بازدید 9288

خزاعي: ايران تسليم شوراي امنيت نمي شود

سفير ايران در سازمان ملل اظهارداشت: جامعه بين‌الملل همچنين امروز شاهد است كه اين شورا يك بار ديگر جهت اتخاذاقدامي غير قانوني عليه ملتي سرفراز و مصمم مورد سوء‌استفاده قرار گرفته، ملتي كه صرفا از حقوق قانوني و لاينفك خود طبق معاهدات بين‌المللي دفاع مي‌كند.
کد خبر: ۷۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۰:۳۷ 04 March 2008
سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل گفت: ملت بزرگ و متمدن ايران تسليم فشار، ارعاب و درخواستهاي غيرقانوني شوراي امنيت نخواهد شد و از حقوق حقه خود دست بر نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا، "محمد خزاعي" تصريح كرد، در نشست شوراي امنيت، اقدامات اين شورا عليه برنامه هسته‌اي صلح آميز ايران را فاقد هر گونه مشروعيت و وجاهت قانوني است.

خزاعي خطاب به اعضاي شوراي امنيت اين پرسش را مطرح كرد كه آيا با اين همه بي‌عدالتي مي‌توان شوراي امنيت را "شورايي براي امنيت" و نهادي منصف ، بي‌طرف و معتبر دانست؟
وي در اين جلسه شوراي امنيت كه به بررسي پيش نويس قطعنامه سياسي و ضد ايراني عليه برنامه هسته‌اي صلح آميز كشورمان اختصاص داشت ، سياستها و مواضع تهران را به تفصيل و مستدل تشريح و گفت جامعه بين‌المللي امروز يك بار ديگر شاهد اين واقعيت تلخ است كه جايگاه شوراي امنيت تا حد تبديل شدن به ابزاري صرف در سياست خارجي چند كشور معدود تنزل يافته است.

سفير ايران در سازمان ملل اظهارداشت: جامعه بين‌الملل همچنين امروز شاهد است كه اين شورا يك بار ديگر جهت اتخاذاقدامي غير قانوني عليه ملتي سرفراز و مصمم مورد سوء‌استفاده قرار گرفته، ملتي كه صرفا از حقوق قانوني و لاينفك خود طبق معاهدات بين‌المللي دفاع مي‌كند.

خزاعي با تاكيد بر اينكه ارجاع برنامه هسته‌اي صلح آميز ايران به شوراي امنيت از ابتدا در تناقض آشكار با اساسنامه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بوده، دلايل اين اعتقاد را با دلايل مستدل تشريح و با استناد به گزارش‌هاي مختلف آژانس در سالهاي متمادي اخير و نيز اظهارات مقامات آژانس گفت جملگي اين مطالب صراحتا دلالت بر آن دارد كه اقدام امروز چند عضو شوراي امنيت عليه برنامه هسته‌اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران و نيز ديگر اقداماتي كه در گذشته در اين زمينه اتخاذ شده است از كمترين ميزان مشروعيت و وجاهت قانوني برخوردار نيست.

وي با تشريح مواضع مقامات ايراني و نيز مطالب مختلفي كه تاكنون در گزارش‌هاي آژانس و مقامات آن دال بر صلح آميز بودن برنامه هسته‌اي تهران آمده، تصريح كرد: برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران كاملا صلح‌آميز است.

نماينده دائم كشورمان همچنين گفت: "يكي ديگر از دلايل غير قابل توجيه بودن اقدامات شوراي امنيت اين است كه بهانه اصلي كه بر مبناي آن برنامه هسته‌اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران به شورا تحميل شده، يعني مسائل باقي- مانده، اكنون حل و فصل و بسته شده‌اند".

خزاعي اظهارداشت: بانيان قطعنامه فعلي، در گذشته استدلال مي‌كردند كه برنامه هسته‌اي ايران بخاطر عدم حل و فصل مسائل باقي مانده بايد توسط شوراي امنيت مورد بررسي قرار گيرد. در راستاي نهايت همكاري با آژانس و مرتفع ساختن اين بهانه و پايان دادن به اين جنجال تبليغاتي بي‌اساس، ايران كه همواره با آژانس با نهايت جديت و صداقت همكاري كرده است، توافق نمود كه براي حل و فصل مسائل باقي مانده با آژانس در چارچوب يك برنامه كاري اقدام نمايد و اين برنامه كاري‌اينك بطور كامل‌اجرا و مسائل باقيمانده طبق اعلام صريح آژانس كاملا حل و بسته شده‌اند."
وي گفت: " همين بانيان قطعنامه امروز، ابتدا با بدبيني و عيب جوئي تلاش كردند اهميت ابتكار ايران را تحت الشعاع قرار دهند و وقتي موفق به انجام چنين كاري نشدند، از هيچ تلاشي براي ايجاد انواع مشكلات بمنظور جلوگيري از اجراي موفق اين طرح كاري فروگذار نكردند و حتي سعي كردند تا سرحد امكان اين روند را سياسي كنند".

سفير ايران در سازمان ملل افزود: اظهارات مقامات آژانس و انتقاد آنها مبني بر اينكه "آمريكا تلاشي عمدي را براي خراب كردن همكاري ايران و آژانس شروع كرده است"، در اين خصوص كاملا قابل توجه مي‌باشد.اين چند كشور معدود انگيزه هاي سياسي خاص خود را بدون توجه به همكاري ايران با آژانس و گزارش‌هاي بعدي آژانس در خصوص اين همكاري‌ها دنبال كرده‌اند.

خزاعي اظهارداشت: تلاشهاي غير قابل قبول آنها براي تحت فشار قرار دادن آژانس و مسئولان آن و سعي اين كشورها در اعمال نفوذ بر گزارش‌هاي آژانس معروف بوده و نيازي به توضيح آنها نيست.

وي افزود: با وجود همه اين اقدامات و سياستهاي شيطنت‌آميز توسط كشورهاي مذكور،ما با عزم راسخ، جديت و صداقت برنامه كاري را اجرا نموديم و نهايتا گزارش اخير آژانس كه در تاريخ ‪ ۲۲‬فوريه ‪ ۲۰۰۸‬توزيع شد، به وضوح حل و فصل و بسته شدن تمامي مسائل باقي مانده را اعلام كرد.

سفير ايران در سازمان ملل گفت: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در بند ‪۵۳‬ گزارش خود تاكيد نموده "آژانس توانسته است نتيجه گيري كند كه پاسخ‌هاي ارائه شده توسط ايران، طبق برنامه كاري، با يافته هاي آژانس همخواني دارند" و "آن مسائل را ديگر به عنوان مسائل باقي مانده تلقي نمي‌كند".

سفير ايران در سازمان ملل، همچنين اعلام كرد كرد كه درخواست شوراي امنيت مبني بر تعليق غني سازي كه در قطعنامه جديد نيز مطرح شده،كاملا غير قانوني و فاقد هر گونه مشروعيتي است.

خزاعي با برشمردن برخي از دلايل نامشروع بودن اين درخواست شورا در هشت بند ، اظهارداشت:جمهوري اسلامي ايران درخواستي را كه از لحاظ حقوقي بي مبنا و مخدوش و از لحاظ سياسي زورگويانه است ،نخواهد پذيرفت.

وي افزود: همانگونه كه تاريخ شهادت مي‌دهد هيچ ميزان از فشار، ارعاب و تهديد قادر نخواهد بود ملت ما را مجبور كند كه از حقوق اساسي و قانوني خود دست بردارد.

سفير ايران در سازمان ملل گفت:ملت ما هيچگاه سعي نكرده است خواسته هاي خود را بر ديگران تحميل كند و متقابلا هيچگاه به كسي اجازه نخواهد داد تا خواستهاي ناعادلانه خود را بر اين ملت تحميل نمايد.

خزاعي تصريح كرد: ما درخواست براي تعليق را مشروع نمي‌دانيم و درخواست از ملت ما براي تعليق حقوق قانوني خود از نظر سياسي غلط و از لحاظ حقوقي بي‌اساس و مخدوش است، زيرا نه در اساسنامه آژانس، نه در موافقتنامه پادمان و نيز نه در پروتكل الحاقي، در هيچكدام از آنها غني سازي و بازفرآوري ممنوع نشده و حتي محدوديتي نيز براي سطح و ميزان آنها ذكر نشده است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت:" تلاش براي الزام‌آور نمودن تعليق از طريق شوراي امنيت از همان ابتدا بر خلاف اصول بنيادين حقوق بين‌الملل، معاهده عدم اشاعه و قطعنامه هاي شوراي حكام بوده است".

نماينده دائم ايران در سازمان ملل افزود:"قطعنامه هاي شوراي امنيت كه تعليق را الزام آور نموده خلاف مواضع تصريح شده اكثريت غالب جامعه بين المللي و نيز نقض آشكار ماده ‪ ۲۵‬منشور ملل متحد مي‌باشد زيرا شوراي امنيت نمي‌تواند كشورها را مجبور كند كه به آن دسته از تصميمات اين نهاد كه با سوء نيت اتخاذ مي‌شوند گردن نهاده و يا درخواستهاي اين شورا را كه با اصول و اهداف منشور ملل متحد مغايرند اجرا نمايند".

خزاعي، گفت:" تاريخ و افكار عمومي مردم جهان در خصوص تصميم ناعادلانه امروز شوراي امنيت قضاوت خواهد كرد و اينجانب بعنوان نماينده يكي از دول بنيانگذار اين سازمان،علاوه بر اقدامات ناعادلانه شورا در مورد ايران،اساسا از مسيري كه شوراي امنيت در پيش گرفته و تعقيب مي‌نمايد، عميقا ابراز نگراني مي‌نمايم".

وي افزود: سازمان ملل بايستي محلي براي رسيدگي به مشكلات بين‌المللي و دفاع از حقوق ملتهاي عضو در اين دهكده جهاني باشد و بايد ذاتا و بصورت موثر "شورايي براي امنيت" و محلي امن و مطمئن براي حفظ و احترام به حقوق ملتها و نه مكاني براي تضييع اين حقوق باشد.

خزاعي سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل، اظهارداشت: مطمئنا اكثريت قاطع اعضاي سازمان ملل به جد نگران رفتار شوراي امنيت هستند، رفتاري كه بشدت حيثيت و اعتبار اين شورا را از بين برده است، لذا با وجود اين همه بي‌عدالتي آيا حافظه تاريخي ملتها چگونه در رابطه با اين نهاد مهم قضاوت خواهد كرد؟
وي در ادامه با اشاره به سكوت شوراي امنيت در قبال جنايات رژيم صهيونيستي تصريح كرد:"چرا با وجود اين همه جنايت توسط رژيم صهيونيستي در سرزمينهاي فلسطيني، جناياتي كه دنيا را تكان داده و از سوي جامعه بين المللي، از جمله، بعنوان پاكسازي قومي، نسل كشي و جنايات جنگي توصيف شده، شوراي امنيت از انجام هرگونه اقدام موثري براي پايان بخشيدن به آن باز مانده است؟"
سفير ايران در سازمان ملل گفت:چگونه است كه شوراي امنيت از صدور يك بيانيه مطبوعاتي ساده و يا حتي ابراز چند كلمه ساده در رابطه باآلام مردم فلسطين با توجه به جنايات وحشيانه روزمره رژيم اسرائيل به سرزمينهاي فلسطيني بويژه غزه كه منجر به كشته و مجروح شدن صدها فلسطيني بيگناه طي چند هفته گذشته شده، باز مانده است؟
خزاعي اظهارداشت: بدون شك، سكوت شورا و عدم اقدام آن در خصوص جنايات وحشيانه رژيم صهيونيستي در گذشته منجر به وقوع هولوكاستي شده كه اينك توسط رژيم صهيونيستي در نوار غزه صورت مي‌گيرد.

وي گفت: "مردم ايران هرگز بي‌تفاوتي و عدم اقدام شوراي امنيت را در قبال حمله صدام به ايران كه منجر به هشت سال جنگ تحميلي با تبعات و صدمات غير قابل بيان گرديد، فراموش نخواهند كرد".

سفير ايران در سازمان ملل افزود:برخي از همين اعضاي دائم شوراي امنيت كه امروز براي صدور قطعنامه عليه ايران تلاش مي‌كنند، حتي به خود زحمت ندادند تا اين اقدام تجاوزكارانه را تهديدي عليه صلح و امنيت بين‌المللي تلقي نمايند يا حداقل خواستار آتش بس و عقب نشيني نيروهاي متجاوز شوند.

خزاعي گفت: شوراي امنيت حتي به خود زحمت نداد تا در قبال استفاده گسترده ديكتاتور سابق عراق از سلاحهاي شيميايي عليه نظاميان و شهروندان غير نظامي ايراني و نيز كردهاي عراقي بويژه در حلبچه حركتي موثر انجام دهد،سلاحهاي شيميايي كه توسط برخي از همين بانيان و حاميان قطعنامه امروز در اختيار صدام قرار گرفته بود.

وي تصريح كرد: قطعا تبعات فاجعه بار بسياري از رفتارهاي ناعادلانه شوراي امنيت در قالب هيچ عبارتي قابل بيان نيست.اينها تنها چند نمونه از موارد بيشماري است كه نشان مي‌دهند شوراي امنيت بدليل وجود نواقص ذاتي و ساز و كار راي‌گيري (حق وتو) و مشكلات ساختاري در انجام وظايف خود ناتوان بوده و يا مبادرت به اتخاذ اقدامات ناعادلانه نموده و به همين علت است كه اكثريت قاطع جامعه جهاني بر اين عقيده است كه اين شورا بايد دچار تحولات اساسي شود.

نماينده دائم ايران در سازمان ملل گفت:"امروز اعتبار شوراي امنيت بيش از پيش قرباني اميال سياسي چند كشور خاص گرديده و مخدوش شده است".

خزاعي افزود: اين اغراض سياسي حتي سبب شده تا شوراي امنيت گزارش و قضاوت ارگان فني سازمان ملل يعني آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را نيز بر نتابيده و نسبت به آن بي‌توجهي نمايد و برخي كشورها تعمدا تلاش مي‌كنند آژانس را كه بخشي از نظام ملل متحد است تضعيف نمايند و به نظر مي‌سد كه شوراي امنيت حتي هيچ ارزشي براي ساير نهادها و بخشهاي سازمان ملل متحد نيز قائل نيست.

وي تاكيدكرد: بنابراين آيا نمي‌توان گفت كه امروزه شوراي امنيت حتي براي بقيه نهادهاي سازمان ملل هم محلي امن و مطمئن نيست؟
سفير ايران در سازمان ملل گفت:مسلما رفتار شوراي امنيت در تخريب حيثيت و اعتبار آژانس بين‌المللي انرژي اتمي صرفا منافع آنهايي را تامين مي‌كند كه بدنبال ناديده گرفتن آژانس هستند، از جمله رژيم صهيونيستي كه با دارا بودن صدها كلاهك هسته‌اي جدي‌ترين تهديد عليه صلح و امنيت بين‌المللي و منطقه‌اي است.

خزاعي افزود: اقدام شورا همچنين منافع كساني را تامين مي‌كند كه هرگز موافق تقويت، استقلال و بي‌طرفي آژانس نبوده‌اند.

وي اظهارداشت: "آنچه كه جمهوري اسلامي ايران دنبال مي‌كند اعمال حقوق خود بر اساس معاهده ان پي تي و تحت نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي باشد و نه چيزي فراتر از آن. آيا اين درخواستي نامشروع است؟"
نماينده دائم ايران در سازمان ملل گفت: آيا عادلانه است كشوري را كه طبق اصول و مقررات و طبق تعهدات خود رفتار مي‌نمايد،مورد اقدامات تنبيهي و فشار قرار دهند؟"
خزاعي، افرود:" مردم دنيا اكنون اعتماد خود را نسبت به شوراي امنيت از دست داده‌اند و اقدامات اين شورا را نتيجه فشارهاي سياسي چند قدرت خاص براي پيشبرد مقاصد خود مي‌دانند. اين موضوعي بسيار مهم است كه شورا بايد براي اعاده اعتبار خود بطور جدي به آن توجه كند".

وي گفت: ""آيا با وجود اين همه بي‌عدالتيهاو تبعيضي كه شوراي امنيت روا مي‌دارد مي‌توان گفت كه اين شورا يكي از ارگانهاي منصف ، بي‌طرف و معتبر سازمان ملل است؟ و آيا مي‌توان شوراي امنيت را به عنوان "شورايي براي امنيت" دانست؟ من قضاوت را به اعضاي محترم سازمان ملل و وجدانهاي بيدار دنيا وا مي‌گذارم"".

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۰
درست است که بایستی با جامعه بین الملل در تعامل بود و با روشی مسالمت آمیز و رعایت اصول و قوانین بین الملل مسائل را حل کرد. آقای خزایی در عین رعایت ادب آنچه که از سوز دل ملتی مظلوم برخواست بیان نموده است ملتی که تنها گناهش خواستن استقلال است .
با کمی دقت درمی یابیم که دنیا در دست مافیا های گوناگون است وآنها نمایندگان خود را به عنوان سیاستمدار در مجامع بین المللی جای داده اند که به جز زور هیچ زبانی را نمی دانند. و از کشورهایی که سرانشان دست نشانده آنهاست بگذریم بسیاری از کشورها هم با یک های وهوی معمولی عقب نشینی می کنند. مگر در 8 سال جنگ چه کسی به ما کمک کرد بجز همین ملت معتقد و فداکار ، اینک نیز میتوان به همین سرمایه بی نظیر اتکاء داشت و با توکل برخدا وکم کردن تشریفات زندگی ورفاه طلبی برای بدست آوردن حقوق شرعی وقانونی خود پایداری کنیم. اگر ما مقابل اینها کوتاه وشل بیاییم اینها هر روز با بهانه ای کار خودشان را خواهند کرد و ناگهان متوجه خواهیم شد که به درازای یک قرن با ما بازی کرده اند و هرگونه سرمایه های معنوی ، انسانی و مادی خود را صرف پاسخگویی به آنها کرده ایم و چیزی هم گیرمان نیامده است. تا دیر نشده خود را آماده کنیم.
از مطالب مستدل و منطقي آقاي خزاعي متشكريم . اميدوارم ايشان در دفاع از حقوق حقه ملت ايران موفق باشند و پرونده زريني از خود به جاي گذارند.
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی