بازدید 22450
پرتقال های «نارس» خطرناک در سبد میوه مردم!

این پرتقال ها را نخرید!

کد خبر: ۷۴۰۵۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۴ 22 October 2017
هنوز ماه اول فصل پاییز تمام نشده است اما از هفته ها قبل، پرتقال های زرد رنگ در مغازه ها جا خوش کرده اند. میوه هایی که «نارس» چیده شده اند، اما با دخالت سودجویان به رنگ زرد در آمده اند. در حقیقت این میوه های کال با گاز اتیلن ظرف چند ساعت به شکل و شمایل میوه رسیده در می آیند و به این عمل، رنگ آوری گفته می شود.
 
به گزارش مهر، دکتر زهرا حصاری معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این باره می گوید: گاز اتیلن (C۲H۴) ترکیبی از گازی آلی است که ساده‌ترین ساختار شیمیایی آلکن را دارند (آلکن‌ها حاوی پیوند دوگانه کربن-کربن هستند). گاز اتیلن تجاری‌ترین ترکیب آلی است که در جهان تولید می شود  و کاربردهای صنعتی زیادی دارد. اتیلن همچنین گاز هورمون گیاهی است.
 
شهرام میراخورلو معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز در این باره با ابراز نگرانی از برداشت زودهنگام پرتقال، گفت: افراد متخلف با سوءاستفاده از تقاضای مصرف کننده، با برداشت پرتقال نارس به رنگ‌آوری یا رنگ آمیزی در مراکز سورتینگ اقدام و آن را به عنوان محصول نوبرانه وارد بازار کرده اند. این در حالی است که نگرانی از مصرف مواد شیمیایی غیرخوراکی و فاقد سلامت بهداشتی در این فرایند وجود دارد.
 
دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران نیز در واکنش به وجود پرتقال های نارس در بازارمی گوید: ای کاش با حرارت رسیده شوند، متاسفانه از موادی استفاده می شود که برای سلامت مصرف کنندگان مضر و خطرناک است. وی با گلایه از سودجویانی که برای درآمد بیشتر سلامت مردم را به خطر می اندازند، افزود: این افراد برای این که پرتقال رنگ رسیده به خود بگیرد، از موادی استفاده می کنند که شاید الان مشکل ساز نباشد اما عوارض آن بعدها مشخص خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۱۰
البته پرتقال نارنجي هست نه زرد..............................
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
شاید هم بشه گفت پرتقال پرتقالیه و نارنج نارنجی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
اتفاقا این پرتقال هایی که در بالا اشاره شد دقیقا زرد رنگ هست! متاسفانه در بازار گیلان هم خیلی شایع شده!
چطور میشه تشخیص داد؟ خوب دوستان غذا و دارو زحمت بکشن با سرکشی به میوه فروشان سراسر کشور با آزمایش تشخیص داده و جلوی اینکار را بگیرند.
چقدر خوبه این مطالب انتشار داده بشه تا بلکه با ضرر سودجویان به نفع مردم به نتیجه برسه به شرط اینکه مطالب پایه ی علمی داشته باشه.
چرا جمعاوری نشده؟ چرا آب را از سرچشمه نمی بندید ؟ فقط خبر همین!
والا این راهش نیست... اگه می دونین افراد سود جو خلاف می کنند خوب برید جلوشون رو بگیرید... شاید هم زورتون بهشون نمی رسه... دیگه آخر تلاشتون این هست که بگید مردم نخورید... حالا حرف شما به گوش مردم برسه یا نه؟باخبر بشن یا نه؟بخورن یا نه؟مریض بشن یا نه چه اهمیتی داره....
خوب مردم که آزمایشگاه سیار ندارند هر سازمان محترمی که تو این موضوع مسولیت و وظیفه ای داره لطفا برای حفظ سلامت جامعه اقدام کنه . اگه با چند تا از عوامل اینگونه تخلفات (یا جرایم) برخورد جدی بشه شاید افراد سودجو مجبور به رعایت بشن. البته همیشه اینقدر حاشیه سود خلاف زیاده که این راه بی رهرو نیست.!
اینجا ایران است.و ما یک مشت مسلمان
واقعا نمیدونیم چی بخوریم؟میوه های سمی،شیرهای حاوی مایع سفید کننده،نان با جوش شیرین،ماست با نشاسته،لبنیات با پالم،آبلیمو با اسید سیتریک ،مرغ آنتی بیوتیکی،برنج آلوده به آرسنیک،روغن مایع با پارافین و صدها مورد مشابه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی