بازدید 6163

افزایش قیمت نفت با جدیّت عربستان برای تمدید قرارداد کاهش تولید نفت

روز جمعه، قیمت نفت تقدریبا ثابت ماند. این در حالی است که اواخر روز پنجشنبه، قیمت نفت افزایش چشمگیری یافت و به بشکه ای 60 دلار نزدیک شد. دلیل افزایش قیمت نفت در روز گذشته، پیام امیدوار کننده ی شاهزاده ی سعودی مبنی بر تمدید قرار داد کاهش تولید اوپک بوده است.
کد خبر: ۷۴۲۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۵ 27 October 2017
روز جمعه، قیمت نفت تقدریبا ثابت ماند. این در حالی است که اواخر روز پنجشنبه، قیمت نفت افزایش چشمگیری یافت و به بشکه ای 60 دلار نزدیک شد. دلیل افزایش قیمت نفت در روز گذشته، پیام امیدوار کننده ی شاهزاده ی سعودی مبنی بر تمدید قرار داد کاهش تولید اوپک بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  3 سنت (0.05 درصد) افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای 59.33 دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 3 سنت کاهش (0.06 درصد)، بشکه‌ای 52.61 دلار صورت گرفت.

افزایش قیمت نفت با جدیّت عربستان برای تمدید قرارداد کاهش تولید نفت

این در حالی است که افزایش موجودی نفت آمریکا مانع از آن شده است که قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به نسبت برنت افزایش قیمت پیدا کند.

روز پنجشنبه محمّد بن سلمان، ولیعهد  سعودی، در گفتگو با رویترز اذعان کرد که عربستان سعودی از ادامه ی کاهش تولید نفت جهت ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا حمایت خواهد کرد.

همچنین، در روز های اخیر، تاکید وزیر انرژی عربستان، خالد الفلیح، موجب شده است که قیمت های نفت افزایش چشمگیری پیدا کند. به  گفته وی تمرکز بر کاهش ذخایر نفتی کشورهای صنعتی در مقایسه با میانگین پنج ساله، همچنان ادامه دارد. گفته ی وی افزایش انتظارات برای تمدید قرارداد کاهش تولید نفت را، هنگامی که این قرارداد به پایان می رسد، در بر داشته است.

سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن، افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند.

بازار نفت نگران این بوده است که پس از پایان قرارداد کاهش عرضه، تولید کنندگان بار دیگر شروع به افزایش تولید نموده و قیمت ها مجدداَ کاهش یابد.

شاخص جهانی برنت هنوز فاصله ی چندانی نسبت به بالاترین سطح خود در ماه سپتامبر که بشکه ای 59.49 دلار بوده است ندارد.

از سویی دیگر موسسه نفت آمریکا در روز سه شنبه اعلام کرده بود که ذخایر نفت آمریکا در هفته ی گذشته به میزان 519000 افزایش یافته است. اما در ساعات آخر روز چهارشنبه، آمار رسمی منتشر شده از سوی اداره ی اطلاعات انرژی آمریکا، نشان می دهد که ، موجودی نفت این کشور در هفته ی منتهی به 20 اکتبر 856،000 بشکه افزایش داشته است.  این در حالی است که تحلیلگران پیش بینی کرده بودند که در بازه ی زمانی مذکور، موجودی نفت این کشور کاهش 2.6 میلیون بشکه ای خواهد داشت.  

به گفته ی اداره ی اطلاعات انرژی آمریکا تولید نفت خام آمریکا در هفته ی منتهی به 20 اکتبر به میزان 1.1 میلیون بشکه در روز افزایش داشته است و به 9.5 میلیون بشکه در روز رسیده است. این افزایش تولید به دلیل طوفان نات اتفاق افتاده است. این در حالی است که میزان میانگین صادرات نفت این کشور در چهار هفته ی گذشته به سطح جدید 1.7 میلیون بشکه در روز رسیده است. 

همچنین از عواملی که در چند روز گذشته باعث افزایش قیمت نفت شده است، ورود نیروهای عراقی به منطقه نفت خیز شمال عراق و گرفتن کنترل برخی از مناطق از دست نیروهای کرد بوده است. این امر موجب شده است که نگرانی ها راجع به صادرات نفت از سوی دومین صادر کننده نفت اوپک افزایش یابد.

با تشدید تنش ها میان بغداد و دولت منطقه ای کردستان (KRG)، عراق روز یکشنبه هفته گذشته عملیات نظامی ای را در منطقه چند قومیتی کرکوک آغاز کرد. این تنش ها از زمانی شروع شد که دولت منطقه ای کردستان، رفراندومی درمورد استقلال این منطقه  در ۲۵ سپتامبر برگزار کرد. 

یک منبع آگاه گفته است که از روز یکشنبه، جریان نفت کردستان عراق از طریق بندر مدیترانه ای جیحان واقع در ترکیه بسیار کاهش داشته و بین ۲۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار بشکه در روز دو نوسان بوده است.اما این جریان تا روز دوشنبه، کم کم به ۲۵۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. 

به طور معمول از این خط لوله ۶۰۰ هزار بشکه نفت در روز منتقل می شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
آخرین اخبار
وب گردی