بازدید 4754

ربودن جایگاه ایران در بازار سنگ عراق توسط ترکیه

در حالی که بسیاری از فعالین و مسئولین حوزه سنگ‌های تزئینی از رتبه برتر ایران در ذخیره و تنوع سنگ‌های تزئینی یاد می‌کنند، اما در عمل، آمار صادرات و درآمدزایی کشور نشان دهنده این است که کشور ایران حتی قادر به رقابت با کشور ترکیه در بدست آوردن همسایه غربی و مهمترین شریک سیاسی خود یعنی کشور عراق نبوده است.
کد خبر: ۷۳۱۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵ 17 September 2017
در حالی که بسیاری از فعالین و مسئولین حوزه سنگ‌های تزئینی از رتبه برتر ایران در ذخیره و تنوع سنگ‌های تزئینی یاد می‌کنند، اما در عمل، آمار صادرات و درآمدزایی کشور نشان دهنده این است که کشور ایران حتی قادر به رقابت با کشور ترکیه در بدست آوردن همسایه غربی و مهمترین شریک سیاسی خود یعنی کشور عراق نبوده است.

به گزارش عیارآنلاین، در حالی که بسیاری از فعالین و مسئولین حوزه سنگ‌های تزئینی از رتبه برتر ایران در ذخیره و تنوع سنگ‌های تزئینی یاد می‌کنند، اما در عمل، آمار صادرات و درآمدزایی کشور نشان دهنده این است که کشور ایران حتی قادر به رقابت با کشور ترکیه در بدست آوردن همسایه غربی و مهمترین شریک سیاسی خود یعنی کشور عراق نبوده است.

بالعکس کشور ترکیه اگر چه به لحاظ ذخیره و تنوع سنگ‌ حرفی برای گفتن و عرض اندام در مقابل ایران ندارد، اما در زمینه صادرات و تسلط بر بازارهای جهانی و کشورهای همسایه به خصوص کشور عراق در جایگاه بسیار رفیعی قرار دارد. به طوری که بنابر آمار صادرات سنگ‌های تزئینی کشور ترکیه؛ این کشور  در سال ۲۰۱۵ با درآمدی بالغ بر یک میلیارد و نهصد میلیون دلار، ۱۵ برابر کل درآمد صادراتی ایران از بخش‌ سنگ‌های تزئینی درآمد کسب کرده است. درآمدی که به تنهایی برابر با نیمی از درآمد کل بخش معادن ایران است.

ربودن جایگاه ایران در بازار سنگ عراق توسط ترکیه

جدول (۱). صادرات سنگ به کشور عراق

همچنین درآمد کشور ترکیه از صادرات سنگ به استراتژیک ترین شریک سیاسی ایران یعنی کشور عراق در سال ۲۰۱۵ برابر با ۸۱ میلیون دلار بوده است. در صورتی که درآمد ایران از صادرات سنگ تزئینی به کشور عراق تنها ۸ میلیون دلار بوده که نشان دهنده سهم ده برابری ترکیه نسبت به ایران از بازار سنگ عراق است. این در حالی است که سال ۲۰۱۵ کشور ترکیه و عراق در بحبوحه حمله داعش به عراق با یکدیگر روابط سیاسی نزدیکی نداشته اند و همچنین بخش ساخت و ساز در کشور عراق در وضع رکود به‌ سر می‌برده است. بنابراین با زدودن داعش از خاک عراق و بازگشت آرامش به این کشور ساخت و ساز و بازسازی به شدت رونق خواهد گرفت و با توجه به وضع موجود، کشور ایران هیچ شانسی در مقابل کشور ترکیه نخواهد داشت.

کشور ایران برای دست‌یابی به جایگاهی که پتانسیل آن را دارد، بیش از آنکه نیازمند سرمایه و تکنولوژی باشد، نیازمند سیاست‌گذاری صحیح، بلند مدت و مبتنی بر رقابت با سایر کشورها است. بنایراین کشور ایران در اولین گام باید چهار سیاست؛ ۱- برطرف کردن موانع گمرکی و حذف تعرفه از طریق دیپلماسی، ۲- راه اندازی خطوط حمل و نقل ارزان و حتی رایگان برای صادرات کالاها از طریق وارد کردن وسایل نقلیه نظامی، ۳- حمایت از ایجاد نمایندگی و دفاتر فروش سنگ در کشور عراق و ۴- سیاست حمایت از تجار برای تحویل کالا در مقصد را مد نظر خود قرار دهد.

رسیدن ایران به جایگاه واقعی خود تنها با دیپلماسی فعال ممکن است، دیپلماسی که منافع اقتصادی را در کنار منافع سیاسی کشور مدنظر قرار دهد. سیاستی که کشور ترکیه به خوبی در مورد کشور عراق پیاده کرده است و توانسته از کشور عراق به تنهایی برابر با ۷۵ درصد کل صادرات سنگ‌های تزئینی ایران درآمد کسب کند.

بنابراین با توجه به نزدیکی روابط سیاسی با کشور عراق و همچنین کشور سوریه می‌توان این دو کشور را به عنوان الگویی برای چگونگی رقابت با رقیبان تجاری منطقه در نظر گرفت. مسلماَ الگوسازی به منظور بدست آوردن سهم حداکثری از بازارهای این دو کشور می‌توان جایگاه ایران را نیز در بازار سایر کشورها ارتقا بخشد و الگوهای تدوین شده به عنوان الگوی صادرات در تمامی کالاهای معدنی مدنظر قرار گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی