بازدید 24295

تعمیرکار بی‌احتیاط چشم انتظار کمک مردم

کد خبر: ۷۳۴۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴ 28 September 2017
بی احتیاطی در تعمیر خودرو در تعمیرگاه، تعمیرکار را روانه زندان کرد.

به گزارش ابتکار، اسفند سال 90 در پی شنیدن صدای غیرمعمول در کامیون حین حرکت، راننده 68 ساله این خودروی سنگین جهت رفع نقص احتمالی خودرو آن را به تعمیرگاه می‌برد.

پس از بررسی‌های لازم صدای اضافی که ناشی از عیوب لنت‌های ترمز چرخ جلو و همچنین ناشی از فرسودگی تسمه دینام بود، راننده به کارگاه لنت کوبی راهنمایی می‌شود اما به دلیل ازدیاد مشتری، راننده مجبور می‌شود خودرو را مقابل کارگاه پارک کرده و منتظر نوبت خودش باشد.

 در این بین اتفاقی رقم می‌خورد که وقوع آن برای مقصر، راننده و مصدوم این حادثه هنوز قابل باور نیست؛ آقا ابراهیم تعمیرکار کارگاه یاد شده بدون آن که خطر حرکت احتمالی خودرو در حین تعمیرات را با مهار چرخ‌ها به صورت مطمئن منتفی کند، خارج از نوبت با قرار دادن نشیمن گاه جک 20 تن بر روی یک تخته و در خارج از محل اصلی معاینه خودرو تکیه گاه حمال آن را که فرسوده و نامطمئن بوده به زیر محور غیرمتحرک جلوی خودرو (سمت راننده) قرار داده و اقدام به بلند کردن سر کشنده می‌کند.

 در حین اینکه تعمیرکار مشغول جک زدن و بلند کردن خودرو بوده راننده طی تماس تلفنی با یکی از دوستان تعمیرکار خود از وی می‌خواهد تا جهت کمک در امر تعمیرات خودرو به محل اتحادیه کامیون‌داران مراجعه کند. 

هنگامی که راننده و تعمیرکار یاد شده مشغول باز کردن پیچ‌های چرخ خودرو بوده‌اند دوست قدیمی راننده به محل تعمیرگاه وارد شده و به کمک آن‌ها می‌پردازد.

 زمانی که آن‌ها قصد خارج کردن چرخ را داشتند متوجه می‌شوند که به دلیل درگیر بودن ترمز دستی چرخ از محل خود خارج نمی شود. به همین دلیل راننده به دستور تعمیرکار وارد کابین شده و ترمز دستی را آزاد می کند که متعاقب آن چرخ خودرو آزاد شده و از توپی‌ رها و از محل خود خارج می شود. 

در ادامه آقا ابراهیم لنت‌ها را از محل خود خارج کرده و جهت کوبیدن آن‌ها به داخل ساختمان کارگاه می‌رود. راننده هم به دنبال آن فیلتر هوا را از محل خود خارج می‌کند و جهت گرفتن باد به داخل، آن محل را ترک می‌کند.

 در شرایطی که خودرو بر روی جک بوده و به صورت ناایمن مهار شده بود و در محل مناسبی برای انجام تعمیرات قرار نداشته، دوست آقا ابراهیم مشغول انجام سایر تعمیرات لازم از جمله تنظیف فیلتر هوا و تعویض تسمه و دینام می‌شود.

 بعد از کارهای اصلی وی جهت رگلاژ دینام به وسیله اهرم کردن و ضربه زدن با یک دیلم فولادی بوده که ناگهان خودرو از روی جک خارج می‌شود و بر روی حادثه دیده می‌افتند که مع‌الاسف به بروز حادثه دلخراشی منتهی می‌شود. 

حادثه‌ای که برابر نظریه پزشکی قانونی دچار شکستگی ستون فقرات و اختلال در عملکرد جنسی و اختلال کامل در دفع ادرار و مدفوع و فلج شدن هر دو اندام تحتانی شخص زیر خودرو می‌شود. 

در این حادثه آقا ابراهیم به دلیل نقض ماده 14 و 25 آیین نامه ایمنی در تعمیرگاه‌های وسایط نقلیه مبنی بر این که باید انجام کلیه عملیات، تعمیر، تنظیم و آزمایش قطعات در محل تعمیرگاه صرفا توسط افراد ماهر و متخصص آن رشته با رعایت نکات ایمنی انجام شود، به عنوان یکی از مقصران حادثه شناخته می‌شود. 

در تشریح علل این واقعه طبق نظر کارشناسان آمده است؛ راننده خودرو نباید قبل از اتمام کار تعمیر لنت چرخ از سوی تعمیرکار اقدام به تعمیر خودرو می‌کرد.

 این در حالی است که بالا بردن کابین نیز در نامتعادل کردن آن مزید بر علت بوده و برای تعویض تسمه دینام یا کار مشابه باید خودرو را در محل مناسب به صورت مطمئن متوقف و آنگاه اقدام به تعویض و یا تعمیر می‌کرد. 

به همین دلیل آقا ابراهیم با تعیین تقصیر 60 درصدی به دیه‌ای به مبلغ دو میلیارد و 88 میلیون ریال محکوم می‌شود. گروه صلح و سازش ستاد دیه ضمن برگزاری جلسات متعددی با شاکی پرونده ضمن اخذ گذشت 880 میلیون ریالی و اعطای کمکی 700 میلیون ریالی هر چند مبلغ کل بدهی را به میزان 130 میلیون تومان کاهش داده اما آقا ابراهیم بابت ناتوانی در پرداخت الباقی همچنان در زندان بسرمی‌برد.

مددجو که متاهل بوده و دارای دو فرزند دختر است، این روزها به دلیل صرع و تشنج‌های طولانی مدت روزگار خوبی در زندان ندارد. 

طبق تحقیقات ستاد دیه نامبرده فاقد هر گونه اموال منقول و غیرمنقول گزارش شده و خودروی موجد حادثه نیز در ملکیت شش نفر با سهم‌الشراکه متفاوت است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی