بازدید 29245

نظر ابوعلی سینا درباره ضرورت «ورزش»

کد خبر: ۷۳۴۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹ 27 September 2017
حکیم بوعلی سینا ورزش را مهمترین اصل از اصول شش‌گانه حفظ‌الصحه می‌داند؛ این توصیه در حالی است که در زندگی مردم هزار و اندی سال پیش، بنابر ضرورت‌های شغلی و زندگی و به‌عکس زندگی امروزه، فعالیت جسمی زیادی وجود داشته و ...

به گزارش پویا، مریم عباسی درباره ورزش اظهار کرد: ورزش در مکتب طب سنتی ایران، یکی از شش اصل ضروری زندگی (که در پزشکی ایرانی با نام ستة ضروریه شناخته می‌شوند) است.

وی افزود: حکیم بوعلی سینا ورزش را مهمترین اصل بین این شش اصل ضروری زندگی می‌داند؛ این توصیه در حالی است که در زندگی مردم هزار و اندی سال پیش، بنابر ضرورت‌های شغلی و زندگی و به‌عکس زندگی امروزه، فعالیت جسمی زیادی وجود داشته و به‌علت رژیم غذایی سالم، مناسب و طبیعی‌تر، مواد زائد در بدن افراد نیز کمتر بوده است، با این حال تأکید بسیار بر ورزش و مقدم دانستن آن بر اصول دیگر حفظ سلامتی حتی تغذیه، نشان‌دهنده پیشرو و مترقی بودن طب سنتی ایران است.

این دستیار تخصصی طب ایرانی تصریح کرد: دلیل اهمیت ورزش، دفع مواد زائدی از بدن است که از راه‌های دفعی دیگر مانند ادرار و مدفوع قابل دفع نیست و تجمع آنها در بدن کم‌کم منجر به بیماری‌های گوناگون می‌شود.

عباسی گفت: ورزش در طب سنتی به دو نوع ورزش عام کل بدن و ورزش اختصاصی هر عضو تقسیم می‌شود؛ اغلب مردم با ورزش‌های عام آشنا هستند اما در مورد ورزش‌های اختصاصی هر عضو اطلاعات کمی دارند.

یکی از ورزش‌های اختصاصی مغز و سر، خواندن با صدای نسبتاً بلند است

وی عنوان کرد: جالب است بدانید که یکی از ورزش‌های اختصاصی مغز و سر، خواندن با صدای نسبتاً بلند معرفی شده است, خواندن به‌نیت دفع مواد زائد سر و سینه و دستگاه صوتی باید از صدای آهسته شروع شود و کم‌کم به صدای بلند و اوج برسد البته با صدای بسیار بلند نباشد که موجب اذیت خود و دیگران نشود و توجه کنید که افراط در این کار هم مانند هر درمان دیگر ممکن است مضر باشد و موجب ضعف سیستم مغز و اعصاب شود.

این دستیار تخصصی طب ایرانی خاطرنشان کرد: بنابراین به کسانی که دچار بیماری‌های مزمن ناحیه سر و سینوس‌ها (به‌جز بیماری‌های حنجره و تارهای صوتی) هستند, پیشنهاد می‌شود که خواندن (مانند آواز خواندن) را جزو برنامه روزانه خود قرار دهند، به‌جای آواز می‌توان از هر صوت و لحن دلنشین با معانی و مفاهیم زیبا که مطابق با فطرت درونی انسان نیز باشد استفاده کرد تا باعث دور شدن اضطراب و ایجاد آرامش برای بیمار نیز شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی