بازدید 5848
دانشگاهیان ایرانی خارج از کشور در نامه‌ای به رییس‌جمهور خواستار شدند

اعطای حق تابعیت ایران به فرزندان مادران ایرانی

تعدادی از دانشگاهیان ایرانی خارج از کشور در نامه‌ای به حسن روحانی خواستار اعطای هویت ایرانی به فرزندانی شد که به واسطه مادرانشان ایرانی محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۷۲۳۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۰ 19 August 2017
تعدادی از دانشگاهیان ایرانی خارج از کشور در نامه‌ای به حسن روحانی خواستار اعطای هویت ایرانی به فرزندانی شد که به واسطه مادرانشان ایرانی محسوب می‌شوند.

به گزارش ایسنا، در متن این نامه که به امضای 180 تن از دانشگاهیان ایرانی خارج از کشور رسیده، آمده است:

در بیش‌تر کشورهای دنیا تابعیت و شهروندی بر اساس دو اصل خاک و خون به افراد اعطا می‌شود. در اصل خون تابعیت فرزند از تابعیت والدین یعنی هم مادر و هم پدر تبعیت می‌کند و بنا بر اصل خاک، کودک در هر کشوری به دنیا بیاید، تابعیت آن کشور به او تعلق می‌گیرد. اما در این سرزمینی که آن را "سرزمین مادری" صدا می‌زنیم، خون تنها عاملی است که کودکی را وابسته و تابع ایران می‌کند. آن هم نه هر خونی؛ خون باید پدری باشد. یعنی طبق قانون رسمی کشور ما، کودکی که از یک مادر ایرانی و یک پدر غیر ایرانی متولد می‌شود حتی اگر در همین خاک هم متولد شود هرگز نمی‌تواند هویت ایرانی دریافت کند. مادرها در این سرزمین در قانون شهروندی فراموش شده‌اند و شاید بهتر است بگوییم توسط قانون‌نویسان به عمد نادیده گرفته شده‌اند.

هنوز زمان زیادی از درگذشت مریم میرزاخانی ریاضیدان برجسته ایرانی نگذشته است که خبر تقاضای نمایندگانی در مجلس برای گرفتن هویت ایرانی برای آناهیتا تنها دختر مریم هم مطرح شده است. اما هستند مادران زیادی که دل در گرو این سرزمین مادری دارند و می‌خواهند فرزندانشان را با هویت ایرانی بزرگ کنند.

ما، همه ما، از مردان و زنان سیاست می‌خواهیم که به خاطر مریم‌ها و آناهیتاها به خاطر تمام مادران این سرزمین، حقیقت "سرزمین مادری" را به رسمیت بشناسند و آن را از یک لفظ زیبا در نوشته‌ها به یک مصوبه قانونی تبدیل کنند و برای عملی کردن آن از کوچک‌ترین تلاشی دریغ نکنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۴
این جمله کاملا غلطه: "کودک در هر کشوری به دنیا بیاید، تابعیت آن کشور به او تعلق می‌گیرد"

کی این رو گفته؟
شما يك بخش كوچكي در خارج ايران را ميبينيد ولي نميدانيد كه همين الان اگر اين قانون تصويب شود چه هجم مهاجران غير قانوني افغان كه همين الان هم خيلي مشكل براي ايران به وجود آورده اند گسيل ميشوند به ايران و با ازدواج غير قانوني با زنان ايراني چه هزينه سنگيني بر دوش دولت ميگذارند و چه مشكلات امنيتي بوجود خواهد آمد با كساني كه مليت افغاني و ايراني دارند يعني تردد بدون ويزا به هر دو كشور ، لطفا از روي احساسات صحبت و نظر ندهيد
دختر امثال مريم ميرزاخاني ميتوانند بعد از ١٨ سالگي تقاضاي تابعيت ايران را داشته باشند
بعضی از قوانیین ما مایه شرم و سر افکندگی هستند. مردان ایرانی رو همین زنان ایرانی به دنیا اوردند.حال در تابعیت به فرزندان مورد تبعیض قرار میگرند.این که دیگه مشکل اقتصادی نیست که نشه حلش کرد.مشکل ما اینه که در هیچ چیزی عزم و جزمی نداریم.فقط ادعا و ارزو داریم اما در عمل حتی توانایی ایجاد قانونی عام المنفعه رو هم نداریم
اینجوری بیشتر از دومیلیون نفر پناهنده ای که در ایران هست و هرکدامشون تا 10 تا بچه دارن و بعضا" زن ایرانی هم گرفتن یکدفعه تابعیت میگیرن و یکباره مملکت دچار مشکلات زیادی میشه که فقط یکیش یارانه است
حتی در بحث آموزش و پرورش در بعضی نقاط این دانش آموزان در مدارس مخصوص خودشون درس میخونن تا با فرهنگ و رسم و سنت و دین خودشون بزرگ بشن که در اینصورت تداخل فرهنگی بین بچه ها زیاد میشه واین اصلا" خوب نیست
بهتر همینه که تابعیت منحصر به خون پدر باشه ، اینجوری هم هرکسی راه نمیفته بیاد ایران دنبال زن ایرانی تا بچه اش تابعیت بگیره و خودش هم شامل ویزای مادام العمر بشه
البته به شرطی که ایرانی بودن مادران اثبات شود
در کشورهایی که این دانشگاهیان زندگی میکنند به افرادی تابعیت می دهند که یا از لحاظ مالی متمول هستند که باعث پیشرفت اقتصادی ان کشور میشوند یا از لحاظ تحصیلی موفق هستند که باز هم باعث پیشرفت کشور تابعیت پذیر میشوند ولی متاسفانه در ایران 90 درصد برادران یا خواهران افغان هستند که نه از لحاظ تحصیلی سواد دارند نه از لحاظ مالی پولی وارد کشور میکنند بعلاوه غیر قانونی هم تشریف می اورند که باعث فشار اقتصادی به ایران میشوند.
پس نباید به فرزندان اینها تابعیت ایرانی داده شود تا وقتی خود افغانستان هزینه تحصیل و زندگی انها در ایران را پرداخت کند.
اینها حتی حق ابه مردم ایران را نمیدهند وایران به چند ملیون افغانی اب و برق و سوخت یارانه ای ارائه میکند .
توقع زیادیه که به افغان ها تابعیت داده بشه.
نه بی حساب کناب به هر کسی ... باید درست بررسی و تدوین بشه و ریز ترین موارد بررسی شه..
این قانون بدوی مایه آبروریزیه
متاسفانه برخلاف لفظ پر آب و تاب برای واژه زیبای "سرزمین مادری" هیچگونه ارزشی برای این خاک قائل نیستند و به همین دلیل چنین وضعیتی وجود دارد.
من به نوبه خودم از شما تابناکی ها تشکر و از مطلبی که نوشتید حمایت می کنم.
ضمن احترام به همه نخبگان و اندشمندان ازجمله مرحومه میرزاخانی، بایستی در نظر داشت که مادرانی که با اتباع خارجی ازدواج میکنند آگاه به این موضوع بوده اند. ضمن اینکه تنها این ایران نیست که خون پدری برای تابعیت مهم است. ضمنا کسانیکه این نامه را پس از مرگ مرحومه مرزاخانی نوشته اند چرا زودتر این کار را برای زنان بدبختی که با افغانی ها ازدواج کرده اند دلشان نسوخته است. البته این گناه مسئولان و کشور است که بخاطر شرایط زندگی یک زن ایرانی با یک افغانی ازدواج کند. ولی حتی از این اقدام نویسندگان نامه متاسفانه میشود فهمید که خون همه زنان ایرانی با هم یکی نیست. و واقعا اینها دلشان برای این موضوع در اصل نمیسوزد. بد نیست نگاهی به شجره نامه های اروپایی بیاندازید تا ببینید که اقوام ژرمن به عنوان مثال توالد و نسب پدری را ملاک قرار میدهند و نرم افزارهایی که برای تهیه شجره نامه بکار برده اند نیز این ملاک قرار گرفته است. حتی فرزندان ایئمه و معصومین هم فقط از طریق پدری لقب سیدی به به پسر منتقل می‌شود. البته خود حضرت فاطمه (س) یک استثنا هستند.
آنوقت افغانیها اشتیاق بیشتری برای ازدواج با ایرانیها خواهند داشت
نژاد پرست تر از ايران نداريم.
به دور از تعصب و احساس باید به عواقب این پیشنهاد ناقص فکر کرد.
در کشوری که ملیونها جوان بیکار ایرانی داریم و بحران اب کشور را تهدید می کند و مشکلات فرهنگی روزانه باعث فجایع زیادی می گردد با اینکار هجوم مهاجران بیشماری را در پی خواهد داشت که از این پس طلبکارانه در پی شغل و دیگر امکاناتی که حتی به شهروندان ایرانی نیز به سختی می رسد خواهند شد.
ضمنا بهتر است یک استثنا را تعمیم نداده و در پی پیدا کردن راه حل مناسبی باشیم.
غرب با جذب افراد نخبه و دادن تابعیت به این نخبگان علمی ،سیاسی و اقتصادی توانسته پیشرفت چشمگیری کند نه اینکه دروازه را به روی هرکسی باز کرده باشند .که اینکار خود باعث مشکلات بیشمار خواهد شد.
دختران ایرانی را که از زور فقر به افغانی و پاکستانی میدهند بچه هایشان را تابعیت ایرانی نمی دهند این ظلم بزرگی است که به دختران ایرانی میشود.بچه دختر ایرانی ایرانی است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار