را فراتر از 60 دلار و به بالاترین میزان از سال 2015 میلادی رساند؛گزارش ماهانه رویترز از بازار نفت ایران نیز اخبار مثبتی را منتشر کرد.

به گزارش ایرنا، رویترز در هفته گذشته، از رکوردشکنی فروش نفت ایران به مشتری های آسیایی در ماه سپتامبر خبر داد. 

براساس این گزارش، واردات نفت چهار مشتری عمده آسیایی ایران شامل چین، هند، کره جنوبی و ژاپن در این مقطع با 5.1درصد رشد نسبت به مدت مشابه پارسال، به یک میلیون و 900 هزار بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از ماه مارس امسال محسوب می شود.

به طوری که واردات نفت چین از ایران با 60 درصد رشد سالانه به 784 هزار بشکه در روز و خرید نفت کره جنوبی با یک چهارم افزایش سالانه به 504 هزار بشکه در روز رسید که بیشترین سهم را در افزایش واردات نفت از ایران داشتند.

البته رویترز اعلام کرد که صدور نفت ایران به شرکت دولتی «اسار اویل» هند در همین مقطع 26 درصد کاهش یافته است.

واردات نفت شرکت «اسار اویل» هند از ایران در ماه سپتامبر به 97 هزار و 200 بشکه در روز رسید، در حالی که این شرکت خرید نفت از عراق را بیش از دو برابر افزایش داده است.

«سعید خوشرو» مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، اواخر سپتامبر گفته بود که صادرات میعانات ایران به دلیل مشکل فنی در میدان پارس جنوبی کاهش یافته است و انتظار می رود کار تعمیرات دو ماه به طول بیانجامد.

اما بازار ال .ان. جی ایران شاهد پیشرفت هایی در هفته اخیر بود.

شرکت بلژیگی «اکسمار» در حال مذاکره برای استفاده از کشتی ال. ان .جی سازی خود در پروژه صادرات گاز طبیعی ایران است. 

شرکت ملی نفت ایران نیز در بیانیه ای در سایت اینترنتی خود نوشت که برای پروژه ای که از سوی شرکت «آی. اف. ال. ان. جی» نروژ اجرا می شود، گاز طبیعی عرضه خواهد کرد و انتظار می رود گاز ارسالی ایران در یک مجتمع شناور ال ان جی به گاز مایع تبدیل شود.

شرکت های نفتی روسی هم در اندیشه انجام فعالیت هایی در بازار ایران هستند به طوری که «رومن پانوف»، مدیر شرکت «روس جئولوجیا» گزارش داد که این شرکت دولتی در حال مذاکره با شرکت های زاروبژنفت، گازپروم نفت و لوک اویل در مورد اجرای مشترک پروژه های نفتی در ایران به ارزش یک میلیارد و 500میلیون دلار است.

این شرکت ها قصد دارند درباره اکتشافات زمین شناسی و عملیات خدمات دهی کنکاش هایی در میدان های نفتی ایران انجام دهند و این پروژه شامل تحقیقات لرزه نگاری ساحلی و فراساحلی، بررسی حوزه های ترانزیتی و حفر چاه در 5 تا 7 سال است.

روس ها نیز در پی انتقال گاز ایران به پاکستان و هند هستند تا بتوانند در کنار آن، گاز خود را نیز صادر کنند.

این کشور که مدیریت برخی پروژه های بزرگ گازی در ایران را برعهده گرفته است، با وجود فشارهای آمریکا که سال ها مخالف احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان بود، قصد دارد با احداث یک خط لوله فراساحلی و عبور از بندر گوادر، گاز ایران را به پاکستان و هند گاز صادر کند.

مسکو همچنین به دنبال تامین نیازهای رو به افزایش پاکستان و هند به گاز است، زیرا نگران است که بعد از بروز اختلافات عمیق این کشور با اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر بحران کریمه، بازار گاز اروپا را از دست بدهد.

**اوپک

براساس گزارش رویترز در هفته ای که گذشت تولید نفت اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک با درنظر گرفتن گینه استوایی در ماه اکتبر 2017 میلادی با 80 هزار بشکه کاهش روزانه نسبت به ماه پیش، به 32 میلیون و 780 هزار بشکه در روز رسید. 

علت عمده این افت، کاهش صادرات از میدان های نفتی شمال عراق و افزایش پایبندی دیگر تولیدکنندگان این سازمان به توافق کاهش تولید ذکر شد. 

با این میزان کاهش، میزان پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید در این مقطع به 92 درصد رسید. این میزان در ماه سپتامبر 86درصد اعلام شده بود. 

باتوجه به نوسان شدید بازار انرژی، مدیران ارشد ابرشرکت های نفتی از جمله، توتال فرانسه، بریتش پترولیوم انگلیس و انی ایتالیا در هفته اخیر ادامه برنامه محدود کردن عرضه جهانی نفت را حیاتی خواندند.

عربستان نیز دوباره برای تمدید توافق کاهش تولید چراغ سبز نشان داد و «محمدبن سلمان» ولیعهد عربستان اعلام کرد که کشورش آمادگی خود را برای حمایت از تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت اعلام می کند. 

به گفته سلمان، رشد تقاضای جهانی برای نفت، افزایش تولید شیل را خنثی کرده و ما از هرچه که به تثبیت عرضه و تقاضای نفت بینجامد، حمایت می کنیم.

**بازار جهانی نفت

در هفته اخیر گزارش های مربوط به سوددهی سه ماه ابرشرکت های نفتی جهان منتشر شد و این گزارش ها نشان داد که با توجه به رشد جهانی قیمت نفت و گاز سوددهی شماری از شرکت های آمریکایی، اروپایی و آسیایی افزایش و زیان دهی آنها کاهش یافته است. 

**آمریکا

براساس این گزارش ها، سوددهی شورون در سه ماه سوم سال جاری میلادی در پی کاهش تولید نفت نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافت، گرچه این میزان کمتر از انتظارها بود. این شرکت علت ناکافی بودن سوددهی اخیر را افت تولید نفت خود دانست که رشد اخیر قیمت های نفت و گاز را هم خنثی کرده است اما طوفان هاروی را بر تولید خود بی تاثیر دانست.

درآمد خالص این شرکت در این مقطع یک میلیارد و 950 میلیون دلار (یک دلار و سه سنت به ازای هر سهم) در مقایسه با یک میلیارد و 280 میلیون دلار (68 سنت به ازای هر سهم) مدت مشابه پارسال اعلام شد که کمتر از انتظار تحلیلگران بود.

سوددهی اکسون موبیل آمریکا نیز50 درصد جهش نشان داد. در پی رشد اخیر قیمت های نفت و گاز، سوددهی اکسون موبیل آمریکا بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت جهان، در سه ماه سوم 2017 میلادی به سه میلیارد و 970 میلیون دلار، معادل 93 سنت به ازای هر سهم رسید در حالیکه این میزان در مدت مشابه پارسال دو میلیارد و 650 میلیون دلار (63 سنت برای هر سهم) بوده است.

این در حالی است که به گفته این شرکت طوفان هاروی، چهار سنت از سود هر سهم (160 میلیون دلار) را کاهش داد. تولید نفت اکسون موبیل آمریکا در مقطع یادشده، با 2 درصد رشد، به سه میلیون و 900 هزار بشکه در روز معادل نفت رسید.

در پی طوفان هاروی و تعطیلی پالایشگاه های آمریکا و کاهش تولید فرآورده های نفتی، سوددهی پالایشگاه هایی مانند فیلیپس66 نیز در سه ماه سوم 2017 میلادی افزایش چشمگیری داشت.

طوفان هاروی اواخر اوت، تگزاس و پالایشگاه های این ایالت را در نوردید و سبب شد تولید بنزین و گازوئیل به شدت کاهش یابد. در پی آن، سود پالایشی این سوخت‌ها در ماه سپتامبر با 24 درصد رشد به بالاترین میزان در دو سال و نیم سال اخیر یعنی حدود 27 دلار برای هر بشکه رسید.

شرکت ملی نفت مکزیک «پیمکس» از 14 درصد کاهش زیان دهی خود و رسیدن این میزان به پنج میلیارد و 600 میلیون دلار در سه ماه سوم سال جاری میلادی در پی افت شدید تولید نفت خبر داد. 

تولید روزانه نفت این شرکت در این بازه زمانی، یک میلیون و 884 هزار بشکه در روز گزارش شد که 12 درصد کمتر از سال 2016 میلادی در همین مقطع بود.

**اروپا 

شرکت های اروپایی نیز رشد سوددهی خود را در همین مقطع گزارش کردند.

توتال فرانسه از 29 درصد افزایش سود خالص خود در سه ماه سوم سال جاری میلادی و رسیدن آن به 2 میلیارد و 700 میلیون دلار خبر داد و علت آن را سرمایه گذاری ها در پروژه های جدید اعلام کرد.

اکنون توتال در زمره شرکت هایی است که از رشد قیمت های جهانی نفت بهره مند شده است، به طوری که تولید نفت آن نسبت به مدت مشابه پارسال 6 درصد رشد و درآمد خالص آن از تولید و اکتشاف نفت 84 درصد جهش نشان داد.

درآمد خالص شرکت بریتیش پترولیوم در سه ماه سوم سال جاری میلادی یک میلیارد و 870 میلیون دلار بود و با اینکه تحلیلگران سود یک میلیارد و 580 میلیون دلاری را برای این شرکت پیش بینی کرده بودند، سوددهی این شرکت در سال گذشته میلادی در همین مقطع 933 میلیون دلار بوده است. 

شرکت آنی ایتالیا نیز از زیان دهی 562 میلیون دلاری به درآمد خالص 266 میلیون دلار رسید.

**آسیا:

سود سه ماه سوم سال جاری میلادی شرکت دولتی پتروچاینا به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده نفت و گاز چین در پی رشد قیمت های نفت و کاهش بدهی ها با 290 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به 706 میلیون دلار رسید.

درآمد این شرکت نیز در همین مقطع با 17 درصد افزایش، 73 میلیارد دلار اعلام شد.

**قیمت نفت

قیمت شاخص جهانی نفت برنت در هفته ای که گذشت در پی نجوای اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید و درخواست ابرشرکت های نفتی جهان از این سازمان برای ادامه این برنامه جهانی برای نخستین بار در دو سال اخیر به بالای 60 دلار رسید. 

انتظار می رود که قیمت نفت در سال آینده میلادی به رشد خود ادامه دهد.

بر اساس نظرسنجی رویترز در هفته اخیر از 35 تحلیلگر نفت، در صورت تمدید توافق جهانی کاهش تولید اوپک، میانگین قیمت نفت برنت در سال 2017 میلادی به 53 دلار و 25 سنت و سال آینده میلادی به 55 دلار و 71 سنت می رسد، زیرا در این صورت رشد تولید نفت آمریکا جبران خواهد شد. 

شرکت انگلیسی «بی پی» نیز انتظار دارد، با توجه به بازگشت سطح ذخایر جهانی به حالت عادی، قیمت نفت در سال آینده میلادی بین 50 تا 55 دلار نوسان داشته باشد. 

بانک جهانی نیز هفته اخیر پیش بینی کرد که میانگین قیمت نفت در سال آینده میلادی 56 دلار برای هر بشکه باشد، این در حالی است که پیش بینی قیمت نفت از سوی بانک جهانی برای سال جاری میلادی، 53 دلار در هر بشکه اعلام شده بود.

علت افزایش پیش بینی ها از قیمت نفت در سال 2018 میلادی، بالا رفتن تقاضای جهانی، تداوم کاهش تولید از سوی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک و تثبیت تولید نفت شیل آمریکا عنوان شده است. 

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که قیمت انرژی به دلیل روند مثبت تقاضا و کاهش ذخایر نفت، رو به بهبود است اما تداوم این موضوع، بیشتر به تمدید توافق کاهش تولید اوپک بستگی خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار