بازدید 4450

دفاع جامعه جهانی از برجام در شورای امنیت

کد خبر: ۷۳۹۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴ 19 October 2017
نماینده آمریکا در سازمان ملل در حالی نطق خود را در شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران و برجام آغاز کرد که شاید شرایط ایران را همچون سال های نه چندان دور می پنداشت اما پاسخ قاطعانه جامعه جهانی در حمایت از برجام را دریافت کرد.

به گزارش ایرنا، جلسه شورای امنیت سازمان ملل با موضوع خاورمیانه روز چهارشنبه در حالی برگزار شد که پیش بینی ها حکایت از آن داشت که نمایندگان آمریکا و رژیم صهیونیستی متن سخنان خود را علیه ایران و برجام آماده کرده اند.
 
بر همین اساس هم، زمانی که نیکی هیلی نماینده آمریکا شروع به صحبت کرد، با این مقدمه کوتاه که نمی توان درباره صلح خاورمیانه صحبت کرد و حرفی از ایران به میان نیاید، اتهامات واهی خود علیه ایران اسلامی را تکرار کرد.
 
اظهارات او که هیچ نکته جدیدی را در بر نداشت، همچون اهانت های اخیر رئیس جمهورشان نشان از ترس آمریکا و همپیمانان منطقه ای وی از نفوذ و قدرت جمهوری اسلامی ایران داشت.
وی به برجام حمله کرد و همچون ادعاهای همیشه رفتارهای ایران را ناقض قطعنامه 2231 دانست. کلامی تکراری که گوشی برای شنیدن نداشت.
 
واسیلی نبنزیا نماینده فدراسیون روسیه شاید نخستین کسی بود که به صراحت پاسخ این دو نفر را داد و گفت: بیانیه های امروز من را با این سوال مواجه کرد که آیا ما برای برجام جمع شده ایم یا برای مساله خاورمیانه و فلسطین؟
 
وی با بیان این که بعضی از کشورها حتی اسم فلسطین را نیاوردند و این نگران کننده و ناراحت کننده است، افزود: اینکه ما هیچ پیشرفتی در مساله نبینیم یک چیز است اما اینکه در بیانیه هایشان حتی اسم فلسطین نیاید، موضوع دیگری است و اصلا امیدوار کننده نیست.
 
نماینده فدراسیون روسیه تصریح کرد: برجام به ابزاری تبدیل شد که روابط ایران به سمت عادی سازی برود و به صلح کمک کند.
نبنزیا تاکید کرد: بر اساس این قطعنامه تمامی طرف ها باید به وظایف خود عمل کنند.

ژاپن: آژانس بین المللی انرژی اتمی به همه سایت های ایران دسترسی دارد
 
نماینده دائم ژاپن در سازمان ملل متحد هم در بیانیه خود از برجام دفاع کرد و گفت: برجام به نفع صلح جهانی و در راستای منع گسترش سلاح های هسته ای بود.
 
وی با رد تردیدهایی که نمایندگان آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره بازرسی ها از سایت های ایران مطرح کرده بودند، تاکید کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است که به تمام سایت هایی که لازم است، دسترسی دارد.

بولیوی:‌ به برجام اعتراض کردند تا فلسطین کم رنگ شود
 
نماینده بولیوی که هم عضو شورای امنیت است و هم عضو جنبش عدم تعهد، ابتدا درباره فلسطین سخن گفت و افزود: سال هاست که ما در اینجا راجع به این موضوع ملاقات می کنیم اما امسال به طرز حیرت انگیزی دیدیم که برخی طرف ها به دنبال حذف مساله فلسطین هستند و می خواهند از اهمیت آن بکاهند.
 
وی تصریح کرد: برخی کشورها برای به کمرنگ شدن مساله فلسطین و جوسازی، بر سر برجام اعتراض کردند.

چین: برجام نمونه تاریخی رسیدن به صلح است
 
نماینده چین در شورای امنیت هم به مساله برجام اشاره کرد و گفت: برجام آتش بحران هسته ای ایران را خاموش کرد.
 
وی افزود: مهم است که جامعه بین الملل برجام را به عنوان دستاوردی تاریخی و به عنوان نمونه ای برای رسیدن به صلح حفظ کند.

انگلیس: آژانس انرژی اتمی اجرای تعهدات ایران را تایید کرده است
 
نماینده انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل متحد هم رو در روی نماینده آمریکا قرار گرفت و گفت: ترامپ تصمیم گرفت که برجام را تایید نکند اما انگلستان به برجام متعهد است و ما باور داریم که همه باید به آن متعهد باشند.
 
وی افزود: این نتیجه 13 سال دیپلماسی بود و تمام اعضای این شورا آن را تایید کردند. آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است که ایران به تعهداتش پایبند بوده است.
 
نماینده انگلیس تاکید کرد: ما از امریکا می خواهیم منافع خود و متحدانش را در نظر گرفته و به نوعی عمل نکند که خطر ایجاد کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار