بازدید 7884

گله ايران از تاخير مسكو درتحويل اس-300

در همين ارتباط رييس گروه دوستي پارلماني ايران و روسيه تصريح كرد: عدم تحويل سامانه‌ موشكي S-300 از جانب روسيه به ايران موجب خدشه‌دار شدن وجهه‌ي روسيه مي‌شود.
کد خبر: ۷۲۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۱ 14 November 2009
يك عضو شوراي عالي امنيت ملي كشور روز جمعه درباره تعاملات تسليحاتي ايران و روسيه گفت: ما از دوستان روس در همسايه شمالي گله داريم.

به گزارش ايسنا سرلشکر بسيجي سيدحسن فيروزآبادي با بيان اين‌كه " آيا استراتژيست‌هاي روسيه اهميت ژئوپولتيك ايران را در امنيت روسيه در نظر نمي گيرند؟" ادامه داد: چرا بايد موشك‌هاي دفاعي ‌300 S كه با تفاهم دو دولت براي اقدامات دفاع از ايران مورد توافق قرار گرفته است، مجوز ارسال دريافت نمي‌كند و بيش از ‌6 ماه است از وقت تحويل آن‌ها از طرف روس تخطي شده است. اميدواريم اين يادآوري دوستان روسي را به تسريع در تحويل مورد قرار داد تشويق كند.

در همين ارتباط رييس گروه دوستي پارلماني ايران و روسيه تصريح كرد: عدم تحويل سامانه‌ موشكي S-300 از جانب روسيه به ايران موجب خدشه‌دار شدن وجهه‌ي روسيه مي‌شود.

مهدي سنايي در گفت‌وگو با ايسنا با تاكيد بر اين‌كه همكاري ايران و روسيه و مذاكراتي كه در زمينه‌ پدافند موشكي S-300 صورت گرفته اقتضا مي‌كند كه روسيه در زمينه‌ تحويل اين پدافند به ايران ترديدي به خود راه ندهد، خاطرنشان كرد: اين سامانه پدافندي يك سلاح تهاجمي نيست بلكه يك سلاح دفاعي است، ضمن اين‌كه رييس‌جمهور و نخست‌وزير روسيه بارها تاكيد كرده‌اند كه همكاري ايران و روسيه در زمينه نظامي از نوع دفاعي است و حتي رييس‌جمهور روسيه نيز گفته بود كه عده‌اي كه از تحويل اين سلاح به ايران ناخشنودند حاضر نيستند كه ايران از خود دفاع كند.

نماينده نهاوند در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: چارچوب‌هاي همكاري ايران و روسيه و نيز ثبات و امنيت در منطقه اقتضا مي‌كند كه روسيه ترديدي در تحويل اين سامانه به خود راه ندهد و اگر اين سامانه تحويل نشود تجربه‌ خوبي در اعتماد ديگر كشورها به روسيه نيست و تمايل آنها را براي همكاري با روسيه كمتر مي‌كند.

سنايي فشارهاي غرب در خصوص تحويل اين سامانه موشكي به ايران از طرف روسيه را بسيار زياد توصيف كرد و گفت: بايد توجه كنيم كه ظرف مقاومت روسيه محدود است و حتي ممكن است در اولويت‌هاي سياست خارجي روسيه بده و بستان‌هايي نيز صورت گيرد، اما براي حفظ وجهه‌ي روسيه ضروري است كه اين اجازه در همكاري با هم‌پيمانان اين كشور براي دخالت داده نشود.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در پاسخ به اين پرسش كه آيا ايران بايد تمام ظرفيت ديپلماسي خود را با توجه به بدقولي‌هاي مكرر روسيه در اين كشور متمركز كند يا خير؟ خاطرنشان كرد: طبيعتا نبايد در سياست خارجي‌مان به شكلي عمل كنيم كه بار اصلي بر يك حوزه‌ي خاص سوار شود، چرا كه صحنه‌ي روابط بين‌الملل پيچيده و سيال است و كشورها به دنبال منافع خود هستند و لذا اعتماد زيادي در اين عرصه برقرار نيست.

وي تصريح كرد: كشورها براساس منافع‌شان تصميم مي‌گيرند و اين منافع به مرور زمان شكل‌هاي مختلف مي‌يابد. لذا ضمن تقويت روابط با روسيه و تداوم اين همكاري‌ها ضرورت دارد كه ظرفيت‌سازي بيشتري در سياست خارجي‌مان داشته باشيم.

به گفته‌ي وي، سامانه‌ي موشكي S-300 جداي از پرونده‌ هسته‌يي ايران نيست و روسيه نيز بارها اعلام كرده كه اگر در پرونده‌ي هسته‌يي ايران شرايطي فراهم شود كه فشارها به روسيه بيشتر شود، حمايت‌هاي لازم از ايران را صورت نخواهد داد.

وي در پايان خاطرنشان كرد: ما بايد روابط‌مان با روسيه را تقويت و گره‌هاي سياست خارجي‌مان را باز كنيم كه به اين ترتيب هم روابط‌مان با روسيه خدشه‌دار نمي‌شود و هم ما دست بازتري در برقراري روابط با كشورها خواهيم داشت.

يك استاد دانشگاه نيز در اين باره گفت: اگر روسيه به منافع بلند مدت‌اش در منطقه مي‌انديشد نبايد نسبت به حساسيت افكار عمومي ايران نسبت به سياست‌هايش در ايران بي‌تفاوت باشد.

مهدي مطهرنيا استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ايسنا، درباره تاخير روسيه در ارسال موشك‌هاي اس-300 به ايران گفت: معتقدم اين موضوعات و آيتم‌هاي موجود در روابط ايران و روسيه اگرچه در سطوح تحليل خرد از جايگاه ويژه‌اي برخوردارند اما بايد گفت بدون درك وضعيت نظام بين الملل نمي‌توان به تحليل عميقي از اين موضوعات رسيد.

وي با اشاره به جنگ پنهان در روابط بين الملل گفت: كنش‌گران درجه يك نظام بين الملل در دو آوردگاه نظام جهاني (جنگ اول و دوم) به صورت گرم مقابل هم صف آرايي كردند و هزينه‌هاي بالايي را پرداختند. اكنون در جنگ پنهان يا جنگ جهاني چهارم كه به طور خزنده از گستره فراوان برخوردار است كنش‌گران اصلي روابط بين الملل مناطق هدف را براي خود تعيين كردند كه مهمترين هدف "هارتلند نو" است؛ آنچه كه امروز خاورميانه جديد خوانده مي‌شود.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: لذا در اين چارچوب شاهد هستيم كشورهايي مثل ايران با توجه به رويكرد ايديولوژيك خود در خط مقدم رقابت ايديولوژيك با جهان غرب قرار گيرد و شرقي كه در مسكو و پكن در روزگاري پرچم مبارزه با امپرياليسم را داشتند.

وي افزود: براساس قانون" NEP" كه زمان دولت كمونيستي براي مديريت فعاليت‌هاي اقتصادي مورد توجه قرار گرفت روسيه دو گام به پيش و يك گام به عقب مي‌گذارد و گاهي حتي يك گام به پيش و دو گام به عقب مي‌رود.

مطهرنيا گفت: روسها از اين قانون در ارتباط با ايران بهره مي‌برند؛ به واسطه اين كه از برگ ايران استفاده كنند تا در حين حفظ برگ ايران و استفاده از ايران به عنوان برگ برنده خود در برابر غرب از مواهب ارتباط با ايران در مقابل غرب استفاده و رقابت بر سر بازار جهاني انرژي در جهان را مديريت كنند.

وي با اشاره به گله ايران از به موقع انجام نشدن ارسال اس-300ها گفت: ايران بر اين ادعاست كه زمان كنوني از مرزهاي توافق شده ميان ايران و روسيه براي ارسال اس-300ها گذشته است و اكنون توپ در زمين روسيه براي پاسخ گويي به ادعاي نخبگان سياسي و نظامي ايران است و افكار عمومي توده‌هاي ايران نسبت به عملكرد روسيه در قبال ايران حساس شده است. از اين رو، به نظر مي‌رسد اگر روسيه به منافع دراز مدت خود در منطقه مي انديشد نبايد به حساسيت افكار عمومي در دو سطح نخبگان و توده ها بي تفاوت بماند.

اين استاد دانشگاه اظهار كرد: به نظر مي‌رسد ايران در بعد بين الملل با توجه به تلاش‌ها براي اجراي سياست منزوي كردن ايران، تهران بازي با برگ‌هاي محدودي را در نظر قرار مي‌دهد كه در راس آن روسيه قرار دارد. وي گفت: راه حل‌هاي زيادي پيش روي ايران براي خروج از اين وضعيت است اما همه
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۰
ای ول حال میکنم با روسیه اصلا عوض نمیشن آخرش باز کلاه سرمون میزارن بعد دوباره با هاشون دوس میشیم
مرگ بر روسیه خائن اگه تاریخ رو برسی کنید می بینید روسها چه کردهاند با ما
نمونش همین نیروگاه بوشهر پول 100 نیروگاه رو گرفته اند ولی هنوز تمام نکرده اند
اگه روسیه این موشکها را تحویل داد من سبیلمو میزنم
با سلام

متاسفانه تاريخ را هر چه ورق ميزنيم خيري از اين روسها نديدم هر چه ديديم خيانت بوده
"ما از دوستان روس در همسايه شمالي گله داريم"
کار به جایی رسیده که حتی جرات قدرتمندانه مطرح کردن شکایت رو از روسها ندارین؟؟؟ وای به حال ما ایرانی ها. ...
به گفته ی آقای صادق خرازی (مسئول ارشد تیم هسته ای دولت هشتم): اگر بنا بر بازگشایی اسرار و ناگفته های عملکرد طرف دوم مذاکرات هسته باشد، نقش روس ها بسیار مخرب تر از تروئیکای اروپایی بود.
حالا آقایان بروند عقد اخوت خود با روس محکمتر کنند و به شعار مرگ بر روسیه معترض شوند!
ما که از روس ها خیری ندیدیم
همون امریکا با تمام بدی هاش از روس ها بهترن نمونش موشک های ضد هوایی هاگ که به ایران داده بودن چقدر هواپیمای عراقی رو نابود کرد
با سلام
بجای منت کشیدن از روس ها ایا بهتر نیست با حمایت از دانشمندان خود به دست اورد هایی بزرگتری دست یابیم که انها منت ما را بکشند.این کار میسر است باید کاری کرد که این قشر تامین و انهایی هم که مهاجرت کرده اند بر گردند.
خودتونو خسته نكنيد روسها عمرا تحويل بدن هر وقت نيروگاه بوشهر راه افتاد اين موشكها را هم ميدن
من که خداییش اسم روسیه می اد شرم می کنم

یه چیزی می گم خواهش می کنم دوستان تابناکی توی تحلیل هاشون اینو به گوش مسئولین برسونن
اوضاع احساسات مردم نسبت به روسیه داره شبیه میشه به احساساتشون نسبت به امریکا در قبل انقلاب و این قطعا بد خواهد بود
بابا به این روس های مست نمیشه که اطمینان کرد.تازه باور کنید اون s300 اشغال و کار نمیکنه اشتباهی خودی هدف میگیره.جنس روسی به درد نمیخوره.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی