بازدید 2525

دیدگاه جنبش تغییر درباره همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق

برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان نه تنها واکنش منفی دولت عراق، کشورهای منطقه و جامعه جهانی را به دنبال داشته بلکه در داخل اقلیم کردستان نیز با مخالفت‌های جدی مواجه است.
کد خبر: ۷۳۲۷۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲ 23 September 2017
برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان نه تنها واکنش منفی دولت عراق، کشورهای منطقه و جامعه جهانی را به دنبال داشته بلکه در داخل اقلیم کردستان نیز با مخالفت‌های جدی مواجه است.

به گزارش ایسنا، یکی از مسئولان جنبش تغییر (گوران) در سلیمانیه عراق، که دومین حزب سیاسی بزرگ در اقلیم کردستان محسوب می‌شود، درخصوص همه‌پرسی کردستان عراق و میزان مخالفت‌های احزاب کرد با آن می‌گوید:

اقلیم کردستان عراق خود را برای برگزاری رفراندوم استقلال و جدایی از عراق آماده می‌کند، مساله‌ای که واکنش‌ها و مخالفت‌ کشورهای منطقه و جهان را به دنبال داشته است و باعث نگرانی شدید بسیاری از مردم آن سامان نیز شده است. خطرات و پیامدهای این رفراندوم از جمله موارد ذیل قابل تأمل و بررسی است.

اول: دولت مرکزی عراق جدایی این منطقه مهم با منابع عظیم زیرزمینی، انسانی و طبیعی را برنمی‌تابد و احتمال لشکرکشی به منظور ممانعت از آن را هر لحظه وارد می‌داند. اگر این کار صورت پذیرد خانمان‌سوز و ویرانگر خواهد بود و سبب می‌شود همه دستاوردهای 25 ساله اقلیم در اثر یک تصمیم نابجا و در عرض چند روز به باد رفته و نابود شود.

دوم: کشورهای منطقه، مساله کردستان مستقل را تهدیدی برای امنیت ملی و تمامیت ارضی خود تلقی می‌کنند و احتمال دارد در این مساله با دولت مرکزی عراق توافق کرده و مشکلات جدی برای دولت جدید احتمالی ایجاد کنند. از جمله مرزهای خود را بسته و از مبادلات تجاری و اقتصادی جلوگیری نمایند.

سوم: مشکلات اقتصادی و سیاسی زیاد داخل منطقه کردستان، حاکی از آن است که بعد از اعلام استقلال، مردم آن سامان به درگیری‌های حزبی و سیاسی جدی و شاید درگیری‌های شدیدتر از دهه نود قرن گذشته دچار خواهند شد و این مساله در حقیقت جای نگرانی شدید برای آینده کُرد خواهد داشت.

چهارم: منادیان استقلال کردستان هیچ ضمانت منطقه‌ای و بین‌المللی برای موفقیت آن در دست نداشته و در برگزار کردن همه‌پرسی، فقط ضمانت دولتی غاصب که خودش نیز زیر سوال بوده و دولتی نامشروع معرفی شده است را دارند. این موضوع هم نه به خاطر مردم کُرد بلکه علیه تمامیت ارضی کشورهای منطقه است و در شرایط کنونی فقط یک پشتیبانی لفظی و غیرقابل اعتماد است و حمایت آن ضرباتی به آینده اقلیم کردستان و مردم کردستان خواهد زد که جبران ناپذیر خواهد بود.

پنجم: اجرای رفراندوم در شرایط فعلی هیچ ضمانتی برای موفقیت آن در مناطق محل نزاع کردها با دولت مرکزی همچنین استان کرکوک و سنجار و نوار نفتی واقع در استان‌های موصل و دیاله و صلاح‌الدین ندارد، و اگر کُردها نتوانند در این مناطق اکثریت را به دست آورند این کار به جای منفعت به ضرر هویت قومی این مناطق خواهد بود.

رفراندوم علاوه بر اینها در بین قشر روشنفکر و تحصیل کرده کُرد مخالفان زیادی دارد، مخالفان کُرد همه‌پرسی نظرشان بر این است که زمینه‌سازی لازم برای اجرای صحیح آن نشده و با این وضعیت، اصرار حزب دموکرات برای جلوگیری از شکست سیاسی منطقه‌ای خود، حقوق سیاسی مردم کردستان را نیز پایمال خواهد کرد.

برگزاری همه‌پرسی در موعد تعیین شده مسعود بارزانی از حساسیت شدیدی برخوردار است و نباید آن را به عنوان کارت فشار مذاکرات با بغداد به کار گرفت.

قبل از هر چیز لازم و واجب است آقای بارزانی توافق دیگر احزاب کردستان و بعد از آن موافقت دولت مرکزی بغداد را به دست می‌آورد، زیرا موفقیت رفراندوم در نهایت به همسوئی دولت مرکزی و زمینه‌سازی منطقه‌ای و بین‌المللی نیاز دارد که مقامات اقلیم و گروه بارزانی نه تنها موافقت دولت مرکزی؛ همسایگان و کشورهای بین‌المللی را نگرفته‌اند بلکه برخی احزاب تاثیرگذار و صاحبان قلم و رسانه مانند جنبش گوران، جماعت اسلامی و .. به شدت مخالف همه‌پرسی در شرایط فعلی هستند.

فشارهای داخلی؛ منطقه‌ای و بین‌المللی برای عدم اجرای رفراندوم حاکی از آینده تلخ و مبهم آن است و هنوز معلوم نیست آقای بارزانی به چه دلیل بر اجرای آن در شرایط فعلی مصمم است. آیا ایشان در نظر دارد خود را به عنوان پیشوای مردم کردستان مطرح کند یا اینکه خود را از مشکلات دور کرده و می‌خواهد از این ابزار برای عبور از محاسبات دولت مرکزی درخصوص فروش نفت و گاز به شرکت‌های خارجی استفاده کند.

یا اینکه بارزانی درخواست‌هایی شخصی و حزبی و خانوادگی از دولت مرکزی دارد و از این طریق می‌تواند به آنها برسد. در هر صورت هزینه این کار بسیار است و فقط مردم کردستان این هزینه سنگین را پرداخت خواهد کرد و مساله خیلی حساس‌تر از آن است که رسانه‌های حزبی و محلی آقای بارزانی برای مردم بازگو می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار