بازدید 26458
آخرین تحولات اقلیم کردستان عراق؛

موج گسترده خروج مردم، دیپلمات ها و فعالان اقتصادی از اقلیم کردستان/ محاصره هوایی کردستان عراق/طرح علاوی برای گفت وگوی میان اقلیم و بغداد و استقبال بارزانی

بحران اقلیم کردستان عراق در دوران پساداعش، وارد چهارمین روز خود شده است؛ بحرانی که چشم انداز مشخصی برای آن وجود ندارد. در این میان، پایان ضرب الاجل دولت عراق برای سپردن کنترل فرودگاه ها و گذرگاه های مرزی کردستان به دولت مرکزی، یکی از مهم ترین مسائل روز جمعه (امروز) است؛ مسأله ای که باعث خروج بسیاری از مردم، دیپلمات ها و فعالان اقتصادی از منطقه اقلیم شده است.
کد خبر: ۷۳۴۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 29 September 2017
بحران اقلیم کردستان عراق در دوران پساداعش، وارد چهارمین روز خود شده است؛ بحرانی که چشم انداز مشخصی برای آن وجود ندارد. در این میان، پایان ضرب الاجل دولت عراق برای سپردن کنترل فرودگاه ها و گذرگاه های مرزی کردستان به دولت مرکزی، یکی از مهم ترین مسائل روز جمعه (امروز) است؛ مسأله ای که باعث خروج بسیاری از مردم، دیپلمات ها و فعالان اقتصادی از منطقه اقلیم شده است.
 
به گزارش «تابناک»، رسانه های عراقی گزارش می دهند که فرودگاه اربیل، مرکز دولت اقلیم کردستان عراق از روز پنجشنبه، شاهد بی سابقه ترین موج خروج مردم، تجار و دیپلمات ها از کردستان عراق است.
 
موج گسترده خروج مردم، دیپلمات ها و فعالان اقتصادی از اقلیم کردستان/  محاصره هوایی کردستان عراق/طرح علاوی برای گفتگوی میان اقلیم و بغداد و استقبال بارزانی
این گزارش حاکی است، ازدحام مسافران و کندی خدمات ارائه شده و نزدیک شدن به ضرب الاجل، شرایط تنش آمیزی را بر فرودگاه اربیل حاکم کرده و به ویژه درساعت پایانی امروز، موجب بروز درگیری های میان مردم و متصدیان فرودگاه شده است.
 
محاصره هوایی کردستان عراق

بنا بر خبرهای منتشره از عصر جمعه، دیگر هیچ پروازی به دو فرودگاه کردستان عراق یعنی سلیمانیه و اربیل انجام نخواهد شد.
 
علاوه بر شرکت های هواپیمایی ایرانی، ترکیه و عراق، شرکت های هواپیمایی متعددی از جمله امارات، اردن، قطر، مصر، لبنان و فلای دبی نیز از توقف پرواز به فرودگاه های کردستان عراق از روز جمعه خبر داده اند. با این اقدام، کردستان عراق در محاصره کامل هوایی قرار می گیرد.

پیش از این، کردستان عراق درخواست نخست وزیر این کشور برای سپردن کنترل فرودگاه ها و گذرگاه های مرزی کردستان به دولت مرکزی را رد کرده بود.
 
موج گسترده خروج مردم، دیپلمات ها و فعالان اقتصادی از اقلیم کردستان/  محاصره هوایی کردستان عراق/طرح علاوی برای گفتگوی میان اقلیم و بغداد و استقبال بارزانی
حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، به مقامات کردستان عراق سه روز مهلت داده بود در صورتی که کنترل فرودگاه ها و گذرگاه های این منطقه را تحویل دولت مرکزی ندهند، جلوی پروازها به کردستان را خواهد گرفت.
 
افزایش قیمت نفت با بالا رفتن تنش‌ها در کردستان عراق
 
 امروز در بازارهای جهانی قیمت نفت برنت ۴۰ سنت افزایش یافت و بشکه‌ای ۵۸ دلار و ۳۰ سنت در هر بشکه به فروش رفت.

قیمت نفت، روز سه‌شنبه به بیشترین میزان دو سال گذشته رسید که عامل آن تهدید به بستن لوله‌های نفتی منطقه کردستان عراق از سوی اردوغان پس از همه‌پرسی اخیر بود.

امروز نیز دلیل افزایش قیمت نفت افزایش تنش‌ها در شمال عراق به دنبال همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق و ادعای استقلال است.

قیمت نفت آمریکا هم ۴۰ سنت افزایش یافت و بشکه‌ای ۵۲ دلار ۵۴ سنت به فروش رفت. پیش از این قیمت نفت آمریکا به ۵۲. ۸۶ دلار هم رسیده بود.

پاماس وارگا، تحلیلگر ارشد اتحادیه نفتی PVM اعلام کرد: کردستان و شمال عراق در حال حاضر ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار بشکه در روز نفت صادر می‌کنند که قطع صادرات آن می‌تواند کمبود بزرگی را به بازار وارد کند.

کردستان عراق روز دوشنبه به استقلال این منطقه رأی داد. بلافاصله رجب طیب اردوغان گفت که احتمالاً مسیر لوله‌های صادراتی این منطقه را خواهد بست و در صورت لزوم مداخله نظامی خواهد کرد.
 
لغو همه پروازهای بین‌المللی فرودگاه اربیل
 
تالار فائق، رئیس فرودگاه اربیل در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه از لغو همه پروازهای بین‌المللی این فرودگاه از فردا جمعه خبر داد.

این در حالی است که دولت عراق، روز گذشته به شرکت‌های هواپیمایی خارجی اطلاع داده بود که از روز جمعه تمام پروازها به دو فرودگاه اربیل و السلیمانیه لغو می‌شود.

طرح علاوی برای گفت وگوی میان اقلیم و بغداد و استقبال بارزانی
 
دفتر ایاد علاوی اعلام کرد، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان از طرح علاوی مبنی بر دعوت به گفت وگو در مورد مسائل اختلافی استقبال و تأکید کرده است که همه پرسی به معنای تشکیل مستقیم دولت نیست.

به گزارش السومریه نیوز، دفتر ایاد علاوی، معاون رئیس جمهوری عراق اعلام کرد، بارزانی برای مهلت دو ساله و ارتباط از طریق گفت وگو استقبال کرده است.

دفتر معاون رئیس جمهوری عراق در بیانیه ای مطبوعاتی عنوان کرد: علاوی نامه ای در تأیید طرح ملی برای نجات عراق از فاجعه و فتنه ای که در کمین این کشور است، از طرف مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان دریافت کرده و در آن بر استقبال از طرح و آمادگی برای همکاری تأکید شده است.

بارزانی در نامه اش تأکید کرده است: دعوت شما به گفت وگو به عنوان راهکاری برای بررسی مسائل اختلافی و کنار گذاشتن اسلوب تهدید و سرزنش موضوعی است که از زمان شروع بحران و نزدیک شدن به تمایل ما به برگزاری همه پرسی جهت تعیین سرنوشتمان دعوت کردیم و همچنان بر این گزینه تأکید می کنیم، گزینه گفت وگو و تداوم آن تا رسیدن به تفاهم.

در بخش دیگر نامه بارزانی به علاوی آمده است، طرح شما دربرگیرنده عناصر بازگشت به منطق و عقل است و همه گروه ها و احزاب باید در دولت سهیم باشند.

رئیس اقلیم کردستان تصریح کرد: ما پیش از برگزاری همه پرسی و روز بعد از آن تأکید کردیم که همه پرسی به معنای تشکیل کشور بلافاصله بعد از برگزاری همه پرسی نیست، ما حتی می توانیم دو سال صبر کنیم و در این مدت گفت وگوی سازنده را برای بررسی همه مسائل و پرونده ها که ما را تبدیل به دو شریک در ساخت آینده ملت هایمان می کند، ادامه می دهیم.

علاوی روز دوشنبه ۲۵ سپتامبر از طرح ملی برای بررسی بحران های فعلی خبر داده بود که مهمترین نکات آن دعوت بارزانی به اجرایی نکردن نتایج همه پرسی و تعیین سرنوشت کرکوک و مناطق اطراف آن بر اساس ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار