بازدید 2440

استعفای یک مقام ارشد کمیسیون انتخابات کنیا

به دنبال جنجال‌های مربوط به انتخابات در کشور کنیا یکی از مقام‌های ارشد انتخاباتی این کشور امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای به منظور اعلام استعفایش همکاران خود را متهم به غرض ورزی سیاسی کرده و گفت: انتخابات ریاست جمهوری بعدی در این وضعیت هیچ اعتباری نخواهد داشت.
کد خبر: ۷۳۹۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲ 18 October 2017
به دنبال جنجال‌های مربوط به انتخابات در کشور کنیا یکی از مقام‌های ارشد انتخاباتی این کشور امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای به منظور اعلام استعفایش همکاران خود را متهم به غرض ورزی سیاسی کرده و گفت: انتخابات ریاست جمهوری بعدی در این وضعیت هیچ اعتباری نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، استعفای "روزلین آکومبه"، یکی از ۷ کمیسر انتخاباتی کنیا جدیدترین اتفاق قابل توجه در جنجال پس از انتخابات اخیر این کشور است که یکی از بدترین بحران‌های سیاسی را در یک دهه گذشته برای کنیا رقم زده است.

آکومبه در بیانیه‌ خود که از نیویورک منتشر کرد نوشت: کمیسیون انتخابات در وضعیت فعلی مطمئناً نمی‌تواند برگزاری انتخاباتی معتبر در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۷ را تضمین کند. من نمی‌خواهم نقشی در این به استهزا کشیدن یکپارچگی انتخاباتی داشته باشم.

در تاریخ اول سپتامبر دادگاه عالی کنیا به کمیسیون مستقل انتخابات این کشور دستور داد تا بعد از لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری قبلی به دلیل "بی‌نظمی‌ها و سوءمدیریت مقام‌ها" مجددا این انتخابات را برگزار کند.

در روزهای بعد، و بعد از افشای نامه‌ای از سوی رئیس کمیسیون به مدیر اجرایی آن به منظور زیرسوال بردن نحوه اجرای انتخابات ریاست جمهوری ۸ اوت اختلافات در این کمیسیون بیش از پیش علنی شد.

آکومبه خاطر نشان کرد ماه‌های زیادی است که نقشش را در این کمیسیون مورد سوال قرار داده اما تاکنون به "سربازی" ادامه داده است.

او تاکید کرد: گاهی اوقات به ویژه زمانی که جان مردم در خطر باشد شما باید کناره‌گیری کنید.  کمیسیون انتخابات خود یکی از طرف‌های بحران فعلی است. این کمیسیون تحت محاصره قرار دارد.

آکومبه همچنین در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت: به کشورش تا اطلاع ثانوی باز نخواهد گشت چراکه نگران جان خود است.

وی همچنین در بیانیه‌اش اظهار داشت که یکسری پرسنل میدانی در روزهای اخیر به ویژه در مناطقی که شاهد برگزاری اعتراضات علیه کمیسیون انتخابات بوده نگران جانشان بوده‌اند.

بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۸ اوت رایلا اودینگا، رهبر مخالفان شدیدا از نحوه شمارش آراء انتقاد کرده و مقام‌های انتخابات را متهم به تقلب انتخاباتی به نفع اوهورو کنیاتا، رئیس‌جمهور کنیا کرد.

با این حال پیروزی او در کسب حکم دادگاه عالی برای ابطال نتایج انتخابات اگرچه برای بسیاری شوک‌برانگیز بود اما تحسین کشورهای دیگر را از بابت بلوغ دموکراسی در پی داشت.

اودینگا چند روز پیش اعلام کرد که از رقابت انتخاباتی کنار می‌کشد و استدلال کرد که اقدامش به طور قانونی کمیسیون انتخابات را مجبور به آغاز دوباره کل فرایند انتخابات از ابتدا می‌کند و این کار اجازه به زمان بیشتری برای اجرای اصلاحات عمیق می‌دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی