بازدید 6462
۱
آسوشیتدپرس گزارش داد

جزئیاتی از طرح سناتورهای آمریکایی درمورد ایران

پیش‌نویس یک طرح قانونی جدید که قانونگذاران آمریکایی درباره توافق هسته‌ای برجام تهیه کرده‌اند خواستار بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، در صورت تخطی این کشور از شرایط جدیدی است که مشخص شده است.
کد خبر: ۷۴۰۱۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱ 20 October 2017
پیش‌نویس یک طرح قانونی جدید که قانونگذاران آمریکایی درباره توافق هسته‌ای برجام تهیه کرده‌اند خواستار بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، در صورت تخطی این کشور از شرایط جدیدی است که مشخص شده است.

به گزارش فارس،  پیش‌نویس طرح قانونی جدیدی که قانونگذاران آمریکایی به پیشنهاد دولت این کشور برای «اصلاح» توافق هسته‌ای برجام تهیه کرده‌اند خواستار بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، در صورت تخطی این کشور از برخی شرایط جدید است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه گزارش داد به متن پیش‌نویس طرح این دو سناتور ارشد جمهوری‌خواه که راهبرد جدید دولت آمریکا در قبال ایران به آن بستگی خواهد داشت، دست یافته است.  

آسوشتیدپرس نوشته این پیش‌نویس که «باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا و «تام کاتن»، نماینده ایالت آرکانزاس آن را به پیشنهاد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا تهیه کرده‌اند الزماً توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را نقض نمی‌کند، اما ممکن است با ملزم کردن ایران به شرایط جدیدی که ایران با آنها موافقت نکرده توافق را از مسیرش خارج کند.

از جمله ملاک‌های جدیدی که این طرح در صورت تصویب خواستار بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران است، موارد زیر هستند: تست پرواز، ساخت یا استقرار کلاهک‌های قابل نصب بر روی موشک‌های بالستیک، شامل هر گونه تلاش برای تبدیل سکوهای پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر به پرتاب‌کننده موشک قاره‌پیما و «هر گونه فعالیت مخفیانه برای دستیابی به مواد هسته‌ای یا تجهیزات لازم برای تولید مواد هسته‌ای».

هدف از معرفی این طرح برآورده کردن درخواست ترامپ از کنگره برای مستحکم کردن قوانین داخلی آمریکا جهت نظارت بر برجام است. ترامپ در سخنرانی هفته گذشته خود، به علاوه از سایر طرف‌های برجام هم هست که برای برطرف کردن آنچه به گفته او «نقائص» برجام است اقدام کنند.  

وی گفت: ترامپ گفت: «من به دولت دستور همکاری نزدیک با کنگره، و هم‌پیمانانمان را صادر می کنم تا به نواقص متعدد جدی قرارداد بپردازند تا ایران هیچوقت قادر به تهدید جهان با سلاح هسته‌ای نباشد.  این شامل قسمت سالهای پایانی توافق می باشد که در چند سال آینده محدودیت ها را از روی برنامه هسته‌ای ایران برمی‌دارد.».

ترامپ اضافه کرد: «درصورتی که قادر به رسیدن به یک راه حل در این باره با کنگره و هم پیمانان مان نباشیم، در این صورت توافق فسخ می شود.  [توافق] تحت بازبینی مداوم است و مشارکت ما می تواند توسط من به عنوان رئیس جمهوری، در هر زمانی، لغو شود.»

در حالی که طرح پیشنهادی کورکر-کاتن هنوز در میان قانونگذاران آمریکایی توزیع نشده، نمایندگان دموکرات مجلس سنا گفته‌اند با هر گونه اقدام جدید که ممکن است به بازنویسی توافق هسته‌ای یا ایجاد شرایط جدید جهت رفع تحریم‌ها علیه ایران منجر شود، مخالفند.

تعداد کرسی‌های نمایندگان جمهوری‌خواه در مجلس سنا اندکی از نمایندگان دموکرات بیشتر است و دموکرات‌ها ممکن است با استفاده از یک ترفند قانونی به نام «فیلی‌باستر» از رأی‌گیری بر سر این طرح جلوگیری کنند.

بخش دیگری از پیش‌نویس طرح کورکر-کاتن، به تشریح ساز و کارهایی پرداخته که ایالات متحده با استفاده از آن بایستی «زمان گریز» ایران را در حد یک سال در نظر گرفته شده در برجام نگاه دارد.

منظور از «زمان گریز» که یک مفهوم ابداع‌شده توسط آمریکایی‌ها است مدت زمان لازم برای انباشت مواد هسته‌ای لازم جهت ساخت یک بمب هسته‌ای است.

به نوشته آسوشیتدپرس، طرح دو سناتور آمریکایی عملاً محدودیت‌های مشخص‌شده در برجام برای غنی‌سازی ایران، ذخائر هسته‌ای و استفاده از سانتریفیوژها را دائمی می‌کنند.

این طرح که هنوز در کنگره ارائه نشده همچنین خواستار آن است که تهران در صورت مخالفت با بازرسی آژانس از سایت‌های ایران، از جمله سایت‌های نظامی ناقض برجام اعلام شود.

مطابق این طرح، ایران برای مدت نامعلوم از داشتن بیش از ۵۰۶۰ سانتریفیوژ منع شود. ایران همچنین تا اطلاع ثانوی، از غنی‌سازی بالای ۳.۶۷ درصد محروم شده و مجاز به ذخیره بیش از ۳۰۰ کیلوگرم مواد هسته‌ای نخواهد بود.

کورکر و کاتن، همچنین خواستار آن شده‌اند که دولت آمریکا هر ۶ ماه گزارشی درباره پایبندی ایران به برجام تقدیم کنگره آمریکا کند. گزارش‌دهی‌های دولت نیز تنها موارد فنی توافق را شامل نمی‌شود و شامل بندهایی درباره حقوق بشر و موارد دیگر خواهد بود.   
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
خجالت نکشن اگه چیز دیگه ای هم می خوان بگن. یه موقع رودربایستی نکنند. معلوم میشه فقط ترامپ نیست که احمقه تو سیاست مدارهای آمریکا از این مدل کم ندارند
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی